Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men man kan ju tänka sig infart både enligt blått och lila nedan. Det senare vore ju mer lämpligt för dig för att helt separera era infarter.
[bild]

Jag menar att det är såpass långt från ditt hus till fastighetsgränsen att man kan ifrågasätta om hela din fastighet är tomtmark. Ditt tänkta staket stärker den tanken. Allt söder om det är svårt att hävda att det är din tomt, även om det är din fastighet.

Utanför tomtmarken gäller exempelvis allemansrätten. Den ger dock inte några rättigheter att köra bil eller än mindre parkera där. Men det gör att det exempelvis inte kan vara fråga om hemfridsbrott där, som vissa varit inne på.
Tomten är som sagt inte så stor som det ser ut. Och de två bilarna på bilden är parkerade ca 1 meter från min gäststuga, fast den syns inte på bilden. Tror inte att det är så många som vill ha grannens bil så nära sina byggnader. De skall ju även kliva i och ur bilen. Det blir inte direkt någon privat känsla för mina gäster som ska sova över där, och kanske vill gå ut i nattskjorta på morgonen t ex. Halva min tomt består av skog, det som återstår att använda till trädgård är bara ca 500 kvm. Jag vill alltså inte ha en onödigt stor parkering för att grannen ska stå där. Vad gäller dina förslag, så är det precis det blå alternativet som är aktuellt. Det lila skulle innebära att de kör över en annan grannes tomt och det är jag ganska säker på att hen inte skulle uppskatta. 😉 Tack för din input!

Redigerat:
  • Gilla
Polyester och 5 till
  • Laddar…
Köp ett billigt släp och ställ ivägen. Gärna med stenar som stoppkloss så dom inte lätt rullar iväg det för att låna parkering.

Alt erbjuder dig att skyffla grus för att bygga en överfart över diket, när grannen skaffat materialet.

Bart Bart skrev:
Din hemfridszon sträcker sig troligen inte 35-40 meter ner till parkeringen. Så beroende på omständigheter och förutsättningar skulle grannen kanske kunna tillskansa sig ett servitut för genomfart till sin fastighet.

Nu låter det inte så på din beskrivning. Så bara gå vidare och meddela att den nya ägaren inte är intresserad av att ha grannens bilar på sin mark.
Jag har inte mätt hur långt det är från huset till uppfarten, men väldigt nära uppfarten ligger min gäststuga mm. Man vill liksom ha en liten privat zon även runt den byggnader tänker jag.

• Gilla
Gaffelmannen och 5 till
  • Laddar…
N Neodynamia skrev:
Tomten är som sagt inte så stor som det ser ut.
Tja, utifrån ett antagande om att den vita bilen är knappa fem meter lång gissar jag som sagt att det är ca 40 meter från fastighetsgräns till huset och att tomten som smalast är 15 meter.
N Neodynamia skrev:
Och de två bilarna på bilden är parkerade ca 1 meter från min gäststuga, fast den syns inte på bilden.
Jag fattar att du inte vill ha dem där, men sätter du ett staket såsom markerat blir det i princip omöjligt att hävda att något utanför det är tomtmark.
N Neodynamia skrev:
Halva min tomt består av skog, det som återstår att använda till trädgård är bara ca 500 kvm.
Det är ditt val. Skog går att ta ner.
N Neodynamia skrev:
Vad gäller dina förslag, så är det precis det blå alternativet som är aktuellt.
Varför då? Varför ska du ge grannen rätt att köra över din fastighet om du inte måste?
N Neodynamia skrev:
Det lila skulle innebära att de kör över en annan grannes tomt och det är jag ganska säker på att hen inte skulle uppskatta.
Uppskatta och uppskatta, jag antar att ni båda har servitut för att köra över den fastigheten. Och har grannen inget servitut över din fastighet är det naturliga ju att hen kör enligt lila väg.

Gå in på Min fastighet och kolla. Från en mobil kan det exempelvis se ut såhär.

Mobilvy av "Min Fastighet" där menyer som "Ägande", "Tomtkarta och åtgärder", och "Rättigheter" visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Webbsidan "Min Fastighet" visar information om rättsförhållande och rättighetstyp som officialservitut.
Skapa konto

• Gilla
SnyggPer och 5 till
  • Laddar…
N Neodynamia skrev:
Jag har inte mätt hur långt det är från huset till uppfarten, men väldigt nära uppfarten ligger min gäststuga mm. Man vill liksom ha en liten privat zon även runt den byggnader tänker jag.
Nu har jag steget upp. Parkeringen är ca 25-30 meter från huvudbyggnaden och ca 3-4 meter från gäststugan.

