39 848 läst ·
336 svar
40k läst
336 svar
Grannar bråkar om kameraövervakning
Det beror på vem som tycker. I detta fallet är det inte jag utan Sveriges riksdag, när de tycker att något inte är lagligt, då ÄR det inte lagligt.R rosefors skrev:
Kameraövervakningslagen säger såhär:
8 § Tillstånd till kameraövervakning krävs för att en övervakningskamera ska få vara uppsatt så att den kan riktas mot en plats dit allmänheten har tillträde. Tillstånd behövs dock inte i fall som avses i 10-15 §§. Kameraövervakning som avses i 12-15 §§ är tillåten efter anmälan.
Det finns lite undantag, t ex kameror som är monterade på fordon för att öka säkerheten eller sikten (T ex backkameror)
Straffet har du här:
45 § Till böter eller fängelse i högst ett år döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot någon av bestämmelserna i
1. 8 § om tillståndsplikt,
2. 12-15 §§ om anmälningsplikt,
3. 25 § om upplysningsplikt,
4. 32 § första stycket om bevarandetid, och
5. 34 § om överföring till tredjeland.
Kan du släppa dina hittepålagar nu? Eller hittar du något undantag i lagen som avser bilar som är parkerade? Presentera det i så fall här.
Ja det var det jag skrev. Då är vi överens om att det finns utrustning i bilarna som inte är tillåten att använda i vissa fall.R rosefors skrev:Att råka backa på någon annans bil är inte ett uppsåt. Om du backat på någon annans bil pga oaktsamhet så kan du bli dömd till vårdslöshet i trafik men det är helt orelaterat till försäkringsbolagens beslut till vem som äger skuldfrågan. Skuld är alltså inte samma sak som brott och därmed heller inte att saken är "olaglig". Försäkringsbolagen avgör bara ansvaret för skadan. Inte huruvida det är ett brott.
Att köra med helljusen på mot mötande trafik kan vara ett brott, om det finns ett uppsåt, och därmed är vi tillbaka till ruta ett. Ta fram ett rättsfall där någon blivit dömd i domstol för att ha kört med helljus påslaget.
Motsvarigheten är att köra med belysning man inte får ha som kan anses bländande. Där har vi fallen med att köra med för stark belysning som halvljus. Det kan vara ett brott, om det är med uppsåt, men det är inte tillåtet för bilproducenterna att konfugirera bilarna på det viset och därför är det ingen bil som fått ett helbilsgodkännande för annan typ än belysning än den som är laglig att använda.
För femtielftehundrade gången. Det finns INGENTING i kameraövervakningslagen som explicit reglerar fast övervakningsutrustning i bil. Det är GRUNDEN till varför det inte går att säga att det är olagligt. Lika lite som att det finns rättsfall där någon blivit dömd för att använda en sådan funktion. Du förstår väl att det inte går att visa något som inte finns? Eller är det verkligen så svårt att förstå?tveksamt skrev:
Jag tror säkerligen du kan få en Tesla model 3 demad för dig där säljaren kan sälja in och visa dig hur Sentry-mode fungerar. Och sen kan du fråga säljaren om bilen verkligen är godkänd på den svenska marknaden med den funktionen och huruvida det finns någonting
Både ja och nej. Du får liksom läsa vad jag skrev.P Pin skrev:
Om du använder heljus med uppsåt att blända så är det ett brott eftersom blända andra är ett brott. Att använda övervakningsutrustning med uppsåt att skydda sin bil är det inte eftersom använda standardmonterad utrustning i syfte att skydda bilen inte är ett brott.
Jag har dimljus på min bil, använder jag dem genom att trycka på knappen så har jag en felaktig belysning och kan få böter. Menar du att min bil då är olagligt tillverkad och aldrig fått säljas?R rosefors skrev:Motsvarigheten är att köra med belysning man inte får ha som kan anses bländande. Där har vi fallen med att köra med för stark belysning som halvljus. Det kan vara ett brott, om det är med uppsåt, men det är inte tillåtet för bilproducenterna att konfugirera bilarna på det viset och därför är det ingen bil som fått ett helbilsgodkännande för annan typ än belysning än den som är laglig att använda.
Jo, det är ett brott.R rosefors skrev:Både ja och nej. Du får liksom läsa vad jag skrev.
Om du använder heljus med uppsåt att blända så är det ett brott eftersom blända andra är ett brott. Att använda övervakningsutrustning med uppsåt att skydda sin bil är det inte eftersom använda standardmonterad utrustning i syfte att skydda bilen inte är ett brott.
Jag tvivlar inte på att Sentry existerar eller att bilen är godkänd i Sverige.R rosefors skrev:För femtielftehundrade gången. Det finns INGENTING i kameraövervakningslagen som explicit reglerar fast övervakningsutrustning i bil. Det är GRUNDEN till varför det inte går att säga att det är olagligt. Lika lite som att det finns rättsfall där någon blivit dömd för att använda en sådan funktion. Du förstår väl att det inte går att visa något som inte finns? Eller är det verkligen så svårt att förstå?
Jag tror säkerligen du kan få en Tesla model 3 demad för dig där säljaren kan sälja in och visa dig hur Sentry-mode fungerar. Och sen kan du fråga säljaren om bilen verkligen är godkänd på den svenska marknaden med den funktionen och huruvida det finns någonting
Det jag skulle vilja fråga säljaren om är hur jag ska göra om grannen vill ta del av eventuella personuppgifter som är lagrade.
En granne har en Tesla 3 så kanske enklare (för mig) att jag frågar honom om personuppgifterns istället
Bilar idag får använda dimljus i kombination med halvljus. De är helbilsgodkända så. Dom används som kurvljus. Om ditt uppsåt däremot är att vara dum och köra med både dimljus och halvljus när du inte får det och drar på dig böter, well,, tråkigt för dig.G gaidin skrev:
Gör det, eller polisanmäl han/hon/hen direkt vettja.P Pin skrev:Jag tvivlar inte på att Sentry existerar eller att bilen är godkänd i Sverige.
Det jag skulle vilja fråga säljaren om är hur jag ska göra om grannen vill ta del av eventuella personuppgifter som är lagrade.
En granne har en Tesla 3 så kanske enklare (för mig) att jag frågar honom om personuppgifterns istället![]()
Det är dock inte frågan om några lagrade personuppgifter här, eller hur. Inspelat kameramaterial är inte "personuppgifter".
På samma sätt om du kör kamerorna runt bilen på allmän plats, då kan du bli åtalad. Tråkigt för dig...
Det finns gott om exempel på att folk fått böter för att köra med dimljus och halvljus samtidigt så med ditt resonemang är ju min bil olaglig eftersom jag kan göra så. Nej, den har inte kurvljus.
Det finns gott om exempel på att folk fått böter för att köra med dimljus och halvljus samtidigt så med ditt resonemang är ju min bil olaglig eftersom jag kan göra så. Nej, den har inte kurvljus.
Vad man kan och inte kan bli ska vi låta vara därhän. Det är själva påståendet att det ÄR olagligt som är problematisk. Om ingen är dömd i domstol för saken så kan man inte säga att det är ett brott, eftersom frågan inte är prövad.G gaidin skrev: