M mojjen skrev:
Sätt vid behov upp en skylt P förbud, överträdelse beivras. Sätt bot på gästerna, det är helt legitimt.
Fast då gäller det att skylta absolut korrekt. Jag rekommenderar skylt med parkeringsförbudszon med tilläggstavla som informerar om vem som sköter övervakningen och telefonnummer dit, alltså TS namn och telefonnummer. Glöm inte skylt som upplyser om att zon upphör, alternativt övergår i annan (exempelvis kommunal) parkeringsförbudszon, när man kör ut.
 
  • Gilla
byggpiraten
  • Laddar…
N Neodynamia skrev:
Vi har båda rätt att köra på hans väg. Det finns däremot inget servitut som säger att grannen får gena över hens gräsmatta för att nå sin tomt.
Jo, har grannen vägservitut från sin fastighet över den grannens så är det just det det gör. Eller rättare, då har inte tjänande fastighet rätt att ha en gräsmatta där härskande har rätt att köra.
 
  • Gilla
SnyggPer och 8 till
  • Laddar…
H HLFR skrev:
Har haft typ samma problem, främst vintertid. Flera grannar som inte orkade ordna egen snöröjning, istället dumpade dom bilarna hos mig, utan att fråga såklart. Samt att dom gick över min tomt.

Att prata hjälpte inte så numera ställer jag släpet eller något annat ivägen så att det inte går att parkera utan att blockera hela min infart. Gav resultat förra vintern, men å andra sidan kom det inte jättemycket snö heller.
Trist att höra. Finns tyvärr gott om sådana typer. Bra ändå att du kom på en lösning som fungerar för dig. I mitt fall har grannen haft ca 20 år på sig att ordna ett infart till sin egen tomt där det finns gott om plats att ställa bilar när man väl kommit dit. Är helt oförstående till att de inte själva vill ha en bra parkering, särskilt som de ofta har gäster. Rimligtvis borde det också höja värdet på huset med en egen infart. Stor risk att en ev köpare inte gillar tanken att ställa sig på grannens tomt. 😉
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, har grannen vägservitut från sin fastighet över den grannens så är det just det det gör. Eller rättare, då har inte tjänande fastighet rätt att ha en gräsmatta där härskande har rätt att köra.
Okej. Ja det kanske faktiskt är så att han rätt att gena där. Vore ju intressant om man kolla upp hur det verkligen är. Mitt servitut säger att jag har rätt att använda vägen, och utgick ifrån att det ser likadant för grannen.
 
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
N Neodynamia skrev:
Vore ju intressant om man kolla upp hur det verkligen är. Mitt servitut säger att jag har rätt att använda vägen, och utgick ifrån att det ser likadant för grannen.
Era servitut är säkert mer eller mindre ordagrant lika om inte parkeringsgrannen även har servitut på din fastighet.

Så står det bara typ ”rätt till utfart enligt väg X till samfälld väg” med eller utan detaljering genom karta så kan du nog ge dig på att ni ursprungligen haft var sitt körspår närmast egen gräns, eller så har ni i alla fall rätt till det.
 
  • Gilla
Neodynamia och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Era servitut är säkert mer eller mindre ordagrant lika om inte parkeringsgrannen även har servitut på din fastighet.

Så står det bara typ ”rätt till utfart enligt väg X till samfälld väg” med eller utan detaljering genom karta så kan du nog ge dig på att ni ursprungligen haft var sitt körspår närmast egen gräns, eller så har ni i alla fall rätt till det.
Nog borde det stå något i TS fastighets uppgifter om det finns ett härskande servitut som innehas av grannen ang. rätt till infart på TS fastighet?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K Kartsu2024 skrev:
Nej, så får dom inte göra, om jag hade varit i din situation så hade jag tagit en allvarlig snack med grannen om detta och sagt rakt ut att han har ingen rätt och utnyttja din tomt på detta vis och hade han inte kommit överens om detta med dig utan bara nonchalerat dig så hade jag gått till polisen och gjort polisanmälan angående egenmäktigt förfarande. Jag tror att din granne hade nu tänkt om efter det och löst problemet så att byggt egen garageuppfart och så hade kunna utnyttja din tomt 100%.
Jag hade liknande problem med min granne, våra hus är friliggande men vi delar garagebyggnaden 50/50 och därmed garageuppfarten också. Problemet började när hans dotter skaffade egen bil, började dom ställa bilarna precis på gränsen och kliva av på min sida och min bil fick lackskador när dom slog dörrarna på min bil. Jag pratade med grannen om detta och sade att om ni inte slutade detta utnyttjande av min tomt så bygger jag en stenmur precis på gränsen. Jag fick ingen respekt av dom, det fortsatte som tidigare så jag var tvungen och bygga en mur som går hela vägen från garageväggen till tomtgränsen vid gatan som delar garageuppfart till var sin egen. Nu kan dom inte parkera bilarna för nära mig och jag kan ha min bil i fred. Jag ska nämna också att han blev inte glad men vad ska man göra om man råkar få så arrogant granne som tror att han kan göra hur han vill, man måste ha respekt för varandra om man bo så tättbebyggt område.
Tack för din peppning, och vad skönt att du kunde lösa problemet med din parkering. Trist dock att det behövdes en mur. Borde inte vara svårt att respektera gränser och andras ägodelar kan man tycka.
 
