M ml novis skrev:
Min granne som är en person det inte går att prata med och hennes man går bara två steg bakom henne, håller nu på med något på vår delade tomtgräns. Vi bor på landet och de handlar om gräsplätt mellan våra 2 lador, baksida på deras lada och min framsida. De ha markerat ut gränsen och nu dragit ett snöre från ena änden till andra. Jag får ont i magen bara av att behöva fråga vad de håller på med. Vad kan jag göra?
Själv hade jag varit så nyfiken att jag tagit med mig lite fika och filt.. och haft lite picknick där på "min sida" av snöret.. (medan de var där/ute) :)

Frågat glatt om de ville ha lite kaffe/saft.. och passat på att fråga vad de pysslade med ?! (utan att låta arg eller fördömande på något vis.. bara nyfikenhet)

Det finns ju inget man kan göra, förrän de faktiskt gör något... (och en pinne och snöre tycker jag inte räknas som "att ha gjort något" eg.. mer lite oroväckande planering.. möjligen)

• Haha
  • Gilla
Kadabra och 1 till
  • Laddar…
Jag tror på carport som extraknäcker som växthus. Jag sätter två likes på att jag har rätt, någon som vågar sig på något annat?

• Haha
  • Gilla
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jag tror på carport som extraknäcker som växthus. Jag sätter två likes på att jag har rätt, någon som vågar sig på något annat?
Jag kontrar med växthus som (när det inte är säsong för växter) kan tjänstgöra som förråd/carport.

S
Intet Intet skrev:
Helt enig. fsn,s bristande förmåga att uttrycka sig begripligt, är en tydlig indikation på vår uppfattning.
Hans omogna, aggressiva beteendet förstärker ytterligare den känslan. Vilket gör att vi andra plötsligt ses som smartare än vi är. Så vi har mycket att tacka fsn för😁.

Ts. Hur går det?
Nja, jag tänkte inte på ditt påhopp på fsn, mer att folk i allmänhet har blivit mer korkade och woke. Ert gnabbande kan ni ta någon annanstans... om alls...

Jag tror att de har hittat uran under sin fastighet och nu håller på att markera var gruvbolaget som köpt rättigheterna får göra nedfarten till gruvan.

• Haha
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
M ml novis skrev:
Min granne som är en person det inte går att prata med och hennes man går bara två steg bakom henne, håller nu på med något på vår delade tomtgräns. Vi bor på landet och de handlar om gräsplätt mellan våra 2 lador, baksida på deras lada och min framsida. De ha markerat ut gränsen och nu dragit ett snöre från ena änden till andra. Jag får ont i magen bara av att behöva fråga vad de håller på med. Vad kan jag göra?
Jag håller med om att du ska fråga bara.
Tror att du kan kolla med lantmäteriet och/eller bygglovsnämnden och få information om de lämnat in någon ansökan etc

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
M ml novis skrev:
Flytta gula tråden på natten 50cm mot deras sida.

• Gilla
  • Haha
MagicFingers och 3 till
  • Laddar…
Han/hon frågar om råd/alternativ eftersom det inte går att prata med grannen.En del verkar ha missat det…..men som någon redan skrivit,dokumentera med foto och datum -Kanske du känner någon som kan prata med grannen om du inte känner för det?Om man vill ha reda på exakt var tomtgränsen går så måste man kontakta Lantmäteriet för kontroll,men Du kan på Lantmäteriets hemsida med hjälp av fastighetsnumret se var gränsen går om än inte exakt .Sen finns det regler för hur nära ens egen tomtgräns man får bygga nåt,inte 100 på hur det är hos Er,men det brukar vara 4,5 meter.Vill man bygga närmare måste man fråga grannen.Hoppas att det löser sig!

