V Vildvittran16 skrev:
Min granne renoverar sitt hus och verkar inte ha koll på så mycket regler och vad som är farligt material eller inte. De rev ut massa blåbetong och la det som öppen fyllnadsmassa, tillsammans med sprängsten, i höjdskillnaden mellan våra tomter. Jag upplyste honom att det inte var olagligt direkt men kanske inte helt lämpligt ändå. Jag skrev också att det kändes lite olustigt för mig som har barn att ha det där precis intill där jag odlar grönsaker. Han hade ingen aning om det kunde innehålla radon och vidtog inga försiktighetsåtgärder när hans arbetare rev ut det. Han struntade i vad jag skrev och ett år senare ligger det fortfarande kvar.
Nu såg jag för några veckor sen att de lagt en gammal ventilationskanal med asbest ännu mer olämpligt vid tomtgräns högre upp. 50 cm från vår altan. (som vi fått medgivande att bygga så nära). Jag skickade ett SMS i jättetrevlig ton om de måste ha missat att den innehåller farliga ämnen och inte visste hur farligt asbest är. Skrev också hur man ska försluta och hantera den. Han tackade så väldigt och sa att han skulle hantera saken. Men kvar ligger den och jag blir TOKIG. Det är tre meter från vår sandlåda. Den ser hel ut men jag blir orolig att något händer ändå. Hur ska jag hantera det här utan att skapa osämja med grannen? Kommunen pumpar samtidigt ut reklam på Facebook om att anmäla miljöbrott i sitt närområde. Gör jag det så vet han vem det var och grannfriden är borta..
Efler att ha läst TS inlägg, så undrar jag hur det jättetrevliga SMS:et var formulerat. Jag får intrycket att grannen tröttnat på TS aggressiva hållning (framskymtat i den här tråden) och väljer att ignorera den med vänliga nickningar och "jo då, jag ska ta bort det, och visst det ska inte ligga där."
Hur trevligt har TS bemött grannen EGENTLIGEN? Varför går hon inte över och pratar med grannen istället för att skriva? Vidare, för att visa att det faktiskt varit neutrala påpekanden TS gjort, så lägg gärna upp dem här, maskade, så de inte är spårbara.
Nej bästa TS, det känns inte som att du varit så trevlig mot grannen som du vill låta påskina.

• Gilla
  • Älska
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Erik JS skrev:
Att bagatellisera närvaron av asbest på en tomt visar på en allvarlig brist på förståelse för riskerna. Asbest är inte klassat som farligt av en slump - det är ett ämne som enligt både Arbetsmiljöverket och internationella hälsoorganisationer har tydligt vetenskapligt stöd som cancerframkallande. Det finns ingen ”ofarlig” mängd asbestdamm när det väl börjar spridas i luften.
Att förhålla sig sakligt till frågan om hur asbest ska hanteras vid underhållsåtgärder är inte att bagatellisera och kan inte vara en allvarlig brist av förståelse för riskerna. Att asbest orsakar cancer ändrar inte på det faktumet.

Erik JS skrev:
Argumentet att TS skulle vara ”konfliktsökande” för att hen är orolig över sina barns hälsa är orimligt. Tvärtom är det ansvarstagande. Man ska inte behöva acceptera att farligt avfall ligger kvar öppet, särskilt inte när det är tal om material som potentiellt kan frigöra mikroskopiska fibrer som skadar lungor och leder till sjukdomar långt senare i livet.
TS är uppenbart osakligt orolig över sina barns hälsa och hanterar det genom att försöka kontrollera sin omgivning. Det är inte ett ovanligt beteende eller svårt att relatera till känslomässigt, särskilt inte bland föräldrar, vi känner alla igen det från vår omgivning. Men det är fel och måste tyglas. Annars kommer TS hamna i konflikt med hela sin omgivning kring nonsensfrågor.

Se t ex hur TS har lyckats skapa konflikter i denna tråd.

Erik JS skrev:
Att miljöbrott inte har begåtts är dessutom en tolkningsfråga. Det är Miljöförvaltningen som ska avgöra det, inte grannar i ett forum. Om TS upplever att hanteringen av avfallet varit bristfällig är det helt rimligt att göra en anmälan. Det är inte att "kriga" - det är att använda sin medborgerliga rättighet.
Ja vem vet, du kanske också begår miljöbrott just nu?! I denna stund! Du kan inte veta, jag kan inte veta endast miljöförvaltningen kan veta. Ja du hör - det är en orimlig ståndpunkt som du har intagit.

