178 203 läst ·
319 svar
178k läst
319 svar
Grannar parkerar på min tomt
Neodynamia vil ha möjligheten att låna deras parkering om hon skulle ha flera gäster så därför vill hon inte bråka men jag håller ändå med om att det vore det enda sättet att få grannen att ta bort sly i diket och göra en bro över eller lägga ner ett rör och lägga makadam och grus över.Z z_bumbi skrev:
Ge honom tid, dvs säg att from årsskiftet så vill du att han ordnat med ett alternativ. Då har han tid att ordna med egen uppfart och ett nedgrävt dike
Parkera din egen bil så de ej kommer åt att parkera på din plats eller placera något som hindrar dom.N Neodynamia skrev:Hej! Känner mig uppgiven just nu, och vill mest 'skriva av mig" samt är nyfiken om det är någon som har erfarenhet av en liknande situation.
I vintras köpte jag en sommarstuga. Vid visning framkom det att grannen bredvid använder min parkering, samt gick in till sin tomt genom att gå ca 1/3 in på min tomt för att slippa ta ett kliv över ett dike. Det finns inget servitut, och det nämndes heller inte att det finns en muntlig överenskommelse om att de har lov att göra på detta viset. Jag hade redan från början för avsikt att hägna in hela tomten, och att samtidigt minska på den del som används som uppfart/ parkering på grund av att jag vill ha mer yta att använda som trädgård. Den är inte så stor nämligen. Korkat nog utgick jag från att grannarna skulle ta upp ämnet om parkering och vilha höra min åsikt om deras parkering. Men nej, vad jag bedrog mig. Utan ett ord har de fortsatt att parkera mellan 1-3 bilar på min infart, vilket innebär att jag ibland blir inparkerad och måste säga till när jag ska ut med bilen. Till saken hör att de på sin tomt har en bit gräsmatta bredvid min infart, där det kan rymmas flera bilar. De behöver dock först köra över ett grunt dike, som är igenväxt med sly. Istället för att fixa en uppfart över diket, har de alltså i alla år valt att använda sin grannes parkering....
För någon vecka sedan, berättade jag så om mina planer på att sätta upp ett staket vid infarten, att det därmed blir ännu mindre plats än i dag, och att de därför tyvärr inte kan fortsätta att ställa bilen/ bilarna där. Det gick sådär. Grannen kom med förslaget att jag kan få stå i ( mun egen) parkeringsruta, så kan de använda den plats som blir över, och att deras gäster får ställa sig någon annanstans. Det kommer dock inte att bli någon plats över. Man behöver det utrymmet som blir kvar för att backa in i parkeringsrutan.
I dag kom jag till stugan för första gången sedan vårt samtal. Tänkte lite optimistiskt, att kanske har de börjat röja lite sly vid diket för att förbereda en egen infart. Men nej, de har de inte gjort. Istället möts jag av synen att de som vanligt står parkerad i min parkeringsruta, samt att en gäst kört rakt fram och parkerat ca 2 m från min bod. Jag ställde mig bredvid den bilen. Efter en liten stund kom en bil till och ställde sig bakom deras gäst. Enda sättet för mig att ta mig ut nu är att backa ca 50 meter upp till grannen och använda hans uppfart för att vända på bilen.
Ursäkta långt inlägg, behöver som sagt skriva av mig.
Arrangera inte grannens infart över din tomt. Det kommer aldrig fungera i längden. De kommer ställa bilar på det hörnet som går över din tomt och du kommer bli inparkerad. Ska de lägga ner rör och göra permanenta förändringar så är det bättre att det görs på rätt ställe direkt.
Inte alls säkert att det är jysst att hjälpa grannen att arrangera infart från din tomt, om ni inte också arrangerar ett servitut för infart på din mark, vilket kanske inte ens är möjligt eftersom servitut för infart redan finns. Inte helt osannolikt att det blir problem för honom (eller nästa ägare av hans fastighet) när du säljer och den nye ägaren till din fastighet inte alls vill ha grannens infart genom sin tomt.
