44 875 läst ·
139 svar
45k läst
139 svar
Granne avverkat träd på kommunal mark
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 234 inlägg
Nu har jag inga studier som kan bekräfta det framför mig men jag kan nog säga med storsannolikhet att 6-7 träd 30 m bort med stor sannolikhet inte kan gjort så stor skillnad.
Du kan ju bara skicka en anmälan till kommunen och hävda det nya problemet och kanske få ersättning för ett riktigt bullerskydd om det faktiskt är signifikant buller. Kolla kommunens hemsida.
Du kan ju bara skicka en anmälan till kommunen och hävda det nya problemet och kanske få ersättning för ett riktigt bullerskydd om det faktiskt är signifikant buller. Kolla kommunens hemsida.
En undran:C chit82 skrev:De har fällt dem för att kvinnan i huset känner sig otrygg om det inte år luftigt. Gubben är runt mycke i Sverige och jobbar på veckorna. De hör vägen 100% men är motorfanatiker, så de gillar gissa vad det är för bilmäre/modell som kommer. Låter kanske jävligt märkligt. Men det var vad de sa förra året när de tog de första träden och jag frågade om de inte störs av ljudet från vägen. De har själva typ 5-6 veteranbilar i trädgården
Vad är det för träd som har denna egenskapen att de dämpar ljud så mycket?
Först och främst förstår jag dig fullt ut att du tycker det är mer än tråkigt att det blivit som det blivit. Jag hade själv blivit enormt upprörd.
Men, man äger inte sin utsikt (om man nu inte just ÄGER sin utsikt) Vad grannen gör är i det stora svårt att påverka. Så du har inget att hämta för eventuell värdeminskning.
Det jag hade föreslagit är att ta kontakt med kommunen. Meddela sakligt kring vägbuller och att det är trist utsikt nu och se om de i samband med det här skulle kunna få till någon ny växtlighet. Tänker att det är bättre att försöka göra något bra av situationen och då är det i samråd med kommunen. Om fler än juristgrannen är på dom kanske de tar mer förnuft till fånga. Låt kommunen driva processen mot trädhuggaren, eventuellt tillsammans med juristgrannen som eldar på, så behöver inte du förstöra relationen med trädhuggaren mer än nödvändigt.
Men, man äger inte sin utsikt (om man nu inte just ÄGER sin utsikt) Vad grannen gör är i det stora svårt att påverka. Så du har inget att hämta för eventuell värdeminskning.
Det jag hade föreslagit är att ta kontakt med kommunen. Meddela sakligt kring vägbuller och att det är trist utsikt nu och se om de i samband med det här skulle kunna få till någon ny växtlighet. Tänker att det är bättre att försöka göra något bra av situationen och då är det i samråd med kommunen. Om fler än juristgrannen är på dom kanske de tar mer förnuft till fånga. Låt kommunen driva processen mot trädhuggaren, eventuellt tillsammans med juristgrannen som eldar på, så behöver inte du förstöra relationen med trädhuggaren mer än nödvändigt.
Det är en generell egenskap hos trädbestånd: "De allra flesta studier visar dock att mark, stam, grenar, och lövverk alla påverkar den akustiska miljön och kan dämpa ljud genom absorption och reflektion (Bucur, 2006 s. 109)."Nissens skrev:
Från en kandidatuppsats på SLU (s. 27) som går igenom frågan:
https://stud.epsilon.slu.se/2845/1/henriksson_j_110617.pdf
Redigerat:
Att de dämpar tvivlar väl ingen på, men i detta fallet verkar det vara en stor dämpning eftersom det inte går att sova längre när träden är borta.Claes Sörmland skrev:
Så min fråga kvarstår…
Den enda biten väg som går förbi är ca 15-20 meter, sen försvinner den nedåt mellan berg. Tänk dig då att den sträckan på 15-20 meter har haft enorma träd längst hela den sträckan i en slänt. Som en skyddande vägg, och tänk dig då att man tar bort den väggen.Nissens skrev:
Ja, men vad var det för träd?C chit82 skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 421 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 421 inlägg
Tänk vad träd kan skapa problem
Den ena blir sur att grannen inte tar ner ett träd
En annan blir sur att grannen tar ner ett träd.
En tredje blir sur för grannen vill att man ska ta ner ett träd
I detta fall så kan man undra vad TS skulle säga om kommunen hade tagit ner träden pga ålder.
För en dag så skulle man troligtvis ha varit tvugna att ta ner träden så de inte fallit över vägen.
Eller om de blåst ner? Vem ska man då skylla på
Sen lustigt att träd får folk att springa hit och dit och villja ha ersättning och skadestånd....
Vad är samhället på väg?
I detta fall så kan man undra vad TS skulle säga om kommunen hade tagit ner träden pga ålder.
För en dag så skulle man troligtvis ha varit tvugna att ta ner träden så de inte fallit över vägen.
Sen lustigt att träd får folk att springa hit och dit och villja ha ersättning och skadestånd....
Vad är samhället på väg?
Har inga problem med om de skulle fälla sjuka träd. Finns ingen möjlighet dock att de faller över en väg eftersom de står i en slänt och faller i så fall bakåt.P PappasHammare skrev:Tänk vad träd kan skapa problem
Vad är samhället på väg?
Har inga problem med om grannen tar ner träd på sin tomt. Men vi har som policy i föreningen att åtminstone informera vad man tänkt göra, om man skall göra något på kommunal mark, och sedan beslutas det på årsmöte. Ingen har någonsin fått tillstånd från kommun att fälla något under säkert 30-40 år. Då är det klart man blir sur när någon går ut och gör rent hus.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 421 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 421 inlägg
Visst kan man bli sur.. men då går du ut på ett publikt forum och undrar om DU kan få ersättning för detta?C chit82 skrev:
Är detta inte en fråga för kommunen och den som gjorde detta?
Ursäkta att jag frågade då.P PappasHammare skrev:
Blir förvånad att de flesta i tråden skulle ta det med en klackspark om grannen fäller träd så man får sitta och kolla på en väg, och få buller istället för lummiga träd. Men då vet jag att det bara är jag som är grinig.
En del onödigt griniga svar här i tråden.C chit82 skrev:
Tror inte någon skulle ta det med en klackspark men det hade varit en helt annan sak om du ägde marken/träden.