• Gilla
Gaffelmannen och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tja, utifrån ett antagande om att den vita bilen är knappa fem meter lång gissar jag som sagt att det är ca 40 meter från fastighetsgräns till huset och att tomten som smalast är 15 meter.

Jag fattar att du inte vill ha dem där, men sätter du ett staket såsom markerat blir det i princip omöjligt att hävda att något utanför det är tomtmark.

Det är ditt val. Skog går att ta ner.

Varför då? Varför ska du ge grannen rätt att köra över din fastighet om du inte måste?

Uppskatta och uppskatta, jag antar att ni båda har servitut för att köra över den fastigheten. Och har grannen inget servitut över din fastighet är det naturliga ju att hen kör enligt lila väg.

Gå in på Min fastighet och kolla. Från en mobil kan det exempelvis se ut såhär.

[bild]

[bild]
Vi har servitut att köra på hans väg, men inte svänga över hans gräsmatta. Han skulle inte bli glad. Jag är däremot helt okej om de kör över min uppfart för att nå sin tomt. Anledningen till att jag ska sätta staketet där är dels för att de ska ha möjlighet att gena in till sig och dels så vill jag inte behöva öppna en grind för att parkera. Att själva tomten utanför tillhör mig är det dock ingen tvekan om. Det finns gränspinnar i varje hörn. Vad gäller skogen, så vill jag inte göra någon åverkan, och det är även där de skyfflat upp alla stora stenbumlingar vid bygget. Inte en chans att man kan göra en trädgård att odla på där.

• Gilla
Bygget 52 och 2 till
  • Laddar…
A Alle123 skrev:
Köp ett billigt släp och ställ ivägen. Gärna med stenar som stoppkloss så dom inte lätt rullar iväg det för att låna parkering.

Alt erbjuder dig att skyffla grus för att bygga en överfart över diket, när grannen skaffat materialet.
Tack. Alternativ 1 känns ju lite spännande, men är inte praktiskt genomförbart. Jag vill inte heller sabba grannsämjan, så det blir till att hjälpa till med en infart åt dem.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N Neodynamia skrev:
Att själva tomten utanför tillhör mig är det dock ingen tvekan om.
Jag ifrågasätter inte ägandet, utan definitionen av det som tomtmark.

Jag har exempelvis en fastighet på ett antal hektar, men tomtmarken är på sin höjd ett par tusen kvm, kanske 1.500 beroende på hur jag klipper gräs och hur uthus skärmar av delar.

Att det är lätt att tänka att hela ens fastighet är tomt när den totalt bara är på ett par tusen kvm eller mindre är begripligt, men diskussionen blir lättare och tydligare om man håller isär de två begreppen.
N Neodynamia skrev:
Vad gäller skogen, så vill jag inte göra någon åverkan
Jag förstår det, min poäng är bara att det är ditt val, inte en naturlag.

I distinktionen tomt/fastighet kan man också säga att skogsmark, i synnerhet om den hänger ihop med annan skog, lätt tolkas som allemansrättsligt tillgänglig snarare än tomt av gemene man.

• Gilla
SnyggPer och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Trams, sånt här får man ingen hjälp med. Och skall väl inte ha heller på denna nivån.
Det stämmer nog tyvärr att man inte skulle få någon hjälp att komma tillrätta med problemet.

M Mawe85 skrev:
Fortsätt prata med grannen istället för skyltar och krukor etc. En bra grannrelation är viktigt då du kommer att springa på grannen många gånger i framtiden.

Erbjud dig att hjälp till att lägga i röret i diket och fylla på med bärlager. Tar det dig en timme så är det värt att slippa irritationen i många år framöver.
Jag kommer att göra precis så. Jag är rädd om grannsämjan och kommer att hjälpa till. Dock är det väldigt mycket sly och även nån stor sten i vägen, så diket behöver grävas ut ordentligt.