• Gilla
PalomaG och 4 till
  • Laddar…
M MosesAmos skrev:
Han/hon frågar om råd/alternativ eftersom det inte går att prata med grannen.En del verkar ha missat det…..men som någon redan skrivit,dokumentera med foto och datum -Kanske du känner någon som kan prata med grannen om du inte känner för det?Om man vill ha reda på exakt var tomtgränsen går så måste man kontakta Lantmäteriet för kontroll,men Du kan på Lantmäteriets hemsida med hjälp av fastighetsnumret se var gränsen går om än inte exakt .Sen finns det regler för hur nära ens egen tomtgräns man får bygga nåt,inte 100 på hur det är hos Er,men det brukar vara 4,5 meter.Vill man bygga närmare måste man fråga grannen.Hoppas att det löser sig!
Det finns en massa saker man får göra intill tomtgräns utan bygglov eller att fråga grannen, t.ex bygga trädäck, lägga stenar, anlägga rabatt, bygga staket, plantera häck osv

Är det draget ett rakt snöre mellan gränsrören så kommer det att vara korrekt utmärkt av var gränsen går, ingen anledning att ifrågasätta det eller blanda in lantmäteriet.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Är det draget ett rakt snöre mellan gränsrören
Varför antar du och flera andra att några officiella gränsrör är inblandade?

Alfredo Alfredo skrev:
Varför antar du och flera andra att några officiella gränsrör är inblandade?
För TS skriver att de markerat ut gränsen, så det verkar inte vara någon konflikt om var den går

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
För TS skriver att de markerat ut gränsen, så det verkar inte vara någon konflikt om var den går
Frånvaron av konflikt säger inte mycket om förekomsten av "riktiga" gränsrör. Åtminstone en av mina grannar och jag är helt överens om var vi tycker att gränsen går men några officiella gränsrör eller rösen existerar inte.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
M ml novis skrev:
Törs du inte fråga så kanske är det dags att flytta.

• Gilla
Kjol och 2 till
  • Laddar…
S
Ni vet, över tid så kanske man utvecklar en aversion mot sin granne. Ett naturligt avståndstagande från en person/familj man inte är kompatibel med.

Oftast är det grannens beteende som man blir förbannad på, den gränslöshet och egoism som råder eller än värre, när man roffar åt sig och dessutom beter sig aggressivt.

Många försöker då komma fram till hur den grannen ska hanteras på bästa sätt och i många fall knyts näven i fickan och man håller näbben. Man vill inte riskera en ny attack, skrivelse, anmälan eller vad det kan vara. Man väljer vilka strider man tar.

Vi ser ju många exempel på detta här på Byggahus.

I det här fallet, om nu ärade skribenter bemödade sig att faktiskt läsa igenom trådstart och eventuella övriga inlägg, så har man insett att grannen inte går att kommunicera med och man undviker till varje pris.

Så plötsligt dyker det upp någon form av linjemarkering. Vad det kan betyda är svårt för oss likväl som för TS. Det saknas lite info.

Men det är frapperande hur många som tycker att man ska ha en dialog, bjuda på kaffe, ha picnic med saft och bulle osv. Den dialogen är redan körd.

Här handlar det om att markera sitt revir och hålla på sitt utan att eskalera situationen, på samma sätt som man till exempel gör samma typ av bedömning av vissa folkslag i andra sammanhang eller på en arbetsplats.

Så lite mer info behövs nog vilket TS inte har än utan får förlita sig på gissningar

Redigerat:
  • Gilla
Saulesco och 7 till
  • Laddar…
M ml novis skrev:
"De ha markerat ut gränsen och nu dragit ett snöre från ena änden till andra".
Enligt ts så ska det vara fastighetsgränsen som ts inte ifrågasätter i tråden, däremot undrar vad syftet kan vara.
Två alternativ finns:
* gör inget och få se vad som händer framöver
* fråga grannen

Allt annat blir bara vilda gissningar och kan lura ts göra något "dumt", gäller även beteendeanalyser utifrån ts enda inlägg i tråden.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.