Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är rätt säker på att alla med <50 inlägg läst det här nu. Kvaliteten på tråden steg ju nåt enormt!
P pebe292 skrev:
Om det bara finns en liten väg fram till alla boende, borde det då inte finnas en gemensamhetsparkering? Finns det inte?
Det kan väl inte vara tänkt att alla ska behöva köra över andras tomter med bil?
B Bengt Numelin skrev:
Neodynamia vil ha möjligheten att låna deras parkering om hon skulle ha flera gäster så därför vill hon inte bråka men jag håller ändå med om att det vore det enda sättet att få grannen att ta bort sly i diket och göra en bro över eller lägga ner ett rör och lägga makadam och grus över.
Hans Lindgren2 Hans Lindgren2 skrev:
Det här fixar du enkelt, börja parkera din bil på hans/deras tomt även om du behöver promenera en bit innan du är hos dig.
R Reallo skrev:
Jag har varit i nästan samma sits.

Jag gav det ett halvår, tjatade och bad snällt, men inget hände. Sen gick jag över och gormade halsen av mig, och då blev det fart och allt upphörde direkt.

Vissa idioter förstår inget annat än kraftuttryck.
Tråkigt att höra att det behövdes få så långt, men bra gjort! Hoppas att er grannsämjan inre tog alltför stor skada. Oops! Nu ser det ut som att jag svarade flera. Det var den senaste i raden. Sorry!
 
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
N Neodynamia skrev:
Hej! Känner mig uppgiven just nu, och vill mest 'skriva av mig" samt är nyfiken om det är någon som har erfarenhet av en liknande situation.
I vintras köpte jag en sommarstuga. Vid visning framkom det att grannen bredvid använder min parkering, samt gick in till sin tomt genom att gå ca 1/3 in på min tomt för att slippa ta ett kliv över ett dike. Det finns inget servitut, och det nämndes heller inte att det finns en muntlig överenskommelse om att de har lov att göra på detta viset. Jag hade redan från början för avsikt att hägna in hela tomten, och att samtidigt minska på den del som används som uppfart/ parkering på grund av att jag vill ha mer yta att använda som trädgård. Den är inte så stor nämligen. Korkat nog utgick jag från att grannarna skulle ta upp ämnet om parkering och vilha höra min åsikt om deras parkering. Men nej, vad jag bedrog mig. Utan ett ord har de fortsatt att parkera mellan 1-3 bilar på min infart, vilket innebär att jag ibland blir inparkerad och måste säga till när jag ska ut med bilen. Till saken hör att de på sin tomt har en bit gräsmatta bredvid min infart, där det kan rymmas flera bilar. De behöver dock först köra över ett grunt dike, som är igenväxt med sly. Istället för att fixa en uppfart över diket, har de alltså i alla år valt att använda sin grannes parkering....

För någon vecka sedan, berättade jag så om mina planer på att sätta upp ett staket vid infarten, att det därmed blir ännu mindre plats än i dag, och att de därför tyvärr inte kan fortsätta att ställa bilen/ bilarna där. Det gick sådär. Grannen kom med förslaget att jag kan få stå i ( mun egen) parkeringsruta, så kan de använda den plats som blir över, och att deras gäster får ställa sig någon annanstans. Det kommer dock inte att bli någon plats över. Man behöver det utrymmet som blir kvar för att backa in i parkeringsrutan.

I dag kom jag till stugan för första gången sedan vårt samtal. Tänkte lite optimistiskt, att kanske har de börjat röja lite sly vid diket för att förbereda en egen infart. Men nej, de har de inte gjort. Istället möts jag av synen att de som vanligt står parkerad i min parkeringsruta, samt att en gäst kört rakt fram och parkerat ca 2 m från min bod. Jag ställde mig bredvid den bilen. Efter en liten stund kom en bil till och ställde sig bakom deras gäst. Enda sättet för mig att ta mig ut nu är att backa ca 50 meter upp till grannen och använda hans uppfart för att vända på bilen.

Ursäkta långt inlägg, behöver som sagt skriva av mig.
Sätt upp ditt staket. Du har ju pratat med dem om det, så det är bara att skrida till verket. Vissa människor behöver se allvaret i saker för att få tummen ur.
 
  • Gilla
Clossa och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Om du är tillräckligt teatraliskt lagt och får tag på billiga bilar varav minst en går att köra:

Ställ den körbara på din tomt, den andra framför. Prata med grannen och/eller gästerna och be dem flytta bilen. När de säger att det inte är deras, hoppa in i bilen och ta sats, kör på den "felparkerade" tills du kommer ut.

Problemet löst?
Nej, snarare början på problem. Det är egenmäktigt förfarande
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Men va fn
Du ska varken höra si eller så som andra skriver, och grannen ska inte heller komma med förslag

Det är DIN tomt, det är dina regler
Oavsett vad tidigare ägare tillåtligt


Det är bara tala om för grannen att nu är detta som gäller
Vill du sen sätta upp ett staket och en grind så gör du det.
Jag hade inte haft nåt problem med att tala om för grannen, rakt upp och ner vad fan som gäller
Odla lite ryggrad !
 
