40 391 läst ·
416 svar
40k läst
416 svar
Granar höga som höghus vid tomtgränsen
Vad har du för belägg för dina påståenden? Någon som helst erfarenhet av rotkapningar? Trädet kommer sannolikt att falla åt grannens håll.Intet skrev:
Samtidigt kan de kapade rötterna glida under trädet så att det faller utan att motsatta sidans går av.
Slutsatsen är att trädet faller åt det håll det blåser. Så TS få först slicka på fingret och sticka upp det i vädret.
Själv tycker jag det är en usel idé rent praktiskt att gå loss på grannen Grans granar.
Vad har du för belägg för dina påståenden? Någon som helst erfarenhet av rotkapningar?L lbgu skrev:Kapar man väldigt nära roten på en gran så skulle inte jag kalla risken för minimal att den faller åt kaparens håll.
Men oavsett riskprocent så missar du ju att det finns en uppenbar risk att trädägaren inte uppskattar att risken att trädet faller mot hans tomt ökar. Trädägaren inser antagligen att med en granne som kaparen så finns ingen grannsämja att vara rädd om och då är det ju rätt naturligt att man stöttar upp sitt träd så att det inte kan falla mot ens egen tomt. Då har kaparen av egen dumhet satt sig i situationen att han själv har ökat risken att det faller mot sin egen tomt. Den risken lär bara öka mer och mer då trädet antagligen blir försvagat av att ha fått en stor del av sina rötter kapade. Så det kanske tar några år, men lusten att bygga ett hus i fallriktningen kanske svalnar lite.
Har själv både och. En skuggande granhäck på ena sidan och en störande granne på andra (arabisk familj som egentligen är flera familjer som bor ihop, fruktansvärt gapiga allihop, vuxna som barn. Studsmatta finns och bortåt 10 barn). Tycker personligen granhäcken är värre då den är mer permanent ... kan stå 50 år till om det vill sig. Grannarnas barn växer upp om några år.Intet skrev:
Det är väldigt mycket som inkräktar på grannar. Mina hade en djävla studsmatta vid gränsen med hysteriska ungar som skrek. En annan granne spelar hög musik i trädgården. Inget av det kan jag i praktiken göra något åt när de trillskas. -barn måste få vara barn. -Lite musik har ingen dött av. Osv.
Jag hade väldigt gärna bytt ut den akustiska föroreningen mot några skuggade träd.
Kort och gott. Det kunde varit värre.😁
Jag brukar om osäker läsa i denna juridiska fråga typ om man vill skära bort något från träd hos grannar, deras häck råd från experter från Villaägarnastidning som poppar upp direkt på Google.F fribygg skrev:Rötterna på din sida gränsen kan du få ta bort, meddela trädets ägare och ge dem en rimlig möjlighet att fälla träden (säg en månad i icke semestertid)
Medela tex att du tänker gräva bort rötterna på din sida gränsen den första veckan i oktober om träden inte är borta innan dess. Börja gräv och såga rötter 1/10 så grannarna inte tror att du bara slänger ur dej saker utan agerar enligt vad du sagt.
Kan löna sig generellt få gratis juridiska råd om man som mitt ex blir medlem.hid Villaägarna, de är duktiga kunniga i olika svårare frågor än granarna mm
Bra du ha koll på domslut.Bart skrev:
Mitt ex kontaktade Villaägarnasjurist , kostar typ 300 kr per år bli medlem juristen hade nån typ av databas som vi vanliga inte kan söka på , så han fick upp direkt något domslut i ett ämne som vi inte fick upp när vi sökt på aktuella domslut.
Mit ex jobbar inte längre som jurist så vi var paffa han kunde hitta färskt domslut han inte fick fram.op Google ang hans hus .
Det juristen på Villaägarna hittade, ett färskt domslut var 4 sidor långt bra domslut ang något många här i gruppen råkar ut för .
Det är basal fysik. Newton, du vet. Hade jag varit TS skulle jag inte nöjt mig med din sannolikhetskalkyl när hon smäcker upp sitt nya hus under granen. -Det här går jättebra för sannolikt kommer det att falla åt andra hållet. Skulle du ens själv gjort det?S StefanMJ skrev:
Tycker det är helt självklart. Så ifall du inte inser att rötter som går ut i en riktning gör att det krävs mer kraft för att putta omkull trädet i den riktningen så går det nog inte att övertyga dig.S StefanMJ skrev:
Intet skrev:
Så här ser en gran med rötter ut.L lbgu skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ni säkert kan hålla med om är att de mesta av rotsystemet ligger nära markytan.
Om man kapar rötterna på en sida, inte precis nedanför barken utan några decimeter ut, försvinner dragstyrkan i de rötterna som sågats av, ett visst stadgande moment kvarstår av de kvarvarande rötterna.
Eftersom rötter generellt är sega, dvs tål dragkrafter betydligt bättre än brytande krafter kommer den osågade sidan av rötterna böjas/brytas så att granen faller bort från sidan med kapade rötter om vinden kommer från den avkapade sidan, vid vind från andra hållet kommer de kvarvarande rötterna hålla granen uppe, eftersom dragkraften inte räcker för att dra av rötterna på den osågade sidan.
Visst. Har inte sagt något annat heller. Men det resonemanget förutsätter att det blåser lite lagom lika mycket åt alla håll.P Peter787 skrev:Så här ser en gran med rötter ut.
[bild]
Som ni säkert kan hålla med om är att de mesta av rotsystemet ligger nära markytan.
Om man kapar rötterna på en sida, inte precis nedanför barken utan några decimeter ut, försvinner dragstyrkan i de rötterna som sågats av, ett visst stadgande moment kvarstår av de kvarvarande rötterna.
Eftersom rötter generellt är sega, dvs tål dragkrafter betydligt bättre än brytande krafter kommer den osågade sidan av rötterna böjas/brytas så att granen faller bort från sidan med kapade rötter om vinden kommer från den avkapade sidan, vid vind från andra hållet kommer de kvarvarande rötterna hålla granen uppe, eftersom dragkraften inte räcker för att dra av rötterna på den osågade sidan.
Här på västkusten blåser det nästan alltid från sydväst. Så när första höststormen drar in gäller det för TS att vädergudarna är med henne.
Fast det krävs mindre kraft än det hade krävts ifall rötterna varit kvar då dessa rötter ändå hade gjort ett visst motstånd. Så granen blir svagare i båda riktningarna. Sen att den blir mer försvagad åt ett håll är en annan sak. Så en kraftig vind mot trädkaparens tomt kan få trädet att välta, men det hade kanske stått kvar utan kapning.P Peter787 skrev:
Men som jag skrivit massor med gånger så kan trädägaren stötta upp trädet i sin riktning.och då kan kaparen börja fundera på ifall det var en så smart ide.
Om ägaren är medveten om att trädet är i så dåligt skick att det måste stöttas men ändå väljer att behålla trädet med endast stöttning åt ett håll är det ju synnerligen vårdslöst och borde vara straffbart redan innan trädet har vält.L lbgu skrev: