177 936 läst ·
319 svar
178k läst
319 svar
Grannar parkerar på min tomt
fast servitut är sällan (tror jag) rätt att både köra och parkera i trädgården. Det brukar vara att köra på en väg. Och om man inte kan komma till sin tomt på annat sätt.
Sen fixa så det är tydligt vad som är DIN parkering, gärna med grus eller stenar.
Och sen göra tydligt att grannen inte får stå på din gräsmatta. Jag skulle inte vilja att någon körde eller stod på min gräsmatta. Med tiden förstörs den om man står stadigvarande.
Jag tycker förslaget att hjälpas åt att fixa infartsvägen är bra. Fixa en väg in som går mellan tomterna så att ni båda kan dela på vägen och grannen slipper åka på din väg. Den som har tomten utanför och ett tjänande servitut borde väl vara tvungen att släppa till så att grannen din kan komma in på sin tomt (givet att inte du också har servitut som säger grannen får köra på DIN tomt).
Det räcker väl att lägga ett par stenar eller varför inte göra en liten rabatt kringgärdat av sten. Eller en gungställning, tvättställing eller liknande.Nötegårdsgubben skrev:
Sen fixa så det är tydligt vad som är DIN parkering, gärna med grus eller stenar.
Och sen göra tydligt att grannen inte får stå på din gräsmatta. Jag skulle inte vilja att någon körde eller stod på min gräsmatta. Med tiden förstörs den om man står stadigvarande.
Jag tycker förslaget att hjälpas åt att fixa infartsvägen är bra. Fixa en väg in som går mellan tomterna så att ni båda kan dela på vägen och grannen slipper åka på din väg. Den som har tomten utanför och ett tjänande servitut borde väl vara tvungen att släppa till så att grannen din kan komma in på sin tomt (givet att inte du också har servitut som säger grannen får köra på DIN tomt).
Och då blir det dags att dyka ner i lagar också.Alfredo skrev:
Fast då gäller det att skylta absolut korrekt. Jag rekommenderar skylt med parkeringsförbudszon med tilläggstavla som informerar om vem som sköter övervakningen och telefonnummer dit, alltså TS namn och telefonnummer. Glöm inte skylt som upplyser om att zon upphör, alternativt övergår i annan (exempelvis kommunal) parkeringsförbudszon, när man kör ut.
Först och främst:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...8-om-kontrollavgift-vid-olovlig_sfs-1984-318/
Där §3 säger:
3 § Kontrollavgift får tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken.
Aha, vägmärken, ja då måste vi kika vidare i vägmärkesförordningen.
https://lagen.nu/2007:90
Så det är alltså inte bara att måla en skylt själv och sätta den på valfri höjd, plats osv.
Men det är ju klart, detta kommer ju dock aldrig prövas om inte den som parkerat fel och fått en kontrollavgift bestrider kravet med denna anledning.
Hej,
Titta i aktbilagan hos Lantmäteriet vad grannen har för servitut. Sannolikt har han rätt att korsa marken ("infart") mellan hans tomt ("diket med sly") och vägen för att komma ut. Rättighets- eller officialservitut ha ar jag för mig att det heter. Får normalt inte styckas av tomter utan denna förmån.
Att man genom åren genat över din tomt är med stor sannolikhet bara lathet/dålig vana. Men titta så att inte du på din tomt har belastande servitut för grannens tomt. Det tror jag inte du har dock, rätt ovanligt.
Om det är som jag tror är mitt förslag att du visar grannen vad som gäller på ett vänligt sätt, sedan stänger du av möjligheterna för honom att parkera. Är du snäll ger du en veckas respit eller dyl.
Jag hade i samband med pratet med grannen beställt ett par m3 matjord och bett företaget tippa det där de brukar stå med bilarna. Du vill ju odla och det kan ta tid att kärra ut jorden på din tomt... 😁
Lägg i väntan på matjorden en presenning på marken och säg till grannen att inte stå där då du väntar leverans av jord.
Hoppas det löser sig!
Titta i aktbilagan hos Lantmäteriet vad grannen har för servitut. Sannolikt har han rätt att korsa marken ("infart") mellan hans tomt ("diket med sly") och vägen för att komma ut. Rättighets- eller officialservitut ha ar jag för mig att det heter. Får normalt inte styckas av tomter utan denna förmån.
Att man genom åren genat över din tomt är med stor sannolikhet bara lathet/dålig vana. Men titta så att inte du på din tomt har belastande servitut för grannens tomt. Det tror jag inte du har dock, rätt ovanligt.
Om det är som jag tror är mitt förslag att du visar grannen vad som gäller på ett vänligt sätt, sedan stänger du av möjligheterna för honom att parkera. Är du snäll ger du en veckas respit eller dyl.
