40 379 läst ·
416 svar
40k läst
416 svar
Granar höga som höghus vid tomtgränsen
Produkter som diskuteras: "WD-40"
WD-40
WD-40 Multispray, ursprungligen utvecklad för att stöta bort fukt från rymdraketers komponenter, har sedan dess blivit känt som ett mångsidigt spray med en rad användningsområden. WD-40 Multispray är världens mest populära produkt i sitt
Läs mer
Förmodligen inte. Men att kapa rötter på sin sida är fullständigt livsfarligt, man destabiliserar trädet på ett helt annat sätt än att döda det på kemisk väg. En död gran kan stå många år och ser risig ut så man fattar att man måste ta ner det. En grad med kapade rötter däremot ser förmodligen frisk ut men kan trilla i nästa stormF fribygg skrev:
Javisst, men TS grannar "Gran" lär ju fatta det och ta ner träden då TS börjar gräva och kapa rötter på sin sida om gränsen vilket är helt lagligt om man gett träd ägaren rimlig möjlighet att själv ta bort de rötter och grenar som tränger in på fel tomt.S surfarn skrev:Förmodligen inte. Men att kapa rötter på sin sida är fullständigt livsfarligt, man destabiliserar trädet på ett helt annat sätt än att döda det på kemisk väg. En död gran kan stå många år och ser risig ut så man fattar att man måste ta ner det. En grad med kapade rötter däremot ser förmodligen frisk ut men kan trilla i nästa storm
Jag vet inte riktigt vad som är rätt eller fel gällande ta bort rötter eller dra i pluggar i dem, men det väcker en nyfikenhet och viss beslutsamhet hos mig.F fribygg skrev:
Jag ska inför nybygget göra familjen Gran medveten om att rötterna kommer att raderas på min tomt och de får ta ställning inför vad de ska göra med den informationen.
Rent formellt bör du nog snarare informera familjen Gran att du bereder dem möjlighet att jämte JB 3:2 avlägsna alla rötter som tränger in på din fastighet från deras träd och att du efter X månader själv kommer att ta bort de som eventuellt finns kvar.T Trolletrolla skrev:
Jag vet inte vilket X som är rimligt, tre eller sex kanske. Vad säger övriga?
Tack för alla tänkvärda tips och råd, känns som små horn börjar växa ut i pannan på mig = inga rötter på min tomt = granarna får stryka på foten = getingarna får flytta.
Eftersom jag planerar bygga nytt på tomten så behöver jag mina sparpengar för att flörta med banken så jag får ett bygglån. (Jobbar inom vården så är ingen rik kvinna). Därav ser jag mig inte ha råd att ta bort granarna.
Finns en liten förhistoria för den som orkar läsa:
Hade en liten skogsdunge på tomten som min gubbe hjälpte mig att ta bort (mitt andra år som fastighetsägare).
Familjen Gran dök då upp och ville ha hjälp med att ta bort ett dött träd. Vi tog bort trädet och familjen Gran lyste med sin frånvaro under arbetsinsatsen - gubben fick inte ens en flaska vin som tack.
I samband med det berättade jag för familjen Gran att vi är flera grannar som skulle vilja få bort de höga granarna (upplever dem som ca 40-50 m höga men sannolikt 30m absolut inte mindre) av olika anledningar.
Familjen berättade att de inte har tankar på att ta ned dem, bra för att hindra insyn.
Jag berättade att vi ev. är några grannar som kan vara med och bidra ekonomiskt för att få bort dem och att min tomt delvis kunde nyttjas för att fälla och frakta (min tomt är bäst för detta ändamål).
Ett dygn senare var det annat ljud i skällan för familjen Gran, de ville få dem fällda men nu började de komma med massor olika ultimatum och det gjorde att jag/vi drog oss ur.
Efter det försöker jag förlika mig med att de står där men de skaver som stenar i skon.
Eftersom jag planerar bygga nytt på tomten så behöver jag mina sparpengar för att flörta med banken så jag får ett bygglån. (Jobbar inom vården så är ingen rik kvinna). Därav ser jag mig inte ha råd att ta bort granarna.
Finns en liten förhistoria för den som orkar läsa:
Hade en liten skogsdunge på tomten som min gubbe hjälpte mig att ta bort (mitt andra år som fastighetsägare).
Familjen Gran dök då upp och ville ha hjälp med att ta bort ett dött träd. Vi tog bort trädet och familjen Gran lyste med sin frånvaro under arbetsinsatsen - gubben fick inte ens en flaska vin som tack.
I samband med det berättade jag för familjen Gran att vi är flera grannar som skulle vilja få bort de höga granarna (upplever dem som ca 40-50 m höga men sannolikt 30m absolut inte mindre) av olika anledningar.
Familjen berättade att de inte har tankar på att ta ned dem, bra för att hindra insyn.
Jag berättade att vi ev. är några grannar som kan vara med och bidra ekonomiskt för att få bort dem och att min tomt delvis kunde nyttjas för att fälla och frakta (min tomt är bäst för detta ändamål).
Ett dygn senare var det annat ljud i skällan för familjen Gran, de ville få dem fällda men nu började de komma med massor olika ultimatum och det gjorde att jag/vi drog oss ur.
Efter det försöker jag förlika mig med att de står där men de skaver som stenar i skon.
Redigerat:
Om familjen gran har detta som sommarstuga så är det väl inte så spektakulärt att de inte vill göra det till en gräsmatteöken istället för att behålla trädväggen emot sin påstridiga granne?
Många åker ju till sommarstugan för att uppleva naturen som inte finns vid permanentbostaden.
Du får väl lirka lite, erbjud dig att ta ner trädet på egen bekostnad och plantera någon mindre växt som insynsskydd.
Många åker ju till sommarstugan för att uppleva naturen som inte finns vid permanentbostaden.
Du får väl lirka lite, erbjud dig att ta ner trädet på egen bekostnad och plantera någon mindre växt som insynsskydd.
I samband med samtalet föreslog jag att jag kan plantera något annat trevligt som insynsskydd, helt ok för mig om det är 2-3 m högt så vi inte kan se varandra.Unikt namn skrev:
Om familjen gran har detta som sommarstuga så är det väl inte så spektakulärt att de inte vill göra det till en gräsmatteöken istället för att behålla trädväggen emot sin påstridiga granne?
Men eftersom det ska byggas nytt på tomten så kommer trädgården som sista insats, en ny häck kan dröja.
Nu har ju TS förtjänstfullt proklamerat att hon är en "hon" och inte en "hen🤮".S surfarn skrev:
Hon får isåfall vara beredd på att grannen anar ugglor i mossen när granarna plötsligt begår kollektivt självmord.
Något att tänka på när imbicilla tips om allehanda sabotage rekommenderas.