L lbgu skrev:
Fast alla de som ger råd om att kapa rötterna bör tänka på att om det blåser från grannens håll så ökar risken att trädet faller in på kaparens tomt. Trädet blir svagare i båda riktningarna, så det handlar mest om tur/otur angående vilken riktning det blåser vid nästa storm.
Sen som jag skrivit tidigare, ifall jag hade ägt trädet och upptäckt att grannen kapat rötterna på sin sida tomten så hade jag stöttat upp trädet på min sida så att det garanterat fallit på grannens tomt ;) Den som gräver en grop åt andra....
Näedu, fortfarande fullständigt fel. Vad har du för belägg för ditt påstående om åt vilket håll trädet faller? Återigen - om man kapar rötterna på ena sidan så ökar sannolikheten för att trädet faller åt andra sidan vi blåst. Allt annat är skitsnack. Och återigen - jag har själv kollat upp detta när jag kapat rötter på buskar och träd.

S StefanMJ skrev:
Näedu, fortfarande fullständigt fel. Vad har du för belägg för ditt påstående om åt vilket håll trädet faller? Återigen - om man kapar rötterna på ena sidan så ökar sannolikheten för att trädet faller åt andra sidan vi blåst. Allt annat är skitsnack. Och återigen - jag har själv kollat upp detta när jag kapat rötter på buskar och träd.
Jag har skrivit att risken för fall ökar i båda riktningar. Så det avgörande lär antagligen bli i vilken riktning det blåser tillräckligt kraftigt nästa gång. Menar du på allvar att risken att falla mot kaparens sida inte skulle öka ifall rötterna kapas längs tomtgränsen? Rötterna har givetvis en stabiliserande effekt i den riktningen, ifall du inte inser det så kan jag nog inte hjälpa dig.

Sen kommer du ju inte runt det faktum att ifall grannen ogillar tilltaget så kan grannen stötta upp trädet åt sitt håll och då sitter du som rotkapare på pottkanten.

• Gilla
Svartkatta och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag har skrivit att risken för fall ökar i båda riktningar. Så det avgörande lär antagligen bli i vilken riktning det blåser tillräckligt kraftigt nästa gång. Menar du på allvar att risken att falla mot kaparens sida inte skulle öka ifall rötterna kapas längs tomtgränsen? Rötterna har givetvis en stabiliserande effekt i den riktningen, ifall du inte inser det så kan jag nog inte hjälpa dig.

Sen kommer du ju inte runt det faktum att ifall grannen ogillar tilltaget så kan grannen stötta upp trädet åt sitt håll och då sitter du som rotkapare på pottkanten.
Fortfarande gäller att risken ökar mest åt det det motsatta hållet, än det håll där rotkapningen görs. Riskökningen åt det rotkapade hållet är minimal. Som jag förklarat tidigare - när ett träd ramlar så LYFTS rotstocken upp ur marken - och på den rotkapade sidan finns det inte mycket som håller kvar rotstocken i marken. Däremot hålls rotstocken kvar på motstående sida, men rötterna böjs eller bryts där. Funkar som ett gångjärn.

S StefanMJ skrev:
Fortfarande gäller att risken ökar mest åt det det motsatta hållet, än det håll där rotkapningen görs. Riskökningen åt det rotkapade hållet är minimal. Som jag förklarat tidigare - när ett träd ramlar så LYFTS rotstocken upp ur marken - och på den rotkapade sidan finns det inte mycket som håller kvar rotstocken i marken. Däremot hålls rotstocken kvar på motstående sida, men rötterna böjs eller bryts där. Funkar som ett gångjärn.
Samtidigt kan de kapade rötterna glida under trädet så att det faller utan att motsatta sidans går av.
Slutsatsen är att trädet faller åt det håll det blåser. Så TS få först slicka på fingret och sticka upp det i vädret.

