T Trolletrolla skrev:
Har börjat att förlika mig med att det står två jättegranar vid tomtgränsen som skymmer den vackra utsikten samt att de gör så att en stor del av min trädgård är död pga dem.
Men i år har ett ny upptäckts gjorts - granarna är fulla av getingar och då menar jag fulla av getingar de surrar högljutt i granarna.
Några av dess getingar besöker oss gärna när vi slår oss ned vid trädgårdsbordet för att äta och flyger in i stugan titt som tätt.

Grannarna vill inte ta ned dem, har frågat.
Är det bara för mig att gilla läget, fast jag inte gillar det?
Oj, jag läste först, ”Grannar höga som höghus vid tomtgränsen” 🥴🤣

• Haha
Intet
  • Laddar…
Sorry för komiken: läste trådrubriken som
”Grannar höga som höghus vid tomtgränsen” 🤣

• Haha
Jakobski och 1 till
  • Laddar…
J Jakobski skrev:
Oj, jag läste först, ”Grannar höga som höghus vid tomtgränsen” 🥴🤣
Du också. Click bate! 👊

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Inte ska man tro att det är sånna människor som sätter tujor i dubbla rader eller energiskog bara för att djävlas, det vore ju elakt och ganska småsint att göra på det viset.
Men det finns de som planterar tujor på sin sida om en liguster häck på min sida som jag inte vill ha två meter hög. Skar sig i princip vecka ett när de flyttade in. Det tyckte det var jobbigt med grannar så nära in på. Bor i ett villa område från 60-talet med tids typisk storlek på trädgårdarna runt 850-900m2 och max 15% bebyggelse på tomten enligt detaljplanen.
Man kan ju undra varför de köper ett hus under de förutsättningar när de inte vill ha grannar nära.

• Gilla
cersch
  • Laddar…
J JeJo68 skrev:
Man kan ju undra varför de köper ett hus under de förutsättningar när de inte vill ha grannar nära.
Har man inte obegränsade ekonomiska resurser får man kompromissa.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E
Lite typiskt att först köpa en tomt med hus/fritidshus på, sen börja klaga på vad grannarna har på sina tomter. Med tanke på storleken på granarna så fanns de där när TS köpte sitt fritidshus, så det var inte så att de växte upp över natten som en överraskning.

• Gilla
  • Arg
Svartkatta och 4 till
  • Laddar…
E Elektra skrev:
Lite typiskt att först köpa en tomt med hus/fritidshus på, sen börja klaga på vad grannarna har på sina tomter. Med tanke på storleken på granarna så fanns de där när TS köpte sitt fritidshus, så det var inte så att de växte upp över natten som en överraskning.
Till TS försvar, så hade hon förlikat sig med att granarna fanns där ända tills nu när det flyttat in getingar i Grans granar.

Bor verkligen getingar i träd?

Japp. Även jag läste att grannarna var höga som höghus😀.

E Elektra skrev:
så det var inte så att de växte upp över natten som en överraskning.
Helt irrelevant när träden växte upp.

• Gilla
nissebrun
  • Laddar…
E
Alfredo Alfredo skrev:
Helt irrelevant när träden växte upp.
Fast inte irrelevant om de fanns där före köpet eller inte, såvida TS inte är blind och då spelar det ändå ingen roll, hon har köpt tomten väl medveten om att träden redan stod där.

• Gilla
  • Arg
Svartkatta och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Elektra skrev:
Fast inte irrelevant om de fanns där före köpet eller inte, såvida TS inte är blind och då spelar det ändå ingen roll, hon har köpt tomten väl medveten om att träden redan stod där.
Vad spelar det för roll menar du?

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Det är lika lätt eller t.o.m. lättare att ta död på en gran än en människa för människan kan försvara sig. Det är bara att veta vilka enkla medel man behöver. Sedan så måste man tänka på i vilket väderstreck man har huset sitt.
Granen på bild har redan fått en skada som kan göra att den kommer att dö av röta.

I ivarr skrev:
Granen på bild har redan fått en skada som kan göra att den kommer att dö av röta.
Om femtio år kanske...

I ivarr skrev:
Det är lika lätt eller t.o.m. lättare att ta död på en gran än en människa för människan kan försvara sig.
Granen försvarar sej också, (åtminstånde om TS anammar förslaget med barkborrar)

T Trolletrolla skrev:
Får ta reda på hur höga de är, men tar jag mig en fylla i byn så kan jag ha dem som riktmärke för att ta mig hem till landet. 😉
Hur tänker du hitta hem sen då?

• Haha
Intet
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Hur tänker du hitta hem sen då?
Det kan man fråga sig… kommer säkerligen bara gå runt i cirklar och ropa på hjälp.

• Haha
  • Gilla
Kirre2 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.