Gammal brytare som ska bort. Hade den nya sett likadan ut så hade det inte varit några problem...

IMG_4899.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4900.JPG
Skapa konto

Men:
IMG_4987.JPG
Skapa konto

Det är väldigt många fler hål här och på den gamla står det P på den ena sladden och en symbol på den andra. Jag kan inte riktigt översätta det till kopplingsschemat på Renova brytaren.

Snälla - vill någon hjälpa mig?

T Tummenmittihanden5 skrev:
Gammal brytare som ska bort. Hade den nya sett likadan ut så hade det inte varit några problem...

[bild][bild]
Men:
[bild]
Det är väldigt många fler hål här och på den gamla står det P på den ena sladden och en symbol på den andra. Jag kan inte riktigt översätta det till kopplingsschemat på Renova brytaren.

P=L.Troligtvis den svarta?
Den andra tråden skall in i ngn
Den andra tråden skall in i ngn av pilarna.

[bild][bild]
Men:
[bild]

Svart på L och grå på pil ut med en 1:A i fyrkanten , innebär att om du sätter tillbaka brytaren med L nedåt i dosan så får du tändningen uppåt.

Jag förstår inte. Förklara gärna som för en mycket dum person :D Jag frågade AI, men blev bara mer förvirrad....
Det finns 3x2 hål på vardera sidan. Ska jag använda de på den sidan på fotot eller den andra sidan?
IMG_4988.JPG
Skapa konto

Så här?
Img_4988_2.jpg
Skapa konto

AI svarar:

🔌 Så gör du:​

• Stoppa svart kabel i övre vänster (eller höger – spelar ingen roll)
  • Stoppa grå kabel i andra övre hålet
Kjell säger:
1776356045111.png
Skapa konto

Vad säger ni som kan och vet?

Det där är den enklaste kopplingen man kan göra. Klarar du inte av det kanske du ska ringa en vän?

Men du kan ju prova det flera redan har skrivit - Ena tråden på L och den andra på någon av pil-ut.

AI'n hallucinerar som vanligt...

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
AI svarar:

🔌 Så gör du:​

• Stoppa svart kabel i övre vänster (eller höger – spelar ingen roll)
  • Stoppa grå kabel i andra övre hålet
Kjell säger:
[bild]

Vad säger ni som kan och vet?
Svart på L- det finns 2 hål att välja på , ta den längst ut under L- grå på utgång med en 1:A i en fyrkant längst till höger på din bild

• Gilla
Tummenmittihanden5
  • Laddar…
Fas in på "L" och tändtråden på motsatt "pil ut". I denna koppling spelar det ingen roll för funktionen vilken av utpilarna som används, men brytaren kommer tända åt olika håll.
Troligen är svart fas i en installation äldre än tidigt 90-tal.

• Gilla
Tummenmittihanden5
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det där är den enklaste kopplingen man kan göra. Klarar du inte av det kanske du ska ringa en vän?

Men du kan ju prova det flera redan har skrivit - Ena tråden på L och den andra på någon av pil-ut.

AI'n hallucinerar som vanligt...
Det är alltid enkelt för någon som kan... Jag kan säkert nåt som du inte kan.

Eftersom jag inte vill göra fel så tänkte jag fråga alla kunniga i det här forumet. Så tack för svar!

Bästa svaret

E
Om du gör fel blir det inte värre än att du inte kan tända lampan.

Varje klämma har två hål så att det är möjligt att gå vidare till ex.vis vägguttag.

Ringen i mitten av symbolen/schemat visar att L är alltid kopplad till kontaktblecket (den vinklade delen).
(Du kan betrakta ringen som ett gångjärn)

L är alltså alltid kopplad till den ena eller andra utgången (pil ut).

De två utgångarna (pil ut) är aldrig ihopkopplade.

X eller B betyder blindklämma, de är inte kopplade till något utan används om man behöver skarva jord och neutral.
OBS: de två X / B är INTE kopplade till varandra.

P.S. En multimeter eller spänningsprovare med kontinuitetstest (summer) gör det lätt att kontrollera hur en brytare fungerar,
Och är ett måste för att kontrollera att jord fungerar.

• Gilla
Tummenmittihanden5 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Använd inte AI till sådana här saker. Den klarade inte ens av denna enkla inkoppling. Kopplar du som AIn föreslår så är det ofarligt, men fungerar inte. Kopplar du som AI föreslår en annan gång kanske du får en farlig koppling som verkar fungera. AI kan samla ihop information, men förstår inte ett smack.

#10 förklarar rätt bra tycker jag vad de olika anslutningarna är. Det är fler på den nya, än den gamla, men det är inget konstigt.

Det är bra att du frågar, hellre det än att chansa, men jag tolkar inte useless svar i #6 som något elakt. Det är vara att detta är en av de enklaste kopplingar man kan göra, och man ska aldrig chansa med el, så ta hjälp av en mer erfaren vän, eller fråga på här tills du förstår.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
När jag tog av plastskyddet på framsidan blev det så mycket tydligare vad som är L och pil ut 😅 nu gör jag ett försök! Tack för alla svar, det här forumet är guld värt! image.jpg
Skapa konto

[bild][bild]
Men:
[bild]

Tänk på att Renova inte är så förlåtande, det kommer synas att det har suttit en fyrkantig brytare där innan. Finns sån här för att dölja

https://www.proffsmagasinet.se/el-b...dI646ptsnHMG1Od7SJ7J8v4VdkSX1B8hoCse4QAvD_BwE

• Gilla
Tummenmittihanden5
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.