72 930 läst ·
101 svar
73k läst
101 svar
Granne håller på med nåt på vår gemensamma tomtgräns.
1. Jag har varit i kontakt med psykopater och rätt framgångsrikt hanterar dom också, men jag kan hålla med om att dom är knepigaM ml novis skrev:Och du är nog helt jävla intelligensbefriad! Har du nånsin träffat på en riktig psykopat? Det finns en orsak till att jag inte vill prata med grannen, det går aldrig att säga hur hon tolkar och jag vill inte hamna i slagsmål med kärringen för att försvara mig! Jag jobbar inom psykiatrin med diagnissättning så jag vet hur sådana människor fungerar. Och ärligt talat med dina kommentarer så funderar jag över om du hör hemma på nån av mina avdelningar! Har du inget vettigare så stäng igen den lilla gluggen😡
2. Jobbar du inom området så skall du klara av att hantera dessa. Du borde tex veta att psykopater relativt sällan tar till fysiskt våld då det sällan gynnar dom själva, speciellt i en sån situation du beskriver. Det är mer förknippat med impulsivitet i kombination med psykopati och dessa individer är ofta kända av rättsväsendet. Jag har bekanta som jobbar på rättspsyk.
3. Är det nåt som inte fungerar på dig, tex läsförmågan? Var mitt inlägg tex riktat till dig öht? Jag använder alltid citering så mottagare inte skall gå att missförstå, med det i beaktande kan jag nästa tro att det är du som är psykopaten och inte grannen med din uppenbara självbildsanalys att allt kretsar kring dig….. Vi kan enas om att jag stänger inte gluggen på den konflikträdda grannens uppmaning, vad du gör är din sak….
Det var ingen debatt.L lindsmik skrev:Synd att denna debatt spårat ur så totalt.
Jag vidhåller mitt förslag om att fotografera allt och dokumentera. Läs på dina rättigheter. Prata med kommunen så bör dom kunna ge dig råd. Prata inte med den konstiga grannen själv, om möjligt ta kontakt advokat (kostar pengar🤨) men kan vara värt att slippa konfronteras personligen.
Lycka till.
TS har presterat en mycket märklig trådstart, och har sedan lyst med sin frånvaro. Det leder alltid till att folk gör sig lite lustiga över trådstarten.
Vad ska TS prata med kommunen om - grannens snöre?
Varför ska advokat anlitas för dyra pengar?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 671 inlägg
Nej, självklart har jag inte det. Du skrev i ditt första inlägg att grannen inte går att prata med, beskrev att dom håller på att mäta upp något och avslutade med att fråga "Vad kan jag göra?".M ml novis skrev:
Och du är förvånad att du inte får några bra svar? Ingen på forumet är synsk och om du hade gett lite mer kontext hade du sannolikt fått seriösare svar. Seriösare men knappast bättre då du egentligen inte kan göra så mycket åt att grannen mäter något OCH det är helt omöjligt att ge annat än generella råd som att dokumentera vad hon pysslar med, fråga kommunen om dom ansökt om något bygglov etc. Och chansen till vad du anser vara bra svar ökar inte direkt när du beter dig som ett rövhål själv, felciterar fsn etc.
Så oavsett hur läskig hon än är så måste du fråga vad syftet med mätningen är för att veta vad du kan göra. Om du inte vågar göra det mellan fyra ögon får du väl ringa/messa?
Klart att det är jobbigt att ha en granne som din, men med tanke på hur du helt felriktat går till personangrepp på det här sättet, undrar jag om det bara är ena sidan av tomtgränsen som trappar upp konflikten.M ml novis skrev:Och du är nog helt jävla intelligensbefriad! Har du nånsin träffat på en riktig psykopat? Det finns en orsak till att jag inte vill prata med grannen, det går aldrig att säga hur hon tolkar och jag vill inte hamna i slagsmål med kärringen för att försvara mig! Jag jobbar inom psykiatrin med diagnissättning så jag vet hur sådana människor fungerar. Och ärligt talat med dina kommentarer så funderar jag över om du hör hemma på nån av mina avdelningar! Har du inget vettigare så stäng igen den lilla gluggen😡
”Diagnissättning” är väl för övrigt psykiatrikernas jobb och inte ditt.
Synd att tråden har havererat, men så länge de inte gör något som kräver bygglovsansökan inklusive grannarnas godkännande som kan du knappast göra annat än ta dialogen eller helt enkelt avvakta.M ml novis skrev:Och du är nog helt jävla intelligensbefriad! Har du nånsin träffat på en riktig psykopat? Det finns en orsak till att jag inte vill prata med grannen, det går aldrig att säga hur hon tolkar och jag vill inte hamna i slagsmål med kärringen för att försvara mig! Jag jobbar inom psykiatrin med diagnissättning så jag vet hur sådana människor fungerar. Och ärligt talat med dina kommentarer så funderar jag över om du hör hemma på nån av mina avdelningar! Har du inget vettigare så stäng igen den lilla gluggen😡
Att ta dialog kan mycket väl vara omöjligt.
