S Sir Duke skrev:
Nej, inte med automatik, det beror på formerna för överenskommelsen. Om det upprättats servitut så belastar det i regel fastigheten, oavsett vem som är ägare för stunden.
Ett servitut som är skrivits mellan 2 partner och ej är inskrivits hos Lantmäteriet gäller ej om ny ägare av huset inte vet om det och godkänt servitutet även om tidigare godkänt det. Det kan bli konflikt, för den nya ägaren kan säga det kände jag inte till detta eller haft vetskap om servitutet. Därför skall alla servitut skrivas in hos Lantmäteriet för framtida ägare av hus /en och ev bruk. Frågan är varför skriva servitut om inte det skall skrivas in hos Lantmäteriet. Ett avtal kan upprättas mellan två parter men då gäller det mellan dem. Varför skapa problem för framtida ägare?

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
muntliga servitut ingångna senare [än 1972] blev tvugna att bli inskrivna
Nu har jag funderat en timme och förstår fortfarande inte hur man skriver in ett muntligt avtal. 😉

Skämt åsido. I över 50 år har det alltså funnits ett skriftlighetskrav på nya servitut, men det finns inget krav på att de ska skrivas in. Äldre muntliga servitut gäller fortfarande, men blir förstås svårare och svårare att bevisa till både existens och innehåll, så vet man att man har ett sådant är det bäst att teckna ned det och få tjänande att skriva på.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I över 50 år har det alltså funnits ett skriftlighetskrav på nya servitut, men det finns inget krav på att de ska skrivas in.
Ibland är våra lagstiftande politiker föredömligt försiktiga med att lägga sig i våra liv …

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Nu skrev jag ju (inga statsbidrag), så jag menade en vanlig skogsväg som väldigt sällan har statsbidrag. Visst får ägaren sätta upp en bom. Men om ingen bom finns så är det allemansrätten som ger mig rätt att köra på vägen. Däremot får jag inte ställa bilen i terrängen vid sidan av vägen, för då bryter jag mot terrängkörningslagen.
Det tror jag inte.

Mikael_L
Nej, allemansrätten ger aldrig rätt till bilkörning.
Det är det faktum att det är en bilväg där, som ger en (möjligtvis) rätt att köra där.

edit:
Oj, det hade jag och flera andra redan svarat på ... ;)

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.