F fribygg skrev:
Anser du det normalt att gå in på grannens tomt objuden?
Man får väl vara lite vårdslös med vattenslangen när man vattnar och råka skjuta sönder boet.

Men då dyker väl en ny tråd upp här: "Grannen mördade mina älskade getingar. Vad kan jag kräva i skadestånd?"

• Gilla
  • Haha
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Man får väl vara lite vårdslös med vattenslangen när man vattnar och råka skjuta sönder boet.
Det får man nog göra om man frågar grannen, men tveksamt om det är helt enligt detta forums regler att rekomendera det då vi såvitt jag minns är djurvänner.

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Blev lite besviken när jag insåg att det var granar
Haha…jag med 😀

• Gilla
Trolletrolla
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det får man nog göra om man frågar grannen, men tveksamt om det är helt enligt detta forums regler att rekomendera det då vi såvitt jag minns är djurvänner.
Ser inget bo, men det kanske sitter så högt upp så jag inte kan se det och då lär jag inte nå det trots ev. grannarnas tillstånd.

• Gilla
P-o Assarsjö
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är givetvis det rätta, man går ju inte in på folks tomter objuden och tar bort saker man inte gillar.
Vad är problemet om någon förstör ett getingbo som ligger kanske 1 meter in på grannens tomt? Du behöver inte ens gå in på tomten, räcker att slå sönder boet med något långt föremål. Skulle det vara bättre? Jag är helt säker på att de allra flesta grannar skulle vara glada ifall det gjordes. Men givetvis finns det undantag och du verkar vara ett sådant i denna fråga.

L lbgu skrev:
Men givetvis finns det undantag och du verkar vara ett sådant i denna fråga.
Jag tror du övertolkar @fribygg en aning.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
M maria01 skrev:
några såna i rötterna på din mark och dom är borta
Är det verkligen sant? Jag trodde de bara dödade trädet och då tar det ju många år innan rötterna ruttnar och försvinner, (dessutom lär produkten öka risken att träden faller in på TS tomt)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast vi vet väl inget om vilka sorts fastigheter som är aktuella här?
Detta är ett fritidsstugeområde där ca 50% bor permanent. Jag bor permanent och familjen Gran har sitt som fritidshus. Familjen Grans hus är nästintill omringad av grannar som bor permanent.

• Gilla
  • Älska
MsTake och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det verkligen sant? Jag trodde de bara dödade trädet och då tar det ju många år innan rötterna ruttnar och försvinner, (dessutom lär produkten öka risken att träden faller in på TS tomt)
jag använder dom till rötter med går ganska fort

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det inte något envist ogräs som växer nära granarna på din tomt som du behöver envist och flödigt behandla med glyfosat då?🤔
Man kanske kan dra in några ekoplugg i rötterna? Eller kanske plantera dit granbarkborre. Granar i villaområden är en styggelse. Höga och täta, stjäl alltid kvällssolen för nån

S surfarn skrev:
Man kanske kan dra in några ekoplugg i rötterna?
Hjälper det TS att få bort granarna och granrötterna tänker du? Att man kan döda granarna kemiskt eller genom att kapa rötterna är klart, men om man dödar träden är det ju en uppenbar risk att de trillar in på TS tomt.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hjälper det TS att få bort granarna och granrötterna tänker du? Att man kan döda granarna kemiskt eller genom att kapa rötterna är klart, men om man dödar träden är det ju en uppenbar risk att de trillar in på TS tomt.
Dom kommer att se så risiga ut att ägarna kommer vilja ta ner dom. Döda granar kan stå många år innan de trillar ner

S surfarn skrev:
Dom kommer att se så risiga ut att ägarna kommer vilja ta ner dom. Döda granar kan stå många år innan de trillar ner
Är de då inte billigare, bättre och lägre risk för TS att kapa de grenar och de rötter som tränger in på hennes tomt?

F fribygg skrev:
Är de då inte billigare, bättre och lägre risk för TS att kapa de grenar och de rötter som tränger in på hennes tomt?
Ta får välja själv om hen vill göra nått. Men med rötter som växer in på sin tomt hade iaf jag i dennes ställe varit frestad att dra några ekoplugg i rötterna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.