Intet Intet skrev:
Jag vet inte och det gör inte TS och några till heller, trots att de så självsäkert tror det. Det är skillnaden. Det är ju liksom det jag skrivit i vartenda inlägg.
Du vet inget men skall ändå varna och skrämma TS från att få använda sin fastighet.

Att följa lagens mening och berätta för grannarna att rötterna kommer att försvinna skulle med din bristande logik göra att det blir problem för TS, i motsats till att INTE följa lagens mening och bara köra på?

Nog av hittepå från din sida vore lämpligt.

• Haha
Intet
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag vet inte och det gör inte TS och några till heller, trots att de så självsäkert tror det. Det är skillnaden. Det är ju liksom det jag skrivit i vartenda inlägg.
Utan att hänga ut någon så kan jag meddela att jag har kontakter inom försäkringsvärlden och har kollat upp det hela (eftersom det är ett evigt tjat) och jag har rätten på min sida om jag jag gör allt inom konstens regler (informerar, dokumenterar).
Ska vi säga så?

• Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
T Trolletrolla skrev:
Utan att hänga ut någon så kan jag meddela att jag har kontakter inom försäkringsvärlden och har kollat upp det hela (eftersom det är ett evigt tjat) och jag har rätten på min sida om jag jag gör allt inom konstens regler (informerar, dokumenterar).
Ska vi säga så?
Det klart. Om du har så goda kontakter med både ditt försäkringsbolag och Grans, så de båda givit dig garantier om att du går helt fri, hur Grans gan än faller efter ditt sågande. Ja, då kan du bortse ifrån min uppmaning till eftertanke.
Ska vi säga så?

G gaidin skrev:
Du vet inget men skall ändå varna och skrämma TS från att få använda sin fastighet.
Inte skrämma utan uppmana till försiktighet. Ser du inte skillnaden?
G gaidin skrev:
Att följa lagens mening och berätta för grannarna att rötterna kommer att försvinna skulle med din bristande logik göra att det blir problem för TS, i motsats till att INTE följa lagens mening och bara köra på?
Nej. KAN bli problem för TS. Inte BLIR problem för TS. Ser du inte skillnaden.
G gaidin skrev:
Nog av hittepå från din sida vore lämpligt.
Jag har gång efter annan uppmanat till försiktighet. Hur du kan få det till "hittepå", förstår du nog inte ens själv.

P
G gaidin skrev:
Åter igen en fråga till dig; Vad skulle kunna hända? Tror du att hon skulle bli åtalad? Stämd av grannen för att hon gräver i sin egen trädgård?
Det står ju explicit i lagen att man får såga av rötter som är på ens egen fastighet.

Vad är det du vet som du inte vill berätta? Eller sitter du bara och jäklas med TS för att hon skall bli rätt och inte våga använda sin fastighet?
Typiskt för @Intet, så definitivt inte förvånande.

P Peter787 skrev:
Typiskt för @Intet, så definitivt inte förvånande.
Typiskt. Att vara försiktig och inte ta allt för givet? Isåfall ser jag det som en komplimang.

T Trolletrolla skrev:
Har börjat att förlika mig med att det står två jättegranar vid tomtgränsen som skymmer den vackra utsikten samt att de gör så att en stor del av min trädgård är död pga dem.
Men i år har ett ny upptäckts gjorts - granarna är fulla av getingar och då menar jag fulla av getingar de surrar högljutt i granarna.
Några av dess getingar besöker oss gärna när vi slår oss ned vid trädgårdsbordet för att äta och flyger in i stugan titt som tätt.

Grannarna vill inte ta ned dem, har frågat.
Är det bara för mig att gilla läget, fast jag inte gillar det?
Läste "grannar höga som höghus vid tomtgränsen" :)

• Haha
Intet
  • Laddar…
M Mach77777 skrev:
Ja… ni är ett gäng som har läst så och jag hoppas att ni fått er ett gott skratt efteråt - kul. 😉

Grannar eller granar. Bara att kapa!

Personligen skulle jag, och har gjort, som så att jag kapar rötterna utan en tillstymmelse till fråga till grannen. Vi gjorde så i vårt nybyggnadsområde för 15 år sen när garaget skulle på plats. Grannen hade då två stora tallar inom två meter från tomtgränsen och vi byggde ett garage en meter innanför, helt i enlighet med bygglovet. Jag kan inte se att jag behöver göra annat än bygga enligt givet lov. Om det innebär att några rätter kapas på grannens träd är inget jag ens reflekterade över, eller skulle bry mig om nu heller.

Kan meddela att träden står kvar och frodas. Trots tunn jordmån och ytligt berg samt kapade rötter.

Vi rensar enorma mängder barr och kottar ur hängrännorna varje år.

Intet Intet skrev:
Inte skrämma utan uppmana till försiktighet.
Vad innebär denna försiktighet i praktiken? Och svara gärna på min tidigare fråga.
Alfredo Alfredo skrev:
Men @Intet, det är uppenbart att du tycker det är en dålig idé att kapa rötterna men vad ser du för alternativ om de förhindrar att man kan nyttja sin fastighet på det sätt man vill?

M Mach77777 skrev:
Det är vi många som gjort.
TS borde kanske prova alkohol? hon själv, grannarna eller granarna kanske dör om de får tillräckligt?
Bart Bart skrev:
. Grannen hade då två stora tallar inom två meter från tomtgränsen och vi byggde ett garage en meter innanför, helt i enlighet med bygglovet. Jag kan inte se att jag behöver göra annat än bygga enligt givet lov. Om det innebär att några rätter kapas på grannens träd är inget jag ens reflekterade över, eller skulle bry mig om nu heller.

Kan meddela att träden står kvar och frodas. Trots tunn jordmån och ytligt berg samt kapade rötter.
Tallen står ju stadigare när man gräver i närheten tack vare sin pålrot.

Alfredo Alfredo skrev:
Vad innebär denna försiktighet i praktiken? Och svara gärna på min tidigare fråga.
Det är mest ett påpekade att livet och lagen inte är så självklar som TS och några ryggdunkare, drömmer om att den skall vara.

Eftersom TS hade förlikat sig med träden, förutom att det nu bodde getingar I dom, finns det inget behov av någon lösning, annat än att getingarna bosätter sig någon annan stans nästa år.

Intet Intet skrev:
Eftersom TS hade förlikat sig med träden
Hade hon? Det har jag helt missat. Jag har intrycket att hon tänker gå vidare och kapa rötterna.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
T Trolletrolla skrev:
Har börjat att förlika mig med att det står två jättegranar vid tomtgränsen som skymmer den vackra utsikten samt att de gör så att en stor del av min trädgård är död pga dem.
Men i år har ett ny upptäckts gjorts - granarna är fulla av getingar och då menar jag fulla av getingar de surrar högljutt i granarna.
Några av dess getingar besöker oss gärna när vi slår oss ned vid trädgårdsbordet för att äta och flyger in i stugan titt som tätt.

Ja kanske när tråden startade men jag uppfattar det som om förlikningsviljan minskat sedan dess.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.