Som vanligt handlar det om tydlighet. Bara meddela att det är slutparkerat. Gör det inte till en diskussion eller förhandling. Ge inget datum eller alternativ. Gör inte deras problem till ditt problem. Var trevlig och artig, men tydlig. Från och med nu är det sluparkerat på din mark. Sen kan du markera marken eller spärra av, vad du vill. Men gör det tydligt för grannen vad som gäller.

• Gilla
uuu och 45 till
  • Laddar…
Grannen är tyvärr typen som ifall man ger honom ett lillfinger så tar han hela handen. Det enda som funkar är att vara bestämd och inte gå med på kompromisser. Kompromisser ser han som svaghet och kommer att börja utöka reviret efterhand.
Så bara förklara att han inte är välkommen att parkera på din tomt. Om han ändå fortsätter så kan du börja placera ut hinder och liknande.

• Gilla
uuu och 12 till
  • Laddar…
L
Detta faller under hemfridsbrott, så en polisanmälan per fordonsägare. Kommer bli dyrt framöver om de fortsätter.

• Gilla
uuu och 4 till
  • Laddar…
L Lived skrev:
Detta faller under hemfridsbrott, så en polisanmälan per fordonsägare. Kommer bli dyrt framöver om de fortsätter.
Det beror ju helt på hur nära parkeringen är till huset. Om grannen nu även delat denna och så gjort under lång tid och då även har andra som stått där under många år (dennes besökare) så ställer jag mig tveksam till att man skulle säga att denna del av fastigheten ligger innanför TS hemfridszon. Utöver detta så krävs det att du bett någon avlägsna sig, vilket är sant mot grannen men inte övriga gäster så dessa kan inte dömas om inte TS först, direkt till dem, ber dem flytta sina fordon.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det beror ju helt på hur nära parkeringen är till huset. Om grannen nu även delat denna och så gjort under lång tid och då även har andra som stått där under många år (dennes besökare) så ställer jag mig tveksam till att man skulle säga att denna del av fastigheten ligger innanför TS hemfridszon. Utöver detta så krävs det att du bett någon avlägsna sig, vilket är sant mot grannen men inte övriga gäster så dessa kan inte dömas om inte TS först, direkt till dem, ber dem flytta sina fordon.
Hemfridszonen gäller väl hela tomten i tätbebyggt?

• Gilla
Xensma och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
L Lived skrev:
Detta faller under hemfridsbrott,
Nej.

Dock kan man i teorin be kronofogden om handräckning för att flytta bort en bil.
Men hemfridsbrott kommer du aldrig kunna få det till.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Hela tomten, men inte hela fastigheten. Jag bor i tätbebyggt, detaljplanerat område, och en ganska stor del av fastigheten inkluderas inte i hemfridszonen. En lång skaftväg jag inte ser från huset.

Mikael_L
G GoGetLost skrev:
Hemfridszonen gäller väl hela tomten i tätbebyggt?
Nej.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mikael_L
Det enda som helt säkert är hemfridszon, är innanför ytterdörren, inne i själva bostaden.

Sluta nu och diskutera hemfridszon, det finns inte en snöbolls chans i helvetet att det som diskuteras i denna tråden faller inom detta.

• Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Alla ska ha en infart och en parkering för att få bygglov.

• Haha
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
N Neodynamia skrev:
Hej! Känner mig uppgiven just nu, och vill mest 'skriva av mig" samt är nyfiken om det är någon som har erfarenhet av en liknande situation.
I vintras köpte jag en sommarstuga. Vid visning framkom det att grannen bredvid använder min parkering, samt gick in till sin tomt genom att gå ca 1/3 in på min tomt för att slippa ta ett kliv över ett dike. Det finns inget servitut, och det nämndes heller inte att det finns en muntlig överenskommelse om att de har lov att göra på detta viset. Jag hade redan från början för avsikt att hägna in hela tomten, och att samtidigt minska på den del som används som uppfart/ parkering på grund av att jag vill ha mer yta att använda som trädgård. Den är inte så stor nämligen. Korkat nog utgick jag från att grannarna skulle ta upp ämnet om parkering och vilha höra min åsikt om deras parkering. Men nej, vad jag bedrog mig. Utan ett ord har de fortsatt att parkera mellan 1-3 bilar på min infart, vilket innebär att jag ibland blir inparkerad och måste säga till när jag ska ut med bilen. Till saken hör att de på sin tomt har en bit gräsmatta bredvid min infart, där det kan rymmas flera bilar. De behöver dock först köra över ett grunt dike, som är igenväxt med sly. Istället för att fixa en uppfart över diket, har de alltså i alla år valt att använda sin grannes parkering....

För någon vecka sedan, berättade jag så om mina planer på att sätta upp ett staket vid infarten, att det därmed blir ännu mindre plats än i dag, och att de därför tyvärr inte kan fortsätta att ställa bilen/ bilarna där. Det gick sådär. Grannen kom med förslaget att jag kan få stå i ( mun egen) parkeringsruta, så kan de använda den plats som blir över, och att deras gäster får ställa sig någon annanstans. Det kommer dock inte att bli någon plats över. Man behöver det utrymmet som blir kvar för att backa in i parkeringsrutan.