Det går visst för var och en att bedöma om miljöbrott alls är aktuellt.

Erik JS skrev:
Att vifta bort oron för asbest i barns närmiljö som irrationell är nedlåtande. I ett samhälle som värnar miljö och hälsa är det inte den som larmar om risker som ska skuldbeläggas, det är den som bryter mot regelverket som bör granskas.
Ingen bryter mot något regelverk i trådens fall. Och naturligtvis är det moraliskt förkastligt att sprida osaklig oro och falskt larma om risker som inte finns. Sånt gör man inte.

• Gilla
Lövborgen och 14 till
  • Laddar…
A
Helena S Helena S skrev:
Efler att ha läst TS inlägg, så undrar jag hur det jättetrevliga SMS:et var formulerat. Jag får intrycket att grannen tröttnat på TS aggressiva hållning (framskymtat i den här tråden) och väljer att ignorera den med vänliga nickningar och "jo då, jag ska ta bort det, och visst det ska inte ligga där."
Hur trevligt har TS bemött grannen EGENTLIGEN? Varför går hon inte över och pratar med grannen istället för att skriva? Vidare, för att visa att det faktiskt varit neutrala påpekanden TS gjort, så lägg gärna upp dem här, maskade, så de inte är spårbara.
Nej bästa TS, det känns inte som att du varit så trevlig mot grannen som du vill låta påskina.
Vad har dina, grannens eller ts känslor med detta att göra? Dessa spekulationer blir lite larviga. Det är väl bara att slänga skiten på tippen istället för att låta det ligga där i flera år. Det finns dessutom tydliga anvisningar om hur asbestmaterial ska hanteras. Hur svårt ska det vara?

• Arg
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Erik JS skrev:
Man låter det vara kvar för att det är bättre än att börja riva i det, men det betyder knappast att ingen utsätts för exponering av det och du har fortfarande inte kommit med belägg för att "ingen" tagit skada av det. Jag tycker personligen det låter som ett ganska svepande och nonchalant antagande.
Jo, och problemet med nedgrövd asbest är nör någon annan senare gräver på samma sätt utan att veta vad som grävts ned. Risken örr det dammar rund asbestfibrer är uppenbar.
Kommunens senare deponier är ju väldokumenterade och riskerna likaså.
Avfall skall läggas där avfall hör hemma.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att förhålla sig sakligt till frågan om hur asbest ska hanteras vid underhållsåtgärder är inte att bagatellisera och kan inte vara en allvarlig brist av förståelse för riskerna. Att asbest orsakar cancer ändrar inte på det faktumet.

TS är uppenbart osakligt orolig över sina barns hälsa och hanterar det genom att försöka kontrollera sin omgivning. Det är inte ett ovanligt beteende eller svårt att relatera till känslomässigt, särskilt inte bland föräldrar, vi känner alla igen det från vår omgivning. Men det är fel och måste tyglas. Annars kommer TS hamna i konflikt med hela sin omgivning kring nonsensfrågor.

Se t ex hur TS har lyckats skapa konflikter i denna tråd.

Ja vem vet, du kanske också begår miljöbrott just nu?! I denna stund! Du kan inte veta, jag kan inte veta endast miljöförvaltningen kan veta. Ja du hör - det är en orimlig ståndpunkt som du har intagit.

Det går visst för var och en att bedöma om miljöbrott alls är aktuellt.

Ingen bryter mot något regelverk i trådens fall. Och naturligtvis är det moraliskt förkastligt att sprida osaklig oro och falskt larma om risker som inte finns. Sånt gör man inte.
Det är intressant att vissa här verkar vara mer bekymrade över tonen i TS inlägg än det faktum att asbest, ett av de mest väldokumenterat hälsofarliga ämnena vi känner till, ligger blottat på en tomt. Att tona ned riskerna, kalla det för "nonsensfrågor" eller antyda att det skulle vara överdrivet att ens ifrågasätta hanteringen, är direkt oansvarigt. Vi pratar om ett ämne som enligt både Arbetsmiljöverket och WHO kan orsaka dödliga sjukdomar även vid mycket små mängder inandat damm.