• Gilla
Gaffelmannen och 3 till
  • Laddar…
N Neodynamia skrev:
Tomten är som sagt inte så stor som det ser ut. Och de två bilarna på bilden är parkerade ca 1 meter från min gäststuga, fast den syns inte på bilden. Tror inte att det är så många som vill ha grannens bil så nära sina byggnader. De skall ju även kliva i och ur bilen. Det blir inte direkt någon privat känsla för mina gäster som ska sova över där, och kanske vill gå ut i nattskjorta på morgonen t ex. Halva min tomt består av skog, det som återstår att använda till trädgård är bara ca 500 kvm. Jag vill alltså inte ha en onödigt stor parkering för att grannen ska stå där. Vad gäller dina förslag, så är det precis det blå alternativet som är aktuellt. Det lila skulle innebära att de kör över en annan grannes tomt och det är jag ganska säker på att hen inte skulle uppskatta. 😉 Tack för din input!
Varför kan inte grannen göra en i fart där mitt tjocka gula streck ligger samp P där jag markerat?

• Satellitbild med handritade linjer: gult streck, markering "P" och etiketter för "Blivande staket" och "Parkeringsruta".
    Skapa konto
  • Gilla
Workingclasshero och 9 till
  • Laddar…
N Neodynamia skrev:
Vi har servitut att köra på hans väg, men inte svänga över hans gräsmatta. Han skulle inte bli glad. Jag är däremot helt okej om de kör över min uppfart för att nå sin tomt. Anledningen till att jag ska sätta staketet där är dels för att de ska ha möjlighet att gena in till sig och dels så vill jag inte behöva öppna en grind för att parkera. Att själva tomten utanför tillhör mig är det dock ingen tvekan om. Det finns gränspinnar i varje hörn. Vad gäller skogen, så vill jag inte göra någon åverkan, och det är även där de skyfflat upp alla stora stenbumlingar vid bygget. Inte en chans att man kan göra en trädgård att odla på där.
Hur ser din "grannes" servitut ut då?. Ävenhan måste ju uppenbarligen ha servitut att använda en grannes mark för att nå sin egen fastighet!

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det beror ju helt på hur nära parkeringen är till huset. Om grannen nu även delat denna och så gjort under lång tid och då även har andra som stått där under många år (dennes besökare) så ställer jag mig tveksam till att man skulle säga att denna del av fastigheten ligger innanför TS hemfridszon. Utöver detta så krävs det att du bett någon avlägsna sig, vilket är sant mot grannen men inte övriga gäster så dessa kan inte dömas om inte TS först, direkt till dem, ber dem flytta sina fordon.
Den yta som jag avser använda som parkering ligger ca 3-4 meter från min gäststuga. Grannarna brukar dock köra längre in på det som är gräsmatta, och ställa sig ca 1 meter från gäststugan. Jag vet inte hur det funkar med hemfridszon kring gäststugor, men att parkera 1 meter ifrån där människor skall sova känns extremt udda för mig. När jag har kört in på min tomt för att de står i min parkeringsruta, har det hänt vid flertal tillfällen att det kommer två bilar till som kör in och ställer sig bakom mig. Jag har med andra ord varit totalt inparkerad på min egen tomt. För att ta en sväng med bilen och handla måste jag alltså först knacka på hos grannen och be dem flytta sina bilar. Det är enligt mig helt orimligt att deras gäster skall fortsätta att parkera in mig. Jag är tveksam till att det ens är lagligt. Hur det skulle fungera om det behöver komma en ambulans eller brandkår hit, vill jag inte ens tänka på.

• Gilla
MichelleW och 15 till
  • Laddar…
R Risarvaren skrev:
Hur ser din "grannes" servitut ut då?. Ävenhan måste ju uppenbarligen ha servitut att använda en grannes mark för att nå sin egen fastighet!
Vi har båda rätt att köra på hans väg. Det finns däremot inget servitut som säger att grannen får gena över hens gräsmatta för att nå sin tomt. Avstyckningen är märklig. Grannen måste ju gena över någons tomt för att kunna komma in till sin. Det är helt okej om de genar över en hörna på min tomt. Där kommer det ändå även fortsättningsvis att vara en infart.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
N Neodynamia skrev:
När jag har kört in på min tomt för att de står i min parkeringsruta, har det hänt vid flertal tillfällen att det kommer två bilar till som kör in och ställer sig bakom mig. Jag har med andra ord varit totalt inparkerad på min egen tomt. För att ta en sväng med bilen och handla måste jag alltså först knacka på hos grannen och be dem flytta sina bilar. Det är enligt mig helt orimligt att deras gäster skall fortsätta att parkera in mig. Jag är tveksam till att det ens är lagligt. Hur det skulle fungera om det behöver komma en ambulans eller brandkår hit, vill jag inte ens tänka på.
Och ändå vill du ge den grannen rättigheter hen inte har.

• Gilla
TessanDoo och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.