176 881 läst ·
319 svar
177k läst
319 svar
Grannar parkerar på min tomt
Ett servitut som är skrivits mellan 2 partner och ej är inskrivits hos Lantmäteriet gäller ej om ny ägare av huset inte vet om det och godkänt servitutet även om tidigare godkänt det. Det kan bli konflikt, för den nya ägaren kan säga det kände jag inte till detta eller haft vetskap om servitutet. Därför skall alla servitut skrivas in hos Lantmäteriet för framtida ägare av hus /en och ev bruk. Frågan är varför skriva servitut om inte det skall skrivas in hos Lantmäteriet. Ett avtal kan upprättas mellan två parter men då gäller det mellan dem. Varför skapa problem för framtida ägare?S Sir Duke skrev:
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Nu har jag funderat en timme och förstår fortfarande inte hur man skriver in ett muntligt avtal. 😉Mikael_L skrev:
Skämt åsido. I över 50 år har det alltså funnits ett skriftlighetskrav på nya servitut, men det finns inget krav på att de ska skrivas in. Äldre muntliga servitut gäller fortfarande, men blir förstås svårare och svårare att bevisa till både existens och innehåll, så vet man att man har ett sådant är det bäst att teckna ned det och få tjänande att skriva på.
Det tror jag inte.L lbgu skrev:Nu skrev jag ju (inga statsbidrag), så jag menade en vanlig skogsväg som väldigt sällan har statsbidrag. Visst får ägaren sätta upp en bom. Men om ingen bom finns så är det allemansrätten som ger mig rätt att köra på vägen. Däremot får jag inte ställa bilen i terrängen vid sidan av vägen, för då bryter jag mot terrängkörningslagen.
Klicka här för att svara