Anna_H Anna_H skrev:
Man får inte döda grannens träd helt enkelt.
Varför tror du det? 🤔

E
T Trolletrolla skrev:
Har börjat att förlika mig med att det står två jättegranar vid tomtgränsen som skymmer den vackra utsikten samt att de gör så att en stor del av min trädgård är död pga dem.
Men i år har ett ny upptäckts gjorts - granarna är fulla av getingar och då menar jag fulla av getingar de surrar högljutt i granarna.
Några av dess getingar besöker oss gärna när vi slår oss ned vid trädgårdsbordet för att äta och flyger in i stugan titt som tätt.

Grannarna vill inte ta ned dem, har frågat.
Är det bara för mig att gilla läget, fast jag inte gillar det?
Granar växer inte upp över en natt. De stog ju där när ni köpte huset.

• Gilla
Svartkatta och 1 till
  • Laddar…
Kapar man rötterna på en sida av granen så får stammen sämre stöd åt det hållet och det är större risk att det faller åt det hållet. Jag har haft vindfällor av 25 meters granar där stammen har hamnat 2 meter upp i luften med hjälp av rötterna. Så enda fördelen med att kapa rötterna är att det blir lättare att ta rätt på trädet.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
I ivarr skrev:
Kapar man rötterna på en sida av granen så får stammen sämre stöd åt det hållet och det är större risk att det faller åt det hållet. Jag har haft vindfällor av 25 meters granar där stammen har hamnat 2 meter upp i luften med hjälp av rötterna. Så enda fördelen med att kapa rötterna är att det blir lättare att ta rätt på trädet.
Näe. Om man kapar rötterna på ena sidan så är risken större att trädet faller åt andra sidan - eftersom dragkraften från rötterna försvinner. Om det blåser mot den sida där rötterna kapats så lyfts rotstocken upp på den sidan. Rötterna på andra sidan fungerar som gångjärn, böjs eller bryts av. Detta är lätt att konstatera med egenprovning. Har själv tagit bort buskar och träd, och man ser tydligt att när man kapat rötterna på ena sidan, så är det lättare att bända stammen åt andra hållet. Enkel mekanik och hållfasthetslära.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Näe. Om man kapar rötterna på ena sidan så är risken större att trädet faller åt andra sidan - eftersom dragkraften från rötterna försvinner. Om det blåser mot den sida där rötterna kapats så lyfts rotstocken upp på den sidan. Rötterna på andra sidan fungerar som gångjärn, böjs eller bryts av. Detta är lätt att konstatera med egenprovning. Har själv tagit bort buskar och träd, och man ser tydligt att när man kapat rötterna på ena sidan, så är det lättare att bända stammen åt andra hållet. Enkel mekanik och hållfasthetslära.
Fast alla de som ger råd om att kapa rötterna bör tänka på att om det blåser från grannens håll så ökar risken att trädet faller in på kaparens tomt. Trädet blir svagare i båda riktningarna, så det handlar mest om tur/otur angående vilken riktning det blåser vid nästa storm.
Sen som jag skrivit tidigare, ifall jag hade ägt trädet och upptäckt att grannen kapat rötterna på sin sida tomten så hade jag stöttat upp trädet på min sida så att det garanterat fallit på grannens tomt ;) Den som gräver en grop åt andra....

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Den som gräver en grop åt andra....
Får förhoppningsvis bort granarna och en gräsmatta fri från grova ytliga rötter, ev får man in ett par timmergrova träd på tomten oxå men det är ju bättre nu än när man byggt nytt..

F fribygg skrev:
Får förhoppningsvis bort granarna och en gräsmatta fri från grova ytliga rötter, ev får man in ett par timmergrova träd på tomten oxå men det är ju bättre nu än när man byggt nytt..
Vad är det som säger att det inte tar säg 3 år innan trädet faller på det nybyggda huset. Tänk efter lite innan du kommer med dåliga råd.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Om rötterna är avsågade på TS tomt så bör ägaren av träden ta ner träden eftersom de blivit instabila.
Om träden faller över TS hus och grannen varit vetande om att rötterna är kapade och träden instabila är det vårdslöst av grannen att låta träden vara kvar. Vid ett vindfälle över TS hus kan det alltså bli frågan om att grannen (eller snarare dess försäkring) får betala skadestånd till TS om huset skadas av trädet.

Unikt namn
Har du några exempel där grannen sågat av rötterna på ett träd som ramlar över hans hus och det går på någon annans försäkring?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Vad är det som säger att det inte tar säg 3 år innan trädet faller på det nybyggda huset. Tänk efter lite innan du kommer med dåliga råd.
Om man inte fäller trädet kontrollerat vet man väl aldrig när det kommer ner?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om man inte fäller trädet kontrollerat vet man väl aldrig när det kommer ner?
Självklart inte Men du inser kanske det korkade i att såga av rötterna och sedan bygga ett nytt hus där trädet tack vare avsågningen får ökad risk att falla. Det är ju ungefär det rådet du gett TS.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Självklart inte Men du inser kanske det korkade i att såga av rötterna och sedan bygga ett nytt hus där trädet tack vare avsågningen får ökad risk att falla. Det är ju ungefär det rådet du gett TS.
Jag tror att det är dummare att vänta tills trädet faller av ålder, gräver TS nu är chansen stor att träden antingen fälls av sina ägare nu i höst eller blåser ner inom ett år (troligtvis långt innan TS hunnit bygga nått hus)

F fribygg skrev:
Jag tror att det är dummare att vänta tills trädet faller av ålder, gräver TS nu är chansen stor att träden antingen fälls av sina ägare nu i höst eller blåser ner inom ett år (troligtvis långt innan TS hunnit bygga nått hus)
Ditt råd är på nivå att kasta tärning. Påminner lite om att spela rysk roulette.

Rådet ditt är alltså att kapa trädets rötter och sen vänta med husbygget tills trädet faller. Har TS otur så ser ju grannen till att trädet står upp tills bygget börjar ;) Det hade i alla fall jag försökt göra ifall min granne kapade rötterna i tomtgräns.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det hade i alla fall jag försökt göra ifall min granne kapade rötterna i tomtgräns.
Det hade antagligen varit ett brottsligt agerande från din sida. Du är uppenbart medveten om att trädet är på väg att falla men hindrar det fram tills dessa att fallet gör skada och låter det då uppsåtligen falla.

L lbgu skrev:
Ditt råd är på nivå att kasta tärning. Påminner lite om att spela rysk roulette.

Rådet ditt är alltså att kapa trädets rötter och sen vänta med husbygget tills trädet faller. Har TS otur så ser ju grannen till att trädet står upp tills bygget börjar ;) Det hade i alla fall jag försökt göra ifall min granne kapade rötterna i tomtgräns.
Att inte ta ner, eller göra allt för att trädens ägare tar ner 25 m långa träd vid tomtgräns INNAN man bygger är nån sorts "roulette" tråden kan ju falla i morgon eller om tre år när TS förhoppningsvis byggt oavsett om rötterna grävts av eller inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.