Eftersom grannen inte verkar fatta så hade jag blockerat möjligheten för denne att parkera.

Nästa gång de är iväg med bilen hade jag ställt ut en pall med något stort och tungt på. Eller ett virkespaket eller annat. Vad som helst.

Se bara till så att de absolut inte kan krångla sig till någon parkeringsplats.

Sen kan man ta upp diskussionen igen.

• Gilla
Alti och 18 till
  • Laddar…
J
Krocka, skrika och bråka tror jag inte alls på.

Lägga ett par stenar, blomkrukor eller trädstam, eller helt enkelt pinnar med snören mellan som markerar var du vill man inte ska köra och bara lämna plats för en bil. Om du kommer ut när de står där ber du dem bara vänligt att flytta bilen. Om detta upprepas måste de ju hitta en egen lösning som inte involverar dig. Att de vill parkera på din tomt borde vara så enkelt som att du säger att det ska vara gräs eller annan parkering. Att du ska placera hallonbuskar eller anlägga gräsmatta som klipps med robot och då går det inte stå där.

• Gilla
Festlund och 11 till
  • Laddar…
F
N Neodynamia skrev:
Tack för input. När jag talade med grannen, så visade jag vart jag tänkt att de kunde köra in på sin egen tomt för att parkera. Reaktion jag fick var, men det är ju ett dike. Fick förklara att det är ganska vanligt att man får fixa infart över diken, ner med ett rör och på med makadam. Grannen började direkt prata om alternativa ställen att ställa sin bil på min tomt istället. Så jag fick återigen säga att nä, det går inte, det kommer inte att finnas plats. Men det blir ju jättebra med en infart här, så ni får plats med gäster mm. Reaktionen var åter igen: Men det är ju ett dike! Ja, vad säger man? 🤣
Man säger att det är deras problem att lösa och vet dom inte hur så finns det företag som löser sånt.

Sen måste du ge dom den tydliga ”från och med” och nån dag ”så parkerar ni inte på min tomt”.

• Gilla
Festlund och 14 till
  • Laddar…
Skaffa en 3-4 st skyltar/privat parkering på enkla stolpar som du slår ned 25 cm in på din mark i vägen för friparkerare. Framför din egen plats så sätter du stolpen i ett rör eller liknande så att du lätt kan lyfta den när du ska förbi.

https://signhero.se/skylt/trafiksky...60NmzjMXWcBtpaGV_uLsgpFirgka6MtBoCXUgQAvD_BwE

Du har ju berättat om anledningen redan, det bör vara en tröskel att aktivt gå över den gränsen att man plockar bort skylten för att fortsätta att parkera, och det hindrar knappast räddningstjänsten eller annat. Efter ett tag kanske det räcker att du flyttar skylten för din plats in till andra sidan av din parkeringsficka (när grannen har ordnat sin egen). Och sedan kan du hantera din egen mark.

Parkeringsskylt med texten "Privat P" på en trästolpe placerad bland grenar och markvegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MrWIB och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
J JohanLun skrev:
Krocka, skrika och bråka tror jag inte alls på.

Lägga ett par stenar, blomkrukor eller trädstam, eller helt enkelt pinnar med snören mellan som markerar var du vill man inte ska köra och bara lämna plats för en bil. Om du kommer ut när de står där ber du dem bara vänligt att flytta bilen. Om detta upprepas måste de ju hitta en egen lösning som inte involverar dig. Att de vill parkera på din tomt borde vara så enkelt som att du säger att det ska vara gräs eller annan parkering. Att du ska placera hallonbuskar eller anlägga gräsmatta som klipps med robot och då går det inte stå där.
Problemet med att ge dom massa orsaker till varför TS behöver sin mark är att då kommer dom börja argumentera om det inte finns andra sätt och så vidare.. jag tycker inte TS ska ge grannen något mer underlag för diskussion... Grannen har ju redan fått en chans...

• Gilla
Alti och 42 till
  • Laddar…
F
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Problemet med att ge dom massa orsaker till varför TS behöver sin mark är att då kommer dom börja argumentera om det inte finns andra sätt och så vidare.. jag tycker inte TS ska ge grannen något mer underlag för diskussion... Grannen har ju redan fått en chans...
Det är helt rätt. TS har inte ”bevisbördan” eller skall behöva motivera varför TS inte vill ha andras bilar på sin infart.

• Gilla
Alti och 22 till
  • Laddar…
Det är ju inte svårare än att spärra av infarten så det är bara ett problem om man gör det till det.

• Gilla
uuu och 3 till
  • Laddar…
N Neodynamia skrev:
Hej! Känner mig uppgiven just nu, och vill mest 'skriva av mig" samt är nyfiken om det är någon som har erfarenhet av en liknande situation.
I vintras köpte jag en sommarstuga. Vid visning framkom det att grannen bredvid använder min parkering, samt gick in till sin tomt genom att gå ca 1/3 in på min tomt för att slippa ta ett kliv över ett dike. Det finns inget servitut, och det nämndes heller inte att det finns en muntlig överenskommelse om att de har lov att göra på detta viset. Jag hade redan från början för avsikt att hägna in hela tomten, och att samtidigt minska på den del som används som uppfart/ parkering på grund av att jag vill ha mer yta att använda som trädgård. Den är inte så stor nämligen. Korkat nog utgick jag från att grannarna skulle ta upp ämnet om parkering och vilha höra min åsikt om deras parkering. Men nej, vad jag bedrog mig. Utan ett ord har de fortsatt att parkera mellan 1-3 bilar på min infart, vilket innebär att jag ibland blir inparkerad och måste säga till när jag ska ut med bilen. Till saken hör att de på sin tomt har en bit gräsmatta bredvid min infart, där det kan rymmas flera bilar. De behöver dock först köra över ett grunt dike, som är igenväxt med sly. Istället för att fixa en uppfart över diket, har de alltså i alla år valt att använda sin grannes parkering....

