E Sören Carlsson skrev:
Sätt upp en skylt, privat parkering.
Nej det är inte korrekt skylt.
E Sören Carlsson skrev:
Vid överträdelse bötfälls berörd.
Nej det är inga böter.
E Sören Carlsson skrev:
Du har själv rätt att bestämma bötes avgiften
Nej det är också fel.
E Sören Carlsson skrev:
Har tidigare skritit om detta i tråden.
Felaktigheter blir inte korrekta bara för att de upprepas.
 
  • Gilla
pmd och 12 till
  • Laddar…
Fairlane
E Sören Carlsson skrev:
Du behöver inte hjälp av polisen. Sätt upp en skylt, privat parkering. Vid överträdelse bötfälls berörd. Du har själv rätt att bestämma bötes avgiften ex, 700 kr. Skicka faktura och vad betalning skall ske till. Ta foto på överträdelsen. Vid ej betalning skicka det vidare till inkasso bolag. Därefter kan det bli rättegång om inte hen betalat, där kommer din motpart att förlora. Hen får även betala dina omkostnader. Svårare än så är det inte. Det finns lagstiftning om detta. Har tidigare skritit om detta i tråden.
Det var inte riktigt korrekt förra gången du skrev heller. Man har inte rätt att fritt sätta beloppet till exempel.
Ska man göra detta så ska man nog se till att göra det helt korrekt annars finns risken att motparten inte alls förlorar i en rättegång.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var står det att man kan ringa farbror blå så de lappar bilar, att man ansvarar för vad ens gäster gör, eller att det som sker här skulle vara egenmäktigt förfarande.
Ta upp lagtexten och förklara i detalj.
Jordabalken tar upp ansvar som fastighetsägare har angående besökare. Farbror blå ringer man till om brott begås te.x. egenmäktigt förfarande som är ett brott. Nöjd???
 
  • Haha
  • Wow
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
E Sören Carlsson skrev:
Du behöver inte hjälp av polisen. Sätt upp en skylt, privat parkering. Vid överträdelse bötfälls berörd. Du har själv rätt att bestämma bötes avgiften ex, 700 kr. Skicka faktura och vad betalning skall ske till. Ta foto på överträdelsen. Vid ej betalning skicka det vidare till inkasso bolag. Därefter kan det bli rättegång om inte hen betalat, där kommer din motpart att förlora. Hen får även betala dina omkostnader. Svårare än så är det inte. Det finns lagstiftning om detta. Har tidigare skritit om detta i tråden.
Nej, du är fortfarande totalt ute och vimsar i beckmörkret.
Börja med att läsa Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering ... noggrant, så kommer du se att du har enormt många fel.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Peter Cederlöf skrev:
Jordabalken tar upp ansvar som fastighetsägare har angående besökare. Farbror blå ringer man till om brott begås te.x. egenmäktigt förfarande som är ett brott. Nöjd???
Varför skulle jag vara nöjd med att du papegojar felaktigheter.

Svara exakt på de saker jag fråga om istället:
Var står det att man kan ringa farbror blå så de lappar bilar, att man ansvarar för vad ens gäster gör, eller att det som sker här skulle vara egenmäktigt förfarande.
Ta upp lagtexten och förklara i detalj, visa vilka lagrum och paragrafer som gäller, och berätta gärna hur din dina roliga och orimliga slutsatser uppstått.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
@Neodynamia Kom gärna tillbaks och berätta hur det gick typ i höst.

Du har en fasligt vänlig inställning, vilket är fint, men jag tror inte du kommer långt med den här typen av granne på det sättet. Du har ju framlagt dina önskningar en gång utan något resultat och som många andra förutspår tror jag att din granne kommer att förutsatt bokstavligen köra över dig.
 
  • Gilla
Susanne Lorenz och 7 till
  • Laddar…
Ett sätt, som fungerat förr, är att palla upp bilen och plocka av hjulen. Lägg sedan hjulen och muttrarna bredvid. Upprepa om nödvändigt. Behövs sällan mer än 2 gånger. Missdådaren var faktiskt dum nog för att ringa polisen för att anmäla saken. Polisen tog emot anmälan, som de måste, men de skrattade visst hela tiden så han bör ha känt sig rätt fånig. Polisen var för övrigt informerad av tomtägaren om hans intentioner för det första de frågade var "gäller det den blå saaben som står felparkerad hos xxx yyy?" 😀
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför skulle jag vara nöjd med att du papegojar felaktigheter.

