R rosefors skrev:
Det krävs tydligt reglerat i lag vad som är ett brott för att det ska vara olagligt. Det borde vara rent logiskt för dig, då bevisbördan alltid ligger på den som ska bevisa brottet. Inte tvärt om. Man kan INTE fritt tolka ett gammalt regelverk skrivet utifrån andra förutsättningar och landa i att ett nytt förhållande är olagligt om det inte finns prövat i sak. En åklagare kan göra det, om han/hon kan styrka uppsåt, men ingen annan förrän det finns praxis.
Nu ÄR det ju tydligt reglerat i lag.

Det blinkar och plingar. Bommarna går ner, men det kommer aldrig något tåg...
 
R rosefors skrev:
Det du beskriver är upphovsrätt och den väger definitivt tyngre. Så visst, döper du filen till det namn som bilden föreställer så är det visserligen en personuppgift men ändå helt orelevant pga upphovsrättslagen.
Det har inget med upphovsrätt att göra om jag lägger in ett namn på en bild jag själv har tagit. Däremot har jag utfört en behandling av personuppgift.

Nu börjar jag tro att du inte förstår svenska...
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Sluta mata trollet. Det finns tydligen inga prejudicerande domar om olaglig kameraövervakning av allmän plats och Datainspektionen skriver bara sina egna önsketankar som inte har någon verklighetsförankring.
 
Så sant, let's agree to agree that the dissagreement is agreed :D
 
G gaidin skrev:
Nu ÄR det ju tydligt reglerat i lag.

Det blinkar och plingar. Bommarna går ner, men det kommer aldrig något tåg...
Ja man kan varför hjulen hos somliga snurrar där hamster helt uppenbart är stendöd. Istället för att raljera, ta du och leta upp i brottsbalken där det EXPLICIT står att bilars kameraövervaknignsutrustning är olaglig, ELLER ett rättsfall som dömt i frågan.
 
useless useless skrev:
Sluta mata trollet. Det finns tydligen inga prejudicerande domar om olaglig kameraövervakning av allmän plats och Datainspektionen skriver bara sina egna önsketankar som inte har någon verklighetsförankring.
Önsketänkandet är du nog skyldig till. Du vill uppenbarligen se något som ingen sett röken av på riktigt.
 
R rosefors skrev:
ta du och leta upp i brottsbalken där det EXPLICIT står att bilars kameraövervaknignsutrustning är olaglig, ELLER ett rättsfall som dömt i frågan.
Nu är det ju så att kameraövervakning av allmän plats utan tillstånd är förbjudet. Det står ingenstans i lagen att det spelar någon roll vad för pryl kameran är monterad på, så det behövs inget särskilt prejudikat just för bilar.
 
R rosefors skrev:
Ja man kan varför hjulen hos somliga snurrar där hamster helt uppenbart är stendöd. Istället för att raljera, ta du och leta upp i brottsbalken där det EXPLICIT står att bilars kameraövervaknignsutrustning är olaglig, ELLER ett rättsfall som dömt i frågan.
Det står ju om kameror, det spelar ju ingen roll om den sitter på en bil, ett hus eller en trädtopp. Lagen gör en del undantag, kolla där om du hittar något som passar, det står ju t om beskrivet att kameror på bilar är undantagna om de används som t ex backkamera.
 
G gaidin skrev:
Det har inget med upphovsrätt att göra om jag lägger in ett namn på en bild jag själv har tagit. Däremot har jag utfört en behandling av personuppgift.

Nu börjar jag tro att du inte förstår svenska...
Alla foton du tar som privatperson är skyddade av i första hand upphovsrättslagen. Om inte den duger är det fritt för varje individ att stödja sig mot två av våra andra grundlagar, tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen, beroende på hur du avser att använda din media och dina uppgifter.