För någon vecka sedan, berättade jag så om mina planer på att sätta upp ett staket vid infarten, att det därmed blir ännu mindre plats än i dag, och att de därför tyvärr inte kan fortsätta att ställa bilen/ bilarna där. Det gick sådär. Grannen kom med förslaget att jag kan få stå i ( mun egen) parkeringsruta, så kan de använda den plats som blir över, och att deras gäster får ställa sig någon annanstans. Det kommer dock inte att bli någon plats över. Man behöver det utrymmet som blir kvar för att backa in i parkeringsrutan.

I dag kom jag till stugan för första gången sedan vårt samtal. Tänkte lite optimistiskt, att kanske har de börjat röja lite sly vid diket för att förbereda en egen infart. Men nej, de har de inte gjort. Istället möts jag av synen att de som vanligt står parkerad i min parkeringsruta, samt att en gäst kört rakt fram och parkerat ca 2 m från min bod. Jag ställde mig bredvid den bilen. Efter en liten stund kom en bil till och ställde sig bakom deras gäst. Enda sättet för mig att ta mig ut nu är att backa ca 50 meter upp till grannen och använda hans uppfart för att vända på bilen.

Ursäkta långt inlägg, behöver som sagt skriva av mig.
Nej, så får dom inte göra, om jag hade varit i din situation så hade jag tagit en allvarlig snack med grannen om detta och sagt rakt ut att han har ingen rätt och utnyttja din tomt på detta vis och hade han inte kommit överens om detta med dig utan bara nonchalerat dig så hade jag gått till polisen och gjort polisanmälan angående egenmäktigt förfarande. Jag tror att din granne hade nu tänkt om efter det och löst problemet så att byggt egen garageuppfart och så hade kunna utnyttja din tomt 100%.
Jag hade liknande problem med min granne, våra hus är friliggande men vi delar garagebyggnaden 50/50 och därmed garageuppfarten också. Problemet började när hans dotter skaffade egen bil, började dom ställa bilarna precis på gränsen och kliva av på min sida och min bil fick lackskador när dom slog dörrarna på min bil. Jag pratade med grannen om detta och sade att om ni inte slutade detta utnyttjande av min tomt så bygger jag en stenmur precis på gränsen. Jag fick ingen respekt av dom, det fortsatte som tidigare så jag var tvungen och bygga en mur som går hela vägen från garageväggen till tomtgränsen vid gatan som delar garageuppfart till var sin egen. Nu kan dom inte parkera bilarna för nära mig och jag kan ha min bil i fred. Jag ska nämna också att han blev inte glad men vad ska man göra om man råkar få så arrogant granne som tror att han kan göra hur han vill, man måste ha respekt för varandra om man bo så tättbebyggt område.

• Gilla
MrWIB och 22 till
  • Laddar…
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
F
U Ubbe55 skrev:
Du får ursäkta men varför skriver du här? Om du är ett mjäk som inte törs säga ifrån och hävda din rätt så ta kontalkt med ett mc-gäng (1%) eller första bästa stängselfirma och hägna in din fastighet med låsbar bom in till din parkeringen
Mvh/Urban
Varför vara hånfull när TS ber om hjälp eller råd? Det tillför ingenting.

• Gilla
MichelleW och 48 till
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Ett trevligt sätt att spärra av skulle väl kunna vara ett gäng blomlådor...

[länk]
Blomlådor tar för mycket plats, ingen bra lösning när man har ca 45 kvm area på garageuppfarten, men denna stenmur har löst problemet i mitt fall. Jag vet ingen aning hur vederbörande har på sin garageuppfart.

• Gilla
Neodynamia och 2 till
  • Laddar…
Q
Jag skulle ta och tala klarspråk med dem. Säg vänlig men bestämt att de inte får parkera där och att det kommer få konsekvenser om de fortsätter.
Sätt upp privat parkering och din adress på skyltar.

Sen kan man ju berätta för dem att man skall köra röjsåg där och vill de inte ha repor eller bucklor får de flytta sig.

Sista utväg är väll att göra en polisanmälan.

Har själv grannar som parkerar utanför min uppfart så man knappt kommer ut eller in,
Ibland kommer jag inte in då har jag parkerat utanför min uppfart precis som de gjort.
Det har blockerat hela vägen men de brukar fatta vinken.

• Gilla
Hybro och 2 till
  • Laddar…
Det hade ju varit kul om man kom över en beg. automat som man kan ställa upp.
Parkeringsautomat för mobilbetalning på en trottoar med träd och bilar i bakgrunden.

• Gilla
  • Haha
MichelleW och 25 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.