P Peter787 skrev:
Granar har normalt rötter nära markytan, sågar du av rötterna på 'din' sida, lär granen trilla bort från sidan med avsågade rötter, inte som du skriver....Öhh, tänkte inte på det...
Risken att falla ökar åt båda hållen.
Kommer vinden från andra hållet så har de avsågade rötterna fungerat som stöd. Det stödet är borta.

Så det handlar väl mest om från vilket håll nästa storm kommer. Hade jag varit grannen hade jag stöttat upp trädet i riktningen mot min tomt och lugnt avvaktat utvecklingen ;)
 
  • Gilla
yalazy och 11 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ungefär som att man inte ska tro att det finns folk som sågar av rötterna på träd.
Fast det är väl inget konstigt att man gör det? Man kan ju behöva bruka marken till något och då är ofta inträngande rötter från grannfastigheter i vägen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
Läste först rubriken som "grannar" 😂
Jag med, typ tre gånger... 😄
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 9 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ungefär som att man inte ska tro att det finns folk som sågar av rötterna på träd.
Man SKA tro att trädrötter nära gränser sågas, grävs och klipps av, det sker nog varje dag vid nedläggning av slingor för robbotklippare, dräneringar, grävning för trädgårdsland, häckar och liknande.
 
  • Gilla
Finnpucko och 7 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag med, typ tre gånger... 😄
Blev lite besviken när jag insåg att det var granar
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Ungefär som att man inte ska tro att det finns folk som sågar av rötterna på träd.
Man ska inte odla stora träd i villaträdgårdar så att grannarna får olägenhet av inträngande grenar och rötter. Vanlig grannehänsyn.

Struntar man i grannarna så får man räkna med att grenar och rötter som tränger in till grannen kapas så småningom. En dag vill grannen ha gräsmatta, trädgårdsland, häck, robotgräsklippare, fiberledning och allt vad det nu kan vara.
 
  • Gilla
  • Älska
Revhiet1 och 18 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man ska inte odla stora träd i villaträdgårdar
Fast vi vet väl inget om vilka sorts fastigheter som är aktuella här?
 
  • Gilla
Henrik Bårström och 4 till
  • Laddar…
Jag har letat, men inte hittat. Kom det inte ett domslut nyligen om en granne som blev tvungen att kapa ned sina träd/häck för att de ansågs för höga? Eller har jag smuttat för mycket på semesterdrickat?
 
  • Gilla
  • Haha
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Eller har jag smuttat för mycket på semesterdrickat?
Det gällde liten radhustomt.
 
  • Gilla
Bart och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
Vill grannen ha sina granar på sin tomt har han full rätt till det!

Men som flera tidigare nämnt ökar risken/möjligheten att granarna försvinner om du kapar rötterna på din tomt.

Inte nog med att den direkt blir mer vindkänslig då förankringen i marken minskar. Därtill är gran särskilt utsatt för rotröta. En svamp som sprider sig i bl.a. kapade rötter och på sikt tar bort hållfastheten i stammen vilket ytterligare ökar risken att dom blåser av.
 
Farstatjej90
Är det inte något envist ogräs som växer nära granarna på din tomt som du behöver envist och flödigt behandla med glyfosat då?🤔
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
JockeÅgren och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här, fallet gäller tät radhusbebyggelse i Sollentuna:

[länk]
Så i princip är det en individuell bedömning från fall till fall om hur stor olägenhet grannens växtlighet ställer till med som framöver ska vara riktsnöret?

Jag menar att den Häcken hos mig hade ju inte givit samma olägenhet som på den lilla tomten. Men att tvärsäkert säga som vi alltid gjort på BH att det inte är möjligt att få rätt mot en granne som inte vill klippa ned störande växtlighet är inte lika gångbart längre?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Man SKA tro att trädrötter nära gränser sågas, grävs och klipps av, det sker nog varje dag vid nedläggning av slingor för robbotklippare, dräneringar, grävning för trädgårdsland, häckar och liknande.
Fast när det gäller t.ex. stora granar så tror jag det är rätt ovanligt att rötter kapas nära stammen. Att en gran med rötter som nått några meter in på grannens tomt riskerar att kapas vid vanligt trädgårdsarbete är det nog ingen som bryr sig om. Men att kapa kanske en tredjedel av en grans rötter relativt nära stammen krävs nog en viss brist i konsekvenstänk för att göra. Risken att granen faller på kaparens tomt lär öka rätt rejält. Och folk brukar inte uppskatta just den risken. Sen är väl de flesta tillräckligt väluppfostrade för att inte göra det med ett träd som antagligen stod på platsen långt innan personen flyttade in. Men vill man ha krig med grannen så är det givetvis ett bra sätt att starta ett sådant.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bart Bart skrev:
Så i princip är det en individuell bedömning från fall till fall om hur stor olägenhet grannens växtlighet ställer till med som framöver ska vara riktsnöret?

Jag menar att den Häcken hos mig hade ju inte givit samma olägenhet som på den lilla tomten. Men att tvärsäkert säga som vi alltid gjort på BH att det inte är möjligt att få rätt mot en granne som inte vill klippa ned störande växtlighet är inte lika gångbart längre?
Jag förstår det som att man har tre vägar att gå med grannes träd som grannen inte vill ta bort:

1. Man kan anmäla till kommunen att grannens växtlighet ger en betydande olägenhet i form av skuggning. Och där blir det en fall-till-fall-bedömning vad betydande olägenhet innebär. Notera att en olägenhet inte är tillräckligt för att kommunen ska agera med föreläggande, olägenheten måste vara betydande - ett högt ställt krav. Vi vet sen MÖD-domen att en stor tujas omfattande skuggning under eftermiddag till kväll av entrésidans uteplats och hindrar en stor del av det ljusinsläpp som annars hade funnits på uteplatsen och i rummen närmast tujorna i ett radhussammanhang kvalificerar som betydande olägenhet. I glesare och mer lantligare sammanhang hade det kanske inte varit det.

2. Man kan driva det helt civilrättsligt. Man får gå till tingsrätten och begära att tingsrätten beslutar att grannen ska åtgärda sina träd med utgångspunkt för skrivelserna i jordabalken. Här blir det helt en bedömning på lösa boliner utifrån jordabalkens allmänna hänsynsregler. Utgångspunkten för tingsrätten är att grannen ska visa skälig hänsyn när denne nyttjar sin fastighet, t ex odlar träd på tomten.

3. Man har enligt jordabalken rätt att kapa rötter och grenar som tränger in från grannen på ens fastighet om de ger olägenhet. Notera att det inte finns ett krav på betydande olägenhet, utan bara olägenhet vilket är ett lägre krav. En olägenhet kan tänkas vara allt ifrån att de sabbar ens gräsmatta till att de förstör ens parkeringsplats till att de är i vägen för robotgräsklipparens avgränsningskabel eller den nya fiberkabeln. De flesta träd skadas mycket allvarligt och får röta som efter ett antal år av omfattande rotkapning vilket först förfular och senare dödar dem. D v s i praktiken för t ex vanliga gran och björk som har ytliga rötter är det att avlägsna träden om man man kapar deras rötter och de står vid fastighetsgränsen.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.