G gaidin skrev:
Nej, du har hittat på en massa egna regler och tolkningar som saknar referenser i verkligheten, vilket är ganska tydligt då du inte kan presentera en källa för dina helt påhittade påståenden.
Nej min vän. Det är du och dina kollegor som hittar på egna regler och tokningar. Det saknas rättsfall för det du och dina vänner påstår är olagligt därför att det inte har kunnat väckas åtal i frågan.
 
useless useless skrev:
Du missar återigen hela grundpoängen. Kameran är tillåten att användas på vissa platser under vissa förutsättningar - Precis som en kamera jag köper på Kjell & Co. Det är inte tillåtet att kameraövervaka allmänna platser utan tillstånd oavsett vem jag har köpt kameran av.
Kameran du köper på Kjell & Co får du använda eller inte använda beronde på vilket uppsåt du har i relation till platsen du monterar den på.
 
Ok. Gäller inte det om kameran sitter i en bil för en dryg miljon?
 
G gaidin skrev:
Fast det har dom ju inte.
Att bilen är godkänd som fordon har ju inget med kameran att göra, det handlar väl bara om trafiksäkerhet och miljö.
Teslas Sentry-mode är en säkerhetsfunktion. Den omfattas av dataskyggs och andra integritetsrelaterade förordningar precis som allt annat som fordonsproducenten måste uppfylla. Sen att bilbesiktnngen inte har med kameror bland sina trafiksäkerhets och miljörelaterade kontrollpunkter är helt orelevant.
 
useless useless skrev:
Ok. Gäller inte det om kameran sitter i en bil för en dryg miljon?
vänligen utveckla din fråga, för jag förstår inte vad du är ute efter.
 
R rosefors skrev:
Nej min vän. Det är du och dina kollegor som hittar på egna regler och tokningar. Det saknas rättsfall för det du och dina vänner påstår är olagligt därför att det inte har kunnat väckas åtal i frågan.
Du hittar ju bara på, fattar inte vad du är ute efter, är du verkligen på riktigt? Lagar finns och skall följas oavsett om de prövats i en rättegång eller inte, hur skulle ett mål komma upp i rätten första gången annars?

Jag tror du behöver antingen läsa på lite om hur rättsväsendet fungerar i Sverige, hur lagar tillämpas och skapas. Eller skriva "April april!!! Jag bara driver med er!" (Vilket jag tror är mest sannolikt, ingen är på riktigt så illa bemedlad...)
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Läs inlägg #111. Är det tillåtet att köra bilen i 261 km/h?
Det finns gällande rättspraxis vad avser fortkörning. Det vet du också men jag förstår du gör allt för att trolla.
 
  • Haha
ToRy
  • Laddar…
R rosefors skrev:
Det krävs att uppsåtet är brottsligt. Att du har funktionen övervakning aktiverad som är en fullt integrerad standardfunktion bilens producent imlementerat för kunderna att använda är inte ett brottsligt uppsåt.

Så länge fordonsproducenten har tillstånd att marknadsföra, sälja, erbjuda funktionen till det syfte den tjänar och till den dag producenten tvingas deaktivera funktionen så kan man inte ålägga en privatperson ansvaret att inte använda funktionen till sådan usträckning att det gör det till ett brott.
Jag kör iofs inte Tesla utan BMW. Många raljerar över att BMW förare beter sig illa i trafiken, favoritämnen brukar vara att blinkers är ett ovanligt tillbehör till BMW. Det finns en massa funktioner i min bil. Blinkers är en, och den MÅSTE jag använda i vissa situationer. Andra funktioner som helljuset får jag INTE använda i vissa situationer. Så visst är föraren ansvarig.
Du har tidigare i tråden varit inne på uppsåt. Du har en viss poäng där, men det beror på vilken typ av överträdelse vi pratar om. Fortkörning eller att inte använda blinkers spelar uppsåt ingen roll. Om jag backar på din bil så spelar uppsåtet roll. Utan uppsåt betalar jag (via fb) för skadorna. Har jag uppsåt (inte lätt att bevisa) att skada din bil eller dig är det ett brott.
 
G gaidin skrev:
Du hittar ju bara på, fattar inte vad du är ute efter, är du verkligen på riktigt? Lagar finns och skall följas oavsett om de prövats i en rättegång eller inte, hur skulle ett mål komma upp i rätten första gången annars?