Svara exakt på de saker jag fråga om istället:
Var står det att man kan ringa farbror blå så de lappar bilar, att man ansvarar för vad ens gäster gör, eller att det som sker här skulle vara egenmäktigt förfarande.
Ta upp lagtexten och förklara i detalj, visa vilka lagrum och paragrafer som gäller, och berätta gärna hur din dina roliga och orimliga slutsatser uppstått.
Ja du Mikael. Det du hänvisar till är inte ett brott och då gäller kontrollavgift som p-bolag tar ut. Vid brott som egenmäktigt förfarande är det ett bötesbelopp som polisen skriver ut. Du är jävligt tröttsam. Studera lagboken istället.
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
N Neodynamia skrev:
Hej! Känner mig uppgiven just nu, och vill mest 'skriva av mig" samt är nyfiken om det är någon som har erfarenhet av en liknande situation.
I vintras köpte jag en sommarstuga. Vid visning framkom det att grannen bredvid använder min parkering, samt gick in till sin tomt genom att gå ca 1/3 in på min tomt för att slippa ta ett kliv över ett dike. Det finns inget servitut, och det nämndes heller inte att det finns en muntlig överenskommelse om att de har lov att göra på detta viset. Jag hade redan från början för avsikt att hägna in hela tomten, och att samtidigt minska på den del som används som uppfart/ parkering på grund av att jag vill ha mer yta att använda som trädgård. Den är inte så stor nämligen. Korkat nog utgick jag från att grannarna skulle ta upp ämnet om parkering och vilha höra min åsikt om deras parkering. Men nej, vad jag bedrog mig. Utan ett ord har de fortsatt att parkera mellan 1-3 bilar på min infart, vilket innebär att jag ibland blir inparkerad och måste säga till när jag ska ut med bilen. Till saken hör att de på sin tomt har en bit gräsmatta bredvid min infart, där det kan rymmas flera bilar. De behöver dock först köra över ett grunt dike, som är igenväxt med sly. Istället för att fixa en uppfart över diket, har de alltså i alla år valt att använda sin grannes parkering....

För någon vecka sedan, berättade jag så om mina planer på att sätta upp ett staket vid infarten, att det därmed blir ännu mindre plats än i dag, och att de därför tyvärr inte kan fortsätta att ställa bilen/ bilarna där. Det gick sådär. Grannen kom med förslaget att jag kan få stå i ( mun egen) parkeringsruta, så kan de använda den plats som blir över, och att deras gäster får ställa sig någon annanstans. Det kommer dock inte att bli någon plats över. Man behöver det utrymmet som blir kvar för att backa in i parkeringsrutan.

I dag kom jag till stugan för första gången sedan vårt samtal. Tänkte lite optimistiskt, att kanske har de börjat röja lite sly vid diket för att förbereda en egen infart. Men nej, de har de inte gjort. Istället möts jag av synen att de som vanligt står parkerad i min parkeringsruta, samt att en gäst kört rakt fram och parkerat ca 2 m från min bod. Jag ställde mig bredvid den bilen. Efter en liten stund kom en bil till och ställde sig bakom deras gäst. Enda sättet för mig att ta mig ut nu är att backa ca 50 meter upp till grannen och använda hans uppfart för att vända på bilen.

Ursäkta långt inlägg, behöver som sagt skriva av mig.
Hej!

Vad jag slås av är inte främst grannens beteende, utan hur du kan tillåta det här.

Du startar en tråd, men ställer ingen konkret fråga, och antyder inte ens att du är ute efter att lösa problemet.

Däremot upprepar du flera gånger att du bara vill skriva av dig.

Och ber om ursäkt.

Tråden har nåt mättnad för länge sedan.

Problemet är antagligen för litet för att du ska vilja lösa det.

Du och grannen befinner er på olika planeter och förstår inte varandra.

Ha det så bra. Skrivet i all välmening.
 
  • Gilla
Gaffelmannen och 2 till
  • Laddar…
E Sören Carlsson skrev:
Du behöver inte hjälp av polisen. Sätt upp en skylt, privat parkering. Vid överträdelse bötfälls berörd. Du har själv rätt att bestämma bötes avgiften ex, 700 kr. Skicka faktura och vad betalning skall ske till. Ta foto på överträdelsen. Vid ej betalning skicka det vidare till inkasso bolag. Därefter kan det bli rättegång om inte hen betalat, där kommer din motpart att förlora. Hen får även betala dina omkostnader. Svårare än så är det inte. Det finns lagstiftning om detta. Har tidigare skritit om detta i tråden.
Polisen Kan inte göra något på privat mark om inte ett brott har begåtts
En felparkerad bil är bara kronofogden som kan flytta lagligt
Om inte fordonet utgör en fara…
 
F
En lösning skulle vara att ni skiftade mark om access till grannens tomt endast kan ske över din tomt.
Han får en remsa för väg nederst på din tomt som en "skafttomt"
Du får lika stor yta i form av skiftad tomgräns mot grannen.
Då slipper ni alla servitut och annat.
Marken som grannen använder är ju ändå värdelös som det är idag.
På detta vis får du behålla samma tomtyta.
Grannen får göra vad han vill med "skaftet" som du ändå inte behöver.
 
