40 389 läst ·
416 svar
40k läst
416 svar
Granar höga som höghus vid tomtgränsen
Det svåra att få ihop är hur ens kostnaden kan vara ett problem. Av vad jag förstått så är det i nuläget (innan husbygget) fritt att fälla granen in på TS tomt. Alltså ingen potentiellt krånglig fällning i villakvarter.Dennan4 skrev:
Detta kan i princip de flesta ägare av motorsåg utföra. Så sätta upp en lapp utanför lokala ICA att 25 meter gran bortskänkes mot fällning borde locka någon vedeldare med motorsåg.
Som ägare får man väl ta kostnaden om det blir nån på den egna tomten oavsett hur hög växtligheten är?O Olaf3 skrev:
Eller pyntar kanske du @Olaf3 om jag har en dubbelrad 9 meters tujor jag vill ha bort?
Verkar vara lite svårförstått: Det finns inget påstående från mig att någon annan än tomtägaren med förvuxna träd ska stå för kostnaderna att ta bort träden.
Jag hänger inte med på de frågor ni returnerar till mig efter mitt inlägg #137
Jag hänger inte med på de frågor ni returnerar till mig efter mitt inlägg #137
O Olaf3 skrev:
Jag undrar över hur din egenpåhittade regel skall efterlevas ifall trädägaren dvs "Puckot" inte delar din världsbild utan vill ha sina egna träd kvar?O Olaf3 skrev:
Att dina träd är dina och mina träd är mina?
Är det det du inte förstår?
Tomtägaren vill inte bli av med träden, grannen vill bli av med träden för att få bättre utsikt. Ingen tomtägare är skyldig att ta en kostnad för att uppfylla grannars önskemål om utsikt.O Olaf3 skrev:
Precis. Sen verkar många tro att de äger sin utsikt. Men äger man inte marken mellan ens egen tomt och det man gillar att titta på så gör man inte det. Enda lösningen är att köpa all mark fram till det man vill titta på.Dennan4 skrev:
Sen är det kanske inte så konstigt ifall man vill ha en trädhäck ifall man har en granne vars största intresse verkar vara att glo i ens egen riktning.
Använder dina grannar skylift för att glo in? Vad är annars anledningen att ha 10+ meter hög trädhäck? Plank eller häck brukar ge bra insynsskydd. Träd växer i skogen. Väljer man att bo i område med grannar tar man också hänsyn till grannarna och stängslar inte in dem med jätteträd som hör hemma i skogen. Att man har laglig rätt att låta träden växa i tomtgränsen betyder inte att man måste göra det.
O Olaf3 skrev:
O Olaf3 skrev:
Inser du att det är en väldigt subjektiv uppfattning att hata träd på grannens tomt. Finns säkert minst lika många som gillar träd på grannens tomt. Hade det varit så att i princip alla tyckte att det vore förbjudet så hade rimligtvis någon politiker nappat på det och sen så hade det blivit förbud. Att det inte är förbud innebär antagligen att de flesta tycker det är helt ok med träd på tomter.O Olaf3 skrev:
Ska allt som stör grannar vara förbjudet, eller bara träd? Tänk studsmattor, grillos m.m. Finns massor med saker som kan störa grannar.
Jag vet att jag inte har någon rätt att begära att få grannarnas träd fällda bara för att jag ska få en bättre utsikt. Deras träd, deras beslut. Tycker ändå att önskningar kan man få ha och fint om man visar hänsyn till varandra - naivt… kanske det?
Visst önskar jag att få en bättre utsikt men jag önskar även slippa getingarna och alla stora kottar samt rötter som finns på en yta ca 10x10 m på min tomt (den ytan är som död), robotgräsklipparen är därför inte inkopplad i den delen av trädgården och få något att växa där lär vara kört. Ni vet hur vegetationen är under en gran i skogen.
Förvarar jag något på den här ytan så är det nedkladdat av granarnas sekret, därför undvikes förvaring på den ytan.
Som sagt… jag (även många andra grannar) klagar över grannens granar och andra höga träd som de har men ekonomiskt prioriterar jag vårt husbygge - det får stå för mig och jag får ta dess konsekvenser.
Alla har vi rättigheter och skyldigheter sedan kan man också bara vara en go’ medmänniska.
Visst önskar jag att få en bättre utsikt men jag önskar även slippa getingarna och alla stora kottar samt rötter som finns på en yta ca 10x10 m på min tomt (den ytan är som död), robotgräsklipparen är därför inte inkopplad i den delen av trädgården och få något att växa där lär vara kört. Ni vet hur vegetationen är under en gran i skogen.
Förvarar jag något på den här ytan så är det nedkladdat av granarnas sekret, därför undvikes förvaring på den ytan.
Som sagt… jag (även många andra grannar) klagar över grannens granar och andra höga träd som de har men ekonomiskt prioriterar jag vårt husbygge - det får stå för mig och jag får ta dess konsekvenser.
Alla har vi rättigheter och skyldigheter sedan kan man också bara vara en go’ medmänniska.
Jo… det är inte den lättaste fällningen eftersom det finns massor med olika små stugor, bastu och förråd vid dess sida = få ta ned dem bitvis med t.ex skylift.L lbgu skrev:Det svåra att få ihop är hur ens kostnaden kan vara ett problem. Av vad jag förstått så är det i nuläget (innan husbygget) fritt att fälla granen in på TS tomt. Alltså ingen potentiellt krånglig fällning i villakvarter.
Detta kan i princip de flesta ägare av motorsåg utföra. Så sätta upp en lapp utanför lokala ICA att 25 meter gran bortskänkes mot fällning borde locka någon vedeldare med motorsåg.
Jag var i kontakt med en känd träfällare i området men han drog sig ur, han hade nog sina olika skäl.
Jag bollade tillbaka bollen till ägarna om att de fick fixa en träfällare själva och de hade en arborist på besök men efter det så har inget hänt.
I samband med att jag bollade tillbaka så fick grannen veta att min tomt inte var till förfogande längre för att fälla.
Varför?
Jag fick skjuta upp husbygget (2 år)och ville då behålla mina fruktträd samt inte få hela trädgården uppkörd.
Nästa år hoppas bygget komma igång och jag kan åter införa att öppna upp min trädgård för fällning.
Obs! Det går även att fälla träden på träägarnas tomt, men det blir ännu mer komplicerat och de vill nog inte sabba sin fina gräsmatta (de har ju satt nya fruktträd också).
Är tillsammans med en vanlig skogshuggare och han vill inte ta i detta med tång - kan bli dyrt om det går fel, gäller att ha rätt försäkring.