176 877 läst ·
319 svar
177k läst
319 svar
Grannar parkerar på min tomt
N Neodynamia skrev:Jo, visst vill jag samarbeta och helst ha en god relation med grannen. Det är ju fint om man kan låna parkeringsplatser av varandra om man stämmer av först. För närvarande har dock inte grannen någon egen parkering alls, eftersom att de inte har ordnat en infart till sin egen tomt. Jag planerar att krympa ner parkeringsytan så mycket att det bara får plats för en bil, behövs ju lite svängrum för att backa in eller ut i parkeringsfickan också. Mina gäster får stå på annan plats tillsvidare. Går nog att utöka parkeringsfickan till två platser längre fram. Vad fint att dina föräldrar hade bra relation med bonden. Det blir ju dock ofta förändringar
Vet du vad, din granne har inte rätt att använda din parkering för hen måste själv lösa problem vart hen bilar ska stå men inte på din!N Neodynamia skrev:Tack för input. När jag talade med grannen, så visade jag vart jag tänkt att de kunde köra in på sin egen tomt för att parkera. Reaktion jag fick var, men det är ju ett dike. Fick förklara att det är ganska vanligt att man får fixa infart över diken, ner med ett rör och på med makadam. Grannen började direkt prata om alternativa ställen att ställa sin bil på min tomt istället. Så jag fick återigen säga att nä, det går inte, det kommer inte att finnas plats. Men det blir ju jättebra med en infart här, så ni får plats med gäster mm. Reaktionen var åter igen: Men det är ju ett dike! Ja, vad säger man? 🤣
Du äger stugan o parkering. Varför ska hen använda din?! Pga dike.. herregud då ska hen göra av diket . Annars prata med kommun hur ni ska lösas. Visst måste säga stopp för din skull. Hoppas ni fixar så att du får koppla av med all problem med parkering och kunna parkera din egen bil på din parkering.
Jag tror du måste sluta diskutera med grannen. Det är fullständigt likgiltigt om du har plats eller ej. Det är din tomt och du vill inte ha deras bilar där. Orsaken har din granne inte med att göra. Hur han ska lösa sina parkeringsproblem behöver du inte bekymra dig om. Det är definitivt hans problem. Var ska han ha sina gäster, inte ditt problem. Diket, inte ditt problem.N Neodynamia skrev:Tack för input. När jag talade med grannen, så visade jag vart jag tänkt att de kunde köra in på sin egen tomt för att parkera. Reaktion jag fick var, men det är ju ett dike. Fick förklara att det är ganska vanligt att man får fixa infart över diken, ner med ett rör och på med makadam. Grannen började direkt prata om alternativa ställen att ställa sin bil på min tomt istället. Så jag fick återigen säga att nä, det går inte, det kommer inte att finnas plats. Men det blir ju jättebra med en infart här, så ni får plats med gäster mm. Reaktionen var åter igen: Men det är ju ett dike! Ja, vad säger man? 🤣
Jag förstår att situationen är lite knepig men så länge dom tror att det är en diskussionsfråga så kommer dom vrida och vända på det in absurdum. Ibland måste man hålla i grundfrågan och det är, tomten är din att utnyttja som du vill.
Ingen diskussion, dom får inte parkera på din tomt!!
mvh Niklas
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Jag är rätt säker på att alla med <50 inlägg läst det här nu. Kvaliteten på tråden steg ju nåt enormt!sysmali skrev:
Det var länge sedan jag läste en tråd med så många upprepanden. För att underlätta för alla nya läsare så ser ni nedan 85% av alla förslag som redan inkommit.
Nu slipper vi upprepningar - bra va.
-Stenar
-Skrotbilar
-Släp
-Skrot
-Blomkrukor
-Buskar
-Rep
-Elstängsel
-Skylt privat tomt
-Kontrollavgift
-P-skylt
-Soptunnor
-Tala med grannen
-Tala inte med grannen
-Kronofogden
-Polisanmälan
-Pallbock
-Hjälp grannen bygga egen infart
-Sätt slutdatum
-Parkera hos grannen (?!)
-Var tydlig
-Var bestämd
-Rabatt
-Grind
-Trädstam
-Hallonbuskar
-Gräsmatta
-Lås och bom
-Pall med något stort och tungt
-Grus/jord
-Staket
-Kompost
-Skräp
-Pinnar med snöre
-Stäng in deras bilar med din egen bil
Jag har varit i nästan samma sits.
