44 875 läst ·
139 svar
45k läst
139 svar
Granne avverkat träd på kommunal mark
Ingen ersättning att hämta men jag skulle verkligen gå igång på egenmäktighet på allmän egendom.C chit82 skrev:Hej,
Hoppas jag lägger detta i rätt forum. Det är så att våra grannar vid vårt fritidshus har avverkat träd på kommunal mark, 6-7st,samtliga träd var ca 50år. Grannarna bort ca 30 meter bort.
Nu till problemet. Detta gör att vårt hus nu tappat ljuddämpning från vägen som går utanför vår granne, en ganska hårt trafikerad väg. Men inte motorväg. Man vaknar t.ex på morgonen när folk åker till jobbet, vilket man inte gjorde förut om man inte stänger alla ventiler.
Problem nr2 är att vi nu får sitta och titta på en väg(vi bor ganska högt upp, de bor längre ner), istället för lummiga träd.
Detta måste väl även sänka värdet på vårat hus? Kan någon tänka sig med hur mycket? Det är värderat till 2.5miljoner i dagsläget, och vi skall typiskt nog precis värdera om det.
Kan man kräva grannen på värdeminskningen? Typiskt är att vi dessutom gillar våra grannar.
Eftersom det redan skett och är utan återvändo så skulle jag i ett frimärkt verkligt brev sända in en anonym anmälan till kommunen.
Många kommuner går igång på sådant.
Har du läst tråden och att kommunen redan varit på plats och dokumenterat?R Risarvaren skrev:
Vad var detta för extremt underliga träd som så effektivt stoppar ljud? Jag tror du är förbannad och därmed skriver upp värdet av de där träden.C chit82 skrev:Hej,
Hoppas jag lägger detta i rätt forum. Det är så att våra grannar vid vårt fritidshus har avverkat träd på kommunal mark, 6-7st,samtliga träd var ca 50år. Grannarna bort ca 30 meter bort.
Nu till problemet. Detta gör att vårt hus nu tappat ljuddämpning från vägen som går utanför vår granne, en ganska hårt trafikerad väg. Men inte motorväg. Man vaknar t.ex på morgonen när folk åker till jobbet, vilket man inte gjorde förut om man inte stänger alla ventiler.
Problem nr2 är att vi nu får sitta och titta på en väg(vi bor ganska högt upp, de bor längre ner), istället för lummiga träd.
Detta måste väl även sänka värdet på vårat hus? Kan någon tänka sig med hur mycket? Det är värderat till 2.5miljoner i dagsläget, och vi skall typiskt nog precis värdera om det.
Kan man kräva grannen på värdeminskningen? Typiskt är att vi dessutom gillar våra grannar.
Är ni många som störs av trafikljuden så bygg en bullerskärm, de hejdar ljud långt bättre än 6 träd.
Konstigt då att grannen som tagit ner dem erkänner att han hör trafiken mycket mer. Men att han inte tycker det gör något. Samt att ljudet från vägen helt plötsligt hörs längre ner på området. Det krävs endast 9 träd för att täcka den korta biten som vägen är framme, och de står i en slänt så hela lövverket var som en häck. sen försvinner den bakom berg. Sammanlagt enligt kommunen hade han tagit ner 13 träd, jag har inte räknat dem men de räknade säker rättD Djurmo skrev:
Jo do , det finns träd som möjligt dumpar ljud och blåst , också insyn, det var väldigt dumt att ta bort träna! Beklagar!!D Djurmo skrev:
Ja, om det kan göras på ett enkelt sätt. Annars etsätter man värdeförlusten. Träd värderas inte så högt.
Som jag redan sagt så har jag förstått att vissa här skulle ta det med en klackspark. Stänga ventiler på sommaren är skönt. Dessutom är det redan höga radonhalter här, så det är inget allternativ. Man har ventiler av en anledning, inte för skoj skull.L Lundsan skrev:
Men nog om det,
Du frågande vad som gäller juridiskt.
Dessutom är många, fullt förståeligt, skeptiska till att träden påverkar ljudet så mycket.
Det betyder inte att folk inte skulle bry sig om det drabbade dem.
Dessutom är många, fullt förståeligt, skeptiska till att träden påverkar ljudet så mycket.
Det betyder inte att folk inte skulle bry sig om det drabbade dem.
Nu när det är helg och i stort sätt alla är här, så är alla överens inklusive den som gjort felet. Många har haft sina stugor här sen 70-talet, och har upplevt hela förändringen med att träden växt och dämpat ljudet från vägen.D Daniel 109 skrev:
Så om någon tror vi inbilat oss detta så är det fine för mig. Har fått svar på frågan som tråden gällde, så jag är nöjd.
Låt kommunen sätta ett "bullerplank" då, sen kan de skicka fakturan till grannen.C chit82 skrev: