41 409 läst ·
416 svar
41k läst
416 svar
Granar höga som höghus vid tomtgränsen
Höll på att skratta ihjäl mig då jag tyckte att det stog " Grannar höga som höghus" 😄.T Trolletrolla skrev:Har börjat att förlika mig med att det står två jättegranar vid tomtgränsen som skymmer den vackra utsikten samt att de gör så att en stor del av min trädgård är död pga dem.
Men i år har ett ny upptäckts gjorts - granarna är fulla av getingar och då menar jag fulla av getingar de surrar högljutt i granarna.
Några av dess getingar besöker oss gärna när vi slår oss ned vid trädgårdsbordet för att äta och flyger in i stugan titt som tätt.
Grannarna vill inte ta ned dem, har frågat.
Är det bara för mig att gilla läget, fast jag inte gillar det?
Men nu när jag läste rätt så lider jag med er. Tycker att det är extremt ohyfsat att, om man bor så tätt, inte ta hänsyn och plantera och underhålla träd som inte påverkar grannen. Lite löv är en sak men att tvingas leva i fullständig skugga pga grannens träd är inte okej. Tycker inte jag iaf. Har själv en skogsfastighet och håller alltid koll så att träden är friska och inte heller påverkar grannen.
Har tydligen hänt före vår tid här att grannen fick ett träd rakt över uteplatsens bord när hon satt där och fikade .
Nu är det ett tag sen jag läste om detta men då vill jag minnas att man inte fick ta bort grenar och rötter på ett sådant sätt att busken/trädet dör.Claes Sörmland skrev:
3. Man har enligt jordabalken rätt att kapa rötter och grenar som tränger in från grannen på ens fastighet om de ger olägenhet. Notera att det inte finns ett krav på betydande olägenhet, utan bara olägenhet vilket är ett lägre krav. En olägenhet kan tänkas vara allt ifrån att de sabbar ens gräsmatta till att de förstör ens parkeringsplats till att de är i vägen för robotgräsklipparens avgränsningskabel eller den nya fiberkabeln. De flesta träd skadas mycket allvarligt och får röta som efter ett antal år av omfattande rotkapning vilket först förfular och senare dödar dem. D v s i praktiken för t ex vanliga gran och björk som har ytliga rötter är det att avlägsna träden om man man kapar deras rötter och de står vid fastighetsgränsen.
Det blir oundvikligt tids nog enligt din text, hur ska man då se på det?
Jodå, du får skada träden genom kapningen av inträngande rötter och grenar. Det är själva idén med denna reglering i jordabalken att ge den som drabbas av olägenhet av inträngande grenar och rötter rätt att kapa trots att det kan skada grannens fastighet. Men du ska meddela grannen först om du förväntar dig skada så att grannen själv får möjlighet att kapa.Purre skrev:
Det har hävdats, bland annat här på forumet, att det inte skulle vara OK men mig veterligt har ingen kunnat styrka denna åsikt. Jag hävdar att det är en internetskröna. Min slutsats är att dör trädet för att man på rätt sätt nyttjar sin rätt att freda sin fastighet så är det inte mer med det.Purre skrev:
Getingbo kommer ändå vara en minne blott inom max 2 månader, är det på nivå man fortfarande kan hantera situationen så skulle jag låta det vara. Vet inte hur många getingbon jag har den här året, men många, förra året hade jag i princip ingen alls.
Men att gå in och ta bort getingbon på grannens tomt utan grannens tillåtelse lär inte vara tillåtet..L lbgu skrev:
Då får man väl be grannen om lov. Sen tror jag ingen normal människa skulle be om lov att ta bort ett getingbo som ligger nån meter in på grannens tomt. Att folk tycker det är otäckt att ta bort det kan jag mycket väl förstå och i det fallet ber man kanske grannen om hjälp.F fribygg skrev:
Jag har aldrig varit med om att det varit något problem åt något håll. Som barn var det inte ovanligt att något flög in på grannens tomt. Tydligen skulle man knackat på och frågat om lov för att hämta tennisbollen eller vad det nu var. Men det kanske hade varit säkrast att ringa, för hur ska jag knacka på utan att beträda grannens tomt.F fribygg skrev:
Där jag bor kommer folk som man inte ens känner särskilt bra in genom ytterdörren utan att knacka (Plötsligt hör man någon i hallen som ropar på en.), så du lever nog lite i en annan värld. Så skulle jag ringa och fråga en granne ifall jag fick lov att beträda hans tomt för att ta ett getingbo nån meter inne på hans tomt så hade nog ryktet börjat gå om att man var psyksjuk på något sätt.