  • Gilla
Gaffelmannen och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nog borde det stå något i TS fastighets uppgifter om det finns ett härskande servitut som innehas av grannen ang. rätt till infart på TS fastighet?
Jag har kollat i registret och det finns inget servitut gentemot grannen. Däremot kommer jag att ge dem rätt att gena över hörnet på min uppfart. Det innebär inget problem för mig. Jag vill dock inte ha dem parkerade på min tomt.
 
  • Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nog borde det stå något i TS fastighets uppgifter om det finns ett härskande servitut som innehas av grannen ang. rätt till infart på TS fastighet?
Absolut. Jag visade ju tidigare ett utdrag från min egen fastighet och ett förmånsservitut jag har. Jag har även motsvarande last på samma väg där den går över min fastighet, en last som visas längre ner på samma rättighetssida.
Skärmdump från minfastighet.lantmateriet.se som visar information om väg, rättsförhållande, last och rättighetstyp officialservitut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förr kunde man även läsa själva grunddokumenten på samma sida, men det visade sig att Lantmäteriet hade noll koll på vad som var hemligt, så alla sådana dokument är bortplockade från webben och måste beställas. Rimligen kan TS dock beställa dessa även för grannfastigheterna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mark0 Mark0 skrev:
Det hade ju varit kul om man kom över en beg. automat som man kan ställa upp.
[bild]
Ja, det hade ju varit jäkligt kul! 🤣
 
hsd
N Neodynamia skrev:
Jag har kollat i registret och det finns inget servitut gentemot grannen. Däremot kommer jag att ge dem rätt att gena över hörnet på min uppfart. Det innebär inget problem för mig. Jag vill dock inte ha dem parkerade på min tomt.
Ger Du ett finger så....
Gäststugan borde väl ha en trevlig utegrupp, bord å stolar mm ,låt det ta plats så grannen kanske får sig en fundering

Hade det varit min granne så hade jag gjort klart en gång för alla att de inte får parkera på min tomt,
 
  • Gilla
TessanDoo och 10 till
  • Laddar…
F
M Mawe85 skrev:
Nja nu tolkar det lite fel. Grannen får köpa material men TS kan börja med att komma med lösning och putta grannen i en ny riktning. Funkar det inte så får man sätta ett datum till det ska vara löst och löser det inte sig så får man till slut sätta ner foten ordentligt, men mitt förslag är inte att börja med det värsta alternativet för att skapa grannosämja.
Jag missförstår inget, läs vad jag skrev. Du vet väl inte vad grannen ”hör”. Tro mig, jag känner igen typen….
 
R Risarvaren skrev:
Varför kan inte grannen göra en i fart där mitt tjocka gula streck ligger samp P där jag markerat?
Jag tycker ju att grannen kan parkera där du markerat, det finns gott om plats. De hade däremot kört över en annan grannes gräsmatta. Även om de skulle ha servitut att köra där känns det som att det alternativet skulle förstöra grannsämjan rejält. Jag kommer att tillåta att de genar över hörnan på min tomt. Det är ändå bara en uppfart och kommer inte att störa mig.
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och ändå vill du ge den grannen rättigheter hen inte har.
Ja. De måste ha möjlighet att kunna köra in på sin tomt, och det kommer inte att störa mig om de genar över en hörna på min uppfart. Jag vill gärna hjälpa till om det är möjligt. Hoppas på att kunna ha en god grannrelation när problemet är löst.
 
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Era servitut är säkert mer eller mindre ordagrant lika om inte parkeringsgrannen även har servitut på din fastighet.

Så står det bara typ ”rätt till utfart enligt väg X till samfälld väg” med eller utan detaljering genom karta så kan du nog ge dig på att ni ursprungligen haft var sitt körspår närmast egen gräns, eller så har ni i alla fall rätt till det.
Jo, det låter ju rimligt. Annars har de ju rätt att köra på vägen, men når ändå inte sin fastighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.