Claes Sörmland
Villa vista Villa vista skrev:
Hej Claes, du skriver generellt mycket bra inlägg, men jag tycker inte du ska lasta TS för alla tokiga BH-experters trådtjafs. TS vände sig ju till forumet för råd om hur detta ska hanteras, för att slippa grannproblem vilket är kanon, och TS har fått några goda råd. Tyvärr lider denna tråd av tjafs-spam som nästa alla andra trådar vilket inte är TS fel.
Asbest, parkslide och dagvatten får proppen att gå för många.

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Asbest, parkslide och dagvatten får proppen att gå för många.
Är inte vanliga oskyldiga träd ändå den största propplösaren på detta forum? 🤔😂

• Haha
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Är inte vanliga oskyldiga träd ändå den största propplösaren på detta forum? 🤔😂
Träd i gräns.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Träd i gräns.
Eller skuggande träd, eller träd som inte skuggar, eller träd med löv/kottar, eller läskigt lutande träd, eller bara allmänt fula träd, eller...

• Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Eller skuggande träd, eller träd som inte skuggar, eller träd med löv/kottar, eller läskigt lutande träd, eller bara allmänt fula träd, eller...
Och orsaken till alla dessa trådar är bristande hänsyn för sina grannar. Som jag skrev tidigare anser jag TS oro vara ogrundad, men jag anser också att TS granne kunde hanterat sitt avfall på ett sätt som visar att han tänker på hur hans agerande påverkar andra. Då hade ju varken TS situation eller den här långa diskussionen existerat.

• Gilla
el_palpo
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Och orsaken till alla dessa trådar är bristande hänsyn för sina grannar.
Vilket verkar betyda att grannar skall bestämma över varandra istället för över sig själva.
P Paxman skrev:
Som jag skrev tidigare anser jag TS oro vara ogrundad,
Då är vi överens. TS oro är helt i onödan då ingen hälsorisk föreligger.
P Paxman skrev:
men jag anser också att TS granne kunde hanterat sitt avfall på ett sätt som visar att han tänker på hur hans agerande påverkar andra.
P Paxman skrev:
Då hade ju varken TS situation eller den här långa diskussionen existerat.
Dvs. Skulle grannen gjort som TS ville, skulle allt varit frid och fröjd. Men om grannen gör som han vill med sin egendom på sin egen mark. Ja då är det fel. Hur tänker du där?

Slutligen kan jag tycka att grannen mycket väl kunde flyttat röret från TS sandlåda och lagt det under någon buske någonstans, bara för att TS bad om det.
Troligtvis hade jag gjort så. Sagt -"ok då" samtidigt som jag mumlat några väl valda ord. Men hur deras grannrelation är, vet vi inget om, vilket kan förklara läget.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Och orsaken till alla dessa trådar är bristande hänsyn för sina grannar.
Vem brister då i hänsyn. Grannen som har ett eternitrör på sin fastighet? Eller TS som har mage att ha åsikter om det? Eller båda?

A
L Lövborgen skrev:
Ett eternitrör som ligger ute på marken är mindre hälsovådligt än när du drar i dig gaserna från din egen fis när du ligger i din säng och fiser om man nu ska prata om anständighet.
Tur att man lever granne med civiliserat folk :)

Redigerat av moderator:
Intet Intet skrev:
Dvs. Skulle grannen gjort som TS ville, skulle allt varit frid och fröjd. Men om grannen gör som han vill med sin egendom på sin egen mark. Ja då är det fel. Hur tänker du där?
Alfredo Alfredo skrev:
Vem brister då i hänsyn. Grannen som har ett eternitrör på sin fastighet? Eller TS som har mage att ha åsikter om det? Eller båda?
Väljer man att bo så man har grannar så anser jag att man ska ta hänsyn till dem, inom rimliga gränser givetvis. Vill man leva precis efter eget huvud och tyckande ska man bosätta sig där ingen kan störas av ens val och aktiviteter.

• Gilla
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
Erik JS skrev:
Det märks på vilken social nivå ni sopsamlare befinner er på. Tur att man lever grannar med civiliserat folk :)
Rent miljömässigt är de Gestapotrimmade trädgårdarna ren öken.
Hela diskussionen handlar om huruvida grannar skall bestämma över sina grannar. Eller om varje hemmansägare bestämmer över sig själv.
Vad som är "civiliserat" eller inte, är en helt annan diskussion.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S Stigmanslid skrev:
Ett asbeströr skall plastas in och det bör utföras av någon som har behörighet. Deponeras hos godkänd mottagare.All sanering av asbest bör utföras av de som kan. Privata lösningar skadar mer än man kan tro. Effekten kommer om några år i form av t ex lungcancer. Asbest i fast form utan skada är inte farligt.
Jag förstår din grundsyn men...
Regelverket angående hantering av asbest är utformat att reglera yrkesmässig hantering av asbest.
Privatpersoner styrs inte av dessa regler. insamling hos kommunens avfallshantering ställer dock vissa krav på kommunens hantering, tex inplastning och placering i därför avsedda kärl för senare destruktion.
Trots allt kanske myndigheterna inte anser att enstaka exponering av asbest under kort tid är livsavgörande farligt ?????
Asbest förekommer i vår vardagliga bakgrundsmiljö, inte helt ofarligt men i sammanhanget uppfattat av "miljöexperter" som tolerabelt.

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Väljer man att bo så man har grannar så anser jag att man ska ta hänsyn till dem, inom rimliga gränser givetvis.
Jag med. Likaså tycker tydligen grannen. TS vill att han flyttar på det miljöfarliga avfallet som kan skada TS barn. Då grannen inte har något sådant avfall, finns det inget att flytta.
P Paxman skrev:
Vill man leva precis efter eget huvud och tyckande ska man bosätta sig där ingen kan störas av ens val och aktiviteter.
Håller helt med.

A
Intet Intet skrev:
Rent miljömässigt är de Gestapotrimmade trädgårdarna ren öken.
Hela diskussionen handlar om huruvida grannar skall bestämma över sina grannar. Eller om varje hemmansägare bestämmer över sig själv.
Vad som är "civiliserat" eller inte, är en helt annan diskussion.
Det finns inga ursäkter. Att samla en massa skit på sin tomt och låta det ligga där i över ett år och sedan skita fullständigt i sin grannes oro är bara trashigt antisocialt beteende enligt min mening.

Erik JS skrev:
Det finns inga ursäkter. Att samla en massa skit på sin tomt och låta det ligga där i över ett år och sedan skita fullständigt i sin grannes oro är bara trashigt antisocialt beteende enligt min mening.
Varsågod och tyck så. Så vitt jag förstår har grannen inte samlat på sig en MASSA SKIT. Bara ett litet rör och resterna av en vägg. Inte "Think pink", precis. Eller hur?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A
Intet Intet skrev:
Varsågod och tyck så. Så vitt jag förstår har grannen inte samlat på sig en MASSA SKIT. Bara ett litet rör och resterna av en vägg. Inte "Think pink", precis. Eller hur?
Skiten har legat där i över ett år, skräpet innehåller asbest och ska tas om hand som asbest bör tas hand om, inte bara ligga där. Att sedan skita fullständigt i sin granne som uttrycker en genuin oro, det är trashigt. Igen, tacksam att man bor i ett civiliserat villaområde av hög klass!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.