178 173 läst ·
319 svar
178k läst
319 svar
Grannar parkerar på min tomt
Förutom att det är ett löjligt och barnsligt angreppssätt så var väl problemet just att det inte gick att köra in på grannens tomt, och därför har denne i alla år parkerat på TS tomt (hos den tidigare ägaren).Hans Lindgren2 skrev:
MEN för helvete , sätt upp några stenar storlek större innan staketet kommer, så blir det mjukstart för en förändring.N Neodynamia skrev:Hej! Känner mig uppgiven just nu, och vill mest 'skriva av mig" samt är nyfiken om det är någon som har erfarenhet av en liknande situation.
I vintras köpte jag en sommarstuga. Vid visning framkom det att grannen bredvid använder min parkering, samt gick in till sin tomt genom att gå ca 1/3 in på min tomt för att slippa ta ett kliv över ett dike. Det finns inget servitut, och det nämndes heller inte att det finns en muntlig överenskommelse om att de har lov att göra på detta viset. Jag hade redan från början för avsikt att hägna in hela tomten, och att samtidigt minska på den del som används som uppfart/ parkering på grund av att jag vill ha mer yta att använda som trädgård. Den är inte så stor nämligen. Korkat nog utgick jag från att grannarna skulle ta upp ämnet om parkering och vilha höra min åsikt om deras parkering. Men nej, vad jag bedrog mig. Utan ett ord har de fortsatt att parkera mellan 1-3 bilar på min infart, vilket innebär att jag ibland blir inparkerad och måste säga till när jag ska ut med bilen. Till saken hör att de på sin tomt har en bit gräsmatta bredvid min infart, där det kan rymmas flera bilar. De behöver dock först köra över ett grunt dike, som är igenväxt med sly. Istället för att fixa en uppfart över diket, har de alltså i alla år valt att använda sin grannes parkering....
För någon vecka sedan, berättade jag så om mina planer på att sätta upp ett staket vid infarten, att det därmed blir ännu mindre plats än i dag, och att de därför tyvärr inte kan fortsätta att ställa bilen/ bilarna där. Det gick sådär. Grannen kom med förslaget att jag kan få stå i ( mun egen) parkeringsruta, så kan de använda den plats som blir över, och att deras gäster får ställa sig någon annanstans. Det kommer dock inte att bli någon plats över. Man behöver det utrymmet som blir kvar för att backa in i parkeringsrutan.
I dag kom jag till stugan för första gången sedan vårt samtal. Tänkte lite optimistiskt, att kanske har de börjat röja lite sly vid diket för att förbereda en egen infart. Men nej, de har de inte gjort. Istället möts jag av synen att de som vanligt står parkerad i min parkeringsruta, samt att en gäst kört rakt fram och parkerat ca 2 m från min bod. Jag ställde mig bredvid den bilen. Efter en liten stund kom en bil till och ställde sig bakom deras gäst. Enda sättet för mig att ta mig ut nu är att backa ca 50 meter upp till grannen och använda hans uppfart för att vända på bilen.
Ursäkta långt inlägg, behöver som sagt skriva av mig.
Jag är av den devisen att man är vänlig och trevlig 2 gånger sen är man inte det längre. Jag skulle göra såhär att först tala med dom och säga att dom inte kan parkera längre där, vilket du redan har gjort, nästa steg är att du säger att vid detta datum så kommer dom och sätter staket eller vad du har tänkt inhängna tomten med, och det är vid gränsen för tomterna, du ska inte minska ner din tomt, sen om du sen inte använder din tomt ända ut till staketet är din ensak, rätt trevligt att ha lite skog på tomten med, sen sätter du upp en grind med lås vid din uppfart, sen är det deras problem att komma till sin fastighet.N Neodynamia skrev:Hej! Känner mig uppgiven just nu, och vill mest 'skriva av mig" samt är nyfiken om det är någon som har erfarenhet av en liknande situation.
