Majgårdarna
Jag kör med alla min termostater på fullt.
Sen shuntar jag mot en inne givare.

Gör jag fel då?

Andreas_Hansson skrev:
Jag kör med alla min termostater på fullt.
Sen shuntar jag mot en inne givare.

Gör jag fel då?
Nej du gör helt rätt..
Termostaterna kan du se som temperatur begränsare, Radiatorerna ska va injusterade så att dom är kalla i botten o varma i toppen o fullt blås i övrigt.. :)

KalleT skrev:
Frågor till trådskaparen ;)

Vad har du för uppvärmning? acktank?
Du kan ju testa att strypa radiatorerna(inte med termostaterna utan grundflödet), du kommer troligen att få en lägre retur än nu. Skulle du då få kallare än du önskar blir du tvungen att öka din framlednng...Hur shuntar du? manuellt eller på utegivare/innegivare? Någonstans finns den optimala balansen för ditt system mellan framledning/flöde/retur. Det är bara att skruva och mäta...

Har du ingen nytta av en låg retur så tycker jag inte du behöver lägga någon mer tid på detta.

/Kalle
Jag eldar hejdlöst mot en tank på 1300 L. Shuntar med utegivare. Varför jag vill ha så låg retur jag kan är för att jag vill få ut så mycket som möjligt från min framledningstemp ( så optimalt jag kan få ). Kanske bara ska strypa elementen så att dom är hyffsat svala i botten och jaga så låg framledningstemp som möjligt utan att jag fryser. Ska vrida upp termostaterna för fullt och göra som beppo skrev.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.