T Trolletrolla skrev:
Det kan man fråga sig… kommer säkerligen bara gå runt i cirklar och ropa på hjälp.
Störande, nog bäst att du säljer fastigheten och flyttar;)

• Haha
Trolletrolla
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Ren enkel fysik säger att trädet då lättare faller åt andra hållet, eftersom trädstammen stabiliseras mest via dragkrafter från rötterna - och dom dragkrafterna minskar på den sida där rötterna kapats.
"Ren enkel fysik"... så enkelt är det inte. Granar har ganska ytliga rötter. De har ofta "rotben", dvs förtjockningar i stammen där större rötter grenar ut sig. Det innebär att det sannolikt är tvärtom mot vad du tror, alltså att trädstammen i första hand stabiliseras genom tryckkrafter. Det är svårare att trycka ner en ytlig rot i marken än att dra upp den. Och närvaron av rotben gör att sannolikheten för att rötterna ska knäckas minskar. Så min bedömning är att det är större sannolikhet för att granen kommer att falla åt det håll där rötterna är kapade. Sen spelar givetvis förhärskande vindriktning också en roll för sannolikhetsutfallet.

Vad man under alla förhållanden kan anse som säkert är att kapning av rötter kommer att destabilisera trädet, och oavsett sannolikheter kan trädet komma att falla åt vilket håll som helst. Det är ju ringa tröst att sannolikheten bara var 10%, när trädet de facto har fallit åt "fel" håll.

• Gilla
Svartkatta och 3 till
  • Laddar…
E
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad spelar det för roll menar du?
Hon visste vad hon köpte och att granarna redan fanns där. Ungefär som att flytta in ovanför en nattklubb och sedan klaga på musiken.

• Gilla
  • Arg
Svartkatta och 3 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
"Ren enkel fysik"... så enkelt är det inte. Granar har ganska ytliga rötter. De har ofta "rotben", dvs förtjockningar i stammen där större rötter grenar ut sig. Det innebär att det sannolikt är tvärtom mot vad du tror, alltså att trädstammen i första hand stabiliseras genom tryckkrafter. Det är svårare att trycka ner en ytlig rot i marken än att dra upp den. Och närvaron av rotben gör att sannolikheten för att rötterna ska knäckas minskar. Så min bedömning är att det är större sannolikhet för att granen kommer att falla åt det håll där rötterna är kapade. Sen spelar givetvis förhärskande vindriktning också en roll för sannolikhetsutfallet.

Vad man under alla förhållanden kan anse som säkert är att kapning av rötter kommer att destabilisera trädet, och oavsett sannolikheter kan trädet komma att falla åt vilket håll som helst. Det är ju ringa tröst att sannolikheten bara var 10%, när trädet de facto har fallit åt "fel" håll.
Näe fel. Från den sida det blåser utsätts rötterna för dragkrafter - och det behövs stora krafter för att dra av rötterna. På läsidan utsätts rötterna för brytkrafter - och rötterna böjs eller bryts ganska lätt. OCh jag har precis praktiserat detta i dagarna då jag tagit bort en del häckbuskar på min tomt, bl.a. idegranar. Står väldigt stadigt först. När man hackat av en del av rötterna på ena sidan, så går det lättare att böja stammen åt andra sidan. Och detta faktum gäller även många konstruktioner, i stål eller trä.

• Gilla
Elektra
  • Laddar…
J JeJo68 skrev:
Men det finns de som planterar tujor på sin sida om en liguster häck på min sida som jag inte vill ha två meter hög. Skar sig i princip vecka ett när de flyttade in. Det tyckte det var jobbigt med grannar så nära in på. Bor i ett villa område från 60-talet med tids typisk storlek på trädgårdarna runt 850-900m2 och max 15% bebyggelse på tomten enligt detaljplanen.
Man kan ju undra varför de köper ett hus under de förutsättningar när de inte vill ha grannar nära.
Du kan ju strö ut en massa vägsalt kring thujastammarna. Kaustiksoda går också bra. Duscha på lite vatten så att det vita inte syns. Hahahaha... Har själv gjort så mot ett oönskat mindre grannträd tätt intill mitt stängsel. Men säg inte det till någon?!

• Arg
Svartkatta
  • Laddar…
E Elektra skrev:
Hon visste vad hon köpte och att granarna redan fanns där. Ungefär som att flytta in ovanför en nattklubb och sedan klaga på musiken.
Jamen om dom spelar skitmusik så har man rätt att klaga. hehe...

Claes Sörmland
E Elektra skrev:
Riktigt så fungerar inte juridiken. Vilket du också ser i att nattklubbar ibland måste stänga igen p g a klagomål från grannar.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Rötterna på din sida gränsen kan du få ta bort, meddela trädets ägare och ge dem en rimlig möjlighet att fälla träden (säg en månad i icke semestertid)
Nej, rötterna får man inte ta bort eftersom det skadar trädet, särskilt när det är granar med ytliga rötter.

Anna_H Anna_H skrev:
Nej, rötterna får man inte ta bort eftersom det skadar trädet, särskilt när det är granar med ytliga rötter.
Får inte? För vem?
Klart man får ta bort rötter i sin egen gräsmatta på sin egen fastighet.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Får inte? För vem?
Klart man får ta bort rötter i sin egen gräsmatta på sin egen fastighet.
Nej.
2§ jordabalken.

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Anna_H Anna_H skrev:
Nej.
2§ jordabalken.
Det står ju precis tvärtom.

2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej.
2§ jordabalken.
Citera den för mig och visa var det står att man inte får kapa rot.
Får man inte gräva hål i sin egen tomt heller?

Som jag minns det står det implicit att man får det. Om det riskerar att skada trädet måste man dock bereda tid för trädets ägare att själv göra åtgärden men vill inte ägaren det är det bara att köra på.

Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
Nej.
2§ jordabalken.
Om du menar 3 kap. 2 § jordabalken så står det ju uttryckligen att man får ta bort roten även om det skadar t ex grannens träd.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Som jag minns det står det implicit att man får det. Om det riskerar att skada trädet måste man dock bereda tid för trädets ägare att själv göra åtgärden men vill inte ägaren det är det bara att köra på.
Det spelar egentligen ingen roll om trädet skadas. Jordabalken bryr sig bara om eventuell ekonomisk skada för den som äger trädet. Det står:

Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du har fel, givetvis får man gräva på sin egen sida av tomtgränsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.