I dag kom jag till stugan för första gången sedan vårt samtal. Tänkte lite optimistiskt, att kanske har de börjat röja lite sly vid diket för att förbereda en egen infart. Men nej, de har de inte gjort. Istället möts jag av synen att de som vanligt står parkerad i min parkeringsruta, samt att en gäst kört rakt fram och parkerat ca 2 m från min bod. Jag ställde mig bredvid den bilen. Efter en liten stund kom en bil till och ställde sig bakom deras gäst. Enda sättet för mig att ta mig ut nu är att backa ca 50 meter upp till grannen och använda hans uppfart för att vända på bilen.

Ursäkta långt inlägg, behöver som sagt skriva av mig.
Åh vad jag relaterar till det här. Du meddelar kort att du kommer sätta upp staket och de måste därför ordna med egen uppfart till sin egen fastighet och ge ett slutdatum när arbetet ska vara gjort. Håller de på att mala på så får du förklara att det är en väldigt bra investering att ha en egen infart till sin fastighet. Kanske känner de någon i området med grävmaskin, bla bla. Kan tillägga att jag gjorde själv en ny uppfart över ett dike i höstas 🤣😄🤛🏼

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H
N Neodynamia skrev:
Tack för input. När jag talade med grannen, så visade jag vart jag tänkt att de kunde köra in på sin egen tomt för att parkera. Reaktion jag fick var, men det är ju ett dike. Fick förklara att det är ganska vanligt att man får fixa infart över diken, ner med ett rör och på med makadam. Grannen började direkt prata om alternativa ställen att ställa sin bil på min tomt istället. Så jag fick återigen säga att nä, det går inte, det kommer inte att finnas plats. Men det blir ju jättebra med en infart här, så ni får plats med gäster mm. Reaktionen var åter igen: Men det är ju ett dike! Ja, vad säger man? 🤣
Säg till grannen diket är inte ditt problem. De får lösa det, inte ditt problem. Din tomt är ingen parkeringsplats för deras bilar. Säg ifrån på skarpen, de ska inte och får inte parkera på din tomt. Kronofogden kan flytta deras bilar.

• Gilla
uuu och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men i detta fall tror jag nog att det är bäst att bara meddela att nu är det slutparkerat på granntomten.
Ny granne, nya regler (och de riktiga reglerna).

Sen ska man nog inte låta sig inledas i några som helst diskussioner, utan bara papegoja att deras parkering "på min mark" inte längre är tillåten.
Och att de har egen mark att använda för sina behov.
Inga åsikter om hur de ska lösa det, inga sista datum, inga hot, inget annat än att "Från och med nu ställer ni inte en jävla bil mer på min tomt!"
Börja här i alla fall.

Om de fortsätter att parkera där, först då får man väl fundera över motåtgärder för detta, och det är här som det jobbiga börjar, för man vill ju såklart inte lägga tid, pengar och energi på detta, som borde vara självklart för vanliga vettiga människor.

Men just därför skadar det inte att vara extremt tydlig när man berättar att "från och med denna sekund så slutar all olaga parkering på min tomt !!! "

• Gilla
Staffan_V och 20 till
  • Laddar…
@sir_daniel, @Intet och @Farstatjej90 skrev redan tidigt vad nog de flesta av oss tycker – om saken är korrekt beskriven borde det verkligen bara vara att säga åt grannen att ge fan i att parkera på din tomt/mark. Det är inte en förhandlingsfråga.

Inte heller borde det vara något som måste följas upp med fysiska hinder. Vi lever i ett samhälle där man i stort kan förvänta sig att ens egendom respekteras. Är det gravt kriminella människor vi pratar om är samhället förvisso illa rustat för att hantera dem, men låt oss anta att det bara är vanligt, om än ohyfsat, folk vi pratar om.

Lyssnar grannarna inte på din tillsägelse rekommenderar jag att du upplyser dem om att det inte är ett val de har och att du därför kommer begära särskild handräckning av Kronofogden. Och så gör du det! Sånt tar lite tid, så lika bra att komma igång direkt.

Dokumentera grannens överträdelse, spela in samtal om att du sagt till eller skriv en anteckning om att du meddelat, och när. Säg också till grannarna att alla kostnader för det här kommer hamna på dem, men att du så klart gärna slutar driva saken så fort de slutar inkräkta på din tomt.

Motsatsvis är nog det sämsta du kan göra att fortsätta vänta. Se till att få det överstökat, för någon god grannrelation kommer du ändå inte rädda så länge du känner dig nedtryckt av grannarna.

• Gilla
Polyester och 25 till
  • Laddar…
Har haft typ samma problem, främst vintertid. Flera grannar som inte orkade ordna egen snöröjning, istället dumpade dom bilarna hos mig, utan att fråga såklart. Samt att dom gick över min tomt.

Att prata hjälpte inte så numera ställer jag släpet eller något annat ivägen så att det inte går att parkera utan att blockera hela min infart. Gav resultat förra vintern, men å andra sidan kom det inte jättemycket snö heller.

• Gilla
Staffan_V och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.