27 286 läst ·
153 svar
27k läst
153 svar
Granne har blåbetong och gammal asbest i tomtgränsen
Du har väl bygglov för din altan... Annars kan det bli jobbigt när du börjar bråka med grannen...V Vildvittran16 skrev:Min granne renoverar sitt hus och verkar inte ha koll på så mycket regler och vad som är farligt material eller inte. De rev ut massa blåbetong och la det som öppen fyllnadsmassa, tillsammans med sprängsten, i höjdskillnaden mellan våra tomter. Jag upplyste honom att det inte var olagligt direkt men kanske inte helt lämpligt ändå. Jag skrev också att det kändes lite olustigt för mig som har barn att ha det där precis intill där jag odlar grönsaker. Han hade ingen aning om det kunde innehålla radon och vidtog inga försiktighetsåtgärder när hans arbetare rev ut det. Han struntade i vad jag skrev och ett år senare ligger det fortfarande kvar.
Nu såg jag för några veckor sen att de lagt en gammal ventilationskanal med asbest ännu mer olämpligt vid tomtgräns högre upp. 50 cm från vår altan. (som vi fått medgivande att bygga så nära). Jag skickade ett SMS i jättetrevlig ton om de måste ha missat att den innehåller farliga ämnen och inte visste hur farligt asbest är. Skrev också hur man ska försluta och hantera den. Han tackade så väldigt och sa att han skulle hantera saken. Men kvar ligger den och jag blir TOKIG. Det är tre meter från vår sandlåda. Den ser hel ut men jag blir orolig att något händer ändå. Hur ska jag hantera det här utan att skapa osämja med grannen? Kommunen pumpar samtidigt ut reklam på Facebook om att anmäla miljöbrott i sitt närområde. Gör jag det så vet han vem det var och grannfriden är borta..
Finns asbest i luften naturligt?
Vi utsätts alla för låga halter av asbest i luften vi andas varje dag . Bakgrundsluften innehåller vanligtvis mellan 10 och 200 asbestfibrer per 1000 liter (eller kubikmeter) luft (motsvarande 0,01 till 0,20 fibrer per liter luft), vilket innebär att vi kan andas upp till 5000 fibrer per dag.
https://www.health.wa.gov.au
Vi utsätts alla för låga halter av asbest i luften vi andas varje dag . Bakgrundsluften innehåller vanligtvis mellan 10 och 200 asbestfibrer per 1000 liter (eller kubikmeter) luft (motsvarande 0,01 till 0,20 fibrer per liter luft), vilket innebär att vi kan andas upp till 5000 fibrer per dag.
https://www.health.wa.gov.au
Eternitkanalen har bara legat några veckor.Erik JS skrev:
Det är blåbetongen tillsammans med sprängsten som har legat som fyllnadsmassa i dryga året.
Att ha blåbetong som fyllnadsmassa är inte farligt.
V Vildvittran16 skrev:De rev ut massa blåbetong och la det som öppen fyllnadsmassa, tillsammans med sprängsten, i höjdskillnaden mellan våra tomter. ... Han struntade i vad jag skrev och ett år senare ligger det fortfarande kvar.
Nu såg jag för några veckor sen att de lagt en gammal ventilationskanal med asbest ännu mer olämpligt vid tomtgräns högre upp.
Vi hade flera eternitkanaler (ca 15-20 löpmeter) liggandes på vår fastighet i några månader, några var jag tvungen att ta sönder för att få bort dom, innan jag fraktade bort dom.
Hade även många eternitskivor (stora fasadskivor, ca 60*120), ca 40 st, någon månad stående efter rivning innan de fraktades bort.
Vid bägge tillfällena så hade vi småbarn som lekte ute.
Tror jag läste att det var tio fibrer i timmen eller var det per minut? År ut och år in.A Argastesnickaren skrev:Finns asbest i luften naturligt?
[länk]
Sanningen är att det som fick asbestlunga jobbade i damm som om det vore i ett bageri, decennie efter decennie men inte ens det räckte. De behövde även vara rökare för att drabbas.
Eternit kommer från det engelska ordet för "evighet" på grund av sin goda egenskap.
TS. Din oro är fullständigt omotiverad. Inte ens om dina barn gick in i grannens trädgård och vandaliserade dennes egendom dagarna i ända.
