178 179 läst ·
319 svar
178k läst
319 svar
Grannar parkerar på min tomt
Fast då gäller det att skylta absolut korrekt. Jag rekommenderar skylt med parkeringsförbudszon med tilläggstavla som informerar om vem som sköter övervakningen och telefonnummer dit, alltså TS namn och telefonnummer. Glöm inte skylt som upplyser om att zon upphör, alternativt övergår i annan (exempelvis kommunal) parkeringsförbudszon, när man kör ut.M mojjen skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 222 inlägg
Jo, har grannen vägservitut från sin fastighet över den grannens så är det just det det gör. Eller rättare, då har inte tjänande fastighet rätt att ha en gräsmatta där härskande har rätt att köra.N Neodynamia skrev:
Trist att höra. Finns tyvärr gott om sådana typer. Bra ändå att du kom på en lösning som fungerar för dig. I mitt fall har grannen haft ca 20 år på sig att ordna ett infart till sin egen tomt där det finns gott om plats att ställa bilar när man väl kommit dit. Är helt oförstående till att de inte själva vill ha en bra parkering, särskilt som de ofta har gäster. Rimligtvis borde det också höja värdet på huset med en egen infart. Stor risk att en ev köpare inte gillar tanken att ställa sig på grannens tomt. 😉H HLFR skrev:Har haft typ samma problem, främst vintertid. Flera grannar som inte orkade ordna egen snöröjning, istället dumpade dom bilarna hos mig, utan att fråga såklart. Samt att dom gick över min tomt.
Att prata hjälpte inte så numera ställer jag släpet eller något annat ivägen så att det inte går att parkera utan att blockera hela min infart. Gav resultat förra vintern, men å andra sidan kom det inte jättemycket snö heller.
Okej. Ja det kanske faktiskt är så att han rätt att gena där. Vore ju intressant om man kolla upp hur det verkligen är. Mitt servitut säger att jag har rätt att använda vägen, och utgick ifrån att det ser likadant för grannen.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 222 inlägg
Era servitut är säkert mer eller mindre ordagrant lika om inte parkeringsgrannen även har servitut på din fastighet.N Neodynamia skrev:
Så står det bara typ ”rätt till utfart enligt väg X till samfälld väg” med eller utan detaljering genom karta så kan du nog ge dig på att ni ursprungligen haft var sitt körspår närmast egen gräns, eller så har ni i alla fall rätt till det.
Nog borde det stå något i TS fastighets uppgifter om det finns ett härskande servitut som innehas av grannen ang. rätt till infart på TS fastighet?Nötegårdsgubben skrev:
Era servitut är säkert mer eller mindre ordagrant lika om inte parkeringsgrannen även har servitut på din fastighet.
Så står det bara typ ”rätt till utfart enligt väg X till samfälld väg” med eller utan detaljering genom karta så kan du nog ge dig på att ni ursprungligen haft var sitt körspår närmast egen gräns, eller så har ni i alla fall rätt till det.
Tack för din peppning, och vad skönt att du kunde lösa problemet med din parkering. Trist dock att det behövdes en mur. Borde inte vara svårt att respektera gränser och andras ägodelar kan man tycka.K Kartsu2024 skrev:Nej, så får dom inte göra, om jag hade varit i din situation så hade jag tagit en allvarlig snack med grannen om detta och sagt rakt ut att han har ingen rätt och utnyttja din tomt på detta vis och hade han inte kommit överens om detta med dig utan bara nonchalerat dig så hade jag gått till polisen och gjort polisanmälan angående egenmäktigt förfarande. Jag tror att din granne hade nu tänkt om efter det och löst problemet så att byggt egen garageuppfart och så hade kunna utnyttja din tomt 100%.
Jag hade liknande problem med min granne, våra hus är friliggande men vi delar garagebyggnaden 50/50 och därmed garageuppfarten också. Problemet började när hans dotter skaffade egen bil, började dom ställa bilarna precis på gränsen och kliva av på min sida och min bil fick lackskador när dom slog dörrarna på min bil. Jag pratade med grannen om detta och sade att om ni inte slutade detta utnyttjande av min tomt så bygger jag en stenmur precis på gränsen. Jag fick ingen respekt av dom, det fortsatte som tidigare så jag var tvungen och bygga en mur som går hela vägen från garageväggen till tomtgränsen vid gatan som delar garageuppfart till var sin egen. Nu kan dom inte parkera bilarna för nära mig och jag kan ha min bil i fred. Jag ska nämna också att han blev inte glad men vad ska man göra om man råkar få så arrogant granne som tror att han kan göra hur han vill, man måste ha respekt för varandra om man bo så tättbebyggt område.
Jag har kollat i registret och det finns inget servitut gentemot grannen. Däremot kommer jag att ge dem rätt att gena över hörnet på min uppfart. Det innebär inget problem för mig. Jag vill dock inte ha dem parkerade på min tomt.D Dilato skrev:
Skogsägare
· 23 222 inlägg
Absolut. Jag visade ju tidigare ett utdrag från min egen fastighet och ett förmånsservitut jag har. Jag har även motsvarande last på samma väg där den går över min fastighet, en last som visas längre ner på samma rättighetssida.D Dilato skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förr kunde man även läsa själva grunddokumenten på samma sida, men det visade sig att Lantmäteriet hade noll koll på vad som var hemligt, så alla sådana dokument är bortplockade från webben och måste beställas. Rimligen kan TS dock beställa dessa även för grannfastigheterna.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 157 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 157 inlägg
Ger Du ett finger så....N Neodynamia skrev:
Gäststugan borde väl ha en trevlig utegrupp, bord å stolar mm ,låt det ta plats så grannen kanske får sig en fundering
Hade det varit min granne så hade jag gjort klart en gång för alla att de inte får parkera på min tomt,
Jag missförstår inget, läs vad jag skrev. Du vet väl inte vad grannen ”hör”. Tro mig, jag känner igen typen….M Mawe85 skrev:Nja nu tolkar det lite fel. Grannen får köpa material men TS kan börja med att komma med lösning och putta grannen i en ny riktning. Funkar det inte så får man sätta ett datum till det ska vara löst och löser det inte sig så får man till slut sätta ner foten ordentligt, men mitt förslag är inte att börja med det värsta alternativet för att skapa grannosämja.
Jag tycker ju att grannen kan parkera där du markerat, det finns gott om plats. De hade däremot kört över en annan grannes gräsmatta. Även om de skulle ha servitut att köra där känns det som att det alternativet skulle förstöra grannsämjan rejält. Jag kommer att tillåta att de genar över hörnan på min tomt. Det är ändå bara en uppfart och kommer inte att störa mig.R Risarvaren skrev:
Ja. De måste ha möjlighet att kunna köra in på sin tomt, och det kommer inte att störa mig om de genar över en hörna på min uppfart. Jag vill gärna hjälpa till om det är möjligt. Hoppas på att kunna ha en god grannrelation när problemet är löst.Nötegårdsgubben skrev:
Jo, det låter ju rimligt. Annars har de ju rätt att köra på vägen, men når ändå inte sin fastighet.Nötegårdsgubben skrev:
Era servitut är säkert mer eller mindre ordagrant lika om inte parkeringsgrannen även har servitut på din fastighet.