L lbgu skrev:
Är det inte då vårdslöst att kapa rötterna ifall det får granen att riskera falla? Den kan ju faktiskt falla direkt efter att rötterna kapats.
Man kan väl hävda att det är vårdslöst av granarnas ägare att ha granar som inte klarar av att stå upp utan att använda grannfastigheten som stöd.
TS måste ju ha rätt att ploga sin mark, gräva, bygga, anlägga gräsmatta o s v på sin egen fastighet, om grannarnas granar omöjliggör detta och det finns en laglig väg att ta bort rötterna så är det ju den vägen man får gå.

I slutändan är det ju bäst om grannen tar ner sina granar.

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
G
Informera grannarna att du tänker kapa granarnas fötter rötter menar jag för du tänker bebygga områden.

Gör dom inget åt det kapa själv.

Om granarna dör och du anser att dom är farliga informera grannarna och be dom fälla dom..

Är det tyst kontakta kommunen så kommer dom lösa problemet om träden anses vara farliga och skicka notan till grannen.

Alternativ två knacka på och fråga om du får fälla träden om du kostnaden (kan ju börja erbjuda halva först om man känner för det)

G Greger_08 skrev:
Är det tyst kontakta kommunen så kommer dom lösa problemet om träden anses vara farliga och skicka notan till grannen.
Hur löser kommunen problemet tänker du?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Informera grannarna att du tänker kapa granarnas fötter rötter menar jag för du tänker bebygga områden.
-:Rör inte granarna"!
G Greger_08 skrev:
Gör dom inget åt det kapa själv.
-"Vad fan? Har du skadat mina träd?
G Greger_08 skrev:
Om granarna dör och du anser att dom är farliga informera grannarna och be dom fälla dom..
-"Far åt helvete"?
G Greger_08 skrev:
Det kan du glömma.
G Greger_08 skrev:
Alternativ två knacka på och fråga om du får fälla träden om du kostnaden (kan ju börja erbjuda halva först om man känner för det)
-"Är du helt tappad bakom en vagn, bonnläpp? Jag sade åt dig att inte röra granarna. Är du döv också?"

Ett fullt möjligt scenario och då är frågan till dig och alla andra förespråkare av "den tillåtna metoden". -Vad skall TS göra då?

• Haha
StefanMJ
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
-Vad skall TS göra då?
Låta naturen ha sin gång, min gissning är att träden kommer ner inom ett år om rötterna grävts av på TS sida tomtgränsen.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Låta naturen ha sin gång, min gissning är att träden kommer ner inom ett år om rötterna grävts av på TS sida tomtgränsen.
Rakt ner på TS hus, beroende på vindriktning. Den som gräver en grop åt andra...

• Gilla
  • Haha
StefanMJ och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Rakt ner på TS hus, beroende på vindriktning. Den som gräver en grop åt andra...
Kommer förmodligen få träden att falla.., risken att trilla i gropen själv minskas lämpligtvis med byggstaket om gropen är djup ska stå öppen länge.
Jag anser att det räcker att schakta av en halvmeter på TS sida om gränsen, passa på att fylla med bergkross 0/90 eller nått annat bärlager för att ha en bra och stadigt yta för parkering eller mtrlupplag inför det stundande husbygget.

Liten tanke kring detta.

Som fastighetsägare har jag inget ansvar för att ett fullt friskt träd faller i en storm till exempel.

Om jag som fastighetsägare vet att ett träd är skadat, sjukt eller på annat sätt lider en risk att kunna falla vid storm kan jag bli ersättningsskyldig om trädet skadar någon annans egendom.

Om en granne gräver av rötterna på mitt träd, i enlighet med jordabalken, och sedan informerar mig skriftligen att trädet är skadat och kan utgöra en fara. Är ansvaret för trädet mitt då? Eller får grannen stå sitt kast för att ha åsamkat skadan?

Uppriktigt nyfiken.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
Hos oss blåser det nästan alltid västliga vindar. Efter varje storm hade vi gräsmattan full m knäckta intorkade grenar. Trädet var en ca 10m hög salix som hade ganska få löv, ett träd som mådde dåligt. Jag påtalade detta till grannen men de sade att det skulle klara sig, de gillar inte att ta ner träd.
Några stormar senare knäcks trädet och faller över vår trädgård. Lyckligtvis landade stammen på deras lekstuga så vi fick bara mindre skador. Det var ganska pinsamt för dem eftersom jag påtalat trädets slick.
Nu har de låtit ett stort frösått körbär gå upp på nästan samma plats. Med grenar som hänger över till oss. Och hela trädet har börjat luta över till oss pga andra stora träd längre in på deras tomt.
Vissa människor lär sig aldrig 🤬🤯

Satsuki Satsuki skrev:
samma plats. Med grenar som hänger över till oss. Och hela trädet har börjat luta över till oss pga andra stora träd längre in på deras tomt.
Vissa människor lär sig aldrig 🤬🤯
Gratis körsbär. Vad klagar du på, människa?

Unikt namn
Bart Bart skrev:
Om en granne gräver av rötterna på mitt träd, i enlighet med jordabalken, och sedan informerar mig skriftligen att trädet är skadat och kan utgöra en fara. Är ansvaret för trädet mitt då? Eller får grannen stå sitt kast för att ha åsamkat skadan?
Ja det här är ett intressant scenario.

Kryddat till max skulle ju grannen kunna uppföra ett stort hus där de borttagna rötterna låg, så att trädet behöver tas ned med kranbil till en hög kostnad.

P
Intet Intet skrev:
Du har tydligen rätt begränsad erfarenhet både praktiskt från skog, och även om hållfasthetslära...

• Gilla
StefanMJ
  • Laddar…
P
Bart Bart skrev:
Liten tanke kring detta.

Som fastighetsägare har jag inget ansvar för att ett fullt friskt träd faller i en storm till exempel.

Om jag som fastighetsägare vet att ett träd är skadat, sjukt eller på annat sätt lider en risk att kunna falla vid storm kan jag bli ersättningsskyldig om trädet skadar någon annans egendom.

Uppriktigt nyfiken.
Du har ingen rätt att ha rötter på din grannes mark som inkräktar på grannens bruk av sin fastighet.

• Haha
Intet
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du har tydligen rätt begränsad erfarenhet både praktiskt från skog, och även om hållfasthetslära...
Nja. Träd faller nästan jämt åt det håll det blåser. Få träd faller mot vinden.

Ungefär såhär.

Flygbild av skog där träden har fallit i samma riktning, troligen på grund av stark vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Intet Intet skrev:
Gratis körsbär. Vad klagar du på, människa?
Frösådda surkörsbär som är max 10 mm i diameter och kärnan utgör 80%….

• Gilla
StefanMJ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.