Jag har en ”likadan” granne ökänd i bygden och osams med precis alla, men tack och lov två skiften bort så jag behöver inte drabbas.
Men hon går bokstavligen och räknar pinnar och sly och sätter upp förbudsskyltar i skogen och nekar allemansrätten på ett obebott skogsskifte.
Alltid svårt med kvarterets knäppis...Känns som dom flesta byar och kvarter osv har en , och vet man inte vem det är så ... så ligger man kanske i riskzonen själv.. läses med humor påslagen
Går det inte att prata med så återstår väl bara att vänta och se och är det inget som kräver bygglov eller grannemedgivande så är det ju faktiskt fritt fram att göra vad man vill på sin mark.. Det har ju faktiskt inte omgivningen nåt med att göra. Sen är det såklart smidigare att ha en bra relation med sina grannar, men allt folk är inte kompatibla med varandra.
Är man överens vart tomtgränsen ligger så är det nog bara att sitta ner och se vad som händer.. man har faktiskt ingen rättighet att få veta
Går det inte att prata med så återstår väl bara att vänta och se och är det inget som kräver bygglov eller grannemedgivande så är det ju faktiskt fritt fram att göra vad man vill på sin mark.. Det har ju faktiskt inte omgivningen nåt med att göra. Sen är det såklart smidigare att ha en bra relation med sina grannar, men allt folk är inte kompatibla med varandra.
Är man överens vart tomtgränsen ligger så är det nog bara att sitta ner och se vad som händer.. man har faktiskt ingen rättighet att få veta
Medlem
· västra götalalnd
· 82 inlägg
Hoppas grannen ser er oro ! Snälla grannen, svara gärna på varför ni har dragit ett gult snöre på er gemensamma tomtgräns ??? Nu är det bara att hoppas på svar så fort så möjligt...M ml novis skrev:Min granne som är en person det inte går att prata med och hennes man går bara två steg bakom henne, håller nu på med något på vår delade tomtgräns. Vi bor på landet och de handlar om gräsplätt mellan våra 2 lador, baksida på deras lada och min framsida. De ha markerat ut gränsen och nu dragit ett snöre från ena änden till andra. Jag får ont i magen bara av att behöva fråga vad de håller på med. Vad kan jag göra?
Jag skulle vilja se om ni ”rakryggad går och fikar med grannen som tex familjen i Vojakkala,
Prästen som bodde granne misshandlades rejält, och han som flyttade in sedan fick en yxa i huvudet.
Robert Aschberg försökte medla,, och lyckades inte en mm
Alla går inte att tala med,,
Spelar ingen roll hur glad, trevlig man än är….
Prästen som bodde granne misshandlades rejält, och han som flyttade in sedan fick en yxa i huvudet.
Robert Aschberg försökte medla,, och lyckades inte en mm
Alla går inte att tala med,,
Spelar ingen roll hur glad, trevlig man än är….
Men om du jobbar i branchen borde du veta hur man handskas och pratar med dessa .M ml novis skrev:Och du är nog helt jävla intelligensbefriad! Har du nånsin träffat på en riktig psykopat? Det finns en orsak till att jag inte vill prata med grannen, det går aldrig att säga hur hon tolkar och jag vill inte hamna i slagsmål med kärringen för att försvara mig! Jag jobbar inom psykiatrin med diagnissättning så jag vet hur sådana människor fungerar. Och ärligt talat med dina kommentarer så funderar jag över om du hör hemma på nån av mina avdelningar! Har du inget vettigare så stäng igen den lilla gluggen😡
Precis, man äger inte gränsen eller grannens fastighet, man äger bara sin egen fastighet.P polaris78 skrev:
Jag försökte fråga bygglovsavdelningen vad som gäller i tomtgränsen. De hävdade bestämt att det juridiskt sett inte existerar någon gräns, bara två fastigheter. Gränsen är liksom inte något område.
Så låt grannen göra vad den vill på sin sida. Bra att hålla koll givetvis, men om man vet att det inte går att prata är det liksom bara att lugnt avvakta.
Jag har också grannar där mannen inte törs besluta något. Det kan ju bero på lättja att slippa, men jag kallar det att vara toffelhjälte.M ml novis skrev:Min granne som är en person det inte går att prata med och hennes man går bara två steg bakom henne, håller nu på med något på vår delade tomtgräns. Vi bor på landet och de handlar om gräsplätt mellan våra 2 lador, baksida på deras lada och min framsida. De ha markerat ut gränsen och nu dragit ett snöre från ena änden till andra. Jag får ont i magen bara av att behöva fråga vad de håller på med. Vad kan jag göra?