27 285 läst ·
153 svar
27k läst
153 svar
Granne har blåbetong och gammal asbest i tomtgränsen
Håller själv på att renovera för fullt och är väldigt mån om att se till att hantera skräp och avfall på rätt sätt snarast (gärna samma dag) så det påverkar omgivningen så lite som möjligt. Det finns ingen anledning att ha högar med skräp på tomten en längre tid, men måste man så kan man faktiskt hyra en container.V Vildvittran16 skrev:Min granne renoverar sitt hus och verkar inte ha koll på så mycket regler och vad som är farligt material eller inte. De rev ut massa blåbetong och la det som öppen fyllnadsmassa, tillsammans med sprängsten, i höjdskillnaden mellan våra tomter. Jag upplyste honom att det inte var olagligt direkt men kanske inte helt lämpligt ändå. Jag skrev också att det kändes lite olustigt för mig som har barn att ha det där precis intill där jag odlar grönsaker. Han hade ingen aning om det kunde innehålla radon och vidtog inga försiktighetsåtgärder när hans arbetare rev ut det. Han struntade i vad jag skrev och ett år senare ligger det fortfarande kvar.
Nu såg jag för några veckor sen att de lagt en gammal ventilationskanal med asbest ännu mer olämpligt vid tomtgräns högre upp. 50 cm från vår altan. (som vi fått medgivande att bygga så nära). Jag skickade ett SMS i jättetrevlig ton om de måste ha missat att den innehåller farliga ämnen och inte visste hur farligt asbest är. Skrev också hur man ska försluta och hantera den. Han tackade så väldigt och sa att han skulle hantera saken. Men kvar ligger den och jag blir TOKIG. Det är tre meter från vår sandlåda. Den ser hel ut men jag blir orolig att något händer ändå. Hur ska jag hantera det här utan att skapa osämja med grannen? Kommunen pumpar samtidigt ut reklam på Facebook om att anmäla miljöbrott i sitt närområde. Gör jag det så vet han vem det var och grannfriden är borta..
Eftersom det har gått så långt tid så tror jag du kan göra en anmälan till kommunen så blir det tillsynsärende för ovårdad tomt. Trist att det ska behövas, men vissa människor behöver en ordentlig tillsägelse.
Beklagar att du har en granne som inte visar omtanke för omgivningen och speciellt barnen 😢
Frågan är ju om grannfriden är viktigare än om barnen ska kunna vara i sandlådan om man ska vara krass. Jag skulle nog påminna grannen och påpeka det där att det är trevligare om det löses utan kommunens inblandning/hjälp för du gärna vill behålla den goda grannsämjan.V Vildvittran16 skrev:Min granne renoverar sitt hus och verkar inte ha koll på så mycket regler och vad som är farligt material eller inte. De rev ut massa blåbetong och la det som öppen fyllnadsmassa, tillsammans med sprängsten, i höjdskillnaden mellan våra tomter. Jag upplyste honom att det inte var olagligt direkt men kanske inte helt lämpligt ändå. Jag skrev också att det kändes lite olustigt för mig som har barn att ha det där precis intill där jag odlar grönsaker. Han hade ingen aning om det kunde innehålla radon och vidtog inga försiktighetsåtgärder när hans arbetare rev ut det. Han struntade i vad jag skrev och ett år senare ligger det fortfarande kvar.
Nu såg jag för några veckor sen att de lagt en gammal ventilationskanal med asbest ännu mer olämpligt vid tomtgräns högre upp. 50 cm från vår altan. (som vi fått medgivande att bygga så nära). Jag skickade ett SMS i jättetrevlig ton om de måste ha missat att den innehåller farliga ämnen och inte visste hur farligt asbest är. Skrev också hur man ska försluta och hantera den. Han tackade så väldigt och sa att han skulle hantera saken. Men kvar ligger den och jag blir TOKIG. Det är tre meter från vår sandlåda. Den ser hel ut men jag blir orolig att något händer ändå. Hur ska jag hantera det här utan att skapa osämja med grannen? Kommunen pumpar samtidigt ut reklam på Facebook om att anmäla miljöbrott i sitt närområde. Gör jag det så vet han vem det var och grannfriden är borta..