Därför är det betydligt säkrare att ordna grannens infarten som det var tänkt vid avstyckningen, dvs genom gränsen till den ”södra” grannen där servitut redan finns.
Därför är det betydligt säkrare att ordna grannens infarten som det var tänkt vid avstyckningen, dvs genom gränsen till den ”södra” grannen där servitut redan finns.
Så grannen tycker att han kan tala om för dig hur du ska nyttja din mark?
Jag har samma problem hos mig. Vi har en gammal kiosk som folk tycker att man kan parkera runt utan att fråga. (Jag har fixat parkering där för mig själv och gäster.) Och använda våra soptunnor.
Folk tar sig friheter.
Jag tycker att du skulle sätta staket runt hela tomten, och så får de lösa sin infart själva. Grannen vill helt klart inte bekosta det själv, eftersom du står för det nu. Att dom använder din kompost också, styrker Bara ytterligare det jag påstår. Du ska stå för deras kostnader.
Jag har samma problem hos mig. Vi har en gammal kiosk som folk tycker att man kan parkera runt utan att fråga. (Jag har fixat parkering där för mig själv och gäster.) Och använda våra soptunnor.
Folk tar sig friheter.
Jag tycker att du skulle sätta staket runt hela tomten, och så får de lösa sin infart själva. Grannen vill helt klart inte bekosta det själv, eftersom du står för det nu. Att dom använder din kompost också, styrker Bara ytterligare det jag påstår. Du ska stå för deras kostnader.
Jag rekommenderar dig att läsa vad den som du citerar har citerat.E Sören Carlsson skrev:Ursäkta, har ingen betydelse om det finns 10 diken, grannen har inte rätt att ställa bilen på hans tomt. Försök inte lägga skulden på han som äger tomten, där grannen vill parkera sin/ sina bilar. Det är inte hans uppgift att laga några diken. Det skall han göra som äger tomten som han inte kan köra in på. Punkt. Förstår inte att det kan vara svårt att förstå. Läs ovan mitt utdrag från lagen om parkering.
Du missförstod allt totalt.
Ta gärna bort ditt inlägg och skriv ett bättre sen.
Det var länge sedan jag läste en tråd med så många upprepanden. För att underlätta för alla nya läsare så ser ni nedan 85% av alla förslag som redan inkommit.
Nu slipper vi upprepningar - bra va.
-Stenar
-Skrotbilar
-Släp
-Skrot
-Blomkrukor
-Buskar
-Rep
-Elstängsel
-Skylt privat tomt
-Kontrollavgift
-P-skylt
-Soptunnor
-Tala med grannen
-Tala inte med grannen
-Kronofogden
-Polisanmälan
-Pallbock
-Hjälp grannen bygga egen infart
-Sätt slutdatum
-Parkera hos grannen (?!)
-Var tydlig
-Var bestämd
-Rabatt
-Grind
-Trädstam
-Hallonbuskar
-Gräsmatta
-Lås och bom
-Pall med något stort och tungt
-Grus/jord
-Staket
-Kompost
-Skräp
-Pinnar med snöre
-Stäng in deras bilar med din egen bil
Nu slipper vi upprepningar - bra va.
-Stenar
-Skrotbilar
-Släp
-Skrot
-Blomkrukor
-Buskar
-Rep
-Elstängsel
-Skylt privat tomt
-Kontrollavgift
-P-skylt
-Soptunnor
-Tala med grannen
-Tala inte med grannen
-Kronofogden
-Polisanmälan
-Pallbock
-Hjälp grannen bygga egen infart
-Sätt slutdatum
-Parkera hos grannen (?!)