Det är fullt förståligt att grannen reagerar med svalt intresse. Han kanske skall riva ut mer eternit vad det lider och tar då naturligtvis alltihop på samma gång istället för att köra varje liten bit byggavfall var för sig till tippen.
Men skärp dig! Din sort är en större fara för samhället än all asbest i världen.Erik JS skrev:Det vet inte du eftersom du inte är expert i ämnet, så dessvärre väger inte dina ord särskilt tungt i frågan. Det finns en anledning till varför asbest är klassat som hälsovådligt.
Att asbest ligger kvar på grannens tomt fortfarande efter ett år är inget man behöver acceptera. TS har fullt rätt att kriga för sin rätt och sina barn. Det finns ju fortfarande ett alternativ att anmäla det som miljöbrott.
Vad är din plan när din anmälan kastas i papperskorgen av luttrad utredare som samtidigt skakar på huvudet och muttrar -"herre gud, har hon inget liv?".Erik JS skrev:
🔸 Varför inte köra en gemensam grej, där du säger till grannen att ”vore det inte bra om vi tog en släpvagn (hyrd eller egen) och samlade ihop en massa saker som skulle till tippen”.V Vildvittran16 skrev:Min granne renoverar sitt hus och verkar inte ha koll på så mycket regler och vad som är farligt material eller inte. De rev ut massa blåbetong och la det som öppen fyllnadsmassa, tillsammans med sprängsten, i höjdskillnaden mellan våra tomter. Jag upplyste honom att det inte var olagligt direkt men kanske inte helt lämpligt ändå. Jag skrev också att det kändes lite olustigt för mig som har barn att ha det där precis intill där jag odlar grönsaker. Han hade ingen aning om det kunde innehålla radon och vidtog inga försiktighetsåtgärder när hans arbetare rev ut det. Han struntade i vad jag skrev och ett år senare ligger det fortfarande kvar.
Nu såg jag för några veckor sen att de lagt en gammal ventilationskanal med asbest ännu mer olämpligt vid tomtgräns högre upp. 50 cm från vår altan. (som vi fått medgivande att bygga så nära). Jag skickade ett SMS i jättetrevlig ton om de måste ha missat att den innehåller farliga ämnen och inte visste hur farligt asbest är. Skrev också hur man ska försluta och hantera den. Han tackade så väldigt och sa att han skulle hantera saken. Men kvar ligger den och jag blir TOKIG. Det är tre meter från vår sandlåda. Den ser hel ut men jag blir orolig att något händer ändå. Hur ska jag hantera det här utan att skapa osämja med grannen? Kommunen pumpar samtidigt ut reklam på Facebook om att anmäla miljöbrott i sitt närområde. Gör jag det så vet han vem det var och grannfriden är borta..
🔸 Kanske är det så att just med hans arbetstider, har han svårt att prioritera att köra saker till tippen själv. Har han svårt att få till det, kan ni kanske dela på det, genom att ni lastar släpet tillsammans, han betalar ev hyra för släpet och du kör iväg med prylarna eftersom du verkar ha mer tid på dagen än grannen.
🔸 Ta gärna reda reglerna på tippen gällande ev avgifter för att tippa den typen av byggsopor. Dessa får kanske grannen stå för själv.
🔸 Genom denna lösning, får du kontakt med grannen, får undan dessa saker som du lägger mycket tid på att fundera över och samtidigt får du också bort saker som ska kastas.
🔸 ”Bättre att samarbeta - än motarbeta”. Livet är så kort och snälla lägg inte tid som du borde lägga på att vara med din partner och med dina barn, på grannen. När du väl lär känna honom kanske du finner en god vän, en kompis som kan vara en hjälp någongång. Du har ju redan lagt över ett år på att irritera dig över grannen. Du har samtidigt förlorat lika lång tid, utan någon lösning i sikte med dina SMS osv.
