Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Därom är vi eniga.

Nåja, det går ju någon form av väg där, så terräng är det inte.

Men vi behöver inte hitta på alternativa grunder, att grannen inte har rätt att använda TS fastighet som parkeringsplats räcker gott. Rimligen hade hon inte behövt låta dem köra där heller, men det är hennes val nu när hon gjort det. Att tillåta något man upplever inte belastar en nämnvärt tycker jag är berömvärt, även om många av oss nog hade surnat till längs vägen dit.
Så när föregående ägare har tillåtit något går den tillåtelsen i arv till nästa, liksom ett oskrivet servitut?
 
K KariHa skrev:
Så när föregående ägare har tillåtit något går den tillåtelsen i arv till nästa, liksom ett oskrivet servitut?
Nej, inte med automatik, det beror på formerna för överenskommelsen. Om det upprättats servitut så belastar det i regel fastigheten, oavsett vem som är ägare för stunden.
 
Redigerat:
P Perplexus skrev:
Det kan ju vara/se ut som grusad yta som är lämplig att parkera på. Förekommer utanför hemfridszon på 2/3 fastigheter jag äger. Vid parkering på sådan yta tror jag risken är liten att dömas för terrängkörning.
Säg det till Huddinge kommun 🙄 Här har det börjat lappas friskt för terrängparkering när en bil står ens med ett hjulpar på den grusade vägrenen där folk har parkerat i alla år.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
mrsnhp mrsnhp skrev:
Säg det till Huddinge kommun 🙄 Här har det börjat lappas friskt för terrängparkering när en bil står ens med ett hjulpar på den grusade vägrenen där folk har parkerat i alla år.
Det är så reglerna är inom detaljplanerat område. Parkering på gata, inte i terräng, t ex inte vid sidan om gatan. (Säkert den minst kända regeln i landet tänker jag för typ ingen följer det.)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är så reglerna är inom detaljplanerat område. Parkering på gata, inte i terräng, t ex inte vid sidan om gatan. (Säkert den minst kända regeln i landet tänker jag för typ ingen följer det.)
Japp, det är korrekt lappat förutom att en del har börjat kolla på om det verkligen stämmer när även vägrenen ingår i vägområdet enligt DP och asfaltskanten inte är inritad. På en del gator är det asfalterat hela vägen till tomtgränserna, men ofta är det en grusad rand sista biten.

Det går däremot tvärt emot folks rättsuppfattning på smala villagator där två bilar knappt har utrymme att mötas. Parkerar man med fyra hjul på asfalten kommer inte brandbilar m.m. förbi och folk antar att man självklart ska parkera så långt ut som möjligt.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Begränsas vägrenen verkligen av asfalten? För parkera på vägren ska väl vara ok, och jag tror det kan förekomma att körbanan och vägrenen har olika beläggningar?
 
A adron skrev:
Begränsas vägrenen verkligen av asfalten? För parkera på vägren ska väl vara ok, och jag tror det kan förekomma att körbanan och vägrenen har olika beläggningar?
Det är vad man skulle kunna tro, men kommunen och dess P-bolag tror annorlunda. Det är kanske en definitionsfråga om man betraktar det som ”vägren” eller ”vid sidan om vägen”. Det är i alla fall full bärighet och grusat på de ställen där folk parkerar mest.
 
  • Gilla
Kesson och 1 till
  • Laddar…
K KariHa skrev:
Så när föregående ägare har tillåtit något går den tillåtelsen i arv till nästa, liksom ett oskrivet servitut?
Nej, och jag vet inte varför du tolkar mig så.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Och om inte annat avsåg TS att sätta upp ett staket som definitivt skulle gjort att parkeringsytan varit utanför tomten.
Vilket knappast kan gälla generellt, även om det kanske gäller i detta specifika fall.
 
P
mrsnhp mrsnhp skrev:
Det är vad man skulle kunna tro, men kommunen och dess P-bolag tror annorlunda. Det är kanske en definitionsfråga om man betraktar det som ”vägren” eller ”vid sidan om vägen”. Det är i alla fall full bärighet och grusat på de ställen där folk parkerar mest.
Det vore intressant om någon drev det där rättsligt. Synd bara att det kostar pengar. Det borde det inte göra.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
K KariHa skrev:
Så när föregående ägare har tillåtit något går den tillåtelsen i arv till nästa, liksom ett oskrivet servitut?
Stort fett NEJ på det. Muntliga avtal gäller mellan personerna, inte mellan fastigheterna.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
P
Muntliga servitut ingångna innan 1972 kan fortfarande gälla, men är förstås svåra att hitta dokumentation på …
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P pmd skrev:
Muntliga servitut ingångna innan 1972 kan fortfarande gälla, men är förstås svåra att hitta dokumentation på …
Alla servitut som gäller finns hos Lantmäteriet. Orsak till det är att de skall vara inskrivna där. Ifall någon tvist uppstår någon tvist och att myndigheterna har kännedom om dem. Muntliga servitut är inte giltiga om jag erhållit rätt information. Skälet till det är enkelt, då skulle en part kunna hitta på vad som helst och påstå att det gäller enligt muntligt servitut.
 
  • Gilla
  • Haha
Donn och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nej, muntliga servitut som ingåtts före 1972 kan finnas och vara giltiga.

Men muntliga servitut ingångna senare blev tvugna att bli inskrivna, ...när det nu var... för att fortsätta vara giltiga.

Det spelar antagligen ingen roll för trådens ämne, det är väl i princip helt säkert att det inte finns något servitut.
Det är här bara en fråga om hyfs och respekt för andras egendom.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
Även skriftliga servitut som inte är inskrivna hos Lantmäteriet gäller förstås.
 
Redigerat:
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.