-Var tydlig
-Var bestämd
-Rabatt
-Grind
-Trädstam
-Hallonbuskar
-Gräsmatta
-Lås och bom
-Pall med något stort och tungt
-Grus/jord
-Staket
-Kompost
-Skräp
-Pinnar med snöre
-Stäng in deras bilar med din egen bil
Fortsätt och stå på dig så som du skrev, höj gärna tonen. Händer inget, nämn i förbifarten handräckning av kronofogden om grannen fortsätter att inte förstå att du INTE vill ha honom eller hans gäster din tomt.N Neodynamia skrev:Tack för input. När jag talade med grannen, så visade jag vart jag tänkt att de kunde köra in på sin egen tomt för att parkera. Reaktion jag fick var, men det är ju ett dike. Fick förklara att det är ganska vanligt att man får fixa infart över diken, ner med ett rör och på med makadam. Grannen började direkt prata om alternativa ställen att ställa sin bil på min tomt istället. Så jag fick återigen säga att nä, det går inte, det kommer inte att finnas plats. Men det blir ju jättebra med en infart här, så ni får plats med gäster mm. Reaktionen var åter igen: Men det är ju ett dike! Ja, vad säger man? 🤣
Skriv ut svaren då fått på ditt inlägg här och ge/posta det till grannen så kanske han fattarJapeFox skrev:
Du skriver att du vill odla.
Ska du ha ett växthus, var ska det stå?
Du behöver givetvis en massa matjord till odlingen, den köper du i storsäck som levereras med lastbil.
Eftersom leveranskostnaden är hög passar du även på att köpa ett storsäckar med dressjord till gräsmattan och prydnadssten till rabattkanterna, du köper även virke för kommande renovering och till att bygga lite odlingsbäddar, även virke för kommande staket borde beställas i samma veva, trava virket väl och täck allting med kraftig pressening.
När allt detta levererats finns det helt enkelt bara plats för en bil och du skyltar upp med privat parkering på den lilla platsen som blir kvar.
Sedan tar du tid på dig att flytta allting, du kanske knäcker till ryggen så att en hel del ligger kvar till nästa sommar.
Blir det gnäll så säg bara vänligt men bestämt, detta är inte mitt problem, ni får faktiskt lösa er egen infart och parkering.
Gå inte in i diskussion med dom utan var bara bestämd med att det är inte ditt problem att ordna med parkering åt dom.
Ska du ha ett växthus, var ska det stå?
Du behöver givetvis en massa matjord till odlingen, den köper du i storsäck som levereras med lastbil.
Eftersom leveranskostnaden är hög passar du även på att köpa ett storsäckar med dressjord till gräsmattan och prydnadssten till rabattkanterna, du köper även virke för kommande renovering och till att bygga lite odlingsbäddar, även virke för kommande staket borde beställas i samma veva, trava virket väl och täck allting med kraftig pressening.
När allt detta levererats finns det helt enkelt bara plats för en bil och du skyltar upp med privat parkering på den lilla platsen som blir kvar.
Sedan tar du tid på dig att flytta allting, du kanske knäcker till ryggen så att en hel del ligger kvar till nästa sommar.
Blir det gnäll så säg bara vänligt men bestämt, detta är inte mitt problem, ni får faktiskt lösa er egen infart och parkering.
Gå inte in i diskussion med dom utan var bara bestämd med att det är inte ditt problem att ordna med parkering åt dom.
Husägare
· Ronneby
· 76 inlägg
Du äger en tomt och det är du som bestämmer över den, såvida det inte finns ett servitut.N Neodynamia skrev:Hej! Känner mig uppgiven just nu, och vill mest 'skriva av mig" samt är nyfiken om det är någon som har erfarenhet av en liknande situation.
