Framför allt ger allemansrätten folk rätt att cykla och gå på vägen, medan annat (som statsbidrag för skötsel eller bara väghållarens inställning) kan ge rätt för bilar att köra där.

Rätten att köra bil någonstans är alltså inte ömsesidigt uteslutande med allemansrätten. Tvärtom har de inte alls med varandra att göra.
 
  • Gilla
TorbjornEd och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det är inte allemansrätten som ger den rätten, utan just statsbidrag. Om ägaren inte har statsbidrag kan de stänga av vägen med bom. Däremot får man gå och cykla.
Nu skrev jag ju (inga statsbidrag), så jag menade en vanlig skogsväg som väldigt sällan har statsbidrag. Visst får ägaren sätta upp en bom. Men om ingen bom finns så är det allemansrätten som ger mig rätt att köra på vägen. Däremot får jag inte ställa bilen i terrängen vid sidan av vägen, för då bryter jag mot terrängkörningslagen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Allemansrätten ger ingen rätt att köra bil.
 
  • Gilla
TorbjornEd och 4 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Nu skrev jag ju (inga statsbidrag), så jag menade en vanlig skogsväg som väldigt sällan har statsbidrag. Visst får ägaren sätta upp en bom. Men om ingen bom finns så är det allemansrätten som ger mig rätt att köra på vägen. Däremot får jag inte ställa bilen i terrängen vid sidan av vägen, för då bryter jag mot terrängkörningslagen.
Det är inte allemansrätten som ger dig den rätten. Allemansrätten har inget med motorfordon att göra.
Du får köra bil på en väg om inget annat anges på vägen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja, fast det är nog inte allemansrätten som ger dig rätt att köra på vägen.
Utan det är endast det faktum att det är en bilväg där, som därför är tillåten för biltrafik.
Och utan bom eller skylt eller något sådant som visar att det är privat väg så är det bara att anta att väghållaren godkänner all möjlig trafik där.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hehe, här var vi många som högg blixtsnabbt ... ;)
 
För många med semester och för mycket tid över tydligen. 😀
 
  • Älska
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hehe, här var vi många som högg blixtsnabbt
Många hugger men kan någon hänvisa till stöd för åsikten att bara för att något ser ut som en väg utan förbudsskylt så får man köra bil där?

Om det nu inte är allemansrätten som ger den rätten, vad är det då? Eller är det bara så självklart att det inte går att hitta formellt stöd?
 
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Många hugger men kan någon hänvisa till stöd för åsikten att bara för att något ser ut som en väg utan förbudsskylt så får man köra bil där?

Om det nu inte är allemansrätten som ger den rätten, vad är det då? Eller är det bara så självklart att det inte går att hitta formellt stöd?
Jag gör ett försök då.
I Förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner
så hittar vi lagens definition på "väg".
Och i Trafikförordning (1998:1276)
så kan man läsa om regler för trafik på väg.

Så jag tror att en jurist kan koppla ihop detta till att det som verkar vara en väg, är anlagt som en väg får användas för fordonstrafik.

Men jag är inte jurist, så jag kan ju ha fel.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Det är inte allemansrätten som ger dig den rätten. Allemansrätten har inget med motorfordon att göra.
Du får köra bil på en väg om inget annat anges på vägen.
Krävs det att vägen är med i ett register? Eller räcker det med att det ser ut som en väg? Är två hjulspår i en gräsyta jämte en åker en väg?
Finns massor med vägar i skogen som inte är med på några kartor. Ofta tillfälliga vägar som röjts för någon avverkning. Får man köra på dessa om bom/skylt saknas?
 
Mikael_L
När jag tog mina tunga behörigheter så hade vi rätt rejält med teori och dök ner rätt djupt i lagtexter ibland.

Och jag minns att läraren drog ett exempel, som löd ungefär såhär:
"På nnnn badplats så brukar det rätt ofta köra bilar, ut på sanden och ner nära vattnet, ja på kvällar och nätter då. Och då kan det ju anses vara en plats som allmänt används för motorfordon - som definieras som "väg", och förlängningen ska väl alltså t.ex. högerregeln gälla, för i den lagen skrivs det att den gäller vid färd på "väg""

Och detta stämmer ju väl med den lagtext över definitioner som jag länkade till.
Nu minns jag ju inte vilken lagtext som nämndes då, och detta var före 2001, så det måste alltså ha varit en tidigare lag.