Din oro gällande asbest är befogad, speciellt om du har barn som är nyfikna och ser möjligheten att leka med röret. Asbest i sig är inte farligt så länge det är "bundet' i röret och inte utsätts för åverkan.V Vildvittran16 skrev:Min granne renoverar sitt hus och verkar inte ha koll på så mycket regler och vad som är farligt material eller inte. De rev ut massa blåbetong och la det som öppen fyllnadsmassa, tillsammans med sprängsten, i höjdskillnaden mellan våra tomter. Jag upplyste honom att det inte var olagligt direkt men kanske inte helt lämpligt ändå. Jag skrev också att det kändes lite olustigt för mig som har barn att ha det där precis intill där jag odlar grönsaker. Han hade ingen aning om det kunde innehålla radon och vidtog inga försiktighetsåtgärder när hans arbetare rev ut det. Han struntade i vad jag skrev och ett år senare ligger det fortfarande kvar.
För att undanröja din oro kan du lägga röret i en stor sopsäck och informera grannen att du kör det till kommunens återvinningscentral.
Det sprider säkert glädje till din granne.
Blåbetong avger säkert inte mer radon än den bakgrundsstrålning som fins i naturen på många platser. Dock kan jag förstå olustkänslan angående en deponi vid tomtgränsen.
När du har kört bort röret kanske din granne i ren glädje, som bonus röjer undan i sin deponi av blåbetong.
Lycka till.
Du säger att du har skrivit till grannen vilket uppfattas som att du inte ens har pratat med honom. Är det så så förstår jag hans beteendeV Vildvittran16 skrev:Min granne renoverar sitt hus och verkar inte ha koll på så mycket regler och vad som är farligt material eller inte. De rev ut massa blåbetong och la det som öppen fyllnadsmassa, tillsammans med sprängsten, i höjdskillnaden mellan våra tomter. Jag upplyste honom att det inte var olagligt direkt men kanske inte helt lämpligt ändå. Jag skrev också att det kändes lite olustigt för mig som har barn att ha det där precis intill där jag odlar grönsaker. Han hade ingen aning om det kunde innehålla radon och vidtog inga försiktighetsåtgärder när hans arbetare rev ut det. Han struntade i vad jag skrev och ett år senare ligger det fortfarande kvar.
Vad jag förstår så är det speciella regler för att få lämna ifrån sig asbest. I min kommun tar inte återvinningen emot det utan kommunen har ett avtal med en större kommersiell anläggning i en annan kommun. Den anläggningen skriver att det ska förpackas lufttätt för att de ska ta emot det (de har noggranna instruktioner), det ska fyllas i blanketter och det kostar pengar. Jag gissar att grannen drar sig för att knöla med detta och jag anser inte att TS ska behöva hantera detta som om det vore hans problem.B Bernt Ö97 skrev:Din oro gällande asbest är befogad, speciellt om du har barn som är nyfikna och ser möjligheten att leka med röret. Asbest i sig är inte farligt så länge det är "bundet' i röret och inte utsätts för åverkan.
För att undanröja din oro kan du lägga röret i en stor sopsäck och informera grannen att du kör det till kommunens återvinningscentral.
Det sprider säkert glädje till din granne.
Blåbetong avger säkert inte mer radon än den bakgrundsstrålning som fins i naturen på många platser. Dock kan jag förstå olustkänslan angående en deponi vid tomtgränsen.
När du har kört bort röret kanske din granne i ren glädje, som bonus röjer undan i sin deponi av blåbetong.
Lycka till.
Jag kan verkligen sympatisera med ts här. För det första inte så trevligt att det ligger kvar skräp så lång tid efter och jag skulle inte heller känna mig bekväm med att det låg gammalt asbestskräp på tomten. Sådant ska hanteras varsamt och skyndsamt.