  • Gilla
Susanne Lorenz och 1 till
  • Laddar…
P Peter Cederlöf skrev:
Vid brott som egenmäktigt förfarande är det ett bötesbelopp som polisen skriver ut.
Jasså? Funkar det på samma sätt vid exempelvis mord?
P Peter Cederlöf skrev:
Du är jävligt tröttsam. Studera lagboken istället.
Jag var på väg att skriva dito men inser att det knappast skulle hjälpa.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
En lösning skulle vara att ni skiftade mark om access till grannens tomt endast kan ske över din tomt.
Han får en remsa för väg nederst på din tomt som en "skafttomt"
Du får lika stor yta i form av skiftad tomgräns mot grannen.
Då slipper ni alla servitut och annat.
Marken som grannen använder är ju ändå värdelös som det är idag.
På detta vis får du behålla samma tomtyta.
Grannen får göra vad han vill med "skaftet" som du ändå inte behöver.
Vem tar kostnaderna? Lantmäteriet är dyra.
 
  • Gilla
Susanne Lorenz och 1 till
  • Laddar…
N Neodynamia skrev:
Hej! Känner mig uppgiven just nu, och vill mest 'skriva av mig" samt är nyfiken om det är någon som har erfarenhet av en liknande situation.
I vintras köpte jag en sommarstuga. Vid visning framkom det att grannen bredvid använder min parkering, samt gick in till sin tomt genom att gå ca 1/3 in på min tomt för att slippa ta ett kliv över ett dike. Det finns inget servitut, och det nämndes heller inte att det finns en muntlig överenskommelse om att de har lov att göra på detta viset. Jag hade redan från början för avsikt att hägna in hela tomten, och att samtidigt minska på den del som används som uppfart/ parkering på grund av att jag vill ha mer yta att använda som trädgård. Den är inte så stor nämligen. Korkat nog utgick jag från att grannarna skulle ta upp ämnet om parkering och vilha höra min åsikt om deras parkering. Men nej, vad jag bedrog mig. Utan ett ord har de fortsatt att parkera mellan 1-3 bilar på min infart, vilket innebär att jag ibland blir inparkerad och måste säga till när jag ska ut med bilen. Till saken hör att de på sin tomt har en bit gräsmatta bredvid min infart, där det kan rymmas flera bilar. De behöver dock först köra över ett grunt dike, som är igenväxt med sly. Istället för att fixa en uppfart över diket, har de alltså i alla år valt att använda sin grannes parkering....

För någon vecka sedan, berättade jag så om mina planer på att sätta upp ett staket vid infarten, att det därmed blir ännu mindre plats än i dag, och att de därför tyvärr inte kan fortsätta att ställa bilen/ bilarna där. Det gick sådär. Grannen kom med förslaget att jag kan få stå i ( mun egen) parkeringsruta, så kan de använda den plats som blir över, och att deras gäster får ställa sig någon annanstans. Det kommer dock inte att bli någon plats över. Man behöver det utrymmet som blir kvar för att backa in i parkeringsrutan.

I dag kom jag till stugan för första gången sedan vårt samtal. Tänkte lite optimistiskt, att kanske har de börjat röja lite sly vid diket för att förbereda en egen infart. Men nej, de har de inte gjort. Istället möts jag av synen att de som vanligt står parkerad i min parkeringsruta, samt att en gäst kört rakt fram och parkerat ca 2 m från min bod. Jag ställde mig bredvid den bilen. Efter en liten stund kom en bil till och ställde sig bakom deras gäst. Enda sättet för mig att ta mig ut nu är att backa ca 50 meter upp till grannen och använda hans uppfart för att vända på bilen.

Ursäkta långt inlägg, behöver som sagt skriva av mig.
Uppdatering: En bekant har tittar på diket, och kommer att ta på sig jobbet nu i sommar, visade sig att det inte behöver grävas så mycket som jag trodde, tack och lov. Har även talat med grannen. Vi är överens om planen.

Jag vill tacka för all konkret information och fantasifulla idéer om hur situationen skulle kunna "lösas". I och med att jag hade koll på juridiken och mina egna servitut, var syftet med mitt inlägg som sagt att få skriva av mig, samt att det är intressant att få höra om det är fler som har liknande erfarenheter och hur de i så fall har löst sig. Nu loggar jag ut. Önskar alla en härlig sommar!
 
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 30 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.