41 409 läst ·
416 svar
41k läst
416 svar
Granar höga som höghus vid tomtgränsen
Om kommunen anser att ett dött träd utgör en fara för allmänheten kan dom tvinga fastighetsägarna att fälla det.Alfredo skrev:
Vad som händer om du vägrar vet jag ej antingen kommer man väl få vite eller så kommer dom se till att det fälls och skicka fakturan till fastighetsägaren..
Finns väl ingen i tråden som sagt att det är förbjudet för TS att kapa rötterna vid tomtgränsen.G gaidin skrev:
Min åsikt är att det är korkat att göra det.
1. Du startar 'krig' mot grannen. Även ifall du har lagen på din sida så lär grannen bli förbannad på dig.
2. Du sätter dig i en situation där trädet har förhöjd risk att falla in på din egen tomt. Grannen kan stötta trädet på sin sida för att göra det svårt att falla åt det hållet. Så finns något värdefullt på din tomt som kan skadas av en 25 metersgran så bör man tänka på det.
3. Om du ändå lyckas få bort trädet så finns inget som hindrar att den uppretade grannen planterar snabbväxande energiskogsträd i en rad en halvmeter in på sin tomt.
Kan vara bra att tänka igenom möjliga konsekvenser innan man gör något man kan få ångra.
Att kommunen skulle lägga sig i vad som sker på privat mark. Alltså inte där allmänheten kan skadas, skiter den nog högakningsfullt i. Eller rättare sagt, inte har med att göra.Alfredo skrev:
Har du något bättre förslag på hur TS skall kunna använda den mark TS äger?L lbgu skrev:Finns väl ingen i tråden som sagt att det är förbjudet för TS att kapa rötterna vid tomtgränsen.
Min åsikt är att det är korkat att göra det.
1. Du startar 'krig' mot grannen. Även ifall du har lagen på din sida så lär grannen bli förbannad på dig.
2. Du sätter dig i en situation där trädet har förhöjd risk att falla in på din egen tomt. Grannen kan stötta trädet på sin sida för att göra det svårt att falla åt det hållet. Så finns något värdefullt på din tomt som kan skadas av en 25 metersgran så bör man tänka på det.
3. Om du ändå lyckas få bort trädet så finns inget som hindrar att den uppretade grannen planterar snabbväxande energiskogsträd i en rad en halvmeter in på sin tomt.
Kan vara bra att tänka igenom möjliga konsekvenser innan man gör något man kan få ångra.
TS granne inkräktar ju just nu på marken och den rätta vägen är att kapa rötterna.
Den rätta vägen för grannen är att ta ner sina då skadade granar innan de faller och skapar problem för båda.
I min värld hade jag meddelat grannarna Gran att rötterna på deras träd kommer att kapas i tomtgräns och att det då är lämpligt att ta ner träden så att de inte faller olyckligt.
De kan välja vad de vill göra men efter att de är medvetna om att deras träd är instabila ändå valt att ha kvar träden så är det vårdslöst av dem att inte fälla granarna.
Välter träden är det således trädens ägares försäkring som får ta smällen snarare än TS som ju gjort allting rätt.
Hur tänker du att man skulle göra annars för att få tillgång till sin fastighet?
Jo, det var här.Alfredo skrev:
Det var samma användare som i väldigt många trådar stoltserar med felaktiga killgissningar och borde märkas med en röd ring runt alla sina inlägg.
Kan det varit trjberg eller något liknande namn? Jag ber tusen gånger om ursäkt om det är fel men...
Det känns osannolikt att TS kan placera huset så nära tomtgräns att sommarstugegrannens rötter är ett reellt problem.
Men granen hindrar säkert solljus eller utsikt för delar av tomten. Troligen den tilltänkta uteplatsen.
Men granen hindrar säkert solljus eller utsikt för delar av tomten. Troligen den tilltänkta uteplatsen.