178 175 läst ·
319 svar
178k läst
319 svar
Grannar parkerar på min tomt
Jag säger som de andra här:
Informera vänligt om att uppgörelsen med att parkera där gällde förra ägaren och att den inte gäller längre. Sätt sedan upp ditt staket, och fixa även en enkel provisorisk grind/avspärrning (tex pallbock eller rep med skylt Privat, parkeringsförbud eller liknande) tills de lärt sig.
Fortsätt att vänligt informera om att avtalet om att parkera på er tomt inte gäller längre utan upphörde i samband med ägarbytet.
Förbered gärna små lappar att lägga under vindrutetorkaren med samma innebörd. Tex "Du har parkerat på privat mark, ställ dig gärna någon annan stans nästa gång"
Informera vänligt om att uppgörelsen med att parkera där gällde förra ägaren och att den inte gäller längre. Sätt sedan upp ditt staket, och fixa även en enkel provisorisk grind/avspärrning (tex pallbock eller rep med skylt Privat, parkeringsförbud eller liknande) tills de lärt sig.
Fortsätt att vänligt informera om att avtalet om att parkera på er tomt inte gäller längre utan upphörde i samband med ägarbytet.
Förbered gärna små lappar att lägga under vindrutetorkaren med samma innebörd. Tex "Du har parkerat på privat mark, ställ dig gärna någon annan stans nästa gång"
Fortsätt prata med grannen istället för skyltar och krukor etc. En bra grannrelation är viktigt då du kommer att springa på grannen många gånger i framtiden.
Erbjud dig att hjälp till att lägga i röret i diket och fylla på med bärlager. Tar det dig en timme så är det värt att slippa irritationen i många år framöver.
Erbjud dig att hjälp till att lägga i röret i diket och fylla på med bärlager. Tar det dig en timme så är det värt att slippa irritationen i många år framöver.
För grannsämjans skull så säg till honom igen att det inte är hållbart att grannen parkerar på din tomt. Samtidigt har du ju lösningen på grannens problem och då skulle du ju kunna föreslå att grannen står för material för att göra i ordning diket och att ni kan hjälpas åt att göra det över någon öl.. Ni löser problemet och behåller grannsämjanN Neodynamia skrev:Hej! Känner mig uppgiven just nu, och vill mest 'skriva av mig" samt är nyfiken om det är någon som har erfarenhet av en liknande situation.
I vintras köpte jag en sommarstuga. Vid visning framkom det att grannen bredvid använder min parkering, samt gick in till sin tomt genom att gå ca 1/3 in på min tomt för att slippa ta ett kliv över ett dike. Det finns inget servitut, och det nämndes heller inte att det finns en muntlig överenskommelse om att de har lov att göra på detta viset. Jag hade redan från början för avsikt att hägna in hela tomten, och att samtidigt minska på den del som används som uppfart/ parkering på grund av att jag vill ha mer yta att använda som trädgård. Den är inte så stor nämligen. Korkat nog utgick jag från att grannarna skulle ta upp ämnet om parkering och vilha höra min åsikt om deras parkering. Men nej, vad jag bedrog mig. Utan ett ord har de fortsatt att parkera mellan 1-3 bilar på min infart, vilket innebär att jag ibland blir inparkerad och måste säga till när jag ska ut med bilen. Till saken hör att de på sin tomt har en bit gräsmatta bredvid min infart, där det kan rymmas flera bilar. De behöver dock först köra över ett grunt dike, som är igenväxt med sly. Istället för att fixa en uppfart över diket, har de alltså i alla år valt att använda sin grannes parkering....
För någon vecka sedan, berättade jag så om mina planer på att sätta upp ett staket vid infarten, att det därmed blir ännu mindre plats än i dag, och att de därför tyvärr inte kan fortsätta att ställa bilen/ bilarna där. Det gick sådär. Grannen kom med förslaget att jag kan få stå i ( mun egen) parkeringsruta, så kan de använda den plats som blir över, och att deras gäster får ställa sig någon annanstans. Det kommer dock inte att bli någon plats över. Man behöver det utrymmet som blir kvar för att backa in i parkeringsrutan.
