T Trolletrolla skrev:
Jo… det är inte den lättaste fällningen eftersom det finns massor med olika små stugor, bastu och förråd vid dess sida = få ta ned dem bitvis med t.ex skylift.

Jag var i kontakt med en känd träfällare i området men han drog sig ur, han hade nog sina olika skäl.
Jag bollade tillbaka bollen till ägarna om att de fick fixa en träfällare själva och de hade en arborist på besök men efter det så har inget hänt.
I samband med att jag bollade tillbaka så fick grannen veta att min tomt inte var till förfogande längre för att fälla.
Varför?
Jag fick skjuta upp husbygget (2 år)och ville då behålla mina fruktträd samt inte få hela trädgården uppkörd.
Nästa år hoppas bygget komma igång och jag kan åter införa att öppna upp min trädgård för fällning.

Obs! Det går även att fälla träden på träägarnas tomt, men det blir ännu mer komplicerat och de vill nog inte sabba sin fina gräsmatta (de har ju satt nya fruktträd också).

Är tillsammans med en vanlig skogshuggare och han vill inte ta i detta med tång - kan bli dyrt om det går fel, gäller att ha rätt försäkring.
en riktig arborist behöver ingen skylift

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
O Olaf3 skrev:
Jag känner alltför väl igen situationen med pucko grannar som absolut ska ha träd där det stör andra, ”för att hindra insyn”, medan deras egen utsikt absolut inte får störas. Så fort en växt är högre än 2 meter på någorlunda plana tomter så har det inget med insyn att göra. Det är bara snålhet, jävelskap och slöhet som ligger bakom att låta små buskar bli stora träd och vara negativt för andra. Och givetvis så nära tomtgränsen som möjligt för att tomtägaren/grannen själv ska bli så lite påverkad som möjligt.
In med grävmaskinen med stålband, kör över rötterna och se till att rotera ordentligt på platsen. ”Ja ni ville ju inte att vi skulle gräva av rötterna så då gjorde vi inte det. Men grävaren var ju tvungen åka där på vår tomt.”
Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig. Jag skulle aldrig släppa upp träd för att hindra andras utsikt men sätter grannen an tonen att jävlas då är det så grannen ska behandlas.
Fast man kan ju vilja ha träden där för skuggans skull och att det är vackert och allmänt trivsamt med träd på tomten. Har själv 5 mindre träd (fruktträd) och sedan ca 8 andra fullvuxna träd i blandning av tallar och lövträd. Barr och kottar förstör ju gräsmattan rätt bra så det är mest mossa och lönn löven fyller ju ca 15 säckar varje höst men för mig är det värt det för skuggan och svalkan det ger på sommaren. Gräsmatteöken har jag inte mycket till övers för, med kommunens förtätningsplaner och fler o fler tomter som styckas av finns det inte mycket stora träd kvar så behåller glatt de jag har.

• Gilla
  • Älska
Svartkatta och 4 till
  • Laddar…
T Trolletrolla skrev:
Jag var i kontakt med en känd träfällare i området men han drog sig ur, han hade nog sina olika skäl.
Om det var på den tiden träden hade en uppskattad längd på 50m borde det ha varit ett objekt han kunnat ta ordentligt betalt för..

M maria01 skrev:
en riktig arborist behöver ingen skylift
Som jag skrev det var inte jag som hade kontakten med en arborist så jag vet inte vad som sades om hur de skulle kunna tas ned.
De jag känner fäller träd utan att hänga i olika linor.

T Trolletrolla skrev:
Jo… det är inte den lättaste fällningen eftersom det finns massor med olika små stugor, bastu och förråd vid dess sida = få ta ned dem bitvis med t.ex skylift.
Ok ,då kanske jag missförstod dig. För tidigare skrev du:

"Innan grävmaskinerna kommer hit för att gräva i trädgården inför husbygget så ska familjen Gran få information om att rötter kommer att grävas bort, de får möjlighet att ta bort granarna och fälla dem på min tomt (som ändå kommer bli uppkört)."

Av det fick jag intrycket att det var fritt att fälla mot din tomt innan du kom igång med husbygget.

hsd

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Marrebarre1 och 3 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
[media]
karma.😆

L lbgu skrev:
Ok ,då kanske jag missförstod dig. För tidigare skrev du:

"Innan grävmaskinerna kommer hit för att gräva i trädgården inför husbygget så ska familjen Gran få information om att rötter kommer att grävas bort, de får möjlighet att ta bort granarna och fälla dem på min tomt (som ändå kommer bli uppkört)."