I vintras köpte jag en sommarstuga. Vid visning framkom det att grannen bredvid använder min parkering, samt gick in till sin tomt genom att gå ca 1/3 in på min tomt för att slippa ta ett kliv över ett dike. Det finns inget servitut, och det nämndes heller inte att det finns en muntlig överenskommelse om att de har lov att göra på detta viset. Jag hade redan från början för avsikt att hägna in hela tomten, och att samtidigt minska på den del som används som uppfart/ parkering på grund av att jag vill ha mer yta att använda som trädgård. Den är inte så stor nämligen. Korkat nog utgick jag från att grannarna skulle ta upp ämnet om parkering och vilha höra min åsikt om deras parkering. Men nej, vad jag bedrog mig. Utan ett ord har de fortsatt att parkera mellan 1-3 bilar på min infart, vilket innebär att jag ibland blir inparkerad och måste säga till när jag ska ut med bilen. Till saken hör att de på sin tomt har en bit gräsmatta bredvid min infart, där det kan rymmas flera bilar. De behöver dock först köra över ett grunt dike, som är igenväxt med sly. Istället för att fixa en uppfart över diket, har de alltså i alla år valt att använda sin grannes parkering....
För någon vecka sedan, berättade jag så om mina planer på att sätta upp ett staket vid infarten, att det därmed blir ännu mindre plats än i dag, och att de därför tyvärr inte kan fortsätta att ställa bilen/ bilarna där. Det gick sådär. Grannen kom med förslaget att jag kan få stå i ( mun egen) parkeringsruta, så kan de använda den plats som blir över, och att deras gäster får ställa sig någon annanstans. Det kommer dock inte att bli någon plats över. Man behöver det utrymmet som blir kvar för att backa in i parkeringsrutan.
I dag kom jag till stugan för första gången sedan vårt samtal. Tänkte lite optimistiskt, att kanske har de börjat röja lite sly vid diket för att förbereda en egen infart. Men nej, de har de inte gjort. Istället möts jag av synen att de som vanligt står parkerad i min parkeringsruta, samt att en gäst kört rakt fram och parkerat ca 2 m från min bod. Jag ställde mig bredvid den bilen. Efter en liten stund kom en bil till och ställde sig bakom deras gäst. Enda sättet för mig att ta mig ut nu är att backa ca 50 meter upp till grannen och använda hans uppfart för att vända på bilen.
Ursäkta långt inlägg, behöver som sagt skriva av mig.
Sätt ner foten. Det är Din tomt. Dina lata oförskämda grannar får fixa parkering på sin egen tomt.N Neodynamia skrev:Hej! Känner mig uppgiven just nu, och vill mest 'skriva av mig" samt är nyfiken om det är någon som har erfarenhet av en liknande situation.
I vintras köpte jag en sommarstuga. Vid visning framkom det att grannen bredvid använder min parkering, samt gick in till sin tomt genom att gå ca 1/3 in på min tomt för att slippa ta ett kliv över ett dike. Det finns inget servitut, och det nämndes heller inte att det finns en muntlig överenskommelse om att de har lov att göra på detta viset. Jag hade redan från början för avsikt att hägna in hela tomten, och att samtidigt minska på den del som används som uppfart/ parkering på grund av att jag vill ha mer yta att använda som trädgård. Den är inte så stor nämligen. Korkat nog utgick jag från att grannarna skulle ta upp ämnet om parkering och vilha höra min åsikt om deras parkering. Men nej, vad jag bedrog mig. Utan ett ord har de fortsatt att parkera mellan 1-3 bilar på min infart, vilket innebär att jag ibland blir inparkerad och måste säga till när jag ska ut med bilen. Till saken hör att de på sin tomt har en bit gräsmatta bredvid min infart, där det kan rymmas flera bilar. De behöver dock först köra över ett grunt dike, som är igenväxt med sly. Istället för att fixa en uppfart över diket, har de alltså i alla år valt att använda sin grannes parkering....
För någon vecka sedan, berättade jag så om mina planer på att sätta upp ett staket vid infarten, att det därmed blir ännu mindre plats än i dag, och att de därför tyvärr inte kan fortsätta att ställa bilen/ bilarna där. Det gick sådär. Grannen kom med förslaget att jag kan få stå i ( mun egen) parkeringsruta, så kan de använda den plats som blir över, och att deras gäster får ställa sig någon annanstans. Det kommer dock inte att bli någon plats över. Man behöver det utrymmet som blir kvar för att backa in i parkeringsrutan.
