176 881 läst ·
319 svar
177k läst
319 svar
Grannar parkerar på min tomt
Förstår inte problemet dom får hålla sig på sin tomt.N Neodynamia skrev:Hej! Känner mig uppgiven just nu, och vill mest 'skriva av mig" samt är nyfiken om det är någon som har erfarenhet av en liknande situation.
I vintras köpte jag en sommarstuga. Vid visning framkom det att grannen bredvid använder min parkering, samt gick in till sin tomt genom att gå ca 1/3 in på min tomt för att slippa ta ett kliv över ett dike. Det finns inget servitut, och det nämndes heller inte att det finns en muntlig överenskommelse om att de har lov att göra på detta viset. Jag hade redan från början för avsikt att hägna in hela tomten, och att samtidigt minska på den del som används som uppfart/ parkering på grund av att jag vill ha mer yta att använda som trädgård. Den är inte så stor nämligen. Korkat nog utgick jag från att grannarna skulle ta upp ämnet om parkering och vilha höra min åsikt om deras parkering. Men nej, vad jag bedrog mig. Utan ett ord har de fortsatt att parkera mellan 1-3 bilar på min infart, vilket innebär att jag ibland blir inparkerad och måste säga till när jag ska ut med bilen. Till saken hör att de på sin tomt har en bit gräsmatta bredvid min infart, där det kan rymmas flera bilar. De behöver dock först köra över ett grunt dike, som är igenväxt med sly. Istället för att fixa en uppfart över diket, har de alltså i alla år valt att använda sin grannes parkering....
För någon vecka sedan, berättade jag så om mina planer på att sätta upp ett staket vid infarten, att det därmed blir ännu mindre plats än i dag, och att de därför tyvärr inte kan fortsätta att ställa bilen/ bilarna där. Det gick sådär. Grannen kom med förslaget att jag kan få stå i ( mun egen) parkeringsruta, så kan de använda den plats som blir över, och att deras gäster får ställa sig någon annanstans. Det kommer dock inte att bli någon plats över. Man behöver det utrymmet som blir kvar för att backa in i parkeringsrutan.
I dag kom jag till stugan för första gången sedan vårt samtal. Tänkte lite optimistiskt, att kanske har de börjat röja lite sly vid diket för att förbereda en egen infart. Men nej, de har de inte gjort. Istället möts jag av synen att de som vanligt står parkerad i min parkeringsruta, samt att en gäst kört rakt fram och parkerat ca 2 m från min bod. Jag ställde mig bredvid den bilen. Efter en liten stund kom en bil till och ställde sig bakom deras gäst. Enda sättet för mig att ta mig ut nu är att backa ca 50 meter upp till grannen och använda hans uppfart för att vända på bilen.
Ursäkta långt inlägg, behöver som sagt skriva av mig.
Ni andra kanske är mindre fumliga, men ibland tappar jag småspik. Har till och med hänt att jag vält ut ett större paket nubb.
Som tur var det inte på vår parkering för då hade jag varit orolig för punktering….
Som tur var det inte på vår parkering för då hade jag varit orolig för punktering….
Jisses, detta var en så spännande tråd att jag måste göra mitt första inlägg i detta forum… Beställ handlingar från Lantmäteriet, hur myndigheten tänkt vid avstyckningen och utgå från detta när lösning fixas! De/det servitut som tecknats för fastigheterna borde inte bara röra ”vi får köra på vägen” utan lösning bör finnas för infart till respektive tomt. Är det att snedda via TS hörn så var behjälplig med att lösa diket. Mer trolig är en lösning genom ”vänstersväng” i slutet av ”vägen”, som ngn ritat in på bild utan att snedda över TS fastighet. Detta även om grannen med vägen pga ovana inte vill att ngn ska snedda över gräsmattan… Som ngn annan var inne på är den mest hållbara lösningen för framtiden och framtida ägare, inte att vara snäll och (kortsiktigt) tänka på grannsämjan, utan att fixa angöringen till tomterna så som det ursprungligen är tänkt. Då behöver TS inte heller vara ”bad guy” utan bara fullfölja den lösning som var tänkt. Tills dess att dokumentation från avstyckning/servitut är på plats omfattandes båda fastigheterna om nu inte avstyckningen gjordes samtidigt, använd valfritt förslag av alla som givits för att hålla grannens bilar borta från din tomt! Jag skulle sätta ut ett gäng krukor tills du vet hur plantering/odling ska disponeras 😉 Tappade slutet - visar handlingarna att angöring INTE ska ske via din/TS fastighet, tryck handlingarna i nyllet på grannen och säg till hen att lösa sitt ”problem” utan att annektera din mark!
Redigerat:
Det funkar inte. Kör du på någon med flit är det stor risk att du blir skadeståndsskyldig. Man är skyldig att försöka undvika olyckor, det blir svårt att snacka bort. Kanske blir det också en dom på skadegörelse. Nej, det är inte någon god idé.kashieda skrev:
Om du är tillräckligt teatraliskt lagt och får tag på billiga bilar varav minst en går att köra:
Ställ den körbara på din tomt, den andra framför. Prata med grannen och/eller gästerna och be dem flytta bilen. När de säger att det inte är deras, hoppa in i bilen och ta sats, kör på den "felparkerade" tills du kommer ut.
Problemet löst?
Du behöver inte hjälp av polisen. Sätt upp en skylt, privat parkering. Vid överträdelse bötfälls berörd. Du har själv rätt att bestämma bötes avgiften ex, 700 kr. Skicka faktura och vad betalning skall ske till. Ta foto på överträdelsen. Vid ej betalning skicka det vidare till inkasso bolag. Därefter kan det bli rättegång om inte hen betalat, där kommer din motpart att förlora. Hen får även betala dina omkostnader. Svårare än så är det inte. Det finns lagstiftning om detta. Har tidigare skritit om detta i tråden.J javlaandersson skrev:
Jag gillar också den här tanken. Risken med att göra så är väl tyvärr att grannen med gäster bara stannar precis före grinden på vägen och blockerar in-/utfart för ts ändå. Någon hänsyn tas ju inte av grannen idag när det gäller att parkera in en bil.Daniel.S75 skrev:
ÄR ju väldigt enkelt du sätter upp staket i din tomtgräns och sätter ett lås på grinden. Eftersom grannen inte har nått servitut att köra över din tomt.
Har han inget servitut att komma till sin tomt så får han vända sig till lantmäteriet för att göra en förrättning han själv får bekosta. kommer väl kosta han så där 50-100 tusen minst.
Detta sättet är enda såna typer lär sig nått.
Men kanske den bästa och tydligaste vägen framåt, speciellt efter tydlig kommunikation och någon månads respit, under vilken det är tydligt att staket är på väg upp med stolpar och liknande.