40 382 läst ·
416 svar
40k läst
416 svar
Granar höga som höghus vid tomtgränsen
Men att uppmana till sån som är lagligt ser jag inga större problem med, TS kommer ju kunna gräva, klippa och såga rötter som tränger in på hennes tomt och har därmed goda möjligheter att med eget oskattat arbete få bort rötterna och i förlängningen troligtvis även granarna.Intet skrev:
Jo, så är det.F fribygg skrev:
Men granen kan även falla över hennes nybyggda hus till klan Grans förtjusning.
Snacka om att gräva en grop åt andra.
Blixten kan oxå slå ner, om grannen är 50 m hög kan den kanske anses skyddsvärd och förbjudas att fällas.Intet skrev:
Om TS gräver en grop åt sig själv på egen tomt kommer hon ju behöva ta bort rötterna, sannolikt kommer då trädets ägare att ta bort jättegranen så den inte skadar nått hus om och när den trillar.
I den bästa av värdar.F fribygg skrev:Blixten kan oxå slå ner, om grannen är 50 m hög kan den kanske anses skyddsvärd och förbjudas att fällas.
Om TS gräver en grop åt sig själv på egen tomt kommer hon ju behöva ta bort rötterna, sannolikt kommer då trädets ägare att ta bort jättegranen så den inte skadar nått hus om och när den trillar.
Har en plan:F fribygg skrev:Blixten kan oxå slå ner, om grannen är 50 m hög kan den kanske anses skyddsvärd och förbjudas att fällas.
Innan grävmaskinerna kommer hit för att gräva i trädgården inför husbygget så ska familjen Gran få information om att rötter kommer att grävas bort, de får möjlighet att ta bort granarna och fälla dem på min tomt (som ändå kommer bli uppkört).
Jag kommer längre fram sätta någon typ av häck på min sida av tomtgränsen så vi båda slipper insyn.
Granarna är ca 25 m, så ni kan andas ut.
Låter som att du planerar att följa det recept som jordabalken ger för denna situation.T Trolletrolla skrev:Har en plan:
Innan grävmaskinerna kommer hit för att gräva i trädgården inför husbygget så ska familjen Gran få information om att rötter kommer att grävas bort, de får möjlighet att ta bort granarna och fälla dem på min tomt (som ändå kommer bli uppkört).
Jag kommer längre fram sätta någon typ av häck på min sida av tomtgränsen så vi båda slipper insyn.
Granarna är ca 25 m, så ni kan andas ut.
Om du gräver bort rötterna så se för tusan till att ni alla, inkl grannarna, är medvetna om risken för att träden välter vid en storm. Behöver inte krävas en särskilt stor en heller.
Att grannsämjan kommer att skadas av ingreppen på träden (laglig eller ej) är väldigt troligt, men riskerna för skada på person eller egendom måste ni beakta.
Vad kan de träffa om de välter?
Att grannsämjan kommer att skadas av ingreppen på träden (laglig eller ej) är väldigt troligt, men riskerna för skada på person eller egendom måste ni beakta.
Vad kan de träffa om de välter?
Jag känner alltför väl igen situationen med pucko grannar som absolut ska ha träd där det stör andra, ”för att hindra insyn”, medan deras egen utsikt absolut inte får störas. Så fort en växt är högre än 2 meter på någorlunda plana tomter så har det inget med insyn att göra. Det är bara snålhet, jävelskap och slöhet som ligger bakom att låta små buskar bli stora träd och vara negativt för andra. Och givetvis så nära tomtgränsen som möjligt för att tomtägaren/grannen själv ska bli så lite påverkad som möjligt.
In med grävmaskinen med stålband, kör över rötterna och se till att rotera ordentligt på platsen. ”Ja ni ville ju inte att vi skulle gräva av rötterna så då gjorde vi inte det. Men grävaren var ju tvungen åka där på vår tomt.”
Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig. Jag skulle aldrig släppa upp träd för att hindra andras utsikt men sätter grannen an tonen att jävlas då är det så grannen ska behandlas.
In med grävmaskinen med stålband, kör över rötterna och se till att rotera ordentligt på platsen. ”Ja ni ville ju inte att vi skulle gräva av rötterna så då gjorde vi inte det. Men grävaren var ju tvungen åka där på vår tomt.”
Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig. Jag skulle aldrig släppa upp träd för att hindra andras utsikt men sätter grannen an tonen att jävlas då är det så grannen ska behandlas.
Produkter som diskuteras: "stålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Ja… rötterna kommer att bli påverkade vid husbygget på ena eller andra sättet.O Olaf3 skrev:Jag känner alltför väl igen situationen med pucko grannar som absolut ska ha träd där det stör andra, ”för att hindra insyn”, medan deras egen utsikt absolut inte får störas. Så fort en växt är högre än 2 meter på någorlunda plana tomter så har det inget med insyn att göra. Det är bara snålhet, jävelskap och slöhet som ligger bakom att låta små buskar bli stora träd och vara negativt för andra. Och givetvis så nära tomtgränsen som möjligt för att tomtägaren/grannen själv ska bli så lite påverkad som möjligt.
När jag flyttade hit så hade jag som en skogsdunge (flertal träd av olika slag) på ena delen av tomten och höga hasselhäckar, jag tog ned dem bl.a för att mina andra grannar skulle få en bättre utsikt och för att jag skulle få en luftigare trädgård. Tänker om jag vill ha utsikt så borde mina grannar också vilja det.
Jag kan förstå att man vill ha lite insynsskydd, men familjen Gran har även andra granar, cypresser m.m som växer upp höga så att andra grannar också får skymd sikt och ingen kvällssol pga dem. Alla som har möjlighet vill nog också kunna se lite av sjön och dess natur.
Tycker som du att man ska hålla växtligheten låg när man har grannar - tycka kan man iaf få göra sedan gör var och en efter sitt tycke.
Känns som man måste prioritera lite här.
Att själv tycka kostnaden att ta ner träden är för hög men vilja att grannarna tar den kostnaden utan att det på något sätt gynnar dom är ju svårt att få ihop. Det är ju er utsikt som blir bättre och värdet på er tomt som ökar om granarna tas ned så om någon tycker det är värt kostnaden är det ju ni, inte era grannar.
Kan man erbjuda sig ta kostnaden och skjuta på sitt eget bygge lite i tid? Eller bygga först och sedan ta upp saken med grannarna igen när man har pengarna att ta kostnaden.
Att själv tycka kostnaden att ta ner träden är för hög men vilja att grannarna tar den kostnaden utan att det på något sätt gynnar dom är ju svårt att få ihop. Det är ju er utsikt som blir bättre och värdet på er tomt som ökar om granarna tas ned så om någon tycker det är värt kostnaden är det ju ni, inte era grannar.
Kan man erbjuda sig ta kostnaden och skjuta på sitt eget bygge lite i tid? Eller bygga först och sedan ta upp saken med grannarna igen när man har pengarna att ta kostnaden.