P Peter787 skrev:
Du har ingen rätt att ha rötter på din grannes mark som inkräktar på grannens bruk av sin fastighet.
Ok, bra att veta. Hur påverkar det min frågeställning?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Patrik440
dof dof skrev:
Läste först rubriken som "grannar" 😂
Ja du är inte ensam..

• Haha
Intet
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Nja. Träd faller nästan jämt åt det håll det blåser. Få träd faller mot vinden.

Ungefär såhär.

[bild]
Tyvärr visar din bild inte vilken sida på träden rötterna blivit avsågade 😴

• Haha
Intet
  • Laddar…
P
Bart Bart skrev:
Ok, bra att veta. Hur påverkar det min frågeställning?
Ett träd med avsågade rötter får nog anses som skadat, så titta i den första delen av ditt inlägg för svar.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G
Alfredo Alfredo skrev:
Hur löser kommunen problemet tänker du?
Om kommunen anser att ett dött träd utgör en fara för allmänheten kan dom tvinga fastighetsägarna att fälla det.

Vad som händer om du vägrar vet jag ej antingen kommer man väl få vite eller så kommer dom se till att det fälls och skicka fakturan till fastighetsägaren..

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
G gaidin skrev:
TS måste ju ha rätt att ploga sin mark, gräva, bygga, anlägga gräsmatta o s v på sin egen fastighet, om grannarnas granar omöjliggör detta och det finns en laglig väg att ta bort rötterna så är det ju den vägen man får gå.
Finns väl ingen i tråden som sagt att det är förbjudet för TS att kapa rötterna vid tomtgränsen.
Min åsikt är att det är korkat att göra det.

1. Du startar 'krig' mot grannen. Även ifall du har lagen på din sida så lär grannen bli förbannad på dig.

2. Du sätter dig i en situation där trädet har förhöjd risk att falla in på din egen tomt. Grannen kan stötta trädet på sin sida för att göra det svårt att falla åt det hållet. Så finns något värdefullt på din tomt som kan skadas av en 25 metersgran så bör man tänka på det.

3. Om du ändå lyckas få bort trädet så finns inget som hindrar att den uppretade grannen planterar snabbväxande energiskogsträd i en rad en halvmeter in på sin tomt.

Kan vara bra att tänka igenom möjliga konsekvenser innan man gör något man kan få ångra.

• Haha
  • Gilla
StefanMJ och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Finns väl ingen i tråden som sagt att det är förbjudet för TS att kapa rötterna vid tomtgränsen.
Var det inte i denna tråd någon felaktigt påstod att man inte fick kapa rötterna så att trädet skadas eller dödas? Kan i och för sig ha varit en annan tråd. Finns många trädgårdar…

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Om kommunen anser att ett dött träd utgör en fara för allmänheten kan dom tvinga fastighetsägarna att fälla det.
Ren teoretiskt men i praktiken är jag nog lite skeptisk. Men det skadar ju inte att testa. Mer än grannsämjan då men den är nog rätt kylig i alla fall…

Alfredo Alfredo skrev:
Ren teoretiskt men i praktiken är jag nog lite skeptisk. Men det skadar ju inte att testa. Mer än grannsämjan då men den är nog rätt kylig i alla fall…
Att kommunen skulle lägga sig i vad som sker på privat mark. Alltså inte där allmänheten kan skadas, skiter den nog högakningsfullt i. Eller rättare sagt, inte har med att göra.

L lbgu skrev:
Min åsikt är att det är korkat att göra det.

1. Du startar 'krig' mot grannen. Även ifall du har lagen på din sida så lär grannen bli förbannad på dig.

2. Du sätter dig i en situation där trädet har förhöjd risk att falla in på din egen tomt. Grannen kan stötta trädet på sin sida för att göra det svårt att falla åt det hållet. Så finns något värdefullt på din tomt som kan skadas av en 25 metersgran så bör man tänka på det.

3. Om du ändå lyckas få bort trädet så finns inget som hindrar att den uppretade grannen planterar snabbväxande energiskogsträd i en rad en halvmeter in på sin tomt.

Kan vara bra att tänka igenom möjliga konsekvenser innan man gör något man kan få ångra.
Har du något bättre förslag på hur TS skall kunna använda den mark TS äger?

TS granne inkräktar ju just nu på marken och den rätta vägen är att kapa rötterna.
Den rätta vägen för grannen är att ta ner sina då skadade granar innan de faller och skapar problem för båda.

I min värld hade jag meddelat grannarna Gran att rötterna på deras träd kommer att kapas i tomtgräns och att det då är lämpligt att ta ner träden så att de inte faller olyckligt.
De kan välja vad de vill göra men efter att de är medvetna om att deras träd är instabila ändå valt att ha kvar träden så är det vårdslöst av dem att inte fälla granarna.
Välter träden är det således trädens ägares försäkring som får ta smällen snarare än TS som ju gjort allting rätt.

Hur tänker du att man skulle göra annars för att få tillgång till sin fastighet?

• Gilla
Trolletrolla och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Var det inte i denna tråd någon felaktigt påstod att man inte fick kapa rötterna så att trädet skadas eller dödas? Kan i och för sig ha varit en annan tråd. Finns många trädgårdar…
Jo, det var här.
Det var samma användare som i väldigt många trådar stoltserar med felaktiga killgissningar och borde märkas med en röd ring runt alla sina inlägg.

Kan det varit trjberg eller något liknande namn? Jag ber tusen gånger om ursäkt om det är fel men...

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Unikt namn
Det känns osannolikt att TS kan placera huset så nära tomtgräns att sommarstugegrannens rötter är ett reellt problem.

Men granen hindrar säkert solljus eller utsikt för delar av tomten. Troligen den tilltänkta uteplatsen.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Det känns osannolikt att TS kan placera huset så nära tomtgräns att sommarstugegrannens rötter är ett reellt problem.

Men granen hindrar säkert solljus eller utsikt för delar av tomten. Troligen den tilltänkta uteplatsen.
Det räcker ju med att placera en rabatt med dill...

dof dof skrev:
Läste först rubriken som "grannar" 😂
...höga som hönshus.

Unikt namn Unikt namn skrev:
att sommarstugegrannens rötter är ett reellt problem.
I TS andra inlägg i denna tråd beskrivs varför dessa rötter är ett reellt problem.

T Trolletrolla skrev:
Det är bara massor med stora rötter på min gräsmatta.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.