Men de var hela tiden noga med att man måste ha koll på både definitioner och på giltigheten för lagrummet i den aktuella situationer, annars feltolkar man lätt.
 
L lbgu skrev:
Krävs det att vägen är med i ett register? Eller räcker det med att det ser ut som en väg? Är två hjulspår i en gräsyta jämte en åker en väg?
Finns massor med vägar i skogen som inte är med på några kartor. Ofta tillfälliga vägar som röjts för någon avverkning. Får man köra på dessa om bom/skylt saknas?
Det kan knappast förväntas av en privatperson att denne (hen😆) känner till vilka vägar som är vägar. Trailåkare lär dra det till sin spets. Finns det ett hjulspår är det en väg och inte terräng.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om vi börjar med att kika på allemansrätten så ska man inse att det är en sedvanerätt, och den finns (typ) inte nedtecknad i lag, utan som sådana rättskällor som denna så baseras de på sedvana, hävd, handelsbruk, dvs det "är som vi gjort i urminnes tider, och alla är överens", men det saknas lagtext.
Allemansrätten omnämns en gång i regeringsformen, och 4-5 gånger i miljöbalken, men så värst väldefinierad är den ju inte.
 
P
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det är inte allemansrätten som ger den rätten, utan just statsbidrag. Om ägaren inte har statsbidrag kan de stänga av vägen med bom.
Räcker det inte med en skylt?
Eller kanske t.o.m. ett muntligt meddelande?
 
N Neodynamia skrev:
Hej! Känner mig uppgiven just nu, och vill mest 'skriva av mig" samt är nyfiken om det är någon som har erfarenhet av en liknande situation.
I vintras köpte jag en sommarstuga. Vid visning framkom det att grannen bredvid använder min parkering, samt gick in till sin tomt genom att gå ca 1/3 in på min tomt för att slippa ta ett kliv över ett dike. Det finns inget servitut, och det nämndes heller inte att det finns en muntlig överenskommelse om att de har lov att göra på detta viset. Jag hade redan från början för avsikt att hägna in hela tomten, och att samtidigt minska på den del som används som uppfart/ parkering på grund av att jag vill ha mer yta att använda som trädgård. Den är inte så stor nämligen. Korkat nog utgick jag från att grannarna skulle ta upp ämnet om parkering och vilha höra min åsikt om deras parkering. Men nej, vad jag bedrog mig. Utan ett ord har de fortsatt att parkera mellan 1-3 bilar på min infart, vilket innebär att jag ibland blir inparkerad och måste säga till när jag ska ut med bilen. Till saken hör att de på sin tomt har en bit gräsmatta bredvid min infart, där det kan rymmas flera bilar. De behöver dock först köra över ett grunt dike, som är igenväxt med sly. Istället för att fixa en uppfart över diket, har de alltså i alla år valt att använda sin grannes parkering....

För någon vecka sedan, berättade jag så om mina planer på att sätta upp ett staket vid infarten, att det därmed blir ännu mindre plats än i dag, och att de därför tyvärr inte kan fortsätta att ställa bilen/ bilarna där. Det gick sådär. Grannen kom med förslaget att jag kan få stå i ( mun egen) parkeringsruta, så kan de använda den plats som blir över, och att deras gäster får ställa sig någon annanstans. Det kommer dock inte att bli någon plats över. Man behöver det utrymmet som blir kvar för att backa in i parkeringsrutan.

I dag kom jag till stugan för första gången sedan vårt samtal. Tänkte lite optimistiskt, att kanske har de börjat röja lite sly vid diket för att förbereda en egen infart. Men nej, de har de inte gjort. Istället möts jag av synen att de som vanligt står parkerad i min parkeringsruta, samt att en gäst kört rakt fram och parkerat ca 2 m från min bod. Jag ställde mig bredvid den bilen. Efter en liten stund kom en bil till och ställde sig bakom deras gäst. Enda sättet för mig att ta mig ut nu är att backa ca 50 meter upp till grannen och använda hans uppfart för att vända på bilen.

Ursäkta långt inlägg, behöver som sagt skriva av mig.
Köp staket å skit i vad grannen säger samtidigt som du stänger in grannen med din bil om han/hon inte fattar vinken
 
  • Gilla
Bygget 52 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.