I dag kom jag till stugan för första gången sedan vårt samtal. Tänkte lite optimistiskt, att kanske har de börjat röja lite sly vid diket för att förbereda en egen infart. Men nej, de har de inte gjort. Istället möts jag av synen att de som vanligt står parkerad i min parkeringsruta, samt att en gäst kört rakt fram och parkerat ca 2 m från min bod. Jag ställde mig bredvid den bilen. Efter en liten stund kom en bil till och ställde sig bakom deras gäst. Enda sättet för mig att ta mig ut nu är att backa ca 50 meter upp till grannen och använda hans uppfart för att vända på bilen.
Ursäkta långt inlägg, behöver som sagt skriva av mig.
Sätt upp staket snarast såsom du tänkt. Blockera deras möjlighet att parkera och trampa över din
trädgård.
Jag satt i styrelsen på en vägförening och fick flera ovänner, men många vänner.N Neodynamia skrev:Jo, visst vill jag samarbeta och helst ha en god relation med grannen. Det är ju fint om man kan låna parkeringsplatser av varandra om man stämmer av först. För närvarande har dock inte grannen någon egen parkering alls, eftersom att de inte har ordnat en infart till sin egen tomt. Jag planerar att krympa ner parkeringsytan så mycket att det bara får plats för en bil, behövs ju lite svängrum för att backa in eller ut i parkeringsfickan också. Mina gäster får stå på annan plats tillsvidare. Går nog att utöka parkeringsfickan till två platser längre fram. Vad fint att dina föräldrar hade bra relation med bonden. Det blir ju dock ofta förändringar med nya grannar.
. Man måste vara övertydlig och visa en fast hand i såna här fall. Din mark är din, hans är hans. Det går att se på Eniro var tomtgränser går. Punkt.
Du vill inte göra dig ovän, men det är faktiskt grannens beteende som är fel. Vik dig INTE för han kommer inte att ändra sitt beteende frivilligt.
En dålig relation med en granne räcker ibland för att tvingas flytta av hälsoskäl.N Neodynamia skrev:Hej! Känner mig uppgiven just nu, och vill mest 'skriva av mig" samt är nyfiken om det är någon som har erfarenhet av en liknande situation.
I vintras köpte jag en sommarstuga. Vid visning framkom det att grannen bredvid använder min parkering, samt gick in till sin tomt genom att gå ca 1/3 in på min tomt för att slippa ta ett kliv över ett dike. Det finns inget servitut, och det nämndes heller inte att det finns en muntlig överenskommelse om att de har lov att göra på detta viset. Jag hade redan från början för avsikt att hägna in hela tomten, och att samtidigt minska på den del som används som uppfart/ parkering på grund av att jag vill ha mer yta att använda som trädgård. Den är inte så stor nämligen. Korkat nog utgick jag från att grannarna skulle ta upp ämnet om parkering och vilha höra min åsikt om deras parkering. Men nej, vad jag bedrog mig. Utan ett ord har de fortsatt att parkera mellan 1-3 bilar på min infart, vilket innebär att jag ibland blir inparkerad och måste säga till när jag ska ut med bilen. Till saken hör att de på sin tomt har en bit gräsmatta bredvid min infart, där det kan rymmas flera bilar. De behöver dock först köra över ett grunt dike, som är igenväxt med sly. Istället för att fixa en uppfart över diket, har de alltså i alla år valt att använda sin grannes parkering....
För någon vecka sedan, berättade jag så om mina planer på att sätta upp ett staket vid infarten, att det därmed blir ännu mindre plats än i dag, och att de därför tyvärr inte kan fortsätta att ställa bilen/ bilarna där. Det gick sådär. Grannen kom med förslaget att jag kan få stå i ( mun egen) parkeringsruta, så kan de använda den plats som blir över, och att deras gäster får ställa sig någon annanstans. Det kommer dock inte att bli någon plats över. Man behöver det utrymmet som blir kvar för att backa in i parkeringsrutan.