Att TS är orolig över sina barns säkerhet är inte bara förståeligt - det är också rationellt. Det handlar inte om att ”kriga”, det handlar om att utöva sin rätt som medborgare och förälder att kräva att farligt avfall hanteras enligt lag. Det är inte grannar på ett forum som avgör vad som är ett miljöbrott, det är tillsynsmyndigheter och om något verkar fel, då är det helt rimligt att göra en anmälan. Det betyder inte att man pekar ut någon som skyldig, utan att man ber om en bedömning från rätt instans.

Slutligen: att påstå att TS sprider "osaklig oro" är ett försök att tysta en legitim oro genom härskarteknik. Det är just därför vi har lagar och rutiner kring asbest - för att det inte ska behöva bli en fråga om personliga känslor eller gissningar. Om inget fel har begåtts, har grannen inget att frukta av en anmälan. Men att föreslå att TS bara ska tiga och ”sluta skapa konflikter” är att helt missa poängen.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Lövborgen och 8 till
  • Laddar…
Erik JS skrev:
Att bagatellisera närvaron av asbest på en tomt visar på en allvarlig brist på förståelse för riskerna. Asbest är inte klassat som farligt av en slump - det är ett ämne som enligt både Arbetsmiljöverket och internationella hälsoorganisationer har tydligt vetenskapligt stöd som cancerframkallande. Det finns ingen ”ofarlig” mängd asbestdamm när det väl börjar spridas i luften.

Argumentet att TS skulle vara ”konfliktsökande” för att hen är orolig över sina barns hälsa är orimligt. Tvärtom är det ansvarstagande. Man ska inte behöva acceptera att farligt avfall ligger kvar öppet, särskilt inte när det är tal om material som potentiellt kan frigöra mikroskopiska fibrer som skadar lungor och leder till sjukdomar långt senare i livet.

Att miljöbrott inte har begåtts är dessutom en tolkningsfråga. Det är Miljöförvaltningen som ska avgöra det, inte grannar i ett forum. Om TS upplever att hanteringen av avfallet varit bristfällig är det helt rimligt att göra en anmälan. Det är inte att "kriga" - det är att använda sin medborgerliga rättighet.

Att vifta bort oron för asbest i barns närmiljö som irrationell är nedlåtande. I ett samhälle som värnar miljö och hälsa är det inte den som larmar om risker som ska skuldbeläggas, det är den som bryter mot regelverket som bör granskas.
TS oro är i sig farligare för hälsan än att det ligger ett eternitrör på grannens tomt. Den oron kan inte grannen göra nåt åt. Tar han bort röret så är det nåt annat TS kommer att få nån obefogad oro över.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Erik JS skrev:
Nu är det inte rena asbestfibrer som ligger i en hög på fastigheten, utan asbestfibrerna är bundna till cement/betong (blandningen benäms som Eternit efter tillverkaren (Eternitfabriken i Lomma)) och format till en kanal ( i TS grannes fall).

Så länge som Eterniten ligger orörd så frigörs det "inga" asbestfibrer (ja, det kan frigöras någob enstaka asbestfiber när betongen nöts bort av väder & vind).

• Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
A
L Lövborgen skrev:
TS oro är i sig farligare för hälsan än att det ligger ett eternitrör på grannens tomt. Den oron kan inte grannen göra nåt åt. Tar han bort röret så är det nåt annat TS kommer att få nån obefogad oro över.
Att påstå att TS oro är ett större problem än själva asbesten är att vända upp och ner på verkligheten. Det är inte TS oro som är farlig, det är det faktiska materialet som ligger på marken. Barnen behöver inte vara oroliga för att vara utsatta. Asbest påverkar kroppen fysiskt, inte psykiskt. Det räcker att de vistas i närheten och råkar riva upp fibrer i samband med lek för att det ska innebära en potentiell hälsorisk.

Att TS reagerar på detta är inte överkänslighet, det är sunt förnuft. Ingen skulle säga att det är "oron" som är farlig om det låg bly, kvicksilver eller råttgift öppet på tomten. Asbest är inte mindre farligt bara för att det blivit vanligt att ignorera det.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
HEM2121 och 4 till
  • Laddar…
A
Erik JS skrev:
Det är intressant att vissa här verkar vara mer bekymrade över tonen i TS inlägg än det faktum att asbest, ett av de mest väldokumenterat hälsofarliga ämnena vi känner till, ligger blottat på en tomt. Att tona ned riskerna, kalla det för "nonsensfrågor" eller antyda att det skulle vara överdrivet att ens ifrågasätta hanteringen, är direkt oansvarigt. Vi pratar om ett ämne som enligt både Arbetsmiljöverket och WHO kan orsaka dödliga sjukdomar även vid mycket små mängder inandat damm.