  • Gilla
Susanne Lorenz och 5 till
  • Laddar…
sysmali
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är rätt säker på att alla med <50 inlägg läst det här nu. Kvaliteten på tråden steg ju nåt enormt!
Äh, jag gjorde ett försök iaf. Misstänker att tråden kommer fyllas på med; var bestämd! din tomt! polisanmäl! bygg jakttorn!

Dock kom ju ett nytt stekhett förslag i tråden - studsmatta! Det blir ju extra roligt om TS inte råkar ha barn i studsande ålder.
 
  • Gilla
Hustomtemor och 1 till
  • Laddar…
N Neodynamia skrev:
Tack! Och tack för tipset. Jag har bara kollat upp min egen fastighet, och det finns inget belastande servitut mot aktuell granne. Har de tänkt till vid avstyckningen borde de ha ett servitut mot grannen ovanför, som äger vägen. Annars har det blivit riktigt tokigt. 😉 Kommer inte beställa någon leverans, men har för avsikt att hjälpa till med infarten över diket. Har kontaktat entreprenör, men ännu inte fått tillfälle att prata med grannen igen.
ÄR ju väldigt enkelt du sätter upp staket i din tomtgräns och sätter ett lås på grinden. Eftersom grannen inte har nått servitut att köra över din tomt.
Har han inget servitut att komma till sin tomt så får han vända sig till lantmäteriet för att göra en förrättning han själv får bekosta. kommer väl kosta han så där 50-100 tusen minst.
Detta sättet är enda såna typer lär sig nått.
 
  • Gilla
Susanne Lorenz och 1 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Nej, snarare början på problem. Det är egenmäktigt förfarande
Är det egenmäktigt förfarande att köra på sin egen bil? Sen när då?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
N Neodynamia skrev:
Hej! Känner mig uppgiven just nu, och vill mest 'skriva av mig" samt är nyfiken om det är någon som har erfarenhet av en liknande situation.
I vintras köpte jag en sommarstuga. Vid visning framkom det att grannen bredvid använder min parkering, samt gick in till sin tomt genom att gå ca 1/3 in på min tomt för att slippa ta ett kliv över ett dike. Det finns inget servitut, och det nämndes heller inte att det finns en muntlig överenskommelse om att de har lov att göra på detta viset. Jag hade redan från början för avsikt att hägna in hela tomten, och att samtidigt minska på den del som används som uppfart/ parkering på grund av att jag vill ha mer yta att använda som trädgård. Den är inte så stor nämligen. Korkat nog utgick jag från att grannarna skulle ta upp ämnet om parkering och vilha höra min åsikt om deras parkering. Men nej, vad jag bedrog mig. Utan ett ord har de fortsatt att parkera mellan 1-3 bilar på min infart, vilket innebär att jag ibland blir inparkerad och måste säga till när jag ska ut med bilen. Till saken hör att de på sin tomt har en bit gräsmatta bredvid min infart, där det kan rymmas flera bilar. De behöver dock först köra över ett grunt dike, som är igenväxt med sly. Istället för att fixa en uppfart över diket, har de alltså i alla år valt att använda sin grannes parkering....

För någon vecka sedan, berättade jag så om mina planer på att sätta upp ett staket vid infarten, att det därmed blir ännu mindre plats än i dag, och att de därför tyvärr inte kan fortsätta att ställa bilen/ bilarna där. Det gick sådär. Grannen kom med förslaget att jag kan få stå i ( mun egen) parkeringsruta, så kan de använda den plats som blir över, och att deras gäster får ställa sig någon annanstans. Det kommer dock inte att bli någon plats över. Man behöver det utrymmet som blir kvar för att backa in i parkeringsrutan.

I dag kom jag till stugan för första gången sedan vårt samtal. Tänkte lite optimistiskt, att kanske har de börjat röja lite sly vid diket för att förbereda en egen infart. Men nej, de har de inte gjort. Istället möts jag av synen att de som vanligt står parkerad i min parkeringsruta, samt att en gäst kört rakt fram och parkerat ca 2 m från min bod. Jag ställde mig bredvid den bilen. Efter en liten stund kom en bil till och ställde sig bakom deras gäst. Enda sättet för mig att ta mig ut nu är att backa ca 50 meter upp till grannen och använda hans uppfart för att vända på bilen.