I dag kom jag till stugan för första gången sedan vårt samtal. Tänkte lite optimistiskt, att kanske har de börjat röja lite sly vid diket för att förbereda en egen infart. Men nej, de har de inte gjort. Istället möts jag av synen att de som vanligt står parkerad i min parkeringsruta, samt att en gäst kört rakt fram och parkerat ca 2 m från min bod. Jag ställde mig bredvid den bilen. Efter en liten stund kom en bil till och ställde sig bakom deras gäst. Enda sättet för mig att ta mig ut nu är att backa ca 50 meter upp till grannen och använda hans uppfart för att vända på bilen.
Ursäkta långt inlägg, behöver som sagt skriva av mig.
Helt oaceptabelt att de gör så. Bygg för tex med staket eller elstängsel, många som gör det för att inte vildsvin ska komma och förstöra. En lite mer drastisk åtgärd är att sätta upp en skylt "Privat parkering" så kan du ge dem P-böter.. Du får väl göra som du vill på din egen tomt, tråkigt med sådana grannar men tyvärr finns det många exempel på liknande när man ökar tomten ut på tex kommunens markN Neodynamia skrev:Hej! Känner mig uppgiven just nu, och vill mest 'skriva av mig" samt är nyfiken om det är någon som har erfarenhet av en liknande situation.
I vintras köpte jag en sommarstuga. Vid visning framkom det att grannen bredvid använder min parkering, samt gick in till sin tomt genom att gå ca 1/3 in på min tomt för att slippa ta ett kliv över ett dike. Det finns inget servitut, och det nämndes heller inte att det finns en muntlig överenskommelse om att de har lov att göra på detta viset. Jag hade redan från början för avsikt att hägna in hela tomten, och att samtidigt minska på den del som används som uppfart/ parkering på grund av att jag vill ha mer yta att använda som trädgård. Den är inte så stor nämligen. Korkat nog utgick jag från att grannarna skulle ta upp ämnet om parkering och vilha höra min åsikt om deras parkering. Men nej, vad jag bedrog mig. Utan ett ord har de fortsatt att parkera mellan 1-3 bilar på min infart, vilket innebär att jag ibland blir inparkerad och måste säga till när jag ska ut med bilen. Till saken hör att de på sin tomt har en bit gräsmatta bredvid min infart, där det kan rymmas flera bilar. De behöver dock först köra över ett grunt dike, som är igenväxt med sly. Istället för att fixa en uppfart över diket, har de alltså i alla år valt att använda sin grannes parkering....
För någon vecka sedan, berättade jag så om mina planer på att sätta upp ett staket vid infarten, att det därmed blir ännu mindre plats än i dag, och att de därför tyvärr inte kan fortsätta att ställa bilen/ bilarna där. Det gick sådär. Grannen kom med förslaget att jag kan få stå i ( mun egen) parkeringsruta, så kan de använda den plats som blir över, och att deras gäster får ställa sig någon annanstans. Det kommer dock inte att bli någon plats över. Man behöver det utrymmet som blir kvar för att backa in i parkeringsrutan.
I dag kom jag till stugan för första gången sedan vårt samtal. Tänkte lite optimistiskt, att kanske har de börjat röja lite sly vid diket för att förbereda en egen infart. Men nej, de har de inte gjort. Istället möts jag av synen att de som vanligt står parkerad i min parkeringsruta, samt att en gäst kört rakt fram och parkerat ca 2 m från min bod. Jag ställde mig bredvid den bilen. Efter en liten stund kom en bil till och ställde sig bakom deras gäst. Enda sättet för mig att ta mig ut nu är att backa ca 50 meter upp till grannen och använda hans uppfart för att vända på bilen.
Ursäkta långt inlägg, behöver som sagt skriva av mig.
Staket, 3 krukor med pelargoner, ett par pinnar med ett snöre, en hammok - detta känns som rimliga saker att ställa ut för att markera att det inte är parkering.
Sen vara tydlig att du vill ha din tomt som tomt och inte parkering.
Att elda bilar eller ringa myndigheter tycker jag är att eskalera i onödan. Grannen kanske har egenheten att han inte fattar detta med parkering om han alltid fått göra så.
Sen vara tydlig att du vill ha din tomt som tomt och inte parkering.
Att elda bilar eller ringa myndigheter tycker jag är att eskalera i onödan. Grannen kanske har egenheten att han inte fattar detta med parkering om han alltid fått göra så.