Själv tycker jag det är en usel idé rent praktiskt att gå loss på grannen Grans granar.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Riskökningen åt det rotkapade hållet är minimal.
Kapar man väldigt nära roten på en gran så skulle inte jag kalla risken för minimal att den faller åt kaparens håll.
Men oavsett riskprocent så missar du ju att det finns en uppenbar risk att trädägaren inte uppskattar att risken att trädet faller mot hans tomt ökar. Trädägaren inser antagligen att med en granne som kaparen så finns ingen grannsämja att vara rädd om och då är det ju rätt naturligt att man stöttar upp sitt träd så att det inte kan falla mot ens egen tomt. Då har kaparen av egen dumhet satt sig i situationen att han själv har ökat risken att det faller mot sin egen tomt. Den risken lär bara öka mer och mer då trädet antagligen blir försvagat av att ha fått en stor del av sina rötter kapade. Så det kanske tar några år, men lusten att bygga ett hus i fallriktningen kanske svalnar lite.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Att ägaren till trädet då låter trädet stå kvar trots kunskap om att den har hög risk att falla är vårdslöshet.
Ägaren till trädet borde ta ner trädet om hälften av rötterna är borta.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Det kan man ju alltid tycka. Men om Grans inte gör det och trädet så småningom faller på TS nya hus, kanske TS säger för sig själv -aj då. Det blev ju inte så bra.

Konsekvensanalys först. Såga därefter.

• Gilla
  • Haha
Svartkatta och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det kan man ju alltid tycka. Men om Grans inte gör det och trädet så småningom faller på TS nya hus, kanske TS säger för sig själv -aj då. Det blev ju inte så bra.

Konsekvensanalys först. Såga därefter.
Risken att Grans granar kommer falla på TS nya hus finns ju dock kvar sålänge granarna står vid gränsen, om TS gräver bort rötterna på sin sida ökar chanserna att träden faller innan TS har byggt. Kanske trädens ägare fäller dem, kanske vinden?

G gaidin skrev:
Att ägaren till trädet då låter trädet stå kvar trots kunskap om att den har hög risk att falla är vårdslöshet.
Är det inte då vårdslöst att kapa rötterna ifall det får granen att riskera falla? Den kan ju faktiskt falla direkt efter att rötterna kapats.

G gaidin skrev:
Ägaren till trädet borde ta ner trädet om hälften av rötterna är borta.
Samtidigt så skrev den som tyckte att man borde göra så att risken att den föll på kaparens tomt var minimal. Så säger kaparen det och trädägaren stöttar upp trädet åt sitt håll så är det väl ingen fara ;)

Oavsett vad som händer så uppvisar den som kapar rötterna en total brist på konsekvenstänk.

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Är det inte då vårdslöst att kapa rötterna ifall det får granen att riskera falla? Den kan ju faktiskt falla direkt efter att rötterna kapats.
Det tycker jag inte, förutsatt att man gett trädets ägare förvarning om grävningen nån månad innan så att trädägaren själv har tid och möjlighet att fälla sitt träd.

• Gilla
StefanMJ och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Är det inte då vårdslöst att kapa rötterna ifall det får granen att riskera falla?
Nej man har rätt att nyttja sin fastighet genom att exempelvis gräva för att anlägga en gräsmatta eller gräva av annan anledning.

L lbgu skrev:
Oavsett vad som händer så uppvisar den som kapar rötterna en total brist på konsekvenstänk.
Så du menar att man inte ska få nyttja sin fastighet?

• Gilla
StefanMJ
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har inte skrivit att man inte får kapa rötterna. Observera att det jag skriver om är att kapa rötterna vid tomtgräns när det gäller en 25 meters gran som står väldigt nära tomtgränsen.

Det jag försöker säga är att det är idiotiskt att göra det mot trädägarens vilja. Det blir liksom en strid man inte vinner ifall inte trädägaren plötsligt ändrar sig och frivilligt tar ned trädet.

L lbgu skrev:
Det jag försöker säga är att det är idiotiskt att göra det mot trädägarens vilja. Det blir liksom en strid man inte vinner ifall inte trädägaren plötsligt ändrar sig och frivilligt tar ned trädet.
Men då blir ju konsekvensen att man inte kan nyttja sin fastighet som man önskar.

• Gilla
StefanMJ
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej man har rätt att nyttja sin fastighet genom att exempelvis gräva för att anlägga en gräsmatta eller gräva av annan anledning.

Det är väldigt många saker man får göra men likväl är olämpligt att göra. Håller du inte med om det?

• Gilla
  • Haha
Svartkatta och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det är väldigt många saker man får göra men likväl är olämpligt att göra. Håller du inte med om det?
Förvisso, men att exempelvis anlägga en gräsmatta eller gräva inför ett husbygge tycker jag inte hör till dessa.

• Gilla
StefanMJ och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.