40 397 läst ·
416 svar
40k läst
416 svar
Granar höga som höghus vid tomtgränsen
Vad skulle kunna hända menar du?Intet skrev:
Att man meddelat trädets ägare att man kapat rötter, borde göra att en kunnig ägare vet att rotröta kommer att 'äta' upp trädet och ta bort all stabilitet i rötter och senare stam, så bevisen är uppenbara.L lbgu skrev:Problemet är väl att du ska bevisa att trädet var i så dåligt skick att det borde fällas. Du själv verkar ju vara av åsikten att rotkapningen inte ökar risken för att trädet ska falla åt grannens håll, så varför ska det då behöva tas ned? Själv anser jag att risken ökar, men frågan är ju om den är tillräckligt stor för att motivera nedtagning av trädet? Ditt resonemang är däremot fullständigt ologiskt.
Den där värdeminskningen motsvarar väl just åldersavdraget.
Det kan ta några år för grova granar, men ner kommer dom.
Men eftersom rötterna kapats kommer granen att trilla långt innan rötan tar den pga. de avsågade rötterna, och då faller den bort från TSs tomt oavsett vad du och @Intet tror.
Om man frågat om grannen själv önskar kapa rötterna eller på annat vis ombesörja något innan så sker och man får ok eller väntat ut grannen så kan man ju sedan inte anses skyldig till något om trädet faller. Grannen fick möjligheten att ta ner hela trädet först, grannen bör även inse att ett träd som saknar typ hälften av rotsystem riskerar att falla så om någon agerat oaktsamt så är det grannen om denna inte tar ner trädet.
Det finns ett domslut ang höga granar)träd som skuggar tomt - målen:
P 12281-22
En privat person.
Mark och miljödomstolen.
Läs själv det var omfattande , googlade enkelt fram. Det var mycket bröd text kunde ej af slutsats men kolla om du har tid
P 12281-22
En privat person.
Mark och miljödomstolen.
Läs själv det var omfattande , googlade enkelt fram. Det var mycket bröd text kunde ej af slutsats men kolla om du har tid
Lita inte för ett ögonblick på @Intet och hans idéer...Intet skrev:
Du har all rätt att kapa rötterna, men för formens skull bör du informera grannen några månader innan, och dokumentera informationsöverlämnandet, sen är det bara att såga på om inte grannen accepterar att granen inte ska leva vidare på er fastighetsgräns och själv kapar ner trädet.
Naturligtvis kan vindar vara oberäknerliga, men på den största delen av Sveriges yta blåser det varierande vindar, som kommer att fälla en gran med delvis avsågade rötter som jag beskrivit tidigare utan risk för TS.Alfredo skrev:
Villaägarnas artikel nämnde man fick kaoa rötterP Peter787 skrev:Lita inte för ett ögonblick på @Intet och hans idéer...
Du har all rätt att kapa rötterna, men för formens skull bör du informera grannen några månader innan, och dokumentera informationsöverlämnandet, sen är det bara att såga på om inte grannen accepterar att granen inte ska leva vidare på er fastighetsgräns och själv kapar ner trädet.
Om jag är amatör eller inte hör väl inte till saken - du vet inte vad jag har för kontakter eller vad jag kan köpa för tjänster. Eller?Intet skrev:
Dessutom har jag sett amatörer göra underverk, det brukar börja med att de är glada amatörer.
Förklara för mig vad som skulle hända om jag gjorde som jag planerade ovan och vad är det som ska sticka mig i ryggen?
Dricker sällan kaffe så här spås det inte i någon kaffesump, men du verkar behöva lite kaffe för din ton upplevs ibland som otrevlig.
Om det skulle komma till någon form av juridisk prövning så är det av ringa värde att en okunnig person påstår något som en expert bör bedömma.T Trolletrolla skrev:
Så sant. Själv gör jag allt underhåll och reparationer av både mina fordon och hus utan någon utbildning i ämnet.T Trolletrolla skrev:
Men det har inget ned juridik att göra.
Till skillnad mot dig och Peter kan jag inte se in i framtiden. Faktum är att det kan inte ni heller. Hur mycket ni än mopsar upp er, förblir det bara önsketänkande.T Trolletrolla skrev:
om du skriver till grannen och erkänner att du kapat rötterna kan det även av grannen använas emot dig. Juridik är på inget sätt en exakt vetenskap.
Dricker bara te.T Trolletrolla skrev:
När du kommer med du inte kan styrka får du naturligtvis vara beredd på mothugg. Ser du kritik av dina hypoteser som "otrevliga". Ja, då får du göra det.
Åter igen en fråga till dig; Vad skulle kunna hända? Tror du att hon skulle bli åtalad? Stämd av grannen för att hon gräver i sin egen trädgård?Intet skrev:
Det står ju explicit i lagen att man får såga av rötter som är på ens egen fastighet.
Vad är det du vet som du inte vill berätta? Eller sitter du bara och jäklas med TS för att hon skall bli rätt och inte våga använda sin fastighet?
Jag vet inte och det gör inte TS och några till heller, trots att de så självsäkert tror det. Det är skillnaden. Det är ju liksom det jag skrivit i vartenda inlägg.G gaidin skrev:Åter igen en fråga till dig; Vad skulle kunna hända? Tror du att hon skulle bli åtalad? Stämd av grannen för att hon gräver i sin egen trädgård?
Det står ju explicit i lagen att man får såga av rötter som är på ens egen fastighet.
Vad är det du vet som du inte vill berätta? Eller sitter du bara och jäklas med TS för att hon skall bli rätt och inte våga använda sin fastighet?