Jag gav det ett halvår, tjatade och bad snällt, men inget hände. Sen gick jag över och gormade halsen av mig, och då blev det fart och allt upphörde direkt.
Vissa idioter förstår inget annat än kraftuttryck.
Jag gav det ett halvår, tjatade och bad snällt, men inget hände. Sen gick jag över och gormade halsen av mig, och då blev det fart och allt upphörde direkt.
Vissa idioter förstår inget annat än kraftuttryck.
Vad är det för fel på folk. Borde vara en självklarhet att inte parkera på annans fastighet. Speciellt inte efter att att ha blivit tillsagdN Neodynamia skrev:Hej! Känner mig uppgiven just nu, och vill mest 'skriva av mig" samt är nyfiken om det är någon som har erfarenhet av en liknande situation.
I vintras köpte jag en sommarstuga. Vid visning framkom det att grannen bredvid använder min parkering, samt gick in till sin tomt genom att gå ca 1/3 in på min tomt för att slippa ta ett kliv över ett dike. Det finns inget servitut, och det nämndes heller inte att det finns en muntlig överenskommelse om att de har lov att göra på detta viset. Jag hade redan från början för avsikt att hägna in hela tomten, och att samtidigt minska på den del som används som uppfart/ parkering på grund av att jag vill ha mer yta att använda som trädgård. Den är inte så stor nämligen. Korkat nog utgick jag från att grannarna skulle ta upp ämnet om parkering och vilha höra min åsikt om deras parkering. Men nej, vad jag bedrog mig. Utan ett ord har de fortsatt att parkera mellan 1-3 bilar på min infart, vilket innebär att jag ibland blir inparkerad och måste säga till när jag ska ut med bilen. Till saken hör att de på sin tomt har en bit gräsmatta bredvid min infart, där det kan rymmas flera bilar. De behöver dock först köra över ett grunt dike, som är igenväxt med sly. Istället för att fixa en uppfart över diket, har de alltså i alla år valt att använda sin grannes parkering....
För någon vecka sedan, berättade jag så om mina planer på att sätta upp ett staket vid infarten, att det därmed blir ännu mindre plats än i dag, och att de därför tyvärr inte kan fortsätta att ställa bilen/ bilarna där. Det gick sådär. Grannen kom med förslaget att jag kan få stå i ( mun egen) parkeringsruta, så kan de använda den plats som blir över, och att deras gäster får ställa sig någon annanstans. Det kommer dock inte att bli någon plats över. Man behöver det utrymmet som blir kvar för att backa in i parkeringsrutan.
I dag kom jag till stugan för första gången sedan vårt samtal. Tänkte lite optimistiskt, att kanske har de börjat röja lite sly vid diket för att förbereda en egen infart. Men nej, de har de inte gjort. Istället möts jag av synen att de som vanligt står parkerad i min parkeringsruta, samt att en gäst kört rakt fram och parkerat ca 2 m från min bod. Jag ställde mig bredvid den bilen. Efter en liten stund kom en bil till och ställde sig bakom deras gäst. Enda sättet för mig att ta mig ut nu är att backa ca 50 meter upp till grannen och använda hans uppfart för att vända på bilen.
Ursäkta långt inlägg, behöver som sagt skriva av mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan inte bara vara jag som efter att ha läst alla inlägg och studerat bilden fortfarande inte vet vad TS menar. Jag antar dock att det är den vänstra tomten i bilden som är grannens. Avstyckningar kan se märkliga ut och i detta fallet verkar det som om grannen en gång valt att ha sin infart via början på din tomt och direkt svänga vänster in på sin tomt. Av lathet då när han egentligen kanske ska ha infarten någon helt annanstans typ i andra änden av sin tomt.
Ingen avstyckning sker på detta sättet utan att en person kan komma in på sin tomt utan att köra via någon annans om det absolut inte går på annat sätt men då står det skrivet i bindande dokument att grannen ska och får göra så. I så fall är det helt enkelt diket som är grannens problem att fixa till så att han kan svänga in där var det är grönmarkerat.
Finns den en tredje tomt under den vänstra tomten på bilden eftersom TS skriver att om grannen inte får köra var det är grönmarkerat så får han köra över en annan tomt för att komma in på sin?