Jag hade i samband med pratet med grannen beställt ett par m3 matjord och bett företaget tippa det där de brukar stå med bilarna. Du vill ju odla och det kan ta tid att kärra ut jorden på din tomt... 😁
Lägg i väntan på matjorden en presenning på marken och säg till grannen att inte stå där då du väntar leverans av jord.
Hoppas det löser sig!
Finns det inga servitut och grannen fortsätter att bångstyra sig då hade jag beställt ett lass grus/jord och tippat av.Profossen skrev:
Hej,
Hoppas det löser sig
Det finns situationer som det kan vara värt att offra en del av grannsämjan för. Bångstyriga "idioter" tex. Men som alltid, man måste försöka lösa problemet först. Att gå till andra åtgärder är sista lösningen. Bygga grannens infart tillsammans var en bra ide.
Skulle du verkligen det?Totem skrev:
Vad kostar det där lasset, med transport och allt.
Och vad kostar det sen i tid, svett och pengar att bli av med det?
Jag frågar dig igen, skulle du verkligen det?
Eller du kanske menar att lasset ska tippas av så att grannen får en infart och en parkering?
Ja det är ju kanske också ett smidigt sätt att lösa det hela.
Ja någon kubik jord har man ju allt som oftast användning av på en tomt. Dessutom så kan man köpa det i storsäck. Jag har gjort det flera gånger till min egen tomt. Den kan man placera där grannen parkerar på ägarens tomt. En kubiksäck tar plats men är inte så jobbig att kärra ut och planera på tomten för hand. Så ja. Hade grannen varit bångstyrig så hade jag gjort det. Men som jag skrev innan. Andra lösningar först. Dock så är en kubik eller två är ingen större mängd att göra av med om man har en tomt och kanske odlar dessutom. Bara en pallkrage rymmer 200 liter.Mikael_L skrev:
Skulle du verkligen det?
Vad kostar det där lasset, med transport och allt.
Och vad kostar det sen i tid, svett och pengar att bli av med det?
Jag frågar dig igen, skulle du verkligen det?
Eller du kanske menar att lasset ska tippas av så att grannen får en infart och en parkering?
Ja det är ju kanske också ett smidigt sätt att lösa det hela.
Redigerat:
Själv tänker jag att jag skulle helt vägra att lägga tid, pengar och energi på att spärra av min egen mark (om jag inte vill det själv av helt egna orsaker).
Om jag har bestämt med grannen att nu parkerar inte du eller någon du känner längre på min mark, så hade jag gått och ringt på så fort detta ändå sker, och krävt att nu kommer ni/de ut och flyttar sin biljävel till någon annanstans.
Om jag har bestämt med grannen att nu parkerar inte du eller någon du känner längre på min mark, så hade jag gått och ringt på så fort detta ändå sker, och krävt att nu kommer ni/de ut och flyttar sin biljävel till någon annanstans.
Det är vid detta och liknande tillfällen jag insisterar på att rådgivaren även skall kunna leverera en planB till TS ifall grannen (i detta fall) bara säger -Nej, och stänger dörren.Mikael_L skrev:
Ja det är lite frågan, men tråden har väl redan 100 st plan B.Intet skrev:
Och jag lägga till en till, tänd eld på bilen.
Men i första läget skulle jag aldrig börja köpa skrotbilar, eller beställa gruslass för att blockera min egen mark för olaga användning.
Inte heller börja bygga staket, sätta upp bom, köpa utemöbler och ställa där osv.
Självklart ska man förvänta sig att bli åtlydd när man är tydlig, och att redan i förväg dra på sig besvär och kostnader verkar ju bara konstigt. Det kanske helt enkelt räcker att vara väldigt tydlig, och kanske gå och säga till ett par gånger.
Innan den möjligheten är uttömd tycker jag det är vansinnigt att göra något annat först.
Ja vad göra sen ...
Ja grannen är ju då alltså kriminell, och det ska väl hanteras via myndigheter om man vill göra som samhället menar att man ska göra.
Särskild handräckning av KFM är väl lämpligt första steg, tyvärr med en kostnad, men den kan man sen skicka som räkning till grannen när allt är klart, och betalar inte grannen så blir det ett nytt kronofogdeförfarande. Grannen äger ju en fastighet, så pengar bör ju finnas att mäta ut.
Vill man inte följa den lagstadgade vägen så finns det ju många fler alternativ än att elda upp hans bil, men det kanske inte känns OK för vem som helst att begå olagligheter, och det kan ju även slå tillbaka.
Ja så finns det ju det tredje alternativet, det jag själv tänker att jag själv skulle vilja undvika, börja och köpa stora gruslass, skrotbilar osv, för att fysiskt blockera möjligheten - men varför ska man göra det, egentligen?