I vintras köpte jag en sommarstuga. Vid visning framkom det att grannen bredvid använder min parkering, samt gick in till sin tomt genom att gå ca 1/3 in på min tomt för att slippa ta ett kliv över ett dike. Det finns inget servitut, och det nämndes heller inte att det finns en muntlig överenskommelse om att de har lov att göra på detta viset. Jag hade redan från början för avsikt att hägna in hela tomten, och att samtidigt minska på den del som används som uppfart/ parkering på grund av att jag vill ha mer yta att använda som trädgård. Den är inte så stor nämligen. Korkat nog utgick jag från att grannarna skulle ta upp ämnet om parkering och vilha höra min åsikt om deras parkering. Men nej, vad jag bedrog mig. Utan ett ord har de fortsatt att parkera mellan 1-3 bilar på min infart, vilket innebär att jag ibland blir inparkerad och måste säga till när jag ska ut med bilen. Till saken hör att de på sin tomt har en bit gräsmatta bredvid min infart, där det kan rymmas flera bilar. De behöver dock först köra över ett grunt dike, som är igenväxt med sly. Istället för att fixa en uppfart över diket, har de alltså i alla år valt att använda sin grannes parkering....
För någon vecka sedan, berättade jag så om mina planer på att sätta upp ett staket vid infarten, att det därmed blir ännu mindre plats än i dag, och att de därför tyvärr inte kan fortsätta att ställa bilen/ bilarna där. Det gick sådär. Grannen kom med förslaget att jag kan få stå i ( mun egen) parkeringsruta, så kan de använda den plats som blir över, och att deras gäster får ställa sig någon annanstans. Det kommer dock inte att bli någon plats över. Man behöver det utrymmet som blir kvar för att backa in i parkeringsrutan.
I dag kom jag till stugan för första gången sedan vårt samtal. Tänkte lite optimistiskt, att kanske har de börjat röja lite sly vid diket för att förbereda en egen infart. Men nej, de har de inte gjort. Istället möts jag av synen att de som vanligt står parkerad i min parkeringsruta, samt att en gäst kört rakt fram och parkerat ca 2 m från min bod. Jag ställde mig bredvid den bilen. Efter en liten stund kom en bil till och ställde sig bakom deras gäst. Enda sättet för mig att ta mig ut nu är att backa ca 50 meter upp till grannen och använda hans uppfart för att vända på bilen.
Ursäkta långt inlägg, behöver som sagt skriva av mig.
Det är grannens problem hur han fixar parkeringen på sin egen tomt.
Din granne har tydligt visat att han inte önskar någon grannsämja så det finns ingen mening att kompromissa.
Han inkräktar på din tomt, dokumentera grannens intrång och skaffa vittnen, gör en polisanmälan, den kommer troligen att läggas ner. Anlita en jurist och kräv ett saftigt skadestånd.
Alltså, på riktigt. Tror någon av er att grannen bryr sig överhuvudtaget? Mjäkig eller inte har ingen betydelse. Frågan är vad de har sin stuga till? Verkar inte vara ”kolonilott” i alla fall, mer motsatsen. Innebär att de inte kommer att göra någonting med något.
Vill du ha förändring får du riskera ”egenmäktigt förfarande” men jag tror inte det blir så. Vad jag förstår är diket igenvuxet, har ingen funktion, med massa sly som växer på tomtgränsen. Såga ner dem när du hittat rivningsmaterial som du kan göra en ”landgång” av, typ 3x3 m. Lägg den över diket och ställ ut cementsuggor eller liknade där de brukar parkera så är ditt problem löst utan alltför stora kostnader.
Och vill du vara riktigt snäll köper du en flaska vin med hälsningen ”Grattis till din nya parkering”
Vill du ha förändring får du riskera ”egenmäktigt förfarande” men jag tror inte det blir så. Vad jag förstår är diket igenvuxet, har ingen funktion, med massa sly som växer på tomtgränsen. Såga ner dem när du hittat rivningsmaterial som du kan göra en ”landgång” av, typ 3x3 m. Lägg den över diket och ställ ut cementsuggor eller liknade där de brukar parkera så är ditt problem löst utan alltför stora kostnader.
Och vill du vara riktigt snäll köper du en flaska vin med hälsningen ”Grattis till din nya parkering”