Ursäkta långt inlägg, behöver som sagt skriva av mig.
Om diket inte är för djupt så kan ju du börja parkera på grannens gräsmatta. 😂 Då kanske han fattar
 
N Neodynamia skrev:
Hej! Känner mig uppgiven just nu, och vill mest 'skriva av mig" samt är nyfiken om det är någon som har erfarenhet av en liknande situation.
I vintras köpte jag en sommarstuga. Vid visning framkom det att grannen bredvid använder min parkering, samt gick in till sin tomt genom att gå ca 1/3 in på min tomt för att slippa ta ett kliv över ett dike. Det finns inget servitut, och det nämndes heller inte att det finns en muntlig överenskommelse om att de har lov att göra på detta viset. Jag hade redan från början för avsikt att hägna in hela tomten, och att samtidigt minska på den del som används som uppfart/ parkering på grund av att jag vill ha mer yta att använda som trädgård. Den är inte så stor nämligen. Korkat nog utgick jag från att grannarna skulle ta upp ämnet om parkering och vilha höra min åsikt om deras parkering. Men nej, vad jag bedrog mig. Utan ett ord har de fortsatt att parkera mellan 1-3 bilar på min infart, vilket innebär att jag ibland blir inparkerad och måste säga till när jag ska ut med bilen. Till saken hör att de på sin tomt har en bit gräsmatta bredvid min infart, där det kan rymmas flera bilar. De behöver dock först köra över ett grunt dike, som är igenväxt med sly. Istället för att fixa en uppfart över diket, har de alltså i alla år valt att använda sin grannes parkering....

För någon vecka sedan, berättade jag så om mina planer på att sätta upp ett staket vid infarten, att det därmed blir ännu mindre plats än i dag, och att de därför tyvärr inte kan fortsätta att ställa bilen/ bilarna där. Det gick sådär. Grannen kom med förslaget att jag kan få stå i ( mun egen) parkeringsruta, så kan de använda den plats som blir över, och att deras gäster får ställa sig någon annanstans. Det kommer dock inte att bli någon plats över. Man behöver det utrymmet som blir kvar för att backa in i parkeringsrutan.

I dag kom jag till stugan för första gången sedan vårt samtal. Tänkte lite optimistiskt, att kanske har de börjat röja lite sly vid diket för att förbereda en egen infart. Men nej, de har de inte gjort. Istället möts jag av synen att de som vanligt står parkerad i min parkeringsruta, samt att en gäst kört rakt fram och parkerat ca 2 m från min bod. Jag ställde mig bredvid den bilen. Efter en liten stund kom en bil till och ställde sig bakom deras gäst. Enda sättet för mig att ta mig ut nu är att backa ca 50 meter upp till grannen och använda hans uppfart för att vända på bilen.

Ursäkta långt inlägg, behöver som sagt skriva av mig.
Egenmäktigt förfarande. Böter eller fängelse 6 månader. Ring farbror blå så lappar de bilarna. Ägaren ansvarar dessutom för vad deras gäster gör.
 
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tycker det finns två huvudlinjer i svaren i den här tråden, den ena är mer konfrontativ, typ "sätt upp några fysiska hinder" och den andra är mer typ "prata med grannen". Själv skulle jag i alla fall först testa att prata ordentligt med grannen och även erbjuda att hjälpa till när han fixar en parkering på hans egen tomt, för det är väl det grannar gör, hjälper varandra om det behövs? Men jag skulle aldrig kompromissa med att på min tomt är det jag som bestämmer.

Grannen har väl blivit väldigt bekväm med sin parkering och att han genom åren inte behövt lösa det själv. Tror han fattar att han inte kan parkera på TS tomt mot hans vilja, men han tycker väl att det är någon typ av sedvänja och kör väl en rövare och provar om TS orkar stå på sig. Även att hjälpa grannen med råd och dåd om hur han kan fixa en egen parkering skulle jag hjälpa till med (för det är väl sådant som grannar gör), men fortfarande bara på grannens egen tomt. Jag skulle även ge grannen lite tid att ordna det, säg några månader eller ett halvår. Det skulle jag själv uppskatta om jag var grannen. Men fortfarande utan att kompromissa med att jag bestämmer över min tomt.

Sedan är det nog smartast att inte ens låta grannen gena över ett hörn av TS tomt för att komma in på sin egen tomt. Gör ni så behåller ni en otydlighet om tillgång till varandras tomter som kanske skapar nya konflikter framöver. Gör en lösning som eliminerar allt sådant så kommer nog grannsämjan vinna på det i längden.
 
  • Gilla
Gaffelmannen och 12 till
  • Laddar…
P Peter Cederlöf skrev:
Ägaren ansvarar dessutom för vad deras gäster gör.
Spännande. Och lagstöd för det påståendet hittar vi var?
 
  • Gilla
gunnar.malmstrom och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Spännande. Och lagstöd för det påståendet hittar vi var?
I den grannlaga uppgiften?
 
  • Haha
  • Gilla
Gaffelmannen och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Peter Cederlöf skrev:
Egenmäktigt förfarande. Böter eller fängelse 6 månader. Ring farbror blå så lappar de bilarna. Ägaren ansvarar dessutom för vad deras gäster gör.
Ge dig, inte rätt på en enda prick av vad du skrev.
Varför skriver du när du har noll koll?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Är det egenmäktigt förfarande att köra på sin egen bil? Sen när då?
Johansson svarade nog på ett annat inlägg.
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
Mikael_L
Nej Kashieda har koll, Johnsson 56 läste inte så noga eller förstod inte vad det stod
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.