Du kan inte ponera att "de tänker nog..."N Neodynamia skrev:Hej! Känner mig uppgiven just nu, och vill mest 'skriva av mig" samt är nyfiken om det är någon som har erfarenhet av en liknande situation.
I vintras köpte jag en sommarstuga. Vid visning framkom det att grannen bredvid använder min parkering, samt gick in till sin tomt genom att gå ca 1/3 in på min tomt för att slippa ta ett kliv över ett dike. Det finns inget servitut, och det nämndes heller inte att det finns en muntlig överenskommelse om att de har lov att göra på detta viset. Jag hade redan från början för avsikt att hägna in hela tomten, och att samtidigt minska på den del som används som uppfart/ parkering på grund av att jag vill ha mer yta att använda som trädgård. Den är inte så stor nämligen. Korkat nog utgick jag från att grannarna skulle ta upp ämnet om parkering och vilha höra min åsikt om deras parkering. Men nej, vad jag bedrog mig. Utan ett ord har de fortsatt att parkera mellan 1-3 bilar på min infart, vilket innebär att jag ibland blir inparkerad och måste säga till när jag ska ut med bilen. Till saken hör att de på sin tomt har en bit gräsmatta bredvid min infart, där det kan rymmas flera bilar. De behöver dock först köra över ett grunt dike, som är igenväxt med sly. Istället för att fixa en uppfart över diket, har de alltså i alla år valt att använda sin grannes parkering....
För någon vecka sedan, berättade jag så om mina planer på att sätta upp ett staket vid infarten, att det därmed blir ännu mindre plats än i dag, och att de därför tyvärr inte kan fortsätta att ställa bilen/ bilarna där. Det gick sådär. Grannen kom med förslaget att jag kan få stå i ( mun egen) parkeringsruta, så kan de använda den plats som blir över, och att deras gäster får ställa sig någon annanstans. Det kommer dock inte att bli någon plats över. Man behöver det utrymmet som blir kvar för att backa in i parkeringsrutan.
I dag kom jag till stugan för första gången sedan vårt samtal. Tänkte lite optimistiskt, att kanske har de börjat röja lite sly vid diket för att förbereda en egen infart. Men nej, de har de inte gjort. Istället möts jag av synen att de som vanligt står parkerad i min parkeringsruta, samt att en gäst kört rakt fram och parkerat ca 2 m från min bod. Jag ställde mig bredvid den bilen. Efter en liten stund kom en bil till och ställde sig bakom deras gäst. Enda sättet för mig att ta mig ut nu är att backa ca 50 meter upp till grannen och använda hans uppfart för att vända på bilen.
Ursäkta långt inlägg, behöver som sagt skriva av mig.
Istället, du måste vänligt med bestämt säga till dem att de inte får parkera på din tomt. Kort och gott.
De där som parkerar på din tomt är fullt medvetna om det och de är bara en hoper r_vhål som p_ssar på dig. Hårda ord med sant.
Vad tror du själv?Intet skrev:
https://kronofogden.se/du-har-ett-k...du-vill-att-nagon-ska-gora-nagot-handrackning
Det är ett enklare fall om bilens ägare är känd, såvitt jag förstått.
Jag bara undrar om det fungerar i verkligheten i sådana här fall. Skulle vara intressant att höra från någon som verkligen gjort något liknande.Mikael_L skrev:
Att begära hjälp från svenska myndigheter är inte samma sak som att få hjälp från svenska myndigheter.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Kronofogden synes vara en av våra bästa brottsbekämpande myndigheter just nu. De är de som tar gängens prylar i beslag och kontinuerligt gör dem fattigare och kompenserar deras borgenärer.
Att ge sig på den typen av intrång vi pratar om här är knepigare, då varje flytt av en bil avslutar intrånget just då, så för att vara riktigt effektivt behöver man antingen kunna utfärda p-böter eller få ett intrångsförbud förenat med vite från domstol.
Men sannolikheten att något skulle behöva drivas så långt i ett sommarstugeområde måste ändå ses som minimal. Ett föreläggande och ett slag på fingrarna i att behöva betala handläggningskostnaden skulle sannolikt stoppa mer än 95 % även av dem som inte nöjer sig med en tillsägelse av grannfrun.
Att ge sig på den typen av intrång vi pratar om här är knepigare, då varje flytt av en bil avslutar intrånget just då, så för att vara riktigt effektivt behöver man antingen kunna utfärda p-böter eller få ett intrångsförbud förenat med vite från domstol.
Men sannolikheten att något skulle behöva drivas så långt i ett sommarstugeområde måste ändå ses som minimal. Ett föreläggande och ett slag på fingrarna i att behöva betala handläggningskostnaden skulle sannolikt stoppa mer än 95 % även av dem som inte nöjer sig med en tillsägelse av grannfrun.