Jag tror du behöver antingen läsa på lite om hur rättsväsendet fungerar i Sverige, hur lagar tillämpas och skapas. Eller skriva "April april!!! Jag bara driver med er!" (Vilket jag tror är mest sannolikt, ingen är på riktigt så illa bemedlad...)
Du kan lägga ner din projektion. Man kan inte säga att något är olagligt bara för att man TYCKER det borde vara det eller för att man tolkar det så. Har du inget rättsfall att hänvisa till så kan varken du eller någon annan påstå att det är brottsligt och därmed inte heller att det är olagligt.
 
finns väl ett enkelt sätt att lösa det här på.
Anmäl användare rosefors till datainspektionen för att olovligt spela in med kameror på allmän plats.
Då får vi ett prejudikat och alla är nöjda eller nåja nästan alla iallafall.
 
  • Gilla
  • Haha
Enolf och 4 till
  • Laddar…
R rosefors skrev:
Har du inget rättsfall att hänvisa till så kan varken du eller någon annan påstå att det är brottsligt och därmed inte heller att det är olagligt.
Förklara då hur folk kunde bli bötfällda enligt trafikförordningen 4 kap 10 e § innan det fanns prejudicerande rättsfall.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R rosefors skrev:
Jag har skrivit säkert 20 inlägg som ger stöd i sak. Kameraövervakningslagen omfattar inte explicit kameraövervakningsutrustning som är varken standardmonterad eller eftermonterad för övervakning av fordonet och din egen trygghet. Det är inte tydligt reglerat och på grund av det har funktionen kunnat bli implementerad som standardutrustning med syfte att övervaka bilens omgivning ÄVEN när det omfattar offentliga platser. Att Tesla har kameraövervakning är knappast en nyhet för någon myndighet, varken för EU eller för Sverige. Eftersom det saknas reglering av dessa funktioner så att dessa blir förbjuda att säljas eller där det åligger producenten att reglera eller informera om hur och när dessa får och inte får användas så kan det inte heller vara ett brott att använda funktionen, och därmed kan man inte påstå att den är olaglig.
Ja, du har skrivit en massa inlägg, inte i något av dem har du lämnat någon typ av källa som visar på att din tolkning är rätt. Kan du göra detta?
En tesla har helljus, är det tillåtet att ha dessa påslagna jämt? De är ju till för att vara påslagna och lysa upp vägen för föraren.
 
P Pin skrev:
Jag kör iofs inte Tesla utan BMW. Många raljerar över att BMW förare beter sig illa i trafiken, favoritämnen brukar vara att blinkers är ett ovanligt tillbehör till BMW. Det finns en massa funktioner i min bil. Blinkers är en, och den MÅSTE jag använda i vissa situationer. Andra funktioner som helljuset får jag INTE använda i vissa situationer. Så visst är föraren ansvarig.
Du har tidigare i tråden varit inne på uppsåt. Du har en viss poäng där, men det beror på vilken typ av överträdelse vi pratar om. Fortkörning eller att inte använda blinkers spelar uppsåt ingen roll. Om jag backar på din bil så spelar uppsåtet roll. Utan uppsåt betalar jag (via fb) för skadorna. Har jag uppsåt (inte lätt att bevisa) att skada din bil eller dig är det ett brott.
Att råka backa på någon annans bil är inte ett uppsåt. Om du backat på någon annans bil pga oaktsamhet så kan du bli dömd till vårdslöshet i trafik men det är helt orelaterat till försäkringsbolagens beslut till vem som äger skuldfrågan. Skuld är alltså inte samma sak som brott och därmed heller inte att saken är "olaglig". Försäkringsbolagen avgör bara ansvaret för skadan. Inte huruvida det är ett brott.

Att köra med helljusen på mot mötande trafik kan vara ett brott, om det finns ett uppsåt, och därmed är vi tillbaka till ruta ett. Ta fram ett rättsfall där någon blivit dömd i domstol för att ha kört med helljus påslaget.

Motsvarigheten är att köra med belysning man inte får ha som kan anses bländande. Där har vi fallen med att köra med för stark belysning som halvljus. Det kan vara ett brott, om det är med uppsåt, men det är inte tillåtet för bilproducenterna att konfugirera bilarna på det viset och därför är det ingen bil som fått ett helbilsgodkännande för annan typ än belysning än den som är laglig att använda.
 
I ikeo skrev:
finns väl ett enkelt sätt att lösa det här på.
Anmäl användare rosefors till datainspektionen för att olovligt spela in med kameror på allmän plats.
Då får vi ett prejudikat och alla är nöjda eller nåja nästan alla iallafall.
För all del. Gör du det, eller så tar du första bästa Tesla model 3, slår upp ägaruppgifterna i trafikregistret och gör en polisanmälan så får du se att din anmälan blir nerlagd innan veckan är slut.
 
useless useless skrev:
Förklara då hur folk kunde bli bötfällda enligt trafikförordningen 4 kap 10 e § innan det fanns prejudicerande rättsfall.
Därför att åklagaren väcker ett åtal först OM det går att styrka att det finns ett BROTTSLIGT UPPSÅT. Har du missat den biten under hela den här konversationen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.