Claes Sörmland
C chit82 skrev:
Blir förvånad att de flesta i tråden skulle ta det med en klackspark om grannen fäller träd så man får sitta och kolla på en väg, och få buller istället för lummiga träd. Men då vet jag att det bara är jag som är grinig.
Jag tror väldigt många skulle bli fly förbannade. Men ju mer man förstår juridiken desto mer inser man att det inte går att göra så mycket som granne när träd fälls på omgivande mark. Har också gått igenom den resan från ilska till avmätt insikt.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
C chit82 skrev:
Ursäkta att jag frågade då.

Blir förvånad att de flesta i tråden skulle ta det med en klackspark om grannen fäller träd så man får sitta och kolla på en väg, och få buller istället för lummiga träd. Men då vet jag att det bara är jag som är grinig.
Ja lite grinigt kan jag hålla med om.
Verkar såklart som att grannen har agerat felaktigt.

MEN det som jag tror att många far efter är ju att det är omöjligt eller extremt svårt att kräva nån som helst ersättning för det som händer utanför sin egen tomt. Utsikten är en sån sak som man inte äger. Vill man vara säker på att ha full kontroll på utsikten så måste man köpa upp alla fastigheter runt omkring.

Frågan har varit uppe massvis med gånger där hus i havsnära lägen plötsligt tappat sin havsutsikt för att en granne framför har byggt nytt eller byggt ut. Även där har man bara fått gilla läget (så länge grannens bygge följer detaljplan/bygglov)

I ditt fall är det ju såklart dumt att grannen tar sig friheter men det kunde ju hypotetiskt sett varit kommunen som bestämt sig för att ta ner alla granar och även då hade du inte haft nån rätt att kräva ersättning pga värdeminskning.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tycker du ska utpressa grannen, typ "ge mig 50.000 annars polisanmäler jag dig".

C chit82 skrev:
Jag tror du tolkar svaren lite felaktigt.
C chit82 skrev:
Blir förvånad att de flesta i tråden skulle ta det med en klackspark om grannen fäller träd så man får sitta och kolla på en väg, och få buller istället för lummiga träd.
Jag tror väldigt få skulle ta det med en klackspark. Har någon skrivit något ens i närheten av det? Jag tror de flesta skulle bli ledsna eller till och med rejält bedrövade.

C chit82 skrev:
Men då vet jag att det bara är jag som är grinig.
Nej du är inte grinig men din fråga var: "Kan man kräva grannen på värdeminskningen?" och där finns det egentligen bara ett svar och det är ett glasklart nej. Att grannen möjligen begått brott och möjligen orsakat kommunen skada är på krass svenska inget som egentligen angår dig och definitivt inget som du kan få skadestånd för.

Ibland förändras omvärlden på ett sätt som man uppfattar som mycket negativt utan att man kan göra något åt det eller har någon rätt till ersättning. Detta är ett sådant fall.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
För att lämna frågan du faktiskt ställde (om ersättning, där svaret som alla andra redan påpekat är nej) och faktiskt fundera på vad du kan göra istället.
Hur ser din fastighet ut? Är det berg hela vägen ut till fastighetsgränsen där? Kan man bygga någon mur eller liknande för att på så sätt få till en terrassering att kunna plantera en häck i?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C chit82 skrev:

Vet du vem som avverkat och om det skett med markägarens tillstånd eller på uppdrag av markägaren?

• Gilla
Kjol
  • Laddar…
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den domen har väl alla sparad som ett bokmärke?
Vet du vad rättegångskostnaderna blev för tingsrätten, hovrätten och högsta domstolen? Betalade han som sågade ner tallarna det? Såg inget om det i domen.

S Stuff skrev:
Utsikten är en sån sak som man inte äger. Vill man vara säker på att ha full kontroll på utsikten så måste man köpa upp alla fastigheter runt omkring.
Man ska vara glad att man/om man får sköta växtligheten på sin egen fastighet som man vill, det finns ofta någon som har åsikter om man avverkar ett träd eller ett skogsbestånd på egen fastighet också.

Att äga det man vill styra över är en grundförutsättning, om grannen hugger sin gran eller planterar höga tuja på tomten eller om ekarna på den kommunala marken avverkas kan och ska man som villaägare knappast påverka.

F fribygg skrev:
Vet du vem som avverkat och om det skett med markägarens tillstånd eller på uppdrag av markägaren?
Ja det vet jag, och nej han hade inget tillstånd. Kommun har vart här och kikat idag, för en annan på området hade anmält det. De kom fram till att han sammanlagt avverkat 13 träd, varav två som var skyddsvärda. Alla dessa på kommunal mark.

• Ledsen
  • Wow
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
C chit82 skrev:
De kom fram till att han sammanlagt avverkat 13 träd, varav två som var skyddsvärda. Alla dessa på kommunal mark.
Tack för uppdateringen. (y) Håll oss gärna uppdaterade även framöver med vart det här tar vägen. Vi är nog många som är intresserade/nyfikna.

• Gilla
Eva a och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C chit82 skrev:
Ja det vet jag, och nej han hade inget tillstånd. Kommun har vart här och kikat idag, för en annan på området hade anmält det. De kom fram till att han sammanlagt avverkat 13 träd, varav två som var skyddsvärda. Alla dessa på kommunal mark.
Har han medgett att han har avverkat träden eller finns det bevisning för detta? Annars har kommunen en uppförsbacke att visa detta.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har han medgett att han har avverkat träden eller finns det bevisning för detta? Annars har kommunen en uppförsbacke att visa detta.
Han har berättat det för två på området om hur nöjd han var, och att tanten hans var så lycklig över att det blivit ljusare. Och minst 30 pers som sett han förra året när han började ta ned träden som står längre bort, som ingen har ont av, men kommunen tog givetvis med dom i sin besiktning.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror du tolkar svaren lite felaktigt.
Jag tror väldigt få skulle ta det med en klackspark. Har någon skrivit något ens i närheten av det? Jag tror de flesta skulle bli ledsna eller till och med rejält bedrövade.

Nej du är inte grinig men din fråga var: "Kan man kräva grannen på värdeminskningen?" och där finns det egentligen bara ett svar och det är ett glasklart nej. Att grannen möjligen begått brott och möjligen orsakat kommunen skada är på krass svenska inget som egentligen angår dig och definitivt inget som du kan få skadestånd för.

Ibland förändras omvärlden på ett sätt som man uppfattar som mycket negativt utan att man kan göra något åt det eller har någon rätt till ersättning. Detta är ett sådant fall.
Tack!

Claes Sörmland
C chit82 skrev:
Han har berättat det för två på området om hur nöjd han var, och att tanten hans var så lycklig över att det blivit ljusare. Och minst 30 pers som sett han förra året när han började ta ned träden som står längre bort, som ingen har ont av, men kommunen tog givetvis med dom i sin besiktning.
Då gäller det ju att han står kvar vid att han har fällt träden om kommunen riktar skadeståndskrav. Eller vid en polisutredning. Eller att vittnen identifieras och träder fram.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Nissens
C chit82 skrev:
Merparten Ek
Ok, men ekar fäller i regel sina löv varje år, menar du att grenverket verkligen dämpar ljudet så mycket?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.