🔸 Seså! På med Foppasandalerna och över till grannen med mitt förslag. Trevlig sommar 🌸🐈⬛🌼🍀🌺❤️
Ett asbeströr skall plastas in och det bör utföras av någon som har behörighet. Deponeras hos godkänd mottagare.All sanering av asbest bör utföras av de som kan. Privata lösningar skadar mer än man kan tro. Effekten kommer om några år i form av t ex lungcancer. Asbest i fast form utan skada är inte farligt.L Lövborgen skrev:
Behörighet krävs bara för näringsidkare, om arbetet tar mer än en timme att utföra.S Stigmanslid skrev:Ett asbeströr skall plastas in och det bör utföras av någon som har behörighet. Deponeras hos godkänd mottagare.All sanering av asbest bör utföras av de som kan. Privata lösningar skadar mer än man kan tro. Effekten kommer om några år i form av t ex lungcancer. Asbest i fast form utan skada är inte farligt.
Asbestdamm är farligt om man utsätts för det många gånger under längre tid. Därför finns dom här reglerna som gäller för näringsidkare som ska hantera asbest. På Arbetsmiljöverkets hemsida står det "Arbetsmiljöverket har tagit fram regler som gäller för företag som hanterar asbest. Reglerna beskriver metoder för att arbeta säkert med asbesthaltiga material. Det finns inte motsvarande regler för privatpersoner."S Stigmanslid skrev:
Ja, det finns en vanlig uppfattning och ibland även feltolkad regel som säger att asbestsanering som tar mer än 60 minuter måste utföras av en näringsidkare, men detta är inte exakt vad lagen säger. Låt oss reda ut det:S Stigmanslid skrev:
Gällande regler enligt Arbetsmiljöverket:
- All asbestsanering, oavsett tidsåtgång, omfattas av mycket strikta regler.
- Saneringsarbete med asbest får endast utföras av arbetsgivare/näringsidkare som har:
- Tillstånd från Arbetsmiljöverket.
- Utbildad personal med godkänt asbestintyg.
- En godkänd arbetsmetod och skyddsutrustning.
- Privatpersoner får sanera asbest i sina egna bostäder, men det avråds starkt. Arbetsmiljöverkets regler gäller inte privatpersoner som arbetar i sitt eget hem, men:
- Det kan vara förenat med mycket stora hälsorisker.
- Man måste fortfarande följa miljöbalkens regler för hantering och bortforsling av asbestavfall.
- Försäkringar kan ogiltigförklaras vid skador orsakade av felaktig hantering
Det finns ett begrepp som ofta cirkulerar i branschen där man refererar till 60 minuters arbete med asbest som gräns för om det krävs anmälan till Arbetsmiljöverket. Det är dock en feltolkning.
Det som gäller är:
Enligt AFS 2006:1 om asbest, ska allt arbete med rivning av asbest eller asbesthaltigt material anmälas till Arbetsmiljöverket minst två dagar i förväg – oavsett tidsåtgång.
Så det finns ingen faktisk “60-minutersregel” i lagtexten. Det är möjligt att det uppstått som en förenklad branschpraxis i vissa sammanhang, men det är inte ett juridiskt giltigt undantag.
Sammanfattning:
- All asbestsanering i yrkesmässigt sammanhang kräver tillstånd, utbildning och anmälan.
- Privatpersoner får sanera själva, men det är starkt avrått och kräver noggrann hantering enligt miljöregler.
- Det finns ingen laglig gräns på 60 minuter – det är en missuppfattning eller förenklad tolkning som ibland cirkulerar i branschen.
Som privatperson är man alltid behörig att riva och handha asbest/eternit.S Stigmanslid skrev:
Ja, men man får mellanlagra det på egen fastighet "hur man själv vill".S Stigmanslid skrev:
Behövs ej om man utför det som privatperson.S Stigmanslid skrev:
Vilka privata lösningar?S Stigmanslid skrev:
Hur länge är "några år"?S Stigmanslid skrev:
3 år? 5 år? 10 år?
Vem avråder starkt från det? AMV har inget med privatpersoner att göra, EU har inget med det att göra så VEM/VILKEN myndighet är det du syftar på som avråder fr det?S Stigmanslid skrev:
Tacksam källa + referens
Fö kan asbest absolut innebära hälsorisker, men att tro att asbest är det enda farliga dammet är naivt. Lungorna mår riktigt illa av mängder med olika sorters damm, inkl metalldamm, stendamm, mjöl, damm fr hö/halm, glasullsdamm etc
Mitt råd är att ALLTID anta att damm är farligt och undvika att andas in det. Lyckligtvis är asbest ofarligt i bunden form, vilket gör sanering lättare…