Ett förslag - kan du inte erbjuda att betala för en sån där skräphämtningstjänst? Jag har själv gjort det och det har fungerat mycket bra.
Ett förslag - kan du inte erbjuda att betala för en sån där skräphämtningstjänst? Jag har själv gjort det och det har fungerat mycket bra.
Att ts i detta fall och dennes barn utsätts för onödigt asbestexponering. Om inget annan så känns det som något av ett asocialt beteende att låta gammalt skit ligga kvar på tomten fortfarande efter ett år,Claes Sörmland skrev:
Inte utsätts barnen för någon asbestsexponering för att en eternitkanal ligger ute i det fria i en trädgård hos grannen. Det är i sak helt fel.Erik JS skrev:
Man får acceptera att det blir lite stökigt på grannens tomt när denne utför underhållsåtgärder.
Trams. Det finns massor av hus med tak av asbest och fasader av asbest/eternitplattor som är utomhus i ur och skur år ut och år in och har varit i över 50 år. Ingen har tagit skada av det hur ska då ett eternitrör på nån meter vara skadligt menar du?Erik JS skrev:
Jag hade inte oroat mig för varken kanalen eller blåbetongen. Radon är farligt över lång tid inomhus där det inte ventileras och då särskilt om man själv röker eller liknande. Det är väldigt små doser det handlar om i sammanhanget, doser du kanske redan får av marken under dig beroende på vad berggrunden innehåller. Asbest är farligt när det rivs eller bearbetas och damm flyger runt i luften. Så om grannen inte börjar såga upp asbesten vid din tomtgräns så är det helt lugnt. Du kan vila i det och sen påminna om att ta bort skräpet när renoveringen är klar, om det nu skulle behövas, sannolikheten är väl ändå ganska stor att grannen vill ha det lika trevligt i sin trädgård som inomhus.
Kontakta Arbetsmiljöverket.V Vildvittran16 skrev:Min granne renoverar sitt hus och verkar inte ha koll på så mycket regler och vad som är farligt material eller inte. De rev ut massa blåbetong och la det som öppen fyllnadsmassa, tillsammans med sprängsten, i höjdskillnaden mellan våra tomter. Jag upplyste honom att det inte var olagligt direkt men kanske inte helt lämpligt ändå. Jag skrev också att det kändes lite olustigt för mig som har barn att ha det där precis intill där jag odlar grönsaker. Han hade ingen aning om det kunde innehålla radon och vidtog inga försiktighetsåtgärder när hans arbetare rev ut det. Han struntade i vad jag skrev och ett år senare ligger det fortfarande kvar.
Olika i olika kommuner!???A Allima skrev:Vad jag förstår så är det speciella regler för att få lämna ifrån sig asbest. I min kommun tar inte återvinningen emot det utan kommunen har ett avtal med en större kommersiell anläggning i en annan kommun. Den anläggningen skriver att det ska förpackas lufttätt för att de ska ta emot det (de har noggranna instruktioner), det ska fyllas i blanketter och det kostar pengar. Jag gissar att grannen drar sig för att knöla med detta och jag anser inte att TS ska behöva hantera detta som om det vore hans problem.
Inplastning räcker enligt min erfarenhet.
Komuner har skyldighet att ta hand om miljöfarligt avfall.
Det du beskriver kan vara kommersiell deponering i samband med byggverksamhet.
Killgissning av mig.
Det vet inte du eftersom du inte är expert i ämnet, så dessvärre väger inte dina ord särskilt tungt i frågan. Det finns en anledning till varför asbest är klassat som hälsovådligt.Claes Sörmland skrev:
Att asbest ligger kvar på grannens tomt fortfarande efter ett år är inget man behöver acceptera. TS har fullt rätt att kriga för sin rätt och sina barn. Det finns ju fortfarande ett alternativ att anmäla det som miljöbrott.