I dag kom jag till stugan för första gången sedan vårt samtal. Tänkte lite optimistiskt, att kanske har de börjat röja lite sly vid diket för att förbereda en egen infart. Men nej, de har de inte gjort. Istället möts jag av synen att de som vanligt står parkerad i min parkeringsruta, samt att en gäst kört rakt fram och parkerat ca 2 m från min bod. Jag ställde mig bredvid den bilen. Efter en liten stund kom en bil till och ställde sig bakom deras gäst. Enda sättet för mig att ta mig ut nu är att backa ca 50 meter upp till grannen och använda hans uppfart för att vända på bilen.
Ursäkta långt inlägg, behöver som sagt skriva av mig.
Jag hade som ny ägare, varit bestämd med att det är färdigparkerat, undantaget om de frågar innan vid tex fest etc. Men ge lite respit sp de kan fixa sin infart och oarkering. Tex ha is i magen i sommar. Säg till att inför nästa sommar skall deras egna infart vara klart. Då kommer du ha avspärrat/grind. Om de ändå missbrukar din tomt. Sätt vid behov upp en skylt P förbud, överträdelse beivras. Sätt bot på gästerna, det är helt legitimt. Kostar det dom 600:-/bil så kommer problemet lösas väldigt fort. Dock inte grannsämjan. Så jag hade sett detta som en nödlösning om de helt negligerar ovan.
Samtidigt som du säger det så finns det en granne som borde fundera på grannsämjan som kanske går åt helvete då man fortsätter parkera på grannens tomt trots uppmaning att inte göra det och som även har kommit med förslag om hur man kan göra för att dom skall fortsätta kunna parkera på grannens tomt. Sätta ner foten rätt ordentligt är väl bara det dom fattar skulle jag tro. Ditt förslag slutar bara med att grannen hör att TS tar på sig att lösa allt åt dom.M Mawe85 skrev:Fortsätt prata med grannen istället för skyltar och krukor etc. En bra grannrelation är viktigt då du kommer att springa på grannen många gånger i framtiden.
Finns väl ingen grannsämja att behålla. Grannen är uppenbarligen en buffel som bara gör som han vill, en sådan granne är bäst att ha så lite att göra med som möjligt. Hade han varit intresserad av grannsämja hade han ju chansen när TS påpekade saken första gången. Det är folk med din inställning som gör det lönsamt för vissa grannar att köra över sina grannar.S SBP skrev:För grannsämjans skull så säg till honom igen att det inte är hållbart att grannen parkerar på din tomt. Samtidigt har du ju lösningen på grannens problem och då skulle du ju kunna föreslå att grannen står för material för att göra i ordning diket och att ni kan hjälpas åt att göra det över någon öl.. Ni löser problemet och behåller grannsämjan
Nja nu tolkar det lite fel. Grannen får köpa material men TS kan börja med att komma med lösning och putta grannen i en ny riktning. Funkar det inte så får man sätta ett datum till det ska vara löst och löser det inte sig så får man till slut sätta ner foten ordentligt, men mitt förslag är inte att börja med det värsta alternativet för att skapa grannosämja.F fsn skrev:Samtidigt som du säger det så finns det en granne som borde fundera på grannsämjan som kanske går åt helvete då man fortsätter parkera på grannens tomt trots uppmaning att inte göra det och som även har kommit med förslag om hur man kan göra för att dom skall fortsätta kunna parkera på grannens tomt. Sätta ner foten rätt ordentligt är väl bara det dom fattar skulle jag tro. Ditt förslag slutar bara med att grannen hör att TS tar på sig att lösa allt åt dom.
Ja, det är tyvärr så jag upplever det. De har "pinkat in" min parkeringsruta och använder den även till att samla sopsäckar som skall till tippen, och har nu upptäckt att de lägger kompost precis bredvid fickan, mot mitt hus till. De har förmodligen ingen egen kompost alls, utan går över på min tomt som ligger mot skogen och lägger komposten där. De har inte kommunicerat någonting om detta med mig som är ny ägare. Så även om jag hade gott om plats även för deras bilar, vill jag inte ha dem på på min tomt framöver.L lbgu skrev:Grannen är tyvärr typen som ifall man ger honom ett lillfinger så tar han hela handen. Det enda som funkar är att vara bestämd och inte gå med på kompromisser. Kompromisser ser han som svaghet och kommer att börja utöka reviret efterhand.
Så bara förklara att han inte är välkommen att parkera på din tomt. Om han ändå fortsätter så kan du börja placera ut hinder och liknande.