Att TS är orolig över sina barns säkerhet är inte bara förståeligt - det är också rationellt. Det handlar inte om att ”kriga”, det handlar om att utöva sin rätt som medborgare och förälder att kräva att farligt avfall hanteras enligt lag. Det är inte grannar på ett forum som avgör vad som är ett miljöbrott, det är tillsynsmyndigheter och om något verkar fel, då är det helt rimligt att göra en anmälan. Det betyder inte att man pekar ut någon som skyldig, utan att man ber om en bedömning från rätt instans.

Slutligen: att påstå att TS sprider "osaklig oro" är ett försök att tysta en legitim oro genom härskarteknik. Det är just därför vi har lagar och rutiner kring asbest - för att det inte ska behöva bli en fråga om personliga känslor eller gissningar. Om inget fel har begåtts, har grannen inget att frukta av en anmälan. Men att föreslå att TS bara ska tiga och ”sluta skapa konflikter” är att helt missa poängen.
Alkohol är livsfarligt och står för 5% av alla dödsfall i världen. Man bara om du dricker den.

• Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
A
Demmpa Demmpa skrev:
Nu är det inte rena asbestfibrer som ligger i en hög på fastigheten, utan asbestfibrerna är bundna till cement/betong (blandningen benäms som Eternit efter tillverkaren (Eternitfabriken i Lomma)) och format till en kanal ( i TS grannes fall).

Så länge som Eterniten ligger orörd så frigörs det "inga" asbestfibrer (ja, det kan frigöras någob enstaka asbestfiber när betongen nöts bort av väder & vind).
Det borde ändå inte ligga där och skräpa i flera år. En vuxen människa bör kunna ta hand om sitt skräp och avfall, tycker du inte?

• Gilla
  • Arg
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A
ACME skrev:
Alkohol är livsfarligt och står för 5% av alla dödsfall i världen. Man bara om du dricker den.
Nja, det är rätt många i dess omgivning som skadas av det också om vi nu ska vandra den vägen.

• Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Om man skall nå framgång med något måste man vara saklig och bortse från känslor och tyckande.

Ingen lider av att grejorna ligger där.

Däremot kan man tycka en massa olika saker om just detta.

Men juridiskt har man inget att hämta.

Det är oftast känslor som river upp mycket agg och otrevligheter. Sällan fakta.

• Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Erik JS skrev:
Är det verkligen det samhälle du vill ha? Ett DDR-samhälle med angivare i varje kvarter som gör anmälningar utan tunga sakskäl.

Så TS granne borde enligt samma logik omedelbart göra en orosanmälan av TS till socialnämnden. TS har ju visat sig inte klara av att göra sakliga bedömningar gällande riskerna för sina barn. Föräldraskapets fortsättning måste nu enligt din logik prövas sakligt av myndigheterna.

Så vill inte jag att samhället ska vara. Jag säger nej till ditt totalitära samhälle!

Erik JS skrev:
Det är ingen härskarteknik att på ett anonymt forum ge efterfrågad feedback kring trådens fråga. TS och jag har ingen relation IRL. TS är den som startade tråden för att diskutera sitt eget och grannens agerande.

Jag menar att TS har agerat på ett klandervärt och socialt gränsöverskridande sätt gentemot grannen och jag har angett skälen till detta och gett mitt råd hur TS lätt kan läka det. Bara att deeskalera, alltså inte att göra någonting annat än hälsa vänligt på grannen.

Du föreslår istället eskalering och ett öppen konflikt genom en anmälan av grannen till kommunens miljönämnd där grannen anklagas för miljöbrott. Och du menar att grannen inte borde ta illa upp.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 9 till
  • Laddar…
Erik JS skrev:
Det borde ändå inte ligga där och skräpa i flera år. En vuxen människa bör kunna ta hand om sitt skräp och avfall, tycker du inte?
Det fins inget I TS inlägg som tyder på att "det" har legat där i flera år.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Excel
Chilla! Finns hus där både ytterpanel och tak är klädda med asbest. Jag tror grannarna överlevde även här.

Håll inte på att skicka SMS till grannen, du är bara jobbig! Prata istället

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.