Av det fick jag intrycket att det var fritt att fälla mot din tomt innan du kom igång med husbygget.
Det är förståligt och bäddat för missförstånd när man får lite kort information här och där - no hard feelings.

Vi är i startgroparna gällande husbygget = försöker att hitta ett hus som passar vår smak, området med dess detaljplan och vår sluttande tomt. Inväntar nu en offert så man i nästa steg kan gå till banken. Det betyder att husbygget i bästa fall kommer igång nästa år och innan dess så ska familjen Gran få veta att det finns stor risk för att rötterna kommer bli påverkade vid markarbetet så de har en möjlighet att agera och att min tomt åter står till förfogande.

T Trolletrolla skrev:
På ena eller andra sättet kommer granarna vara ett minne blott, hur det får framtiden utvisa.
T Trolletrolla skrev:
Det betyder att husbygget i bästa fall kommer igång nästa år och innan dess så ska familjen Gran få veta att det finns stor risk för att rötterna kommer bli påverkade vid markarbetet så de har en möjlighet att agera och att min tomt åter står till förfogande
Det var ju bra att du sansat dig och inte längre tänker skapa evig osämja med klan Gran, utan i möjligaste mån låter deras egendom vara ifred.
Det är ju troligt att Grans kikar in över er tomt och ser en massa omotiverade spår fram och tillbaka just framför deras träd. Om så, är det än troligare att de drar slutsatsen att de är gjorda på pin tji och så brakar helvetet loss.
Eller också tycker Granligan att det är ett utmärkt tillfälle att röja upp lite och då är all frid och fröjd.

För att citera en gammal Grek😀.
-"A man's got to know his limitations".

• Gilla
Trolletrolla
  • Laddar…
hsd
T Trolletrolla skrev:
Det är förståligt och bäddat för missförstånd när man får lite kort information här och där - no hard feelings.

Vi är i startgroparna gällande husbygget = försöker att hitta ett hus som passar vår smak, området med dess detaljplan och vår sluttande tomt. Inväntar nu en offert så man i nästa steg kan gå till banken. Det betyder att husbygget i bästa fall kommer igång nästa år och innan dess så ska familjen Gran få veta att det finns stor risk för att rötterna kommer bli påverkade vid markarbetet så de har en möjlighet att agera och att min tomt åter står till förfogande.
Så Du har skaffat en tomt som Ni ska bygga på

H
T Trolletrolla skrev:
Har börjat att förlika mig med att det står två jättegranar vid tomtgränsen som skymmer den vackra utsikten samt att de gör så att en stor del av min trädgård är död pga dem.
Men i år har ett ny upptäckts gjorts - granarna är fulla av getingar och då menar jag fulla av getingar de surrar högljutt i granarna.
Några av dess getingar besöker oss gärna när vi slår oss ned vid trädgårdsbordet för att äta och flyger in i stugan titt som tätt.

Grannarna vill inte ta ned dem, har frågat.
Är det bara för mig att gilla läget, fast jag inte gillar det?
Om träden skuggar merparten av din tomt och större delen av dagen har du en möjlighet att få bort dem.

hsd hsd skrev:
Så Du har skaffat en tomt som Ni ska bygga på
Jag har en tomt med ett fritidshus på (köpte den innan vi fann varandra) och innan vi bygger kommer min fästman även vara delägare i denna fastighet, så vi bygger tillsammans. Allt sker med juridiska rättvisa kontrakt/avtal så att det blir säkert och tryggt för oss båda.
Ska bli roligt att bygga vårt bo tillsammans där vi kan få en skön ålderdom.

• Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
hsd
Fritidshuset ska alltså rivas

hsd hsd skrev:
Fritidshuset ska alltså rivas
Japp

T Trolletrolla skrev:
Har börjat att förlika mig med att det står två jättegranar vid tomtgränsen som skymmer den vackra utsikten samt att de gör så att en stor del av min trädgård är död pga dem.
Men i år har ett ny upptäckts gjorts - granarna är fulla av getingar och då menar jag fulla av getingar de surrar högljutt i granarna.
Några av dess getingar besöker oss gärna när vi slår oss ned vid trädgårdsbordet för att äta och flyger in i stugan titt som tätt.

Grannarna vill inte ta ned dem, har frågat.
Är det bara för mig att gilla läget, fast jag inte gillar det?
Kapa rötterna på din tomt. Sannolikheten är större att granarna faller mot grannens tom när det blåser kraftigt. Och så kan du kapa alla grenar som hänger in på din tomt. blir säkert jättefint, och det ökar också sannolikheten för att träden faller mot grannen vid blåst. Och så måste grannen ombedas att vidta åtgärderna själv först.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.