41 409 läst ·
416 svar
41k läst
416 svar
Granar höga som höghus vid tomtgränsen
Har man vanlig hyffs ger man givetvis trädens ägare möjlighet att själv ta bort de rötter och grenar som sticker in på ens tomt innan man kapar nått på sin egen sida om tomtgränsen.L lbgu skrev:
Hur nära din tomt står grannarnas granar @Trolletrolla, handlar det om 0,5 m, 5m eller kanske mer än en halv trädlängd?T Trolletrolla skrev:
Den som gräver en grop för andra..L lbgu skrev:Fast när det gäller t.ex. stora granar så tror jag det är rätt ovanligt att rötter kapas nära stammen. Att en gran med rötter som nått några meter in på grannens tomt riskerar att kapas vid vanligt trädgårdsarbete är det nog ingen som bryr sig om. Men att kapa kanske en tredjedel av en grans rötter relativt nära stammen krävs nog en viss brist i konsekvenstänk för att göra. Risken att granen faller på kaparens tomt lär öka rätt rejält. Och folk brukar inte uppskatta just den risken.
Jag tror i och för sig att de flesta överskattar träds ålder. Om vi talar om vanliga skräpträd som gran, björk, tall, sälg, al (om det är blött) så växer de upp på några korta årtionden till enorma träd.L lbgu skrev:
Beror väl helt på vart i landet man bor.Claes Sörmland skrev:
På mina breddgrader i norra Sverige ligger boniteten på bördig granmark normalt nånstans mellan G18-G22. Det tar alltså 100 år för dem att bli runt 20 meter.
Jag inser att folk kan ha lite skeva uppfattningar. Så visst en stor gran kanske är någon man själv knappt tycker är värd besväret att fälla för vedClaes Sörmland skrev:
De står nära tomtgränsen. Tomtgränsen går typ där den svarta slangen är.F fribygg skrev:Har man vanlig hyffs ger man givetvis trädens ägare möjlighet att själv ta bort de rötter och grenar som sticker in på ens tomt innan man kapar nått på sin egen sida om tomtgränsen.
Hur nära din tomt står grannarnas granar @Trolletrolla, handlar det om 0,5 m, 5m eller kanske mer än en halv trädlängd?
På de andra bilderna ser man hur rötterna breder ut sig på min tomt.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 551 inlägg
Erbjud dej att bekosta nedtagning och bortforsling nu. Om de inte svarar före september tycker jag du går vidare och meddelar att du tänker kapa och gräva upp rötterna på din sida gränsen så du kan använda din tomt.T Trolletrolla skrev:
Tack för svar.Claes Sörmland skrev:
Jag förstår det som att man har tre vägar att gå med grannes träd som grannen inte vill ta bort:
1. Man kan anmäla till kommunen att grannens växtlighet ger en betydande olägenhet i form av skuggning. Och där blir det en fall-till-fall-bedömning vad betydande olägenhet innebär. Notera att en olägenhet inte är tillräckligt för att kommunen ska agera med föreläggande, olägenheten måste vara betydande - ett högt ställt krav. Vi vet sen MÖD-domen att en stor tujas omfattande skuggning under eftermiddag till kväll av entrésidans uteplats och hindrar en stor del av det ljusinsläpp som annars hade funnits på uteplatsen och i rummen närmast tujorna i ett radhussammanhang kvalificerar som betydande olägenhet. I glesare och mer lantligare sammanhang hade det kanske inte varit det.
2. Man kan driva det helt civilrättsligt. Man får gå till tingsrätten och begära att tingsrätten beslutar att grannen ska åtgärda sina träd med utgångspunkt för skrivelserna i jordabalken. Här blir det helt en bedömning på lösa boliner utifrån jordabalkens allmänna hänsynsregler. Utgångspunkten för tingsrätten är att grannen ska visa skälig hänsyn när denne nyttjar sin fastighet, t ex odlar träd på tomten.
3. Man har enligt jordabalken rätt att kapa rötter och grenar som tränger in från grannen på ens fastighet om de ger olägenhet. Notera att det inte finns ett krav på betydande olägenhet, utan bara olägenhet vilket är ett lägre krav. En olägenhet kan tänkas vara allt ifrån att de sabbar ens gräsmatta till att de förstör ens parkeringsplats till att de är i vägen för robotgräsklipparens avgränsningskabel eller den nya fiberkabeln. De flesta träd skadas mycket allvarligt och får röta som efter ett antal år av omfattande rotkapning vilket först förfular och senare dödar dem. D v s i praktiken för t ex vanliga gran och björk som har ytliga rötter är det att avlägsna träden om man man kapar deras rötter och de står vid fastighetsgränsen.
Vågar inte kapa några rötter för tänk om någon befinner sig under granarna när de faller, stört sannolikhet är att de faller på grannarnas hus för tomten sluttar.
Jag har heller inte råd att bekosta nedtagningen själv, behöver mina pengar för att få bygglån.
F fribygg skrev:Rötterna på din sida gränsen kan du få ta bort, meddela trädets ägare och ge dem en rimlig möjlighet att fälla träden (säg en månad i icke semestertid)
Medela tex att du tänker gräva bort rötterna på din sida gränsen den första veckan i oktober om träden inte är borta innan dess. Börja gräv och såga rötter 1/10 så grannarna inte tror att du bara slänger ur dej saker utan agerar enligt vad du sagt.
Då får du nog leva med träden och tjata vidare på grannen.T Trolletrolla skrev:
Om nu grannen skulle gå med på det är det inte omöjligt att det skulle gå att hitta en vedeldare som tar ned träden kostnadsfritt mot att denne får behålla veden.T Trolletrolla skrev:
Beror säkert rätt mycket på hur lätt eller svårt det är att fälla dem.
Då får du helt enkelt lita till dina grannars goda vilja och hoppas på det bästa, det är ju helt tillåtet att ha granar på tomten och vill de ha dem kvar är det ju inte mycket du kan göra åt det mer än att handgräva och kapa rötter på din sida gränsen.T Trolletrolla skrev:
Hmm…getingarna kan vara ett tecken på att granarna är på väg ner. Barkborreangrepp utlöser alla möjliga stressreaktioner i granen och det lockar till sig andra insekter.