44 874 läst ·
139 svar
45k läst
139 svar
Granne avverkat träd på kommunal mark
En granne längre ner på området har redan anmält det. Han är jurist och surgubbe, han brukar anmäla alla småsaker också. Vi brukar få information från kommunen en gång om året att det är totalt förbjudet att fälla några träd, och att det alltid polisanmäls. Det ligger som sagt vid kusten vid havet, så kommunen är superhårda på det, eftersom sommargäster avverkar allt för att få bättre utsikt.Kilrain skrev:
Kort svar: Ja.
Längre svar: Beror ju på om kommunen ens märker det, eller om nån anmäler det. Och om kommunen anser det värt att driva saken vidare i så fall. Så ni kan möjligtvis ställa till alla möjliga problem och kostnader för grannen om ni vill, men ni har inget att tjäna på det ekonomiskt.
Sen vad gäller eken vet jag inte riktigt. Då kanske det går ännu högre än kommunen. Men återigen, alla möjliga problem för grannen, ingen vinning för er. Utom möjligtvis känslomässig vinning.
Det underlättar ju, då är det bara för er att släppa det hela, även om det känns surt. Vilket jag förstår, alltid trist när man får sitt läge försämrat. Men jag kan bara upprepa, man äger inte sin utsikt (eller ljuddämpning på annan mark).C chit82 skrev:En granne längre ner på området har redan anmält det. Han är jurist och surgubbe, han brukar anmäla alla småsaker också. Vi brukar få information från kommunen en gång om året att det är totalt förbjudet att fälla några träd, och att det alltid polisanmäls. Det ligger som sagt vid kusten vid havet, så kommunen är superhårda på det, eftersom sommargäster avverkar allt för att få bättre utsikt.
Bara att bryta ihop och komma igen.
Ja det är tråkigt, får grilla och titta på bilarna framöver.Kilrain skrev:
Det är extra surt eftersom det står i föreningens stadgar, att allt som rör trädfällning skall tas på årsmötet, och sedan skall ordförande ta det med kommunen. Och det har fungerat i alla år. Kommun har dock aldrig godkänt något.
Vad är det för förening? Var det inte kommunens mark utan en förenings?C chit82 skrev:
Du kan ju alltid meddela grannen ditt missnöje och förklara vad du anser är problem. I samband med det samtalet förklara att du vill ha ersättning. Sen är det ju givetvis upp till grannen om att gå med på att betala.C chit82 skrev:
Men jag förstår inte vad grannen har tjänat på att fälla dessa träd? Förmodar att grannen nu också ser och hör vägen mer? Har ni/du frågat varför de fällde träden?
De har fällt dem för att kvinnan i huset känner sig otrygg om det inte år luftigt. Gubben är runt mycke i Sverige och jobbar på veckorna. De hör vägen 100% men är motorfanatiker, så de gillar gissa vad det är för bilmäre/modell som kommer. Låter kanske jävligt märkligt. Men det var vad de sa förra året när de tog de första träden och jag frågade om de inte störs av ljudet från vägen. De har själva typ 5-6 veteranbilar i trädgårdensysmali skrev:
Du kan ju alltid meddela grannen ditt missnöje och förklara vad du anser är problem. I samband med det samtalet förklara att du vill ha ersättning. Sen är det ju givetvis upp till grannen om att gå med på att betala.
Men jag förstår inte vad grannen har tjänat på att fälla dessa träd? Förmodar att grannen nu också ser och hör vägen mer? Har ni/du frågat varför de fällde träden?
Nej, den tolkningen av lagen gäller inte längre. Den var fullständigt orimlig.
Sedan kan man se värdeminskning och ökning olika.K Klass0n skrev:När gjordes värderingen som sa 2,5 miljoner?
Spontant känns det väldigt svårt att i detta läge med högre räntor och fallande priser slå isär värdeminskning av utsikten från några träd.
Vill du ha kvar grannsämjan så kan du ju gå dit med och säga nåt i stil med "hit med hälften av veden så slipper du polisanmälan din skurk!" (jag har iaf den typen av grannar där man till svar fått ett gapskratt sen en öl och sen antagligen hälften av veden om jag velat).
Finns människor som uppskattar sol, mindre mygg osv också.
Knappast nån heller tänker som skydd mot ljud och det som inte varit saknar ingen heller. Är snarare läget läget åter läget som spelar störst roll och skicket på huset såklart.