R rosefors skrev:
Både ja och nej. Du får liksom läsa vad jag skrev.

Om du använder heljus med uppsåt att blända så är det ett brott eftersom blända andra är ett brott. Att använda övervakningsutrustning med uppsåt att skydda sin bil är det inte eftersom använda standardmonterad utrustning i syfte att skydda bilen inte är ett brott.
Liksom?
 
G gaidin skrev:
Om du läser mitt inlägg ovan där jag citerar kameraövervakningslagen så ser du att det är ett brott. Du har inte gjort någon kommentar alls om det inlägget, var det för att det överbevisade dina påhittade regler?
Kameraövervakningslagen reglerar inte specifikt fast monterad övervakningsutrustning i bil avsedd att övervaka bilen. Det är ingenting jag hittar på. Om man däremot säger att kameraövervakningslagen förbjuder användandet av Sentry-mode, så är det en påhittad regel, för det står ingenstans.
 
Redigerat:
P Pin skrev:
Liksom?
Liksom
 
R rosefors skrev:
Gör det, eller polisanmäl han/hon/hen direkt vettja.
Det är dock inte frågan om några lagrade personuppgifter här, eller hur. Inspelat kameramaterial är inte "personuppgifter".
Det är det absolut om det innehåller ansikte, registreringsnummer eller om jag på något sätt kan identifieras på filmen.
 
P Pin skrev:
Det är det absolut om det innehåller ansikte, registreringsnummer eller om jag på något sätt kan identifieras på filmen.
Nej. Det är inte det samma som lagrade personuppgifter.
 
R rosefors skrev:
Nej. Det är inte det samma som lagrade personuppgifter.
Lagras det inte?
 
Personuppgifter är om man på ett strukturerat sätt REGISTERFÖR information som är knuten till en unik individ som är identiferingsbar med namn och/eller personnummer.

Att spara film/foto på någons ansikte är inte en personuppgift.
 
R rosefors skrev:
Att spara film/foto på någons ansikte är inte en personuppgift.
Datainspektionen är inte överens med dig i den frågan:
"All kamerabevakning är en form av personuppgiftsbehandling."
 
  • Gilla
j.erkers och 3 till
  • Laddar…
R rosefors skrev:
Kameraövervakningslagen reglerar inte specifikt fast monterad övervakningsutrustning i bil avsedd att övervaka bilen. Det är ingenting jag hittar på. Om man däremot säger att kameraövervakningslagen förbjuder användandet av Sentry-mode, så är det en påhittad regel, för det står ingenstans.
Läs då lagen, det står ju klart och tydligt att all kameraövervakning som sker på plats dit allmänheten har tillgång, är tillståndspliktigt. Det finns inga generella tillstånd för Tesla. Bryter man mot den regeln kan man få böter eller fängelse.

Du menar alltså på allvar att när man t o m läser lagen för dig så håller du för öronen och ropar "Nej, det står inte så!" när det ju faktiskt står just så.
 
Bild och video regleras främst av upphovsrättslagen i normala fall.

... men bilder/foton/film kan BLI personuppgift om det strukturerat kopplas till ett namn i en databas.
useless useless skrev:
Datainspektionen är inte överens med dig i den frågan:
"All kamerabevakning är en form av personuppgiftsbehandling."
Du förstår inte vad datainspektionen menar.

Bild och video kan bli föremål för personuppgiftsbehandling OM det på ett strukturerat sätt är kopplat till person/individ via ett REGISTER. Det betyder inte att film och foto i sig själv är en personuppgift. Skulle det vara som du tror så hade det inneburit att varenda selfiefotograf på stan hade haft GDPR flåsandes i nacken. Så är det givetvis inte.
 
G gaidin skrev:
Läs då lagen, det står ju klart och tydligt att all kameraövervakning som sker på plats dit allmänheten har tillgång, är tillståndspliktigt. Det finns inga generella tillstånd för Tesla. Bryter man mot den regeln kan man få böter eller fängelse.

Du menar alltså på allvar att när man t o m läser lagen för dig så håller du för öronen och ropar "Nej, det står inte så!" när det ju faktiskt står just så.
Det krävs tydligt reglerat i lag vad som är ett brott för att det ska vara olagligt. Det borde vara rent logiskt för dig, då bevisbördan alltid ligger på den som ska bevisa brottet. Inte tvärt om. Man kan INTE fritt tolka ett gammalt regelverk skrivet utifrån andra förutsättningar och landa i att ett nytt förhållande är olagligt om det inte finns prövat i sak. En åklagare kan göra det, om han/hon kan styrka uppsåt, men ingen annan förrän det finns praxis.
 
En bild på en person där man ser ansiktet är en personuppgift. Dock är det inte en personuppgiftsbehandling förrän du t ex kopierar filen och lägger till ett namn. Då har du gjort en behandling av personuppgiften. Det står klart och tydligt i länken som useless lade in.
 
G gaidin skrev:
En bild på en person där man ser ansiktet är en personuppgift. Dock är det inte en personuppgiftsbehandling förrän du t ex kopierar filen och lägger till ett namn. Då har du gjort en behandling av personuppgiften. Det står klart och tydligt i länken som useless lade in.
Det du beskriver är upphovsrätt och den väger definitivt tyngre. Så visst, döper du filen till det namn som bilden föreställer så är det visserligen en personuppgift men ändå helt orelevant pga upphovsrättslagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.