Ursäkta, har ingen betydelse om det finns 10 diken, grannen har inte rätt att ställa bilen på hans tomt. Försök inte lägga skulden på han som äger tomten, där grannen vill parkera sin/ sina bilar. Det är inte hans uppgift att laga några diken. Det skall han göra som äger tomten som han inte kan köra in på. Punkt. Förstår inte att det kan vara svårt att förstå. Läs ovan mitt utdrag från lagen om parkering.K koolla skrev:
Skylta om att det är privat parkering. Beställ några stora stenar av en bonde, be om leverans när du vet att deras bil står där. Stäng in dom och lappa bilarna varje dag tills de är borta, skicka till fogden för inkassering.
Jag tror att jag skulle meddela, skriftligt, ett datum då jag kommer att börja med arbetet på min tomt och att deras bilar behöver vara borta då. Ge dem rimlig tid att skapa andra möjligheter om möjligt men gå inte in och argumentera med dem. Var trevlig men bestämd. Försök inte lösa deras problem osv.N Neodynamia skrev:Hej! Känner mig uppgiven just nu, och vill mest 'skriva av mig" samt är nyfiken om det är någon som har erfarenhet av en liknande situation.
I vintras köpte jag en sommarstuga. Vid visning framkom det att grannen bredvid använder min parkering, samt gick in till sin tomt genom att gå ca 1/3 in på min tomt för att slippa ta ett kliv över ett dike. Det finns inget servitut, och det nämndes heller inte att det finns en muntlig överenskommelse om att de har lov att göra på detta viset. Jag hade redan från början för avsikt att hägna in hela tomten, och att samtidigt minska på den del som används som uppfart/ parkering på grund av att jag vill ha mer yta att använda som trädgård. Den är inte så stor nämligen. Korkat nog utgick jag från att grannarna skulle ta upp ämnet om parkering och vilha höra min åsikt om deras parkering. Men nej, vad jag bedrog mig. Utan ett ord har de fortsatt att parkera mellan 1-3 bilar på min infart, vilket innebär att jag ibland blir inparkerad och måste säga till när jag ska ut med bilen. Till saken hör att de på sin tomt har en bit gräsmatta bredvid min infart, där det kan rymmas flera bilar. De behöver dock först köra över ett grunt dike, som är igenväxt med sly. Istället för att fixa en uppfart över diket, har de alltså i alla år valt att använda sin grannes parkering....
För någon vecka sedan, berättade jag så om mina planer på att sätta upp ett staket vid infarten, att det därmed blir ännu mindre plats än i dag, och att de därför tyvärr inte kan fortsätta att ställa bilen/ bilarna där. Det gick sådär. Grannen kom med förslaget att jag kan få stå i ( mun egen) parkeringsruta, så kan de använda den plats som blir över, och att deras gäster får ställa sig någon annanstans. Det kommer dock inte att bli någon plats över. Man behöver det utrymmet som blir kvar för att backa in i parkeringsrutan.
I dag kom jag till stugan för första gången sedan vårt samtal. Tänkte lite optimistiskt, att kanske har de börjat röja lite sly vid diket för att förbereda en egen infart. Men nej, de har de inte gjort. Istället möts jag av synen att de som vanligt står parkerad i min parkeringsruta, samt att en gäst kört rakt fram och parkerat ca 2 m från min bod. Jag ställde mig bredvid den bilen. Efter en liten stund kom en bil till och ställde sig bakom deras gäst. Enda sättet för mig att ta mig ut nu är att backa ca 50 meter upp till grannen och använda hans uppfart för att vända på bilen.
Ursäkta långt inlägg, behöver som sagt skriva av mig.
Hyr ut som ställplats för någon med husvagn. Alternativt ställ dit släp och ladda ifrån dig lite skrot.N Neodynamia skrev:Ha ha! Ja, det vore något. Tyvärr en del jobb med att forsla hit dem och sedan ta väck dem igen. Men det skulle ju kunna vara så att jag t ex skulle velat ställa ett släp eller en husbil på min uppfart och då hade det ju knte funkat alls. Det är fascinerande att grannen bara fortsatt som förut utan att stämma av med sin nya granne om de kan parkera på min tomt tillsvidare i alla fall. Men ingenting....