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Hej Sir Knasen! Va f...n jag chansar. 😄 Bifogar flygbild. Det gröna strecket är där jag tycker att infarten till deras tomt skall vara. Det är knasigt avstyckat, och de kommer behöva gena över min tomt för att nå sin egen tomt. Det är inget problem givetvis. I dag står de som sagt i min parkeringsruta, och har de gäster så kör de rakt in på min tomt, så som de två bilarna på bilden. Det som inte syns är att ca 1 meter från bilarna ligger en länga med byggnader, redskapsbod och gäststuga. Ingen tanke på hemfridszonen här inte. 😉S SirKnasen skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 inlägg
Så vägen kommer söderifrån och du tänker att grannen ska få korsa din fastighet oavsett? Hur ser det ut på andra sidan husen, ingen väg där? Och ingen möjlighet att ansluta till egen fastighet utan att korsa din?
Det jag far efter är att grannen kanske oavsett kan tvinga sig till ett servitut över din fastighet (att det skulle ses som tomtmark hela vägen ner till gränsen känns lite tveksamt, vad är det, 35–40 m?).
Att grannen kan få vägservitut är dock något annat än att denna kan få rätt att parkera på din fastighet, det lär hen inte kunna tvinga sig till.
Utan att tycka att grannen gör eller har rätt tycker jag ändå att hens beteende blir lite mer begripligt om det ändå är någon form av genomfartsväg denna ställer sig vid.
Det jag far efter är att grannen kanske oavsett kan tvinga sig till ett servitut över din fastighet (att det skulle ses som tomtmark hela vägen ner till gränsen känns lite tveksamt, vad är det, 35–40 m?).
Att grannen kan få vägservitut är dock något annat än att denna kan få rätt att parkera på din fastighet, det lär hen inte kunna tvinga sig till.
Utan att tycka att grannen gör eller har rätt tycker jag ändå att hens beteende blir lite mer begripligt om det ändå är någon form av genomfartsväg denna ställer sig vid.
Det är ingen genomfart. Vägen kommer söderifrån. Min tomt tar vid där vägen slutar, alltså i höjd med parkeringsrutan till höger. Istället för att fixat en egen infart, så de kan svänga vänster in till sin egen tomt, har de valt att stå på min tomt. Det finns ingen annan väg man kan köra till deras eller mun fastighet. De har grannar och gångväg på andra sidan. Det enda servitut som ev skulle behövas är att de behöver göra en sväng till vänster på min tomt. Men det har jag inga problem med. Förstår inte vad du menar med 30-40 meter? Tomten är inte så stor som det kanske ser ut. Jag vill utnyttja hela min tomt förutom en liten parkering, till att odla mm.Nötegårdsgubben skrev:
Så vägen kommer söderifrån och du tänker att grannen ska få korsa din fastighet oavsett? Hur ser det ut på andra sidan husen, ingen väg där? Och ingen möjlighet att ansluta till egen fastighet utan att korsa din?
Redigerat:
Din hemfridszon sträcker sig troligen inte 35-40 meter ner till parkeringen. Så beroende på omständigheter och förutsättningar skulle grannen kanske kunna tillskansa sig ett servitut för genomfart till sin fastighet.
Nu låter det inte så på din beskrivning. Så bara gå vidare och meddela att den nya ägaren inte är intresserad av att ha grannens bilar på sin mark.
Nu låter det inte så på din beskrivning. Så bara gå vidare och meddela att den nya ägaren inte är intresserad av att ha grannens bilar på sin mark.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 inlägg
Ja, men man kan ju tänka sig infart både enligt blått och lila nedan. Det senare vore ju mer lämpligt för dig för att helt separera era infarter.N Neodynamia skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag menar att det är såpass långt från ditt hus till fastighetsgränsen att man kan ifrågasätta om hela din fastighet är tomtmark. Ditt tänkta staket stärker den tanken. Allt söder om det är svårt att hävda att det är din tomt, även om det är din fastighet.N Neodynamia skrev:
Utanför tomtmarken gäller exempelvis allemansrätten. Den ger dock inte några rättigheter att köra bil eller än mindre parkera där. Men det gör att det exempelvis inte kan vara fråga om hemfridsbrott där, som vissa varit inne på.