Fairlane
R rosefors skrev:
Är det inte olagligt enligt praxis så är det tillåtet tills praxis finns.
Ja det låter rimligt. Och praxis kan vi aldrig få eftersom ingen åklagare kommer ta ett ärende till domstol om den inte är ett brott.
Så egentligen kan inga nya lagar stiftas som förbjuder något. Det verkar logiskt.
 
R rosefors skrev:
Kan fortfarande inte vara ett uppsåtligt brott = alltså inte olagligt,
Begreppet 'oaktsamhetsbrott' existerar alltså inte?
 
Snubben har aldrig skrivit i något annat ämne än detta, jag tror han bara skapat ett nytt konto för att driva lite med oss, ingen är ju så korkad på riktigt.
 
  • Gilla
  • Haha
Herrmalin och 4 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Snubben har aldrig skrivit i något annat ämne än detta, jag tror han bara skapat ett nytt konto för att driva lite med oss, ingen är ju så korkad på riktigt.
Nja det tvivlar jag på. Medlem sedan 2009. Sleeper som förutsåg Tesla 3?
 
  • Haha
gaidin
  • Laddar…
Någon upptäckte att hen hade ett gammalt konto som aldrig använts :)
 
Fairlane Fairlane skrev:
Fast det är återigen fel. Om jag kör med dimljus och halvljus för att jag inte vet att det är otillåtet eller om jag kör med den kombinationen för att jag inte har koll på min bil spelar ingen roll. Jag saknar uppsåt att begå brott med åker dit ändå.

Samma sak om jag kör min bil utan tillräcklig belysning, eller med för slitna däck eller med sommardäck i vinterväglag i januari. Jag åker dit oavsett om jag har uppåt eller inte.

Eller kanske missar jag skylten med 30 km/h och kör 50 km/h timmen när polisen stoppar mig. Kan jag då säga "oj, den missade jag" och så får jag ingen bot eftersom jag saknar uppsåt? Tar du böterna om det händer och polis/åklagare inte håller med?
Driftar ganska långt utanför ämnet då detta ämne rör trafikförodningen och man blir lagförd enligt den på ett helt annat sätt än brottsbalken i övrigt. Men ditt resonemang är bristfälligt oavsett därför att det inte finns någon uppmaning någonstans att du ska använda dimljus ihop med halvljus under dagsljusförhållanden. Däremot står det dig fritt att använda dimljus i egenskap av helljus om det är ditt uppsåt. Så återigen, det har med uppsåtet att göra.
 
G gaidin skrev:
Någon upptäckte att hen hade ett gammalt konto som aldrig använts :)
Det kan faktiskt också va så att man har ett konto för att kunna se bilderna. I det här fallet är det dock uppenbart att folk inte vet vad dom pratar om så då kan man ju bidra till bättre vetande. Sen att personerna råkar vara faktaresistenta är ju något man inte alltid kan utgå från.
 
R rosefors skrev:
Sen att personerna råkar vara faktaresistenta är ju något man inte alltid kan utgå från.
Det är bra om fakta går att verifiera. Du har fortfarande inte hänvisat till någon källa över huvud taget som styrker dina uttalanden.
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
R rosefors skrev:
Det kan faktiskt också va så att man har ett konto för att kunna se bilderna. I det här fallet är det dock uppenbart att folk inte vet vad dom pratar om så då kan man ju bidra till bättre vetande. Sen att personerna råkar vara faktaresistenta är ju något man inte alltid kan utgå från.
Haha, nej, påhittade fakta är jag mycket riktigt resistent mot, det är det som populärt kalla "Alternativa fakta"
Du har ju inte visat något stöd för det du säger över huvud taget, frågorna du fått om hur du resonerar lämnar du obesvarade.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Haha, nej, påhittade fakta är jag mycket riktigt resistent mot, det är det som populärt kalla "Alternativa fakta"
Du har ju inte visat något stöd för det du säger över huvud taget, frågorna du fått om hur du resonerar lämnar du obesvarade.
Vi tar det en gång till, eftersom det uppenbarligen är så svårt att förstå de logiska sambanden.

1. Bilen och dess funktioner är godkänd enligt alla berörda myndigheter på EU-nivå att säljas som den är i sverige. Du behöver inte ha någon referens till det annat än att du kan se att bilen direktimporteras till Sverige och säljs av svenska återförsäljare.
2. Det finns ingenting i kameraövervakningslagen som reglerar kameraövervakningsutrustning fast monterad i bilar som har till syfte att komplettera bilens säkerhetssystem. Det där har vi gått igenom. Finns ingenting som explicit reglerar detta.
3. Det finns ingen rättspraxis om att utrustningen skulle vara olaglig. Vi vet att det finns runt 20.000 model 3 i Sverige varav säkert majoriteten använder funktionen dagligen. Ingen har blivit åtalad för brott mot kameraövervakningslagen, och du har inte kunnat bevisa motsatsen.
4. Det krävs brottsligt uppsåt för att kunna bli dömd för brott, och kan du inte bli dömd för brott så är det inte olagligt i rättslig mening.
 
Redigerat:
Ingen idé att kommentera dina felaktiga mantran och antagande.

Jag beslutar mig härmed för att du inte är mottaglig för fakta och avslutar härmed med att förklara i all enkelhet att du har missuppfattat lagen. Hopplöst fall helt enkelt.
Alla dina punkter ovan är helt tokiga och fel på så många sätt att det inte är någon idé att förklara.

Det är helt enkelt för mycket jobb att försöka förklara allting bakomliggande som man behöver ha klart för sig för att fungera i ett samhälle, jag skulle behöva ge dig en hel utbildning i grundläggande samhällskunskap för att du skall kunna förstå vad vi vuxna säger och det orkar jag helt enkelt inte. Du får börja i skolan eller något.
 
G gaidin skrev:
Ingen idé att kommentera dina felaktiga mantran och antagande.

Jag beslutar mig härmed för att du inte är mottaglig för fakta och avslutar härmed med att förklara i all enkelhet att du har missuppfattat lagen. Hopplöst fall helt enkelt.
Alla dina punkter ovan är helt tokiga och fel på så många sätt att det inte är någon idé att förklara.

Det är helt enkelt för mycket jobb att försöka förklara allting bakomliggande som man behöver ha klart för sig för att fungera i ett samhälle, jag skulle behöva ge dig en hel utbildning i grundläggande samhällskunskap för att du skall kunna förstå vad vi vuxna säger och det orkar jag helt enkelt inte. Du får börja i skolan eller något.
I grundläggande samhällskunskap ingår att förstå definitionen av "olagligt", vem som kan utdöma straffansvar samt vilka rekvisit behöver vara uppfyllda för att kunna bli tilldelad straff.

Finns det inget straff att utdöma så är det inte olagligt.
 
Kan det ligga något i att Teslan inte sparar data såvida den inte utsätts för skada (någon lutar sig mot den eller värre)? Den sparar då 10 min innan incident.

Bara funderar om det finns en gråzon här.
I Sverige har vi trots allt rätt att försöka förhindra brott.
 
JanneJanne123
Fantastisk tråd! Påminner om hur det är att diskutera med religiösa personer om huruvida Gud finns eller inte, där uteblir också oftast argumenten till förmån för övertygelsen.
 
  • Haha
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
C
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
där uteblir också oftast argumenten till förmån för övertygelsen.
Tesla fanboys vet du...
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.