S StefanMJ skrev:
Kapa rötterna på din tomt. Sannolikheten är större att granarna faller mot grannens tom när det blåser kraftigt. Och så kan du kapa alla grenar som hänger in på din tomt. blir säkert jättefint, och det ökar också sannolikheten för att träden faller mot grannen vid blåst. Och så måste grannen ombedas att vidta åtgärderna själv först.
Välkommen i tråden
Såhär 165inlägg senare (som du tydligen inte läst) funderar man ju lite hur du @StefanMJ tänker att ditt inlägg tillför nått nytt?

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Välkommen i tråden
Såhär 165inlägg senare (som du tydligen inte läst) funderar man ju lite hur du @StefanMJ tänker att ditt inlägg tillför nått nytt?
Som tur är för Stefan behöver hans totala brist på konsekvenstänk inte påverka honom själv. -Denna gång.

"Sannolikheten är större att granarna faller mot grannens tom när det blåser kraftigt".

Intet Intet skrev:
Som tur är för Stefan behöver hans totala brist på konsekvenstänk inte påverka honom själv. -Denna gång.

"Sannolikheten är större att granarna faller mot grannens tom när det blåser kraftigt".
Vi vet ju inte om Stefan heter "GRAN" och bor granne... Det ända vi kan vara någotsånär säkra på är att Stefan inte läst tråden innan han svarade.

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vi vet ju inte om Stefan heter "GRAN" och bor granne... Det ända vi kan vara någotsånär säkra på är att Stefan inte läst tråden innan han svarade.
Vi kan vara lika säkra på att han inte heter Gran. Möjligen är det TS sambo, men troligast bara någon okänd som helt enkelt inte läst tråden alls.

Lite kul i alla fall att rekommendera rotsågning men motiveringen att "sannolikt störst chans att trädet faller på Grannen". Men om den likväl istället faller på TS hus?😁

• Wow
StefanMJ
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Men om den likväl istället faller på TS hus?
Då vore det intressant att veta hur TS försäkringsbolag ställer sig till ersättning och om det i sånna fall blir förhöjd självriskt pga att rötterna grävts av.

F fribygg skrev:
Då vore det intressant att veta hur TS försäkringsbolag ställer sig till ersättning och om det i sånna fall blir förhöjd självriskt pga att rötterna grävts av.
Ja, det kan man fråga sig. Borde väl klassas som sabotage. Finns säkert en klausul om vårdslöshet.

Intet Intet skrev:
.Borde väl klassas som sabotage.
Det tror jag inte, det är ju helt normalt att gräva på sin egen tomt och då ta bort de rötter som är ivägen.
Tänk dej att TS behöver gräva ner en vattenslang eller en slinga till robbotklipparen eller förbereda marken för en parkering, självklart gräver man då bort rötterna.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det tror jag inte, det är ju helt normalt att gräva på sin egen tomt och då ta bort de rötter som är ivägen.
Tänk dej att TS behöver gräva ner en vattenslang eller en slinga till robbotklipparen eller förbereda marken för en parkering, självklart gräver man då bort rötterna.
Jag förstår det. Men om åtgärden uppenbart riskerar att åsamka skada blir nog inte försäkringsbolaget så pigga på att betala ut ersättning. Möjligen täcker drulleförsäkkrinen den delen?

F fribygg skrev:
Välkommen i tråden
Såvitt jag kan se har ingen tidigare föreslagit att man kan kapa grenarna för att få trädet att lättare falla in på granens tom - ja just det - granens tomt. Och så har det framförts olika uppfattningar om vilket håll trädet lättast faller om rötterna kapas på ena sidan. Ren enkel fysik säger att trädet då lättare faller åt andra hållet, eftersom trädstammen stabiliseras mest via dragkrafter från rötterna - och dom dragkrafterna minskar på den sida där rötterna kapats. Men tillförde du något nytt, annat än att bara ifrågasätta?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Vi kan vara lika säkra på att han inte heter Gran. Möjligen är det TS sambo, men troligast bara någon okänd som helt enkelt inte läst tråden alls.

Lite kul i alla fall att rekommendera rotsågning men motiveringen att "sannolikt störst chans att trädet faller på Grannen". Men om den likväl istället faller på TS hus?😁
Hört talas om sannolikheter?

Intet Intet skrev:
Ja, det kan man fråga sig. Borde väl klassas som sabotage. Finns säkert en klausul om vårdslöshet.
Istället för att spekulera - rådfråga försäkringsbolaget.

S StefanMJ skrev:
Istället för att spekulera - rådfråga försäkringsbolaget.
Inte jag. Det är TS som rekommenderas att sabotera Grans egendom.

S StefanMJ skrev:
Hört talas om sannolikheter?
Japp. Här på Sveriges framsida blåser det nästan jämt från sydväst. Ca: 90% sannolikhet. Är det något mer du vill veta?

C
Intet Intet skrev:
Här på Sveriges framsida blåser det nästan jämt från sydväst.
Vilket för övrigt generellt gäller hela Sverige 🙂

• Gilla
Intet
  • Laddar…
T Trolletrolla skrev:
Har börjat att förlika mig med att det står två jättegranar vid tomtgränsen som skymmer den vackra utsikten samt att de gör så att en stor del av min trädgård är död pga dem.
Men i år har ett ny upptäckts gjorts - granarna är fulla av getingar och då menar jag fulla av getingar de surrar högljutt i granarna.
Några av dess getingar besöker oss gärna när vi slår oss ned vid trädgårdsbordet för att äta och flyger in i stugan titt som tätt.

Grannarna vill inte ta ned dem, har frågat.
Är det bara för mig att gilla läget, fast jag inte gillar det?
Säker på att det inte är bin som samlar för lushonung? Vanligt i gran.

• Gilla
Svartkatta och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.