Ett tips är att lägga upp en bättre och tydlig bild så att vi kan förstå.
Min uppfattning är nog tvärtom. Det är de som haft tryggast uppväxt som är mest konflikträdda. De har blivit skyddade från allt av mamma och pappa så de är inte förberedda på verkligheten.A AMR74 skrev:
Exempelvis, när jag gick i skolan så var det ju de som kom från stökiga hemmiljöer som var de som ställde till med konflikter hela tiden. De var knappast konflikträdda. De skötsamma barnen var ofta konflikträdda.
Hej! Du har rätt i allt utom att grannen ( till vänster) har valt att ha en infart över min tomt. Det är just det som är problemet. De har inte fixat någon infart alls, utan de står istället på min tomt i röda rutan eller där bilarna på bilden är. Jag vill att det skall göras en infart där gröna strecket är. Det finns sedan gott om plats för bilar på deras egen tomt.Bo00 skrev:
[bild]
Det kan inte bara vara jag som efter att ha läst alla inlägg och studerat bilden fortfarande inte vet vad TS menar. Jag antar dock att det är den vänstra tomten i bilden som är grannens. Avstyckningar kan se märkliga ut och i detta fallet verkar det som om grannen en gång valt att ha sin infart via början på din tomt och direkt svänga vänster in på sin tomt. Av lathet då när han egentligen kanske ska ha infarten någon helt annanstans typ i andra änden av sin tomt.
Ingen avstyckning sker på detta sättet utan att en person kan komma in på sin tomt utan att köra via någon annans om det absolut inte går på annat sätt men då står det skrivet i bindande dokument att grannen ska och får göra så. I så fall är det helt enkelt diket som är grannens problem att fixa till så att han kan svänga in där var det är grönmarkerat.
Finns den en tredje tomt under den vänstra tomten på bilden eftersom TS skriver att om grannen inte får köra var det är grönmarkerat så får han köra över en annan tomt för att komma in på sin?
Ett tips är att lägga upp en bättre och tydlig bild så att vi kan förstå.
Redigerat:
Det ligger nog mycket i det. Ingen högoddsare förmodligen att jag har haft en hyfsat bra och trygg uppväxt. 😉L lbgu skrev:Min uppfattning är nog tvärtom. Det är de som haft tryggast uppväxt som är mest konflikträdda. De har blivit skyddade från allt av mamma och pappa så de är inte förberedda på verkligheten.
Exempelvis, när jag gick i skolan så var det ju de som kom från stökiga hemmiljöer som var de som ställde till med konflikter hela tiden. De var knappast konflikträdda. De skötsamma barnen var ofta konflikträdda.
Nu är ju det här ett sidospår, men något som jag ofta funderar på när jag läser trådsvar här på Byggahus. Det finns givetvis olika typer av stökighet och olika grader av empati. Men många gånger kan de skötsamma barnen vara de som håller ihop kaoset där hemma.L lbgu skrev:Min uppfattning är nog tvärtom. Det är de som haft tryggast uppväxt som är mest konflikträdda. De har blivit skyddade från allt av mamma och pappa så de är inte förberedda på verkligheten.
Anekdotiskt, men de grannar som jag har haft problem med har varit de vars föräldrar gör allt för dem. (Till och med åker hem till dem och klipper gräset åt dem. Superskyddade, curlade och inte alls ansvarstagande unga människor, vilka i princip bara bryr sig om sig själva och som vet att de alltid kan falla tillbaka på sina föräldrar.)
Hur som helst, konstruktiva råd baserade på faktiska lagliga rättigheter kanske hjälper flest trådskapare.
Har ni barn så tycker jag ni ska köpa en beggagnad studsmatta och ställa där. Är det i lite sämre skick så får du nog den för 2-300kr.
Och börja planera och bygga ditt staket, finns inget att vänta på.
Och börja planera och bygga ditt staket, finns inget att vänta på.
Handlar det inte mer om att barnen har det stökigt hemma och inte vet hur man löser konflikter utan bråk och tjafs.L lbgu skrev:Min uppfattning är nog tvärtom. Det är de som haft tryggast uppväxt som är mest konflikträdda. De har blivit skyddade från allt av mamma och pappa så de är inte förberedda på verkligheten.
Att kunna diskutera ett problem sakligt utan att skrika och bråka betyder inte att man är konflikträdd.