Såhär skriver journalistförbundet exempelvis för att bringa klarhet i frågan:

"
Grundlagsskyddade medier
I den nya dataskyddslagen finns det en uttrycklig bestämmelse om att tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen har företräde framför GDPR och den nya dataskyddslagen. Det innebär att grundlagsskyddade medier kommer att kunna använda personuppgifter på i samma sätt som i dag. Det betyder att det till exempel inte behövs samtycke för att ta och lagra bilder. Det betyder också att personuppgifter kan publiceras på samma sätt som i dag."

Kom dock ihåg att det inte finns några särskilda krav på att få använda sig av dessa två grundlagar som privatperson. Men oavsett vilket så slår samtliga tre lagar ut dataskyddslagen i vad gäller lagring av bild och film.
 
useless useless skrev:
Nu är det ju så att kameraövervakning av allmän plats utan tillstånd är förbjudet. Det står ingenstans i lagen att det spelar någon roll vad för pryl kameran är monterad på, så det behövs inget särskilt prejudikat just för bilar.
Det ekar något enormt här inne.

Leta fram ett rättsfall där det slås fast att det är ett BROTT att använda fast installerad övervakningsutrustning i bil i enlighet med dom definitioner datainspektionen satt upp. Vi har ännu inte sett röken av någon, därför att det inte är ett brott.
 
Detdär beskriver om hurvuda det är tillåtet att behandla en personuppgift eller inte, definitionen på vad som är en personuppgift förändras inte för det.

Detta har ingenting att göra med kameraövervakning, som är ett helt annat lagrum.
 
R rosefors skrev:
Alla foton du tar som privatperson är skyddade av i första hand upphovsrättslagen. Om inte den duger är det fritt för varje individ att stödja sig mot två av våra andra grundlagar, tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen, beroende på hur du avser att använda din media och dina uppgifter.

Såhär skriver journalistförbundet exempelvis för att bringa klarhet i frågan:

"
Grundlagsskyddade medier
I den nya dataskyddslagen finns det en uttrycklig bestämmelse om att tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen har företräde framför GDPR och den nya dataskyddslagen. Det innebär att grundlagsskyddade medier kommer att kunna använda personuppgifter på i samma sätt som i dag. Det betyder att det till exempel inte behövs samtycke för att ta och lagra bilder. Det betyder också att personuppgifter kan publiceras på samma sätt som i dag."

Kom dock ihåg att det inte finns några särskilda krav på att få använda sig av dessa två grundlagar som privatperson. Men oavsett vilket så slår samtliga tre lagar ut dataskyddslagen i vad gäller lagring av bild och film.
Ingår utgivningsbevis alltid i Teslan, eller är det extrautrustning?
 
  • Haha
Enolf
  • Laddar…
R rosefors skrev:
Det ekar något enormt här inne.

Leta fram ett rättsfall där det slås fast att det är ett BROTT att använda fast installerad övervakningsutrustning i bil i enlighet med dom definitioner datainspektionen satt upp. Vi har ännu inte sett röken av någon, därför att det inte är ett brott.
Jo, det är ett brott, det står klart och tydligt i övervakningslagen. Straffansvar och allt, det som jag citerade ovan. Tror du inte på det riksdagen skriver i sina lagar?

Kan du förklara hur du resonerar kring att man får bryta mot lagar och regler så länge lagen aldrig varit uppe i domstol? Hur går processen till med en ny lag och det första åtalet? Gör gärna en målande beskrivning.
 
Det mest fascinerande är ändå att det finns påivrare som till stans förbannelse stångar sig blodiga över att det är olagligt trots att en av världens största bilproducenter säljer tusentals bilar i Sverige per månad med denna funktion i SYFTE att användas på ett sätt som de menar på är ett brott.

Fascinerande
 
R rosefors skrev:
Det mest fascinerande är ändå att det finns påivrare som till stans förbannelse stångar sig blodiga över att det är olagligt trots att en av världens största bilproducenter säljer tusentals bilar i Sverige per månad med denna funktion i SYFTE att användas på ett sätt som de menar på är ett brott.

Fascinerande
Nu säljs ju dessa bilar över hela världen och det står t o m i instruktionsboken att man skall se över lokala lagar och regler innan man använder funktionen.

Fascinerande att det fortfarande inte kommit något tåg.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.